ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ Τ.Π.Σ. ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

Η ποιότητα της καθημερινότητας και της ζωής των πολιτών στον Δήμο της Αγία Παρασκευής δυσχεραίνεται σταθερά με την πάροδο του χρόνου. Βασικότεροι παράγοντες που συνεισφέρουν προς αυτήν την κατεύθυνση είναι η εξαιρετικά προβληματική κυκλοφοριακή οργάνωση του Δήμου, ειδικότερα όσον αφορά στους πεζούς, και η ανεξέλεγκτη μεγάλης κλίμακας δόμηση σε περιοχές του Δήμου με ήδη μεγάλη πληθυσμιακή και κτιριακή πυκνότητα.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ & ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
Σχετικά με την κυκλοφοριακή οργάνωση, το σημαντικότερο και προβληματικότερο ζήτημα αφορά στην κυκλοφορία των πεζών. Πρόκειται για ένα χρόνιο ζήτημα, του οποίου οι επιπτώσεις εντείνονται παράλληλα με την αύξηση του πληθυσμού του Δήμου. Στο μεγαλύτερο τμήμα του δήμου, με λίγες φωτεινές εξαιρέσεις πλατείς δρόμους διπλής κυκλοφορίας όπως οι οδοί Μακεδονίας, Ηπείρου και Ειρήνης, το πλάτος των πεζοδρομίων είναι απολύτως ανεπαρκές για την κίνηση των πεζών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι οδοί Θράκης (η οποία μάλιστα διοχετεύει πεζούς προς τον σταθμό του Νομισματοκοπείου) και Ευεργέτου Γιαβάση, των οποίων τα πεζοδρόμια δεν ξεπερνούν σε πλάτος τα 90 εκατοστά το οποίο είναι οριακά αποδεκτό για τη διέλευση ενός πεζού. Ταυτόχρονα τα πεζοδρόμια αυτά είναι δενδροφυτεμένα (γεγονός περιττό σε μια περιοχή όπου η συντριπτική πλειοψηφία των κατοικιών διαθέτουν κήπους), καθιστώντας αδύνατη την απρόσκοπτη κίνηση κάθε πεζού, που πρέπει να κατέβει στο οδόστρωμα και να ξανανέβει στο πεζοδρόμιο, θέτωντας τον εαυτό του σε κίνδυνο. Το γεγονός επίσης ότι πολλά από αυτά τα πεζοδρόμια καταλαμβάνονται μερικώς από σταθμευμένα οχήματα τα καθιστά πρακτικά απροσπέλαστα ενώ πολλά μεγαλύτερα οχήματα ή φορτηγά σταθμεύουν στις γωνίες δρόμων περιορίζοντας σημαντικά την ορατότητα τόσο των οδηγών που επιχειρούν να στρίψουν όσο και των πεζούν που προσπαθούν να διασταυρώσουν.

Στόχος της όποιας δημοτικής αρχής πρέπει να είναι αφενός η πρόληψη εξάπλωσης του φαινομένου σε νεόδμητες ή μερικώς δομημένες περιοχές και ο περιορισμός του προβήματος εκεί που ήδη υφίσταται. Το τελευταίο μπορεί να επιτευχθεί είτε ευκλότερα με μεταφύτευση των δένδρων από στενά πεζοδρόμια σε πάρκα, πλατείες του Δήμου ή στον Υμηττό είτε με την χρήση τμήματος μικρού πλάτους (έστω 30-40εκ.) παράλληλου με τα πεζοδρόμια από τα οικόπεδα για την διεύρυνση των πεζοδρομίων.
Σε κάθε περίπτωση, η ανανέωση της πλακόστρωσης πεζοδρομιών και της ασφαλτόστρωσης δρόμων πρέπει να συνεχιστεί και επεκταθεί σε περισσότερους δρόμους και όχι μόνο στις κύριες οδικές αρτηρίες, για λόγους πρακτικούς και όχι για την εξυπηρέτηση μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων στο πλαίσιο του Δήμου. Εξίσου σημαντική είναι η καλή και εύκολα ορατή σήμανση τόσο σε επίπεδο κάθετων σημάνσεων (στύλων) όσο και στο οδόστρωμα (εκ νέου βαφή διαβάσεων πεζών, λωρίδων κλπ.)

ΔΟΜΗΣΗ & ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ
Η αυξανόμενη οικοδομική δραστηριότητα που παρατηρείται στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου είναι υπό προυποθέσεις ευπρόσδεκτη, ωστόσο συνήθως οι προυποθέσεις αυτές δεν πληρούνται. Η κατασκευή πολυκατοικιών, ενώ συμβάλει θετικά στην παροχή επιπλέον διαμερισμάτων προς ενοικίαση ή ιδιοκατοίκηση, τείνει να βγαίνει εκτός κλίμακας με την δημιουργία θηριωδών συγκροτημάτων άνω των 4 ορόφων που δεν συνάδουν με την ήδη υφιστάμενη πολεοδομική και κτιριακή κλίμακα της Αγίας Παρασκευής και σε πολλές περιπτώσεις αποκλίνουν σημαντικά και σε επίπεδο καλαισθησίας και αρχιτεκτονικής ευαισθησίας. Επιπροσθέτως επιδεινώνουν ακριβώς λόγω της μεγάλης τους κλίμακας (καταχρώμενες τα προσφάτως απονομιμοποιημένα μπόνους του ΝΟΚ για το ύψος των κτιρίων) το πρόβλημα της ανεπαρκούς διαθεσιμότητας χώρων στάθμευσης με την εκθετική αύξηση των οχημάτων σε κυκλοφορία.

Το νέο Τ.Π.Σ. οφείλει να λάβει υπόψην του τέτοιου είδους ζητήματα και να θέσει περιορισμούς κλίμακας στα κτίρια (ως προς το ύψος τους), την αρχιτεκτονική προσέγγιση των όψεων τους και την επάρκεια θέσεων στάθμευσης συνολικά στα όρια του δήμου. Η δημιουργία τοπικών υπαίθριων χώρων στάθμευσης σε συνδυασμό με χώρους πρασίνου σε αναξιοποίητες εκτάσεις και παράλληλα η βελτίωση και επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στο ζήτημα της στάθμευσης και να ενθαρρύνουν τους πολίτες να κυκλοφορούν με ποδήλατα νιώθοντας ασφάλεια για την μετακίνηση τους.

ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ & ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΥΠΑΙΘΡΙΩΝ ΕΚΤΑΣΕΩΝ & ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ
Παρατηρείται επί δεκαετίες η προβληματική κατάσταση της έναρξης κατασκευής μεγαλεπήβολων έργων υποδομής, όπως το κολυμβητήριο στον Τσακό και το νέο δημαρχείο στην κάτω πλατεία της Αγίας Παρασκευής, τα οποία παραμένουν ημιτελή λόγω κακοδιαχείρισης δημοτικών, κοινοτικών και άλλων οικονομικών και κατασκευαστικών πόρων επιδεινώνοντας την εικόνα του αστικού περιβάλλοντος.
Αν οι όποιες συνθήκες δεν επιτρέπουν την ολοκλήρωση τους, είναι εξίσου ουσιώδης και σημαντική η αξιοποίηση και εκμετάλλευση τους με άλλους τρόπους (όπως υπαίθριοι χώροι πρασίνου και εκδηλώσεων και χώροι στάθμευσης όπως προανέφερα).
Τέλος παρόμοιο ζήτημα υφίσταται με την παρούσα κατάσταση του πρώην στρατοπέδου Σπυρούδη, το οποίο έχει μεν αναβαθμιστεί μερικώς με την δημιουργία χώρων άθλησης και την αξιοποίηση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων από το Εργαστήριο Τέχνης του Δήμου, από την άλλη η κατάσταση των τελευταίων είναι γενικά απαράδεκτη και χρίζει είτε αναβάθμισης είτε συνολικού επανασχεδιασμού και κατασκευής.

Στο πλαίσιο αυτό θα χαρώ να θέσω στην διάθεση σας την διπλωματική εργασία μου που υπέβαλλα ως τελειόφοιτος του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας το 2014 και που αφορά στην αξιοποίηση του πρώην στρατόπεδο Σπυρούδη. Η πρόταση μου έγκειται στον συνολικό επανασχεδιασμό του για τη συγκρότηση ενός πρότυπου κέντρου τέχνης και πολιτισμού που συμπληρώνεται με χώρους πρασίνου, στάθμευσης και ποδηλατοδρόμους.

Στη διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

Κωνσταντίνος Νικολαίδης
Αρχιτέκτονας Μηχανικός Π.Θ.
Κάτοικος Αγίας Παρασκευής