ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ - ΔΗΜΟΥ ΛΗΜΝΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΓΙΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ,ΔΕ ΑΤΣΙΚΗΣ,ΔΕ ΜΟΥΔΡΟΥ,ΔΕ ΜΥΡΙΝΑΣ,ΔΕ ΝΕΑΣ ΚΟΥΤΑΛΗΣ

Γραφικό Νησιωτικής Περιοχής
ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Με νομοσχέδιο του 1985 δόθηκε η αρμοδιότητα στους Νομάρχες να θεσπίζουν τα όρια των οικισμών με πληθυσμό κάτω των 2000 κατοίκων.
40 χρόνια μετά έρχεται το Συμβούλιο της Επικρατείας να αποφασίσει ότι ο Νομάρχης ήταν αναρμόδιος και η μεθοδολογία η οποία ακολουθήθηκε χαρακτηρίστηκε επιστημονικά ανεπαρκής. Αξίζει να επισημανθεί ότι το Π.Δ 24.04/3.5.85 ΦΕΚ 181 Δ που αφορά οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων έλαβε την αριθμ.342/1985 εγκριτική-νομιμοποιητική απόφαση του ΣτΕ πριν την εφαρμογή του.
Σύμφωνα με το Π.Δ ΦΕΚ 194Δ /15.04.2025 θεσπίστηκαν νέοι περιορισμοί δόμησης ,νέοι κανόνες, μεγαλύτερες αρτιότητες για τα οικόπεδα τα οποία βρίσκονται εντός ορίων οικισμών κάτω των 2000 κατοίκων και μεθοδευμένες οδηγίες προς τους ιδιώτες μελετητές των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων για τα οποία η Κυβέρνηση διέθεσε 555 εκατομμύρια ευρώ για την ολοκλήρωση τους. Όλες οι διαδικασίες ανάθεσης του πολεοδομικού σχεδιασμού έγιναν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος με τη συμβολή του ΤΕΕ .ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ. Σύνηθες ήταν οι Δήμοι να προβαίνουν σε διαδικασίες πολεοδόμησης με ανάλογη χρηματοδότηση από Περιφερειακά Προγράμματα, Ενωσιακούς και εθνικούς πόρους (ΣΧΟΟΑΠ ΜΟΥΔΡΟΥ ,ΣΧΟΟΑΠ ΑΤΣΙΚΗΣ ,ΓΠΣ ΜΥΡΙΝΑΣ κ.α) διαδικασίες των οποίων το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης υπερέβαινε τα δέκα έτη για την ολοκλήρωση τους. Στην παρούσα φάση εκπονούνται σχέδια πολεοδομικά με ταχύτατες διαδικασίες για τους οικισμούς και τις χρήσεις γης , για τον τουρισμό, για τον θαλάσσιο χώρο ,για την ενέργεια, για τις πρώτες ύλες, για το οδικό δίκτυο της χώρας, στο όνομα της διάθεσης χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης σε αυστηρό χρονοδιάγραμμα, αλλά και της Υποχρέωσης της Πολιτείας για την εκπόνηση των αναφερόμενων Χωροταξικών Σχεδιασμών.
Ποια είναι η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στον χρήσιμο ,ωφέλιμο και καθόλα απαραίτητο Χωροταξικό Σχεδιασμό??
Κατάθεση σχολίων-παρατηρήσεων επί των υποβληθέντων εναλλακτικών σεναρίων πολεοδόμησης στο πλαίσιο της δημόσιας Διαβούλευσης μετά την παρουσίαση των προτάσεων στον ελάχιστο χρόνο των πέντε ημερών. Γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου Λήμνου στη διαδικασία έγκρισης της ΣΜΠΕ κατά την οποία θα παρουσιαστούν και τα νέα όρια των οικισμών.
Αναμένεται νέα ρύθμιση σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της Κυβέρνησης για να μην χαθεί η ιδιοκτησία η οποία προσβάλλεται από το ΠΔ 194/2025. Κατισχύει του παρόντος διατάγματος το ΠΔ 208/2002 που αφορά παραδοσιακούς οικισμούς του νησιού οι οποίοι εξαιρούνται της μείωσης των ορίων τους και ενδεχόμενα να εξαιρεθούν και άλλοι οικισμοί λόγω απογραφικών πληθυσμιακών στοιχείων, λόγω υφιστάμενης ρυμοτομίας κ.α . Ανεπανόρθωτη η Βλάβη η οποία θα προκληθεί στον ιδιαίτερα αναπτυσσόμενο τα τελευταία έτη παραλιακό οικισμό του Αγίου Ιωάννη Κάσπακα ,ο οποίος άρχισε να δομείται με κανόνες αρχές του 1990 ,μετά το ΦΕΚ χαρακτηρισμού του, αλλά σήμερα με τις διατάξεις του ΠΔ 194/2025 ο οικισμός στην κυριολεξία ε ξ α φ α ν ί ζ ε τ α ι. Απαιτείται ειδική ρύθμιση για τον οικισμό του Αγίου Ιωάννη η οποία δεν θα προσβάλλει την ιδιοκτησία και θα επιτρέπει την ανοικοδόμηση σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Ο Πολεοδομικός Σχεδιασμός σε Τοπικό Επίπεδο είναι Υπόθεση που αφορά την Τοπική Κοινωνία η οποία πρέπει να έχει αποφασιστικό ρόλο στον σχεδιασμό και όχι διακοσμητικό-γνωμοδοτικό.
Κινδυνεύουμε να χαρακτηριστούμε αφελείς αν αποδεχτούμε ότι με τον όρο Πολεοδόμηση και ότι αυτό συνεπάγεται ,όταν ο ίδιος όρος θα αφορά χιλιάδες περιπτώσεις μικρών οικισμών και οικιστικών περιοχών με απαίτηση χρηματοδότησης εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ , θα δοθούν οι λύσεις στα προβλήματα που προκύπτουν στη διαδικασία του Πολεοδομικού σχεδιασμού.
Δεν χρειαζόμαστε και άλλους περιορισμούς στη δόμηση και άλλους κανόνες, χρειαζόμαστε αναπτυξιακά κίνητρα για την οικοδομική δραστηριότητα, για τον Πρωτογενή τομέα για την επιχειρηματικότητα με σεβασμό στο Περιβάλλον και τον Άνθρωπο ,να αναβαθμίσουμε την αισθητική των οικισμών και του νησιού, να συμβάλλουμε στη προστασία της φυσιογνωμίας του, ενισχύοντας παράλληλα την τοπική οικονομία .
Δεν χρειαζόμαστε το ΠΔ 194/2025 ,να καταργηθεί και να θεσπιστεί με κανόνες και όρους προστασίας της ιδιωτικής περιουσίας ,με όρους ανάπτυξης και όχι υποβάθμισης των μικρών οικισμών .
Καταθέτω την αντίθεση μου στην προτεινόμενη πολεοδομική πρόταση τάσσομαι υπέρ του 1ου Σεναρίου της μηδενικής Παρέμβασης για τους λόγους που ανέφερα παραπάνω .