ΕΠΣ ΜΥΚΟΝΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΜΥΚΟΝΙΩΝ, ΑΝΩ ΜΕΡΙΑΣ

...
ΕΠΣ ΜΥΚΟΝΟΥ
ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ Ε.Π.Σ. ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΥΚΟΝΟΥ

Στο προτεινόμενο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Μυκόνου δεν υπάρχει καμία αναφορά σε σχέση με την ενσωμάτωση των ρυθμίσεων των ΕΣΧΑΣΕ που έχουν εγκριθεί στη Μύκονο, καθώς και όσων βρίσκονται σε διαδικασία έγκρισης.

Ειδικότερα, σύμφωνα τις διατάξεις του άρθρου 8 παρ. 6 του ν. 4447/2016, όπως αυτό ισχύει, οι ρυθμίσεις των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων είναι δεσμευτικές για όλα τα εκπονούμενα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Τούτο ισχύει για την ταυτότητα του νομικού λόγου και για τα όλα τα εκπονούμενα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια. Η ως άνω ρύθμιση αποσκοπεί στη διασφάλιση της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης των επενδυτών.

Περαιτέρω, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 παρ. 7 του ν. 4447/2016, όπως αυτός ισχύει, τα ΕΣΧΑΣΕ αποτελούν Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια.

Επομένως, οι ρυθμίσεις των ΕΣΧΑΣΕ, ως Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια, είναι δεσμευτικές για όλα τα Τοπικά και Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια που εκπονούνται σε μία περιοχή.

Στην προκειμένη περίπτωση, το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο Μυκόνου, δεν περιέχει καμία επιφύλαξη εφαρμογής των ρυθμίσεων των ΕΣΧΑΣΕ που έχουν εγκριθεί ή βρίσκονται υπό έγκριση στη Μύκονο.

Επιπλέον, στο προτεινόμενο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο αναφέρεται ότι η ανάπτυξη τουριστικών καταλυμάτων εντός των τουριστικών ζωνών θα είναι δυνατή μόνο μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων έργων υποδομής με χρονικό ορίζοντα πενταετίας, δηλαδή έργων ύδρευσης (αφαλατώσεις – δίκτυα), αποχέτευσης και διαχείρισης αποβλήτων, οδοποιίας, θέσεων στάθμευσης, καθώς και έργων δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.

Η ως άνω ρύθμιση δεν δικαιολογείται σε περιπτώσεις ΕΣΧΑΣΕ, τα οποία αντιμετωπίζουν τα παραπάνω ζητήματα στο πλαίσιο του δικού τους αυτοτελούς και ανεξάρτητου πολεοδομικού σχεδιασμού και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθώς εξαρτά την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων που ήδη έχουν εγκριθεί ή βρίσκονται υπό έγκριση, από έργα τα οποία δεν σχετίζονται με αυτά.

Ειδικότερα, η αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, η οποία αποτελεί ειδικότερη εκδήλωση της αρχής της ασφάλειας δικαίου, η οποία απορρέει από την αρχή του κράτους δικαίου και θεμελιώνεται ιδίως στις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 1 και 25 παρ. 1 εδ. α΄ του Συντάγματος επιβάλλει τη σαφήνεια και την προβλέψιμη εφαρμογή των εκάστοτε θεσπιζόμενων κανονιστικών ρυθμίσεων, καθώς και την μη ανατροπή ορισμένης νομικής καταστάσεως, στη σταθερότητα της οποίας ο διοικούμενος έχει δικαιολογημένη εμπιστοσύνη, χωρίς την προηγούμενη θέσπιση μεταβατικών ρυθμίσεων.

Σύμφωνα με την παραπάνω αρχή, ο νομοθέτης έχει την υποχρέωση να θεσπίζει μεταβατικές διατάξεις, εφόσον ανατρέπεται η εφαρμογή ορισμένων νομικών καταστάσεων. Το μεταβατικό καθεστώς θα πρέπει να ανέρχεται σε ένα εύλογο χρονικό όριο, το οποίο παρίσταται αναγκαίο για την μετάβαση στο νέο νομοθετικό καθεστώς, και να μην το υπερβαίνει δοθέντος ότι η υπέρβαση αυτή αναιρεί τη βασική ρύθμιση του νόμου και αποδομεί την εμπιστοσύνη και τον σεβασμό των πολιτών στην έννομη τάξη (ΣτΕ 1882/2017). Το εύλογο του μεταβατικού καθεστώτος κρίνεται κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας ύστερα από στάθμιση των εκάστοτε συγκεκριμένων συνθηκών και τη φύση της δραστηριότητας που αφορά η εκάστοτε ρύθμιση (ΣτΕ 1221/2003), τηρουμένης της αρχής της αναλογικότητας (πρβλ. ΣτΕ 1833/2021, 1738/2017).

Στην προκειμένη περίπτωση, η παραπάνω πρόβλεψη, καθώς και τυχόν αντίθετες με το ΕΣΧΑΣΕ της εταιρείας μας ρυθμίσεις, οι οποίες θα διαμορφωθούν κατά την τελική πρόταση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Μυκόνου, δύνανται να ανατρέψουν δημιουργηθείσες από το ίδιο το Κράτος νομικές και πραγματικές καταστάσεις, οι οποίες συνίστανται στην έγκριση επενδυτικών σχεδίων μέσω κατάρτισης ΕΣΧΑΣΕ κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ν. 3986/2011.

Ενόψει των ανωτέρω, συνάγεται ότι απαιτείται:

(α) Να προστεθεί ειδική διάταξη που να ορίζει ότι οι διατάξεις α) εγκεκριμένων ΕΣΧΑΣΕ ή β) ΕΣΧΑΣΕ τα οποία έχουν εγκριθεί από τη ΔΕΣΕ, πριν από την έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου Μυκόνου, δεν θίγονται από τυχόν αντίθετες ρυθμίσεις του τελευταίου, και

(β) Να προβλεφθεί ότι η ανάπτυξη τουριστικών καταλυμάτων εντός των τουριστικών ζωνών θα είναι δυνατή μόνο μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων έργων υποδομής με χρονικό ορίζοντα πενταετίας, [δηλαδή έργων ύδρευσης (αφαλατώσεις – δίκτυα), αποχέτευσης και διαχείρισης αποβλήτων, οδοποιίας, θέσεων στάθμευσης, καθώς και έργων δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας], δεν αφορά την ανάπτυξη τουριστικών καταλυμάτων εντός ΕΣΧΑΣΕ