ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
ΤΠΣ Δήμου Καλλιθέας

Ο δήμος Καλλιθέας είναι απο τις πιό πυκνοκατοικημένες περιοχές στην Ευρώπη. Σαν συνέπεια το ΤΠΣ θα πρέπει να αναγνωριζει την πραγματικότητα αυτή ως την βασικότερη πρόκληση για τον πολεοδομικό της σχεδιασμό .

Οι βασικές προτεραιόυητες που θα πρέπει να τεθούν περιλαμβανουν
Α. Την τοπική μείωση των συντελεστών δόμησης σε επιλεγμένες περιοχές έτσι ώστε να ανασχεθούν οι πιέσεις για κατασκευή νέων υψηλών κτιρίων όπου, ελλείψει άλλων υποδομών, θα επιδεινώσουν τα σημερινά προβλήματα.
Ιδιαίτερη μέριμνα πρέπει να δοθεί στην παραλιακή ζώνη η οποία εξ΄αλλου εντάσσεται, από την μελέτη, και στην ζώνη υψηλού πλημμυρικού κινδύνου, και χρειάζεται πρόσθετη θωράκιση.
Β. Την δημιουργία πλαισίου που θα επιτρέπει την διάσωση των ελάχιστων ανοιχτών χώρων, είτε αυτές περιλαμβάνουν παλαιές κοινωνικές κατοικίες (προσφυγικά), είτε νεώτερες ιδιωτικές ιδιοκτησίες, είτε ιδιοκτησίες δημόσιων φορέων. Ο δήμος ή άλλος δημόσιος φορέας θα πρέπει να έχει την δυνατότητα απόκτησης ή απαλοτρίωσης. Το ΤΠΣ θα πρέπει, πέραν της αναγκαίας καταγραφής, να εισηγηθεί, θεσμικά ή άλλα, εργαλεία που θα άρουν τα εμπόδια για την απόκτηση ή απολοτρίωση των οικοπέδων αυτών.
Γ. Την υλοποίηση παρεμβάσεων που αυξάνουν το πράσινο, σε συνδυασμό με αναπλάσεις και πεζοδρομήσεις σε συγκεκριμένες ζώνες της πόλης, λαμβάνοντας υπόψιν τις προτάσεις της μελέτης του σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, το οποίο μαζί με άλλες μελέτες για την Καλλιθέα αλλά και την ευρύτερη περιοχή θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν.
Δ. Την δημιουργία πυκνού δικτύου μετακίνησης για ποδήλατα και πεζούς, το οποίο θα διευκολύνει, όχι μόνον την λειτουργία της πόλης αλλά και την υπερτοπική πρόσβαση στο παραλιακό μέτωπο (Ιδρυμα ΣΝ, Τάε κβο ντο, ναυταθλητική μαρίνα, Αέναον). Σχετικές εναλλακτικές προτάσεις αναπτύσσονται στο προαναφερθέν σχέδιο ΣΒΑΚ επίσης.

Στο πλαίσιο της μελέτης αναδυκνείονται τρία σενάρια με επικρατέστερο, κατα την γνώμη μου, το δεύτερο σενάριο "ήπιων παρεμβάσεων", το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βάση περιλαμβάνοντας όλες τις πρόνοιες που προαναφέρθηκαν παραπάνω. Σύμφωνα με την αξιολόγηση των επιπτώσεων οι οποίες παρουσιάζονται στην μελέτη το σενάριο αυτό έχει ένα θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα παρουσιάζοντας, από την άλλη, ελάχιστους κινδύνους υλοποίησης.

Στην μελέτη αναφέρονται δύο μεγάλες συγκοινωνιακές παρεμβάσεις, ενταγμένες σε διακριτό "τρίτο" σενάριο.
- Η προτεινόμενη παρέμβαση για μέσο στεθερής τροχιάς (μετρό) στην λεωφόρο Συγγρού κρίνεται ενδιαφέρουσα, εφόσον ο ανασχεδιασμός του άξονα αυτού προσφέρει μεγάλες ευκαιρίες βελτίωσης για το σύνολο της περιοχής των δ. Καλλιθέας, Φαλήρου, Νέας Σμύρνης και Αθήνας. Η διερύνηση αυτών των λύσεων αποτελεί όμως διακριτό αντικείμενο άλλης, σίγουρα αναγκαίας, μελέτης, με μητροπολιτικό χαρακτήρα, όπως γίνεται εξ άλλου και κατα τον σχεδιασμό των επεκτάσων του μετρό.
- Η προτεινόμενη παρέμβαση για επίγειο μέσο σταθερής τροχιάς (τραμ) στο διάζωμα της λεωφ Ελ Βενιζέλου αποτελεί επίσης μια τολμητή πρόταση, η οποία όμως θα πρέπει να ωριμάσει περισσότερο για να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης και διαβούλευσης. Θα πρέπει συγκεκριμένα να αναλυθούν σε επίπεδο προσκοπιμότητας οι προκλήσεις κόστους οφέλους (πχ αύξηση ταχύτητας μετκίνησης σε έναν άξονα με πολλούς λειτουργούντες εγκάρσιους, περιορισμένη μείωση περιβαλλοντικού αποτυπώματος εφόσον υποκαθιστούνται ηλεκτροκίνητα ΜΜΜ - τρόλευ), η επίπτωση στην κυκλοφορία την στάθμευση και την εγκάρσια μετακίνηση πεζών, οι περιβαλλοντικές επιπτωσεις στο πράσινο κλπ. Σαν συνέπεια δεν μπορεί να αποτελέσει στοιχείο συζήτησης, πόσο μάλλον αρχικής απόφασης
Γενικότερα, ως πολίτες, οφείλουμε να επιστήσουμε την προσοχή στην μελετητική ομάδα αλλά και τις δημοτικές αρχές για το ότι, έργα τα οποία παρουσιάζονται ως ιδέεες, απηχώντας καλές προθέσεις, πρέπει να ωριμάσουν αρκετά πριν αποτελέσουν αντικείμενο διαβούλευσης, εφόσον υπάρχει κίνδυνος οι πολίτες ή η αρμόδιες αρχές να υιοθετούν θετική ή αρνητική στάση ανάλογα με τις προσωπικές τους εντυπώσεις και όχι λαμβάνοντας υπόψιν επαρκή στοιχεία.

Τέλος στην μελέτη, όπως και σε όλες τις σχετικές αλλά και από όλους μας καθημερινά, η Καλλιθέα αναφέρεται σαν "υπερτοπικό κέντρο" συνήθως συνδεδεμένο με με χρήσεις λιανικού εμπορίου . Εχω την εντύπωση ότι οι αλλαγές των δύο τελευταίων δεκατιών, κυρίως όσον αφορά την λειτουργία της λιανικής αγοράς και τις τεχνολογίες επικοινωνίας αλλά και οι αλλαγές στην δομή του λιανεμπορίου στην αγορά της Καλλιθέας που παρατηρούμε δια γυμνού οφθαλμού, απαιτούν την, σε ερευνητικό επίπεδο, επικαιροποίηση της έννοιας αυτής.

Ευχαριστούμε την μελετητική ομάδα.