Πολλή συζήτηση –και απολύτως δικαιολογημένα– έχει προκαλέσει στην πόλη μας το νέο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΤΠΣ) Χαϊδαρίου και τα 3 σενάρια που παρουσιάστηκαν γι’ αυτό, στα πλαίσια του προγράμματος «Αντώνης Δοξιάδης» και το οποίο «τρέχει» το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Να επισημανθεί εδώ πως η παρουσίαση των σχετικών σεναρίων από το γραφείο που έχει αναλάβει τη μελέτη δεν σημαίνει πως και ο Δήμος έχει συμφωνήσει σε αυτά.
Ως Δημοτική Αρχή έχουμε ξεκαθαρίσει πως θέλουμε ένα πολεοδομικό σχέδιο που θα «πατά» στις ανάγκες των πολλών, θα συμβάλλει στην κατεύθυνση της καλυτέρευσης της ζωής των κατοίκων. Όμως για να πατά στις ανάγκες των πολλών, θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να τις παίρνει υπόψη του. Και κατά τη γνώμη μας, αυτό δεν συμβαίνει με τα σενάρια του Πολεοδομικού Σχεδίου που προτείνονται. Κι αυτό γιατί στην προκειμένη περίπτωση, το ΤΠΣ έρχεται να εξυπηρετήσει και να εξειδικεύσει κατευθύνσεις που προκύπτουν από το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας, το οποίο ως βασική του στόχευση έχει την εξασφάλιση καλύτερων όρων για την υψηλότερη κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου. Ουσιαστικά πρόκειται για την εξειδίκευση σε τοπικό επίπεδο κανόνων και αναγκών που θεσπίζει το κράτος, ώστε να ρυθμιστούν κεντρικά ζητήματα που εξυπηρετούν την «ανάπτυξη» των λίγων και όχι τις ανάγκες των πολλών.
Γι’ αυτό άλλωστε, επειδή αυτές οι ενέργειες απαιτείται να γίνουν με μία ταχύτητα, βάσει των οδηγιών του Υπουργείου, ο ρόλος του Δημοτικού Συμβουλίου και των πολιτών εξαντλείται σε γνωμοδοτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις, όπως η συμμετοχή του στη διαβούλευση πέντε ημερών, χρόνος εξαιρετικά λίγος για την κρισιμότητα και πολυπλοκότητα του θέματος.
Γι΄ αυτό επίσης δεν αντιμετωπίζονται διαχρονικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με απαιτήσεις και ελλείψεις «τοπικού χαρακτήρα», όπως η ολοκλήρωση της ένταξης στο σχέδιο πόλεως στην Άνω Αφαία ή η διευθέτηση ρεμάτων στην Αστυθέα Χαϊδαρίου.
Στα σενάρια που προτείνονται, υπάρχουν και προτάσεις οι οποίες είναι σε σωστή κατεύθυνση και θα πρέπει να συμπεριληφθούν στην τελική πρόταση. Για παράδειγμα, η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αθηνών, είναι ένα πάγιο αίτημα των Χαϊδαριωτών, το οποίο όμως πάντα προσκρούει στο κόστος μελέτης και εκτέλεσης ενός τέτοιου έργου.
Ωστόσο υπάρχουν και προτάσεις στις οποίες είμαστε αντίθετοι και σε καμία περίπτωση δε θα συμφωνήσουμε να προσχωρήσουν.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
1. Τη δημιουργία Τεχνολογικού Πάρκου στο Στρατόπεδο Χαϊδαρίου, η οποία θεωρούμε ότι αντί να συμβάλει στην «υποβάθμισή» του ως στρατιωτική εγκατάσταση με σκοπό να αποδοθεί για χρήση στο ευρύ κοινό ή στην ανάδειξη του Ιστορικού του χαρακτήρα για την περιοχή, θα οδηγήσει στην περαιτέρω οικοπεδοποίηση και επιβάρυνση της περιοχής.
2. Τη δημιουργία Βιομηχανικού Πάρκου στην Περιοχή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με παράλληλη μεταφορά εκεί άλλων οχλουσών βιομηχανιών, κίνηση η οποία σίγουρα θα οδηγήσει στην περαιτέρω υποβάθμιση της Αφαίας.
3. Τη δημιουργία περιμετρικής αντιπυρικής ζώνης 100 μέτρων, επέμβαση η οποία θα καταστρέψει τεράστιες Δασικές Εκτάσεις.
4. Τη δημιουργία οδού σύνδεσης της περιοχής του Δάσους με το Δαφνί εντός δασικής έκτασης.
Η πρόταση της Δημοτικής Αρχής
Κατά τη γνώμη μας, ένα Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο, το οποίο πραγματικά θα ερχόταν να αντιμετωπίσει τις ανάγκες των πολιτών όπως έχουν πλέον διαμορφωθεί θα έπρεπε να προβλέπει:
1. Την προστασία όλων των δασικών εκτάσεων και ορεινών όγκων που υπάρχουν στο Δήμο και των δεσμευμένων χώρων πρασίνου
2. Την εξασφάλιση χρήσεων γης που πραγματικά έχουν ανάγκη οι πολίτες, όπως περισσότεροι κοινόχρηστοι χώροι, χώροι εκπαίδευσης και άθλησης κλπ.
3. Την απομάκρυνση βαριών χρήσεων οι οποίες δεν είναι δυνατόν να συνυπάρχουν με κατοικίες. Ενδεικτικά αναφέρουμε την περιοχή της Αφαίας Σκαραμαγκά, όπου δίπλα σε κατοικίες, πέραν της εξαιρετικά επιβλαβούς χρήσης των Ναυπηγείων, πλέον δίνεται η δυνατότητα με ένα Προεδρικό Διάταγμα να εγκαθίστανται χρήσεις όπως η αποθήκευση LNG κλπ.
4. Την πρόβλεψη κρίσιμων έργων υποδομής, όπως έργα αντιπλημμυρικής ή αντιπυρικής προστασίας, παίρνοντας υπόψη ότι στο Χαϊδάρι υπάρχουν περιοχές που στερούνται τέτοιων παρεμβάσεων, αν και εντάχθηκαν στα σχέδια πόλης αρκετά πρόσφατα, όπως το Δάσος Χαϊδαρίου.
5. Την εκπόνηση σύγχρονων κυκλοφοριακών μελετών, οι οποίες θα εξασφαλίζουν την ομαλή μετακίνηση του πληθυσμού μεταξύ των περιοχών του Δήμου, θα εξασφαλίζουν τις απαραίτητες θέσεις στάθμευσης και γενικά θα διαμορφώνουν συνθήκες για μία πιο βιώσιμη πόλη.
6. Την ανάδειξη της πλούσιας Πολιτιστικής κληρονομιάς του Δήμου και την εξασφάλιση ομαλής προσβασιμότητας σε αυτά.
7. Τον χαρακτηρισμό του χώρου του Στρατοπέδου Χαϊδαρίου, ως χώρο πρασίνου και αναψυχής, με σκοπό την απόδοσή του στους κατοίκους της περιοχής.
Εν κατακλείδι, η Δημοτική Αρχή θέλει ένα πολεοδομικό σχέδιο που θα θέτει στο επίκεντρο την εξυπηρέτηση των ολοένα και αυξανόμενων λαϊκών αναγκών, ώστε να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν τα μεγάλα και ουσιώδη έργα που απαιτούνται για την κάλυψη τους».