Το νέο πολεοδομικό σχέδιο της Ιερής πόλης Μεσολογγίου μπορεί να καταστεί ένα σημαντικό εργαλείο για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της πόλης Μεσολογγίου. Έχει τη δυνατότητα να καθορίσει αν το αποτέλεσμα θα είναι η ανάπτυξη ή η υπανάπτυξη και ο μαρασμός, η μετανάστευση και το ζοφερό μας μέλλον. Δυστυχώς η οικονομική συρρίκνωση τις τελευταίες δεκαετίες ταλανίζει τη περιοχή μας.
Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα ανάπτυξη σε όλους τους τομείς είχαν οι πόλεις που διέθεταν πλούτο, αυτές που δεν διέθεταν ήταν καταδικασμένες σε μαρασμό και αφανισμό.
Η περιοχή μας εδώ και δεκαετίες δεν κατάφερε να έχει ένα αναπτυξιακό σχέδιο για το παρόν και το μέλλον . Αποσπασματικά και τυχαία είχε καταφέρει να επιβιώνει. Βλέπε ΤΕΙ , Υπηρεσίες κλπ. Ο ανταγωνισμός άλλων όμορων πόλεων και η μη στόχευση από εμάς σε αναπτυξιακές δράσεις, αξιοποιώντας τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, αλλά πολλές φορές και τα μικροσυμφέροντα , οδήγησε την περιοχή μας σε φτωχοποίηση . Αν εξαιρέσουμε την μικρή συγκριτικά με άλλες περιοχές , αλιευτική, γεωργική, κτηνοτροφική και κάποιες προσπάθειες τυποποίησης και διάθεσης προϊόντων άλατος, ή αυγοτάραχου παραγωγή, αντιλαμβανόμαστε ότι αυτές είναι ουσιαστικά οι μόνες πηγές εσόδων και που και αυτές τείνουν σε συρρίκνωση. Το μέλλον μας είναι αβέβαιο γιατί η περιοχή μας δεν διαθέτει άλλες πηγές εισοδήματος.
Λύσεις υπάρχουν ? Πιστεύω ότι υπάρχουν. Η περιοχή μας διαθέτη τεράστιο πλούτο σε πολλούς τομείς . Ιστορία, φυσικό κάλλος, κλπ αλλά χρειάζεται αξιοποίηση. Το νέο πολεοδομικό σχέδιο μπορεί να γίνει το χρήσιμο εργαλείο ανάπτυξης αν καλύψει τις ανάγκες του αύριο για την περιοχή μας και επιβάλει μια αναπτυξιακή πορεία με γνώμονα το συμφέρον όλων. Επειδή εργαστήκαμε, επενδύσαμε, ζήσαμε σ αυτή τη πόλη και μας αξίζει ένα καλύτερο μέλλον για μας και τα παιδία μας, θα προσπαθήσω να παραθέσω συνοπτικά κάποιες σκέψεις και προτάσεις που ίσως σε κάποιους φανούν χρήσιμες ή σε άλλους ουτοπικές ή και ότι αγγίζουν τα όρια της γραφικότητας. Ποσώς μ ενδιαφέρει . Συνηθισμένα τα βουνά απ’ τα χιόνια, αλώστε το κάνω για την υστεροφημία μου και γιατί σε μια τέτοια πόλη που θα περιγράψω θα ήθελα να ζω.
ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ?
1. Χρειάζεται να πιστέψουμε ότι το μέλλον αυτής της πόλης για εμάς και τους επόμενους, πρέπει να είναι κοντά στη θάλασσα . Άρα το μεγάλωμα της πόλης του Μεσολογγίου πρέπει να είναι ΑΝΑΤΟΛΙΚΆ ΚΑΙ ΔΥΤΙΚΑ και όχι βόρεια. Αυτό σημαίνει ανατολικά η αξιοποίηση μιας παρθένας περιοχής με το πανέμορφο παράκτιο μέτωπο της Κλείσοβας ότι είναι μονόδρομος και δεν είναι περιοχή τρίτης κατηγορίας για παρκινγκ ΡΟΜΑ. Η αναβάθμιση της περιοχής πρέπει να περιλαμβάνει την συνέχιση της νότιας οδού προς το μικρό δασύλλιο και περιμετρικά της Κλείσοβας. Χαρακτηρισμός χρήσης γης ως οικιστικής με πρόβλεψη χωροθέτησης συγκροτημάτων παραθεριστικής κατοικίας και όχι μόνο, αλλά και ότι χρειάζεται μια σύγχρονη πόλη που θα συνδυάζει όλα όσα οι διαμένοντες με σεβασμό στο περιβάλλον έχουν ανάγκη . Μελέτη, και διεκδίκηση, για να υπάρξει τουριστική αξιοποίηση της περιοχής, από Μοτίβο έως ΤΕΙ και Αεροδρόμιο. Εκεί πρέπει να είναι το μέλλον για την επέκταση της πόλης. Παραδείγματα τέτοιας ανάπτυξης βρίσκουμε σε Κρήτη και αλλού, ακόμη και στη νέα τουριστική ανάπτυξη που πραγματικά είναι άξια θαυμασμού και γίνεται στο Δυρράχιο της Αλβανίας. (Δυρράχιο: Η ολική ανάπλαση της παραλιακής από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης - Ο κατασκευαστικός κολοσσός Emaar των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, με εμβληματικά έργα στο ενεργητικό του όπως ο ουρανοξύστης Burj Khalifa, μεταμορφώνει το επόμενο διάστημα το παράκτιο μέτωπο της Αλβανίας.) Μελλοντικά να υπάρξει η πρόβλεψη και η προοπτική η υπάρχουσα οδός που οδηγεί από Μοτίβο έως ΤΕΙ να γίνει η Νέας είσοδος της πόλης με δρόμο διπλής κατεύθυνσης όπως ισχύει στις σύγχρονες πόλεις, που θα συνδέει την πόλη με το ΤΕΙ, Αεροδρόμιο και Εθνική οδό.
2. ΔΥΤΙΚΑ της ΠΟΛΗΣ
Στα Αλίπεδα της περιοχής εκατέρωθεν της Μαρίνας . Η χρήση γης να είναι για τουριστική αξιοποίηση με σεβασμό στο περιβάλλον και τις διατάξεις. Να υπάρξει πρόβλεψη χώρου κάμπινγκ, επιχειρήσεις γαστρονομικού τουρισμού, και ψυχαγωγίας , παραδοσιακά τουριστικά καταλύματα τύπου πελάδας, θεραπευτικής ιππασίας, διαγωνιστικού ψαρέματος κλπ . Νησί Τουρλίδας ήπια τουριστική ανάπτυξη με παραδοσιακή αρχιτεκτονική . Άρση εμποδίων από συνθήκες κλπ σεβασμός στο περιβάλλον.
Λειτουργία λιμανιού ως λιμάνι που θα συνδέει την πόλη μας ακτοπλοϊκά με τα Ιόνια νησιά, που μας συνδέουν ιστορικοί, πολιτισμικοί και οικονομικοί δεσμοί πολλών ετών. Ίσως είναι καιρός να αντιμετωπίσουμε το κατεστημένο Πάτρας και Αστακού στην ακτοπλοΐα της περιοχής. Χρήση γης πέριξ λιμένος για την εξυπηρέτηση λιμενικής δραστηριότητας.
3. ΤΟΥΡΛΙΔΑ
Προοπτική κατασκευής σύγχρονου αραξοβόλιου δυτικά προκειμένου να υπάρξει βελτίωση της άναρχης κακής εικόνας ελλιμενισμού των μικρών σκαφών ,αλλά και προστασία από τις καιρικές συνθήκες. Ράμπα επιβίβασης και αποβίβασης για πλοίο. Χωροθέτηση και επέκταση παρκινγκ. Αναμόρφωση πλαζ.
4. ΒΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
Προοπτική επεκτάσεων σχεδίου πόλης δυτικά από Μεσόκαμπο και ανατολικά έως πρώην ΛΙΝΤΛ. Με την πρόβλεψη διάνοιξης οδών κλπ προκειμένου στο μέλλον να μην παρατηρηθεί το φαινόμενο της περιοχής Αγ Αθανασίου που είναι σχεδόν αδύνατο να διέλθουν οχήματα έκτακτής ανάγκης και γενικά είναι υποβαθμισμένη περιοχή λόγο έλλειψης σχεδιασμού τα προηγούμενα χρόνια.
Οριοθέτηση Βιοτεχνικού Πάρκου σε περιοχή Μεσόκαμπου.
5. ΣΧΕΔΙΟ ΠΟΛΗΣ
Ένταξη στο σχέδιο πόλης περιοχών που βρίσκονται εντός της πόλης. Όπως είναι η περιοχή νότια της οδού σφαγείων έως βόρεια περιμετρικής οδού Κύπρου (Πρώην κολυμβητήριου). Διάνοιξη οδών, προέκταση οδού Βαρνακιώτη κλπ
6. ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ ΕΝΤΟΣ
Ενοποίηση Κήπου Ηρώων με Παλιό Νοσοκομείο Χατζηκώστα ,Στρατόπεδο Καψάλη και Παλιό σιδηροδρομικό σταθμό. Χωροταξικά να γίνει ένταξη του παλιού Νοσοκομείου ως συνεδριακού κέντρου που μπορεί να γίνει ανά 15 ημέρες σημαντική πηγή εσόδων για την πόλη. Προοπτική ανάδειξης του χώρου μπροστά στο τοίχος με ήχο και φως που θα δημιουργεί την ψευδαίσθηση της τάφρου και της εξόδου.
Χωροθέτηση πάρκινγκ νότια κήπου Ηρώων Δυτικά παιδικής χαράς με την πρόβλεψη μελλοντικά υπογειοποίησης.
Χωροθέτηση πλατείας όπισθεν Δικαστικού μεγάρου και έμπροσθεν Ξενοκράτειου Μουσείου ως πάρκινγκ, προκειμένου να διαμορφωθεί ο χώρος, με προοπτική υπογειοποίησης.
Πεζόδρομοι- Αντικατάσταση στο Ιστορικό κέντρο του πέτρινου δαπέδου με καλαίσθητο δάπεδο που θα συνάδει με την φυσιογνωμία της πόλης. Εφαρμογή διατάξεων πεζοδρόμησης.
Χωροθέτηση μόνιμου στεγασμένου χώρου Λαϊκής Αγοράς που θα μπορεί να λειτουργεί και ως εκθεσιακός χώρος. Ίσως σε περιοχή Μοτίβο.
Αισθητική αναβάθμιση της πόλης ΔΩΡΕΑΝ με συνεργασία σχολής καλών τεχνών με παραχώρηση κινήτρων όπως δωρεάν παραμονή αριστούχων φοιτητών καθιέρωσης έκθεσης των έργων τους κλπ, πρόβλεψη χρήση γης για τέτοιου είδους δραστηριότητες.
7. ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Επαναλειτουργία σιδηροδρόμου με σύμπραξη Δήμου Μεσολογγίου, Αγρινίου , φορέων, ΣΔΙΤ κλπ ως τουριστικός και προαστιακός με προοπτική επέκτασης από Κρυονέρι σε Τουρλίδα έως Αγρίνιο.
8. Ενέργειες για άρση των προβλημάτων και εμποδίων που δημιουργούνται από κτηματική υπηρεσία ,συνθήκη RAMSAR , NATURA 2000, Αρχαιολογικής υπηρεσία σε Μεσόκαμπο και αλλού και που για πολλά χρόνια, ανούσια, και ανώφελα έχουν γίνει εμπόδιο στην ανάπτυξη του τόπου μας. Το σημαντικότερο όλων όμως είναι να γίνει η διεκδίκηση του ζωτικού μας χώρου για την βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής μας, άλλωστε οι μοναδικές και τελευταίες παραχωρήσεις της πολιτείας προς την πόλη μας ήταν τα υβάρια και η μαύρη αλυκή, από εκεί και πέρα μόνο χάνουμε βλέπε ΤΕΙ. Εάν και τώρα δεν αρθούν οι ανασταλτικοί παράγοντες που για χρόνια εμποδίζουν την ανάπτυξη, ΤΟΤΕ πρέπει να αντιληφθούμε, όπως φαίνεται και στην πρόταση του νέου Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΤΠΣ) του Δήμου Ιεράς Πόλης Μεσολογγίου ότι η πόλη μας είναι περικυκλωμένη από στεριά και θάλασσα με ένα σύγχρονο Κιουταχή χωρίς ελπίδα, καταδικασμένη σε μαρασμό σε ένα απέραντο γηροκομείο.
Χρήστος Καρατσώρας
Τέως μέλος ΕΣΜ.- Ομοσπονδίας Ε.Σ Δυτ. Ελλάδας και Ιονίων νήσων. Διευθ. Σύμβουλος ANCIENT GREEK PRODUKTS – Αλάτι το ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΤΙΚΟ. Γραφίστας ,Διακοσμητής.