Ως προς τα πεζοδρόμια και πεζοδρόμους, απαιτείται μακροχρόνιος προγραμματισμός που να αποτελεί σταθερό πρόγραμμα του Δήμου ανεξαρτήτως της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής. Ο προγραμματισμός πρέπει να ξεκινήσει με μια μελέτη, κατά την προετοιμασία της οποίας θα γίνει αυτοψία για το σύνολο των δρόμων του Δήμου. Κατόπιν θα προετοιμαστεί η μελέτη στη λογική της μέγιστης αξιοποίησης των δυνατοτήτων του χώρου σε κάθε δρόμο. Το ιδανικό θα ήταν να υπάρχει πάντα ένας ικανός διάδρομος χωρίς εμπόδια για πεζούς και παιδικά καρότσια, διαδρομές για τυφλούς, αναπηρικά αμαξίδια κλπ., ως εκ τούτου ιδανικά θα πρέπει οι δενδροστοιχίες και ο αστικός εξοπλισμός (σήμανση, φωτισμός, παγκάκια, στάσεις λεωφορείων, κάδοι και καλάθια απορριμμάτων, κλπ.) να είναι στοιχισμένα ώστε να απελευθερώνεται το μέγιστο δυνατό πλάτος πεζοδρομίου. Τα υλικά επίστρωσης θα πρέπει να είναι αντιολισθητικά, και φιλικά προς το περιβάλλον όσον αφορά τα συστατικά τους, αλλά και με ιδιότητες ψυχρών υλικών ώστε να βοηθούν στη συγκράτηση υψηλών θερμοκρασιών.
Και επειδή πιθανότατα για οικονομικούς και τεχνικούς λόγους δεν είναι εφικτό να γίνουν αυτά όλα μαζί, θα μπορούσε να καταρτιστεί ένα πρόγραμμα ώστε κάθε χρόνο επί π.χ. 10 χρόνια να ανακατασκευάζεται το 10% του μήκους των πεζοδρομίων του Δήμου με βάση την προαναφερθείσα μελέτη, και στο εξής ανά 10-12 χρόνια να γίνεται νέα αντικατάσταση και απομάκρυνση ή επιδιόρθωση φθαρμένων ή κατεστραμμένων υποδομών (βλ. για παράδειγμα ρομποτικοί κάδοι-φοίνικες που πήρε πολλά χρόνια αχρησίας έως ότου ξηλωθούν). Έτσι τα πεζοδρόμια θα διατηρούνται σε καλή κατάσταση, και ο Δήμος θα έχει ένα σταθερό πρόγραμμα που θα αποτελεί μέρος του προϋπολογισμού, με μόνο επιπλέον ποσό τις όποιες επισκευές θα χρειαστούν για τυχόν ζημιές. Τα παραπάνω βέβαια απαιτούν κάποια καλά κατηρτισμένη εταιρεία να εκτελέσει τη μελέτη, και τεχνικά άρτια συνεργεία να κάνουν τις ανακατασκευές. Ως προς τις ζημιές, μέσω εκπαίδευσης από αυτά τα εξωτερικά συνεργεία, ο Δήμος θα μπορεί να διαθέτει τεχνικούς για τις επισκευές ζημιών, καθώς και επιβλέποντες για ζημιές που προκαλούνται από τρίτα συνεργεία (δίκτυα ύδρευσης, ρεύματος, φυσικού αερίου, κλπ. ή ιδιωτικά έργα) όπου ο κάθε εργολάβος θα πρέπει να παραδίδει τον χώρο εργασιών στην ίδια κατάσταση όπως τον παρέλαβε, ειδάλλως να υποχρεούται σε αποζημίωση.
Στις συνημμένες φωτογραφίες παρουσιάζονται παραδείγματα συνήθους κατάστασης στην Ελλάδα, και φωτογραφία από τις ιδανικές επιθυμητές συνθήκες (που προφανώς δεν μπορούν να επιτευχθούν παντού, αλλά θα έπρεπε να στοχεύουμε στις πλησιέστερες δυνατές σε αυτές).