ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ - ΔΗΜΟΥ ΛΗΜΝΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΓΙΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ,ΔΕ ΑΤΣΙΚΗΣ,ΔΕ ΜΟΥΔΡΟΥ,ΔΕ ΜΥΡΙΝΑΣ,ΔΕ ΝΕΑΣ ΚΟΥΤΑΛΗΣ

Γραφικό Νησιωτικής Περιοχής
ΣΕΝΑΡΙΟ 2

Σχετικά με την παρουσίαση των σεναρίων για το ΤΠΣ του Δήμου Λήμνου-Δήμου Αγίου Ευστρατίου, στις 24 Μαΐου 2025, θα ήθελα να θέσω υπόψη σας την άποψη μου σχετικά με τα οικόπεδα στην τοποθεσία Αγία Ελένη, Δ.Κ. Φισίνης, Δ.Ε. Μούδρου, Δήμου Λήμνου.

Όπως υπογραμμίσθηκε στην παρουσίαση είναι πολύ σημαντικό να δοθεί μεγάλη προσοχή στο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΤΠΣ) επειδή εάν τώρα δεν ενσωματωθούν οι βέλτιστες παράμετροι αυτό μπορεί να προκαλέσει οικονομική και δημογραφική κατάρρευση της περιοχής.
Θεωρώ ότι πρέπει να ενσωματωθούν στο νέο ΤΠΣ αναγνωρισμένοι δρόμοι όμοροι των οικοπέδων στην περιοχή επειδή αυτό απαντά σε πολλά από τα κριτήρια τα οποία αναφέρατε για την ανάπτυξη του τουρισμού.

1.Η περιοχή χαρακτηρίζεται με μια από τις ομορφότερες παραλίες του νησιού η οποία είναι αγαπημένη τόσο των ντόπιων όσο και των επισκεπτών. Όπως αναφέρεται και στη «ΜΕΛΕΤΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ (ΜΠΣ) Α’ ΦΑΣΗ - 1ο ΣΤΑΔΙΟ: ΕΝΟΤΗΤΑ 1.2 (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α10) ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΕΝΑΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΠΙΚΡΑΤΕΣΤΕΡΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ, λόγω των ευνοϊκών κλιματολογικών και γεωγραφικών χαρακτηριστικών της ευρύτερης περιοχής, η πρόσβαση επιτυγχάνεται μέσω του δημοτικού και αγροτικού οδικού δικτύου.
Συνεπώς, οι δρόμοι έως αυτή την παραλία (δημοτικοί και αγροτικοί) είναι απαραίτητο να αναγνωριστούν διότι αποτελούν την μοναδική πρόσβαση των κατοίκων και επισκεπτών.
Επιπλέον να εξασφαλίζουν την πρόσβαση οχημάτων των υπηρεσιών ΕΚΑΒ (ασθενοφόρου), Πολιτικής προστασίας, Πυροσβεστικού σώματος, έως την παραλία βάσει νομοθετικών απαιτήσεων (ελάχιστο φάρδος 5-6 μέτρα, κλπ απαιτήσεις των δημοτικών οδών).

2. Να μην ξεχνάμε ότι και λόγου κοινωνικών απαιτήσεων αυτή τη παραλία πρέπει να διαθέτει πρόσβαση για ΑΜΕΑ, τα οποία ΑΜΕΑ αυτή την στιγμή είναι αδύνατον να φθάσουν έως αυτήν την όμορφη περιοχή.
Σύμφωνα με το Σύνταγμα της Ελλάδος και τον Αστικό Κώδικα, οι αιγιαλοί και οι παραλίες είναι δημόσια αγαθά, εκτός συναλλαγής και κοινόχρηστα (άρθρο 966, 971 Αστικού Κώδικα) που ανήκουν στους πάντες (άρθρο 968 Αστικού Κώδικα) και κατά συνέπεια πρέπει όλοι να έχουν τη δυνατότητα χρήσης και πρόσβασης. Με τη διατήρηση και βελτίωση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών, δύναται να βελτιωθεί η πρόσβαση προς αυτήν με στόχο την αξιοποίηση μίας από τις υπάρχουσες και ήδη διαμορφωμένες παραλίες του νησιού.

3. Κάτι σημαντικό το οποίο εσείς σημειώσατε στην παρουσίαση σας, δεν πρέπει να υποτιμάται και η παρουσία των δασών. Δεν είναι τυχαίο που η Λήμνος αποκαλείται το νησί των ανέμων. Νησί που προσφέρει άφθονο άνεμο. Η περιοχή του Μούδρου έχει και μεγάλες δασικές εκτάσεις (σύμφωνα με τον μερικώς κυρωμένο δασικό χάρτη ΦΕΚ 820/Δ/11-11-2022). Τα άνωθεν έχουν ως αποτέλεσμα μεγάλου κινδύνου πυρκαγιών κατά τους θερινούς μήνες. Παράλληλα με την νέα στρατηγική για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών οι άμεσες λύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος θα έρθουν σε τοπικό επίπεδο – κυρίως με μέτρα για την πρόληψη. Η αναγνώριση των υφιστάμενων οδών και η διαμόρφωση τους με τα ανάλογα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για προσέγγιση σε δασικές– χορτολιβαδικές εκτάσεις αλλά και στην προστασία των δασικών οικοσυστημάτων από καταστροφές και πυρκαγιές(οδηγία μελετών οδικών έργων του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. κεφ. 2- Άρθρο 15 ΦΕΚ 6213Β/2022 – παράγρ.5.5 άρθρο 5 κανονισμός προστασίας ακινήτων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων του Υ.ΠΕΝ. ) Σύμφωνα με το άρθρο 24 του Συντάγματος, η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα του καθενός. Ο εκτελεστικός νόμος των ανωτέρω συνταγματικών διατάξεων είναι ο Ν.998/1979 «Περί προστασίας των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων της Χώρας» (ΦΕΚ 289/Α/1979).Οι δασικές εκτάσεις είναι δημόσιες και συνιστούν εθνικό κεφάλαιο, και η προστασία τους αποτελεί υποχρέωση των κρατικών οργάνων κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους και συγχρόνως υποχρέωση και δικαίωμα των πολιτών. (άρθρο 2 του Ν. 998/1979).

4. Είναι πολύ σημαντικό όπως αναφέρθηκε στην παρουσίαση των σεναρίων να ληφθεί υπόψη η γνώμη και η επιθυμία της τοπικής κοινωνίας, κατοίκων, επενδυτών της Λήμνου γιατί η τοπική ιδιαιτερότητα του νησιού είναι πολύ πιο σημαντική από την αντιμετώπιση του νησιού κάτω από κοινό παρονομαστή.

Η Λήμνος, λόγω της γεωγραφικής θέσης, (Βόρειο Αιγαίο, μεταξύ του Αγίου Όρους της Σαμοθράκης, της Ίμβρου και της Λέσβου), βρίσκεται στο πιο απομακρυσμένο τμήμα της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, είναι από τους λίγους τόπους στην Ελλάδα που παραμένουν αυθεντικοί. Ο ακριτικός και πολυδιάστατος χαρακτήρας της αποτελεί στολίδι των Ελληνικών συνόρων. Στα πλαίσια της στρατηγικής ανάπτυξης ακριτικών περιφερειών που αποτελούν σύνορα και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και σύμφωνα με όσα ορίζει το Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, για την Λήμνο προβλέπεται ανάπτυξη του τουρισμού καθόσον το νησί διαθέτει αξιόλογους φυσικούς αλλά και πολιτιστικούς πόρους. Συνεπώς η χωροταξική της οργάνωση κρίνεται αναγκαία. Η κατάλληλη εκμετάλλευση, διαχείριση και σχεδιασμός της περιοχής και κατά συνέπεια και των ιδιοκτησιών, θα επιφέρουν επενδύσεις και θέσεις εργασίας σε μια περιοχή στην οποία δεν υφίστανται πολλές οικονομικές δραστηριότητές και δεν υπάρχει οικονομική ανάπτυξη βάση των δυνατοτήτων της περιοχής, με αποτέλεσμα είτε ο κόσμος να μεταναστεύει (φεύγει) είτε να επιβιώνει με δυσκολία. Μεγάλο ποσοστό από τα οικόπεδα στην περιοχή δεν έχουν πρόσωπο σε αναγνωρισμένη οδό με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η δυνατότητα για την απαραίτητη ανάπτυξη της περιοχής.

Θα ήθελα να προσθέσω ότι η εκμετάλλευση των οικοπέδων στην περιοχή θα συμβάλει θετικά στην ανάπτυξη της περιοχής, σχετικά με τους μόνιμους κατοίκους της περιοχής και στην αύξηση του τοπικού πληθυσμού.
Η περιοχή, μπορεί αυτό να μην φαίνεται από τα υπάρχοντα επίσημα στοιχεία, αλλά έχει τεράστια τάση προς ανάπτυξη οικονομικά και δημογραφικά.

Ειδικά σε περιοχές που προορίζονται για τουριστική ανάπτυξη, θα πρέπει να ισχύουν οι όροι δόμησης του Π.Δ./24.05.1985 (ΦΕΚ270/Δ/1985) , επιτρεπόμενων των παρεκκλίσεων. Αυτό συμπαρασείρει και την αναγνώριση των υφιστάμενων οδών για την εξασφάλιση της απαραίτητης αρτιότητας στη πληθώρα των γεωτεμαχίων στην εκτός σχεδίου περιοχή. Στη Δ.Ε. Μούδρου δεν υπάρχουν αναγνωρισμένοι δημοτικοί οδοί από τη τεχνική υπηρεσία του Δήμου. Όταν με τη μελέτη του Τ.Π.Σ. προτείνετε τουριστική ανάπτυξη , αλλά δεν έχουν αναγνωριστεί οι οδοί , προκαλούνται τεράστια προβλήματα , ως προς την αξία και την αξιοποίηση των εκτός σχεδίου γεωτεμαχίων.

5. Η αναγνώριση των υφιστάμενων οδών που εξασφαλίζουν πρόσβαση σε στρατιωτικό κτίσμα είναι απαραίτητοι για λόγους εθνικής ασφάλειας.

6. Η αποτύπωση και η αναγνώριση των υφιστάμενων οδών (δημοτικών, αγροτικών κ.τ.λ.), είναι σημαντική για την περιοχή γιατί, αυτοί, αποτελούν τη μοναδική πρόσβαση προς ιστορικές τοποθεσίες όπως: Αρχαιολογικός χώρος Πολιόχνης το Κάστρο Σκάλας , Ξωκλήσι Άγιος Μάρνος, οι Πύργοι Φισίνι και το Κάστρο Φισίνι τα οποία είναι ερείπια μεσαιωνικού κάστρου. Το κάστρο βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή του μικρού χωριού Φισίνη (29 μόνιμοι κάτοικοι).

7. Στην περιοχή υπάρχει και ένας ερειπωμένος ιερός ναός, η οποία αποτελεί θρησκευτικό μνημείο.
Μέχρι σήμερα οι περιηγητές συνήθως αγνοούν τη Φισίνη. Με τη διαμόρφωση κατάλληλης και ομαλής πρόσβασης, μέσω οδικού δικτύου, τα ιστορικά μνημεία δύναται να αποτελέσουν σημαντικά τουριστικά αξιοθέατα, αναδεικνύοντας την ιστορία τους, αναβαθμίζοντας την ευρύτερη περιοχή και το χωριό Φυσίνι οικιστικά, οικονομικά και πολιτισμικά. Σκοπός είναι, μεταξύ άλλων και η προβολή – αξιοποίηση των περιοχών – γεωγραφικών ενοτήτων που διαθέτουν πολιτισμικές αξίες, όπως για παράδειγμα αρχαιολογικούς χώρους.
Εγώ ως ενδιαφερόμενο πρόσωπο σκοπεύω να ανακαινίσω αυτόν τον ναό για να χρησιμοποιείται από όλους (ντόπιοι και επισκέπτες).

8. Στο χάρτη του εναλλακτικού σεναρίου 2, ενώ στο υπόμνημα, στο οδικό δίκτυο, αναγράφεται Δευτερεύον Επαρχιακό οδικό δίκτυο και Δημοτικό /Κοινοτικό οδικό δίκτυο στο χάρτη αποτυπώνεται μόνο το Δημοτικό / Κοινοτικό οδικό δίκτυο.
Επίσης δεν αποτυπώνονται και δεν αναγράφονται στο υπόμνημα οι αναγνωρισμένοι βάσει νομοθεσίας δρόμοι οι οποίοι προϋφίστανται του 1973, οι δρόμοι οι οποίοι αποτυπώνονται στους χάρτες και φωτογραφίες του Στρατού (επισυνάπτονται) , οι οποίοι αποτελούν μοναδικό τρόπο πρόσβασης σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις και δρόμοι οι οποίοι τηρούν τα κριτήρια για κοινόχρηστοι δρόμοι ( οδοί που έχουν νομίμως κατασκευαστεί με τη βούληση της πολιτείας και επιτρέπουν την πρόσβαση σε ακτές, αρχαιολογικούς χώρους, εθνικούς δρυμούς, χιονοδρομικά κέντρα ή σε σημαντικά δημόσια έργα (όπως φράγματα, στρατιωτικές εγκαταστάσεις, νοσοκομεία, Δημοτικές Εγκαταστάσεις Ύδρευσης (δεξαμενές, αντλιοστάσια) και Αποχέτευσης (εργοστάσια βιολογικών καθαρισμών), Επεξεργασίας και ταφής στερεών αποβλήτων, Νεκροταφείων, Ιερών Ναών κ.λπ.).

9.Κυριολεκτικά την περασμένη εβδομάδα, οι αρχές της Περιφέρειας και του νησιού φιλοξένησαν αντιπροσωπεία του Διευθύνοντος Συμβούλου και άλλων ανώτατων στελεχών της TUI, του μεγαλύτερου ταξιδιωτικού πράκτορα στον κόσμο. Συνοδεύονταν από τον ΕΟΤ και τον Υφυπουργό Τουρισμού, προωθώντας τη Λήμνο ως «τον επόμενο μεγάλο τουριστικό προορισμό στην Ελλάδα».
Η παραλία μεταξύ Κοκκινόβραχου και Αγίου Μάρνου είναι η μεγαλύτερη και καλύτερη παραλία εκτός Natura 2000. Επιτρέπει την ανάπτυξη θαλάσσιων σπορ και αναψυχής στην παραλία με δυνατότητα ισχυρής αύξησης ξένων και ντόπιων επισκεπτών.
Ένας άλλος μεγάλος ταξιδιωτικός πράκτορας, ο Apollo, λειτουργεί ήδη στο νησί με τρεις πτήσεις τσάρτερ την εβδομάδα από την Κοπεγχάγη, το Όσλο και τη Στοκχόλμη. Οι επισκέπτες που φτάνουν πρέπει να μπορούν να έχουν πρόσβαση και να απολαμβάνουν την ομορφιά της παραλίας και τα ιστορικά αξιοθέατα αυτού του μέρους του νησιού.

10. Ποια θα είναι η διαδικασία την παρουσίασης – συζήτησης του πλήρες οδικού δικτύου, του αντιστοίχου επικρατέστερου σεναρίου του ΤΠΣ, βάσει νόμου.

Ειλικρινά ελπίζω ότι θα δοθεί προσοχή στα προαναφερθέντα γεγονότα καθώς και στις συγκεκριμένες προτάσεις που ανέφερα.



Με εκτίμηση

Θεοδώρα Παπαδοπούλου