ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΛΕΥΚΑΔΑΣ - ΔΗΜΟΥ ΜΕΓΑΝΗΣΙΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΠΟΛΛΩΝΙΩΝ,ΔΕ ΕΛΛΟΜΕΝΟΥ,ΔΕ ΚΑΛΑΜΟΥ,ΔΕ ΚΑΡΥΑΣ,ΔΕ ΚΑΣΤΟΥ,ΔΕ ΛΕΥΚΑΔΟΣ,ΔΕ ΜΕΓΑΝΗΣΙΟΥ,ΔΕ ΣΦΑΚΙΩΤΩΝ

Γραφικό Νησιωτικής Περιοχής
Σκέψεις

-Ένιωσα την υποχρέωση ως ευσυνείδητος πολίτης να διαθέσω κάποιο χρόνο στην ακρόαση της παρουσίασης, τη μελέτη των σεναρίων και την εποικοδομητική τους κριτική. Ακολουθούν σκέψεις που μου γεννήθηκαν:
Α. Πρωτογενής Τομέας – Αντικειμενικά Εμπόδια
Δεν πιστεύω στον πρωτογενή τομέα στη Λευκάδα, δεν διαθέτει τις αχανείς εκτάσεις ως βοσκοτόπια και αγροκτήματα (άρα δεν μπορούν να αξιοποιηθούν οικονομίες κλίμακας με μεγάλες εγκαταστάσεις-> ανταγωνιστικότητα-> βιωσιμότητα). Εδώ περιοχές με μεγάλες εκτάσεις αντιμετωπίζουν το δεύτερο πρόβλημα το οποίο δεν είναι άλλο από τα εργατικά χέρια. Πολύ περισσότερο στη Λευκάδα όπου είναι εκπληκτικά απίθανο ακόμα και οι πλέον ανειδίκευτοι να προτιμήσουν μια χειρωνακτική εργασία σε σχέση με μία ίσως λιγότερο αποδοτική αλλά σίγουρα πιο εύκολη (τεχνικά επαγγέλματα, υπηρεσίες, δήμος κλπ). Οι δε ελιές, στις οποίες η Λευκάδα βασίστηκε επί σειρά αιώνων, επηρεάζονται έντονα από τη κλιματική αλλαγή αλλά και η ενασχόληση με αυτές σε μικρή κλίμακα (<2-3 οικογένειες με σοβαρό εξοπλισμό και εργάτες) δεν είναι αποδοτική + οι ασπρελιές δεν ευδοκιμούν , θέλουν αλλαγή.
Β. Στήριξη Νότιας και ορεινής Λευκάδας όπου δεν πάει ο συμβατικός τουρισμός:
i) Ενναλακτικές μορφές τουρισμού: Υπέρ μεν αλλά χωρίς αμετροέπεια, δεν είναι το κέρας της Αμάλθειας. Απευθύνονται σε συγκεκριμένο κοινό που είναι περιορισμένο, άρα δεν μπορούν να δώσουν παρά μία μικρή ανάσα.
ii) Θαλάσσιο τουρισμός: Ναι ρεαλιστικά αλλά πάλι έχει εποχικότητα και δεν υπάρχουν υποδομές (όπως πχ μία μαρίνα που θα έδινε παλμό αλλά δεν είναι εφικτή για πρακτικούς λόγους)
iii) Θα μπορούσε να οριοθετηθεί μία περιοχή που να απέβλεπε στη προσέλκυση ευρωπαίων συνταξιούχων, τόσων ώστε να γίνει ένα μικρό οικοσύστημα που βασίζονταν στη γύρω περιοχή (είτε αυτή είναι νότια είτε ορεινή Λευκάδα, μάλλον νότια). Τότε δεδομένου ότι η σύνταξη στην Ευρώπη είναι μερικές φορές ο μισθός στην Ελλάδα, τα έσοδα της περιοχής θα αυξάνονταν σημαντικά. Ειδικά δεδομένου ότι η τάση αδυναμίας επιβίωσης των ευρωπαίων συνταξιούχων στις χώρες τους ξεκινάει τώρα, και ότι το σχέδιο αφορά αρκετές δεκαετίες, θεωρώ πως είναι μία καινοτομία πάνω στην ορμή του ποταμού.
iv) Θα μπορούσε να προβλεφθεί περιοχή για πανεπιστημιακό τμήμα σε κάποια υποτιμημένη περιοχή, σε κάτι με το οποίο να έχει άμεση σχέση με την αγορά της Λευκάδας (τουρισμός βασικά ή ναυτιλιακά) ώστε οι φοιτητές έμμεσα να κρατιόνται +διέξοδος για τους ντόπιους.
v) Θα ήθελα να δω ένα ξεκάθαρο σχέδιο για να αντιστραφεί η αστικοκεντρική συγκέντρωση, όπως σημαντικά πολεοδομικά, φορολογικά άρα και επενδυτικά κίνητρα.
3. Προς ένα νέο πολεοδομικό όραμα
Η φέρουσα ικανότητα του νησιού όντως δοκιμάζεται, με πιο ευάλωτους δέκτες το οδικό δίκτυο (το οποίο δεν είναι επιλύσιμο) και το νερό (το οποίο ας πούμε πως σε μερικά χρόνια θα λυθεί). Ίσως είναι μία καλή στιγμή να συμφωνήσουμε πως η Λευκάδα πρέπει να κάνει στροφή στη ποιότητα. Έτσι θα μπορούσαν οι όροι δόμησης να μην επιτρέπουν οικοδομήματα για μαζικό, αλλά ποιοτικό τουρισμό. Αν μπορεί ένα καλό αμάξι να φέρει όσο 10 κακά θα το προτιμήσουμε. Έτσι θα πετύχουμε και τη πολυπόθητη αειφόρο ανάπτυξη. Μικρότερη επιβάρυνση για περισσότερα αποτελέσματα.
Συμπερασματικά, συμφωνώ με το ότι πρέπει παραμερίζοντας ο καθένας το εγώ του να συμφωνήσουμε σε ένα πολεοδομικό σχέδιο για το καλό των επόμενων γενεών, αλλά θέλει δουλεία, συμμετοχή, ιδέες και ολιστικό, συλλογικό όραμα.