ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ

Γραφικό Αστικής Περιοχής
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
ΤΠΣ

Με λύπη και έντονη δυσαρέσκεια διαπιστώνω ότι μια τόσο σημαντική μελέτη, που αφορά καθοριστικά το μέλλον των ιδιοκτησιών, της ποιότητας ζωής αλλά και του περιβαλλοντικού αποθέματος του Αμαρουσίου, παρουσιάστηκε πρωινή εργάσιμη ώρα, με αποτέλεσμα να μην παρίσταται ουσιαστικά κανένα κοινό.
Στη συνέχεια, δόθηκε προθεσμία μόλις πέντε (5) ημερών για να εκφράσουν οι πολίτες τις απόψεις τους, χωρίς προηγουμένως να έχουν επαρκώς ενημερωθεί, ούτε να έχουν μελετήσει σε βάθος το περιεχόμενο και τις συνέπειες της μελέτης.

Η μελέτη δεν παρουσιάζει έναν ολοκληρωμένο πολεοδομικό σχεδιασμό με διαφορετικές τεκμηριωμένες προσεγγίσεις, αλλά περιορίζεται κυρίως σε μια απλή αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης.

Στο τέλος, αναφέρει τρία σενάρια, που όμως αποδεικνύουν την προχειρότητα της:

1️⃣ Πρώτο σενάριο
Δεν αλλάζει τίποτα από τη σημερινή κατάσταση και χαρακτηρίζεται ακόμα και από τους ίδιους τους μελετητές ως αρνητικό. Πώς είναι δυνατόν να προτείνεται ως εναλλακτική ένα σενάριο που οι ίδιοι αξιολογούν αρνητικά;

3️⃣ Τρίτο σενάριο
Δεν διαφέρει ουσιαστικά από το δεύτερο, αλλά προτείνει:
• «διεύρυνση των superblocks» αντί για απλή δημιουργία,
• «ελεγχόμενη στάθμευση σε όλο το Δήμο» αντί σε τμήμα του,
• «περισσότερους ποδηλατόδρομους» αντί για κάποιους.

Αυτό καταδεικνύει ότι δεν υπάρχουν τρία ουσιαστικά διαφορετικά σενάρια, αλλά μια μικρή ποσοτική διαφοροποίηση του ίδιου σεναρίου (2ο με 3ο), χωρίς άλλη εναλλακτική φιλοσοφία.

Το σενάριο που προτείνεται, αναφέρεται γενικά σε «πολεοδομική προσέγγιση των ΖΟΕ με βάση τις ανάγκες και επιδιώξεις συνεκτιμώντας το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο και τη σχετική νομολογία», χωρίς να εξηγεί με ποια δεδομένα, δείκτες ή εγγυήσεις για την ποιότητα ζωής.
Η περιοχή μας αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια σημαντική κυκλοφοριακή επιβάρυνση. Το υπάρχον οδικό δίκτυο είναι ανεπαρκές, με περιορισμένες δυνατότητες στάθμευσης και πολλές οδοί λειτουργούν ήδη οριακά, χωρίς δυνατότητα περαιτέρω απορρόφησης κυκλοφορίας. Το πρόβλημα θα γίνει ακόμη εντονότερο και σχεδόν μη βιώσιμο με την ολοκλήρωση και λειτουργία των τεράστιων κτιρίων γραφείων στις οδούς Φραγκοκκλησιάς και Αμαρουσίου Χαλανδρίου, αλλά και λόγω της ήδη υφιστάμενης παρουσίας του ΔΑΪΣ και του Metropolitan College, που συμβάλλουν σημαντικά στην καθημερινή επιβάρυνση της περιοχής με επιπλέον μετακινήσεις.

Η ένταξη της ΖΟΕ στο σχέδιο πόλης, με τους όποιους νέους συντελεστές δόμησης, θα επιφέρει αύξηση του αριθμού κατοικιών, επομένως περισσότερα οχήματα, και άρα μεγαλύτερη κυκλοφοριακή συμφόρηση και ηχορύπανση.
Πλήθος κατοίκων της περιοχής αλλά και πολιτών αγόρασαν ή ανέπτυξαν τις ιδιοκτησίες τους πέριξ της ΖΟΕ, επειδή η ύπαρξη ΖΟΕ εγγυόταν περιορισμένη δόμηση, σημαντικά ποσοστά πρασίνου και ήπια κυκλοφορία, χαρακτηριστικά που συνθέτουν υψηλή ποιότητα ζωής.
Η ένταξη στο σχέδιο πόλης ανατρέπει τις βάσεις αυτής της επιλογής, υποβαθμίζοντας τον περιβαλλοντικό και οικιστικό χαρακτήρα της περιοχής, κάτι που συνεπάγεται και απώλεια αξίας για τις υπάρχουσες κατοικίες και γη.
Να υπενθυμίσω ότι, όταν η περιοχή του Νέου Αμαρουσίου αρχικά συζητούσε την ένταξή της στο σχέδιο, οι τότε κάτοικοι — που σήμερα βρίσκονται στη ΖΟΕ — αντέδρασαν δυναμικά, αρνούμενοι κατηγορηματικά να μπουν στο σχέδιο πόλης, ζητώντας να παραμείνουν εκτός.
Μάλιστα η αντίδρασή τους ήταν τόσο ισχυρή, που χαρακτηρίστηκε σχεδόν «ακραία» (με καραμπίνες στα χέρια).
Σήμερα, ορισμένοι από αυτούς — αλλά και μεταγενέστεροι αγοραστές που γνώριζαν πολύ καλά ότι αγοράζουν σε εκτός σχεδίου ΖΟΕ — ζητούν ένταξη για να αποκτήσουν αυξημένα δικαιώματα δόμησης, μεταφέροντας το κόστος υποβάθμισης της περιοχής στους υπολοίπους.

Υπενθυμίζω ότι στόχος του πολεοδομικού σχεδιασμού πρέπει να είναι πρώτα και κύρια η προστασία της ποιότητας ζωής των υφιστάμενων κατοίκων που επένδυσαν τις οικονομίες τους για να ζήσουν σε μια περιοχή με αυξημένο πράσινο και ήπια κυκλοφορία. Όχι η προσέλκυση επενδυτικών συμφερόντων που θα αλλάξουν άρδην τον χαρακτήρα της περιοχής.

Εν κατακλείδι, μήπως η μελέτη αυτή γίνεται αποκλειστικά και μόνο για την ένταξη της ΖΟΕ στο σχέδιο και όλα τα υπόλοιπα είναι απλώς στολίδια ;