ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΛΥΚΟΒΡΥΣΗΣ - ΠΕΥΚΗΣ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΛΥΚΟΒΡΥΣΕΩΣ,ΔΕ ΠΕΥΚΗΣ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΛΥΚΟΒΡΥΣΗΣ - ΠΕΥΚΗΣ
Αναγκαία η Μέγιστη Προστασία Δασών Πεύκης Λυκόβρυσης στα σενάρια 2 και 3 και σαφής αποτύπωση στους στρατηγικούς στόχους του ΤΠΣ! Η κλιματική αλλαγή (θερμότερη δεκαετία στην ιστορία της ανθρωπότητας) εχει αποδεκατίσετη δασική χλωρίδα - λήψεις μέτρων!

Αναγκαία η Μέγιστη Προστασία Δασών Πεύκης Λυκόβρυσης στα σενάρια 2 και 3 και σαφής αποτύπωση στους στρατηγικούς στόχους του ΤΠΣ! Η κλιματική αλλαγή (θερμότερη δεκαετία στην ιστορία της ανθρωπότητας) εχει αποδεκατίσετη δασική χλωρίδα - λήψεις μέτρων!

Απαράδεκτη η ελάχιστης διάρκειας δημόσια διαβούλευση μόλις 5 ημερών εκ των οποίων οι 3 είναι αργίες και η λήξη της προθεσμίας συμπίπτει με τον εορτασμό του Ευαγγελισμού εθνικής εορτής! Οι δημοκρατικές διαδικασίες δεν πρέπι να είναι τυπικές αλλά ουσιαστικές διαδικασίες!

Σχετικά με τη ΜΕΛΕΤΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ (Μ.Π.Σ.) Α’ ΦΑΣΗ - 1Ο ΣΤΑΔΙΟ – Κεφάλαιο Α10

1) Αποσαφήνιση Στρατηγικών Στόχων
------------------------------------------------
Περιλαμβάνει αντικρουόμενους και αντιφατικούς στρατηγικούς στόχους:
Αφενός στη σελίδα 5: "Προϋπόθεση για τη βιώσιμη χωρική ανάπτυξη, είναι η διαφύλαξη, προστασία και μη υποβάθμιση
των φυσικών πόρων, ...." και
αφετέρου στο "Α4 4. Ένταξη στο σχέδιο της περιοχής ....., καθώς και της περιοχής της Δ.Ε. Πεύκης, νότια του Ηλιακού Χωριού." και στο " Γ6. Διερεύνηση της καταλληλότερης λύσης, όσον αφορά το χαρακτηρισμό των Δασών Μορέλλα, Κάσδαγλη και Αργύρη."
Δεν υπάρχει ρητή αναφορά στην προστασία των δασών. Η διερεύνηση λύσης του χαρακτηρισμού των δασών δεν αποτελεί πλαίσιο προστασίας απο την αυθαίρετη δόμηση. Προηγείται η προστασία των Δασών και απομάκρυνση αυθαίρετων κατασκευών και μετά ο ορισμός ζώνης υποδοχής δόμησης για την ΠΕ Πέυκης. Η ιστορία της περιοχής είναι γνωστή και αναφέρεται στο https://oikologia.gr/ (βλέπε Παράρτημα)

2) Τροποποίηση Σεναρίου 2
--------------------------------------
Στο σενάριο 2, να προταθεί η απένταξη από το εγκεκριμένο σχέδιο του Ο.Τ.440α,που βρίσκεται στο νότιο
τμήμα του Δάσους Μορέλλα, όπως γίνεται και στο σενάριο 3.

Και στο σενάριο 2, όπως γίνεται και στο 3, να προταθεί η υπογειοποίηση της Κύμης. και να τονιστεί ότι η λύση του Σεναρίου 1 οδηγεί σε καταστροφή τμημάτων των Δασών Κάσδαγλη και Αργύρη: βλέπε στη σελίδα 9 "Η επέκταση της Κύμης θα υλοποιηθεί, όπως μελετήθηκε, εν μέρει υπογειοποιημένη, εν μέρει με επίχωση (cut and cover) και σ’ ένα μικτό τμήμα επιφανειακά, με επιπτώσεις στην αστική μορφολογία της περιοχής και στην καταστροφή τμημάτων των Δασών Κάσδαγλη και Αργύρη."

Στο σενάριο 2 σελ 12, να αφαιρεθεί η πρόταση για ένταξη εκτός σχεδίου της περιοχής της Δ.Ε. Πεύκης, νότια του Ηλιακού Χωριού, μεταξύ των οδών Αργύρη και Αγίας Βαρβάρας. Να μην προταθεί πολεοδόμηση για χρήση Αμιγούς Κατοικίας καθώς δεν προσφέρει προστασία στο δάσος Κάσδαγλη. Στην ανατολική πλευρά του δάσους επί της Λεωφ Αγίας Βαρβάρας υπάρχουν ήδη κτίσματα και αυθαίρετες (?) κατοικίες.Δεδομένου ότι δεν υπήρξε υπόβαθρο στους χάρτες με το σαφή προσδιορισμό των αυθαιρέτων κατασκευών, η λήψη αποφάσεων από τη διοίκηση με περιγραφικά μη μετρήσιμα δεδομένα, χωρίς αποτύπωση σε ενιαίο χαρτογραφικό υπόβαθρο είναι αντιεπιστημονική και υποκειμενική. Όλη η έκταση του δάσους Κάσδαγλη είναι διάσπαρτη από αυθαίρετες κατασκευές εντός του δάσους! Το ΤΠΣ δεν μπορεί να αποτελέσει άλλοθι ως μια "Τραγωδίας των Κοινών" κατά Γκάρετ Χάρντιν.

3) Νομική στήριξη από το Δήμο Πεύκης και στα 3 σενάρια!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ο δήμος να υπερασπιστεί έμπρακτα με νομική παρουσία έμπειρου προσωπικού σχετικά με τα θέματα, του καθεστώτος των δασών και στα τρία σενάρια για τα τμήματα εντός των Δασών, Μορέλλα, Κάσδαγλη και Αργύρη, για τα οποία έχουν υποβληθεί αντιρρήσεις" με κάθε ένδικο μέσο.

4) Τήρηση των όρων δόμησης
-------------------------------------------
Δεν τηρείται το όριο ύψους καθώς στην πλειοψηφία των οικοδομών οι ηλιακοί θερμοσίφωνες τοποθετούνται στις απολήξεις των κλιμακοστασίων υπερβαίνοντας το 1..5μ του νομοθέτη ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ οικ. 16094/2008 – ΦΕΚ 917/Β’/19.5.2008. Ένας μέσος ηλιακός έχει ύψος 2.20μ. Κανένας έλεγχος δεν διενεργείται.

5) Υδατορέματα και διαχείριση υδάτων
--------------------------------------------------------
Για τα ρέματα Πύρνας και Δαμασκού να ληφθούν όλες οι εξελίξεις της τεχνολογίας και της μηχανικής όπως αναπτύχθηκαν στην ημερίδα της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών) «Αντιπλημμυρικός Σχεδιασμός στην Αττική: Το νερό έχει μνήμη», 19/2/2025.
Και στο σενάριο 2 πρέπει να ενταχθεί η οριοθέτησή του ρέματος Δαμασκού όπως περιγράφεται στο Σενάριο 3. Βλέπε σχετικούς συνδέσμους παρακάτω

https://www.emdydas.gr/wp-content/uploads/2025/02/DZ_EDMYDAS_4_PUBLIC.pdf
και
https://www.emdydas.gr/wp-content/uploads/2025/02/%CE%93%CE%95%CE%A9%CE%9C%CE%A5%CE%98%CE%99%CE%9A%CE%97-%CE%A1%CE%95%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%91-%CE%91%CE%A5%CE%A4%CE%9F%CE%A8%CE%99%CE%95%CE%A3.pdf και

https://www.emdydas.gr/wp-content/uploads/2025/02/Emdydas_VB.pdf και

https://www.emdydas.gr/wp-content/uploads/2025/02/emdydas_fivos.pdf
και

ομιλία του καθ ΕΜΠ Νίκου Μπελαβίλα https://www.youtube.com/watch?v=LuNkPVpSrbM

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
================
ΠΗΓΗ: https://oikologia.gr/
ΔΑΣΟΣ ΚΑΣΔΑΓΛΗ- ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ
Θεωρήθηκε απαραίτητο να ερευνηθεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς του δάσους Κάσδαγλη διότι αυτό αποτελεί την βάση τόσο για την οριοθέτησή του δάσους οσο και για τις δυνατότητες επεμβάσεων που θα απαιτηθούν για την αξιοποίησή του. Εδώ πρέπει ιδιαίτερα να επισημανθεί η σχέση της νομοθεσίας για επέμβαση στην συγκεκριμένη περιοχή σε συνάρτηση με το ιδιοκτησιακό. Στα ιδιωτικά δάση, διότι δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η περιοχή είναι δάσος, δεν επιτρέπεται καμία επέμβαση σύμφωνα με τις αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας. Πολύ δε περισσότερο να επιτραπεί η οικιστική ανάπτυξη που σήμερα εχει γίνει σε σημαντικό μέρος του δάσους. Αντίθετα στα δημόσια δάση επιτρέπονται επεμβάσεις προκειμένου να δημιουργηθούν χώροι και εγκαταστάσεις για διημέρευση των κατοίκων. Παράλληλα η γνώση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος θα δώσει την δυνατότητα στον Δήμο για τη λήψη των κατάλληλων αποφάσεων σχετικά με την αντιμετώπιση της κατάστασης που επικρατεί στο δάσος Κάσδαγλη με την περίφραξη μικρών και μεγάλων τμημάτων του και την ανέγερση σε ορισμένα από τα τμήματα αυτά, οικοδομών με κατασκευές παραγκοειδείς εως πολυτελείς. Η έρευνα αυτή στηρίχθηκε στα συμβόλαια, τα τοπογραφικά διαγράμματα, και τα σχεδιαγράμματα των συμβολαίων, την δασική νομοθεσία και τις διαταγές του Υπουργείου Γεωργίας σχετικά με το Δάσος Κάσδαγλη. Τα στοιχεία αυτά συγκεντρώθηκαν από διάφορες πηγές. Από την έρευνα αυτή προέκυψαν τα εξης:
- Η έκταση την οποία καταλαμβάνει σήμερα το δάσος Κάσδαγλη αποτελούσε στην αρχή του αιώνα μέρος ενός αγροτοδασοκτήματος με το όνομα ΜΑΓΚΟΥΦΑΝΑ - ΛΥΚΟΒΡΥΣΗ, συνολικής έκτασης 1800 περίπου στρεμμάτων ιδιοκτησίας Δημητρίου Σούτσου. Το αγρόκτημα αυτό επωλήθη το ετος 1913 στον Δημήτριο Κάσδαγλη. Το μεγαλύτερο μέρος του αγροτοδασοκτήματος αυτού απαλλοτριώθηκε από το Ελληνικο Δημόσιο κα τά τα ετη 1913-32 υπερ διαφόρων προσφυγικων συνεταιρισμών. Το ετος 1951 η Δωροθέα Κάσδαγλη χήρα του Δημητρίου Κάσδαγλη επώλησε τμήμα της έκτασης αυτής εμβαδού περίπου 55 στρεμμάτων στον Γεώργιο Γεωργίου. Το τμήμα αυτό αντιστοιχεί στο σημερινό δάσος Κάσδαγλη. Ο Γεώργιος Γεωργίου κατέτμησε παρανόμως το κτήμα σε οικόπεδα 300τ.μ και αρχισε να τα πωλεί στα μέλη του Πανελλήνιου Συνδέσμου Θυμάτων Πολέμου και Συμμοριτισμού. Το Μάρτιο του 1952 η περιοχή του δάσους Κάσδαγλη εκηρύχθη απαλλοτριωτέα υπερ της Κοινότητας Μαγκουφάνας με Υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 53Β/ 4-3-52). Η απαλλοτρίωση αυτή ακυρώθηκε με την 303/1953 απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας χωρίς όμως ουδέποτε να εκδοθεί από τον Υπουργό Εσωτερικών η απαιτούμενη εγκριτική πράξη άρσεως της απαλλοτρίωσης η οποία θα έπρεπε μάλιστα να δημοσιευθεί στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως προκειμένου να καταστεί νομικά έγκυρη η απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας. Το ετος 1954 η Δωροθέα Κάσδαγλη και ο Γεώργιος Γεωργίου εδώρησαν στην Κοινότητα Πεύκης έκταση 15 στρεμμάτων από το δάσος Κάσδαγλη για τη δημιουργία κοινοτικού άλσους. Σε αντάλλαγμα η Κοινότητα Πεύκης αποδέχθηκε την άρση της απαλλοτρίωσης. Όμως σύμφωνα με μεταγενέστερη Δ/γή του Υπουργείου Γεωργίας προς το Δασαρχείο Πεντέλης (υπ. Αριθ. 198924/42170/ 8-12-79) η δωρεα αυτή αναφέρεται ως ακυρη και το δάσος Κάσδαγλη κατονομάζεται «δημόσιο δάσος». Σε οσες δε περιπτώσεις επισημάνθηκαν και καταγγέλθηκαν παράνομες ανεγέρσεις κτισμάτων ή παράνομες περιφράξεις στο Δάσος Κάσδαγλη εξεδόθη σαν αποφάσεις από τη Δ/νση Δασών Ανατ. Αττικής με τις οποίες κηρύσσονται αναδασωτέες οι αντίστοιχες εκτάσεις, ενώ συγχρόνως τονίζεται ότι το δάσος Κάσδαγλη αποτελεί δημόσια έκταση (δάσος) και απαγορεύεται κάθε αλλοίωση του δασικού χαρακτήρα του, τα τμήματα δε που εχουν εκχερσωθεί καθορίζονται ως αναδασωτέα.
Κατά συνέπεια ολες οι υπάρχουσες σήμερα κατασκευές ή περιφράξεις στο δάσος είναι παράνομες και επομένως κατεδαφιστέες. Επομένως είναι φανερό ότι η αρκετά περίπλοκη κατάσταση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του δάσους Κάσδαγλη σε συνδιασμό με την μη λήψη αποφασιστικών μέτρων από την πλευρά των αρμοδίων αρχών, οδήγησαν σε καταπατήσεις πολλών τμημάτων του δάσους όπως αναλυτικότερα αναφέραμε στο κεφάλαιο «2.3» αυτής της μελέτης. (Απόσπασμα από τη μελέτη αξιοποίησης του δάσους Κάσδαγλη της Κας Εφη Μακρίδου -Παπαδάκη Αρχιτέκτων -Πολεοδόμος.-Αυγουστος 1998.)