ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ
Βιώσιμο και Ανθεκτικό ΤΠΣ Καισαριανής

Μελετώντας τα τρία σενάρια ανάπτυξης του ΤΠΣ Καισαριανής (ελάχιστα παρεμβατικό / ρεαλιστικό / δυναμικό) και παρακολουθώντας με ενδιαφέρον το Δημοτικό Συμβούλιο Καισαριανής στις 05.12.2024 (παρουσίαση από την μελετητική ομάδα & τοποθετήσεις παρατάξεων), φαίνεται πως το 3ο σενάριο (Δυναμικό) αποτελεί τη βέλτιστη επιλογή. Περιλαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα του δεύτερου σεναρίου (ρεαλιστικό), ενώ ανοίγει προοπτικές για έργα μακροχρόνιας αξίας που θα βελτιώσουν ουσιαστικά την ποιότητα ζωής και την ανθεκτικότητα της πόλης.

Το πρώτο σενάριο, που ουσιαστικά προωθεί την απραξία και αφήνει τα πράγματα στην τύχη τους, είναι μη ρεαλιστικό και επικίνδυνο, καθώς θα οδηγήσει σε υποβάθμιση της ποιότητας ζωής και επιδείνωση των υφιστάμενων προκλήσεων.

Ωστόσο, ανεξαρτήτως του σεναρίου στο οποίο θα βασιστεί η τελική πρόταση, πρέπει να συμπεριληφθούν κάποιες καίριες παρεμβάσεις - επιλύσεις χρόνιων εκκρεμοτήτων, όπως:
• Σαφής καθορισμός των ορίων Δήμου Καισαριανής (από όλες τις πλευρες).
• Ξεκαθάρισμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος δημόσιων-δημοτικών χώρων (πλατείες, σκοπευτήριο, σχολεία, Νήαρ Ήστ, αθλητικοί χώροι, πλευρά Πανεπιστημιούπολης, πλευρά όρους Υμηττού, κλπ.) και καθορισμός χρήσεων γης.
• Οργάνωση και χαρακτηρισμός του οδικού δικτύου σε πεζόδρομους, ήπιας κυκλοφορίας (σχεδόν όλα τα στενά) και κεντρικές αρτηρίες (Λ. Εθνικής Αντιστάσεως, Λ. Υμηττού, Λ. Βασιλέως Αλεξάνδρου, Οδός Μισούντος, Οδός Φορμίωνος, Οδός Ευφρονίου, Οδός Γρηγορίου Θεολόγου, κλπ.), καθώς και ξεκαθάρισμα των επίσημων ονομασιών τους.
• Επίλυση του ζητήματος του (παράνομου;) οικισμού του βλητικού σταθμού, είτε με απομάκρυνση κατοίκων και κατάργηση του, είτε με οριοθέτηση και πολεοδόμηση.
• Χωροθέτηση και επέκταση χώρων στάθμευσης όπου είναι εφικτό. Η επιλογή κατασκευής χώρου στάθμευσης στον σταθμό ΜΕΤΡΟ «ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ» φαίνεται λανθασμένη. Σκοπός είναι οι χρήστες του μετρό να μετακινούνται από/προς τον σταθμό πεζοί ή με ελαφριά οχήματα μικροκινητικότητας (ποδήλατα, πατίνια, κ.α.) ή με τις συγκοινωνίες (Λεωφορεία και Τρόλεϊ) ώστε να υπάρξει αποσυμφόρηση από τα ΙΧ. Ένα πάρκιγνγκ απλώς θα προσελκύσει περισσότερα οχήματα.

Επιπλέον, πρέπει να εξεταστούν σημαντικά έργα και δράσεις όπως η ολική ανάπλαση όλων των δρόμων και όλων των πεζοδρομίων του δήμου, η δημιουργία κυκλικού κόμβου στην βόρεια είσοδο της πόλης (διασταύρωση πλησίον του Δημοτικού Κοιμητηρίου Καισαριανής), η συνεργασία με το ΕΚΠΑ και τους όμορους δήμους, η οργάνωση και χαρτογράφηση των δικτύων ΟΚΩ, η υπογειοποίηση του δικτύου ΔΕΔΔΗΕ, η ενίσχυση του πρασίνου, κ.α.

Το τρίτο σενάριο προσφέρει μια ολοκληρωμένη και μακροπρόθεσμη προσέγγιση, συνδυάζοντας την αντιμετώπιση άμεσων αναγκών με τη διαμόρφωση ενός δυναμικού μέλλοντος για την Καισαριανή. Είναι η καλύτερη βάση για ένα βιώσιμο και ανθεκτικό Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο που έχει ορίζοντα δεκαετιών.