Ονομάζομαι Ελευθερία Ψυχογιού, μόνιμη κάτοικος και δημοτική σύμβουλος.
Είναι το 2ο σχόλιο που γράφω.
Σαφώς και η Αμοργός πρέπει να διατηρήσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της όπως αναφέρω σε προηγούμενο σχόλιο μου.
Ωστόσο το νομικό πλαίσιο έχει δύο μέτρα και δύο σταθμά.
Η απαξίωση της περιουσίας χιλιάδων μικροϊδιοκτητών οικοπέδων σε οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων είναι συνειδητή πολιτική επιλογή που έχει στόχο τη συγκέντρωση της γης σε λιγότερα χέρια, στα χέρια των επιχειρηματικών ομίλων ιδιαίτερα του real estate και του τουρισμού. Γι' αυτούς υπάρχει άλλο νομικό πλαίσιο.
Αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ο αντιλαϊκός χαρακτήρας ενός κράτους που από τη μια φτιάχνει ειδικά χωροταξικά σχέδια με fast track διαδικασίες για τις μεγάλες επενδύσεις και από την άλλη, κρατάει για χρόνια σε ομηρία τους φτωχούς ανθρώπους και απαξιώνει την ιδιοκτησία τους για να συγκεντρώσει τη γη σε λίγα χέρια.
Τα Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ), δεν είναι τίποτα άλλο από εργαλεία παράκαμψης της χωροταξικής και περιβαλλοντικής νομιμότητας που επικαλείστε. Στο όνομα των επενδύσεων, παρακάμπτονται οι τοπικές κοινωνίες και αλλοιώνεται η φυσιογνωμία των νησιών μας. Έτσι οι κάτοικοι δεν μπορούν να κτίσουν ένα σπίτι και οι εταιρίες μπορούν να κάνουν ότι θέλουν, όπως θέλουν, όσο θέλουν, χωρίς κανέναν περιορισμό ακόμη και σε προστατευμένες περιοχές.
Η προστασία του περιβάλλοντος χρησιμοποιείται από τις προτάσεις σας για τα ΤΠΣ προσχηματικά, διότι σε κανένα σημείο και σε καμία από τις προτάσεις δεν αναφέρεται κατάργηση των ΕΣΧΑΣΕ.
Σαφώς και πρέπει να υπάρχει ένα λογικό πλαίσιο. Ωστόσο αυτό το πλαίσιο πρέπει να ισχύει για όλους.
Μετά την έγκριση της Στρατηγικής Επένδυσης με Απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ), επιτρέπεται να καταρτίζονται Ειδικά Σχέδια Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) σε μεγάλες εκτάσεις ιδιωτών επενδυτών χωρίς να προϋπάρχει ευρύτερος χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός. Στις μελέτες ΕΣΧΑΣΕ που εκπονεί ο ιδιώτης επενδυτής, επιτρέπεται να περιλαμβάνονται δάση και δασικές εκτάσεις ακόμη και δημόσιες (Ν.4280/2014), η παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας για 50 χρόνια και η κατασκευή τουριστικών λιμένων για την εξυπηρέτηση των πελατών του (Ν.4092/2012). Τα ΕΣΧΑΣΕ εγκρίνονται με Προεδρικό Διάταγμα όπως τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια πόλεων και οικισμών και επιτρέπεται να τροποποιούν τα ήδη εγκεκριμένα από αυτά προς όφελος της επένδυσης.
Ήρθε, τέλος, ο Ν.4864/2021 να δώσει το τελειωτικό χτύπημα. Οι εγκρίσεις των ΕΣΧΑΣΕ, όπως και τα βοηθητικά τους έργα (δρόμοι, εργοτάξια, ύδρευση, αποχέτευση, ηλεκτροδότηση, τηλεπικοινωνίες) προωθούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα από τις δημόσιες υπηρεσίες και με δεσμευτικές προθεσμίες για τους υπαλλήλους σε αντίθεση με τους απλούς πολίτες. Επιτρέπεται ακόμη και η αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτων άλλων πολιτών για την εξυπηρέτηση της επένδυσης.
Με όχημα αυτό το σκανδαλώδες νομοθετικό πλαίσιο, τα τελευταία χρόνια η κυβέρνηση εγκρίνει σωρηδόν ως Στρατηγικές Επενδύσεις τα επενδυτικά σχέδια τουριστικών – παραθεριστικών εγκαταστάσεων σε μεγάλες εκτάσεις ιδιωτών πάνω σε παραλίες σε όλη τη χώρα κυρίως στα νησιά, χωρίς να προϋπάρχει χωροταξικός σχεδιασμός.
Πρέπει αυτό το νομοθετικό πλαίσιο άμεσα να ανατραπεί. Σε διαφορετική περίπτωση τα ΤΠΣ, που με καθυστέρηση πολλών χρόνων εκπονούνται είναι ιδίως για μικρά νησιά όπως η Αμοργός, χωρίς περιεχόμενο όταν υποχρεούνται να εξαιρούν από τις προβλέψεις τους τα εγκεκριμένα ΕΣΧΑΣΕ και Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα, τα οποία θα αποτελούν χωριστές «πολιτείες»,που σε καμία περίπτωση δεν συνάδουν με την κλίμακα του τόπου μας και την υποτιθέμενη προστασία του περιβάλλοντος που ευαγγελίζονται.