ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΡΟΑΝΙΑΣ,ΔΕ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ,ΔΕ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑΣ,ΔΕ ΠΑΪΩΝ

Γραφικό Αποκεντρωμένης Περιοχής
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΗΣ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ (2025) ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΗΣ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ (2025) ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΗΣ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ (2025)

Ιστορική Αναδρομή και Υφιστάμενη Κατάσταση
Η τελευταία επέκταση του σχεδίου πόλης Καλαβρύτων πραγματοποιήθηκε το 1985, εντάσσοντας έναν περιορισμένο αριθμό οικοδομικών τετραγώνων. Το τμήμα της επέκτασης περιλάμβανε περιοχές κοντά στα όρια του δημοτικού σχολείου, αφήνοντας εκτός σχεδίου σημαντικές ζώνες με αναπτυγμένη δραστηριότητα, όπως οι οικιστικές περιοχές Καλαβρυτινή, Άγιος Κωνσταντίνος, Τζιλαρδή, Πετιμεζέικα, Φινταιή και Αγίας Βαρβάρας. Σε αυτές τις περιοχές λειτουργούν για πολλές δεκαετίες αδειοδοτημένα κτίσματα και επιχειρήσεις.
Η αυξημένη τουριστική δραστηριότητα σε συνδυασμό με τη μείωση του μόνιμου πληθυσμού δημιουργούν την ανάγκη για αναπροσαρμογή του σχεδίου πόλης, ώστε να εξυπηρετεί τόσο τις ανάγκες των κατοίκων όσο και τη συνεχή ροή επισκεπτών.
Οφέλη από την Επέκταση
• Καλύτερη Διαχείριση Πόρων: Βελτίωση της ισορροπίας ανάμεσα σε τουριστική ανάπτυξη και μόνιμες ανάγκες.
• Αύξηση Ποιότητας Ζωής: Μείωση κυκλοφοριακών προβλημάτων και καλύτερη αξιοποίηση δημόσιων χώρων.
• Οικονομική Ανάπτυξη: Δημιουργία νέων ευκαιριών για επιχειρήσεις και υπηρεσίες.
Η επέκταση του σχεδίου πόλης αποτελεί κρίσιμη ευκαιρία για τα Καλάβρυτα να ενισχύσουν την ταυτότητά τους ως ιστορικός και τουριστικός προορισμός, ενώ παράλληλα να παρέχουν ποιοτική ζωή στους κατοίκους τους.

Προβλήματα που Πρέπει να Αντιμετωπιστούν
1. Πίεση στην Υφιστάμενη Δόμηση:
o Η ανεπαρκής πρόβλεψη για νέους οικιστικούς και λειτουργικούς χώρους έχει οδηγήσει σε ακραίες παρεμβάσεις και παρεκκλίσεις, όπως η ανέγερση πολυώροφων κτιρίων στον κεντρικό δρόμο. Αυτές οι πρακτικές αλλοιώνουν την αισθητική του ιστορικού χαρακτήρα της πόλης και δημιουργούν συνολικά αισθητικά και περιβαλλοντικά «κακουργήματα».
2. Κυκλοφοριακά Προβλήματα:
o Η κίνηση βαρέων οχημάτων μέσω του κέντρου των Καλαβρύτων επιβαρύνει την κυκλοφορία και τη λειτουργικότητα της πόλης.
3. Έλλειψη Υποδομών:
o Η απουσία επαρκών χώρων στάθμευσης, κοινόχρηστων υποδομών και χώρων για νέες δραστηριότητες περιορίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Προτάσεις Επέκτασης
1. Ενσωμάτωση Περιμετρικών Οικισμών:
o Ενσωμάτωση με επέκταση του Σχεδίου πόλης, των οικισμών που παραμένουν εκτός σχεδίου (Καλαβρυτινή, Άγιος Κωνσταντίνος, Τζιλαρδή, Πετιμεζέικα, Φινταιή, Αγίας Βαρβάρας) στον πολεοδομικό ιστό της πόλης. (Συνημμένα υποβάλλεται σχετικό σχεδιάγραμμα – πρόταση επέκτασης)
o Σχεδιασμός για τη νόμιμη δόμηση με μειωμένους συντελεστές στις περιοχές αυτές, με σεβασμό στη φυσιογνωμία τους και έμφαση στη βιώσιμη χρήση πόρων.
2. Περιφερειακή Ανάπτυξη του Πολεοδομικού ιστού:
o Επέκταση προς την επίπεδη περιοχή κάτω από το υφιστάμενο σχέδιο πόλης, στα όρια τουλάχιστον του υπάρχοντος δρόμου από τη θέση Κλοκίτης κάτω από την Μαθητική Εστία, Εξωτερικά του αθλητικού Σταδίου και σύνδεση με το δρόμο προς Αγία Λαύρα στη θέση του παλαιού δρόμου Αγίας Λαύρας (Ξενοδοχείο ΛΗΔΑ) περιλαμβάνοντας ζώνες με αρκετές νόμιμες δομημένες κατοικίες και επιχειρήσεις. (συνημμένο σχέδιο 1).
o Δημιουργία περιμετρικής οδού έξω από τα όρια αυτής της επέκτασης για την υποχρεωτική εκτροπή βαρέων οχημάτων εκτός της Πόλης και συνέχισή της πορείας τους στη σύνδεση με την Πατρών Καλαβρύτων.
3. Υποδομές για Τουριστική Ανάπτυξη:
o Δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης, ειδικά για την περίοδο αιχμής (χειμώνας, σαββατοκύριακα). Στο σχεδιασμό της επέκτασης θα προκύψουν νέοι χώροι που θα δώσουν λύσεις σε αυτά τα θέματα.
o Ανάπτυξη χώρων για τουριστικές και πολιτιστικές δραστηριότητες, όπως η ενσωμάτωση της Μαθητικής Εστίας και του Πλανηταρίου στον νέο σχεδιασμό.
4. Αισθητική και Λειτουργικότητα:
o Περιορισμός της πολυώροφης δόμησης στο σύνολο της πόλης και αυστηροποίηση των κανόνων αισθητικής.
o Διατήρηση της αισθητικής του ιστορικού και ορεινού χαρακτήρα της πόλης.
5. Βιώσιμη Χρήση υπαρχουσών Υποδομών:
o Η προτεινόμενη επέκταση είναι σε περιοχές που δεν απαιτούν εκτεταμένα έργα υποδομής, λόγω του ομαλού ανάγλυφου, αξιοποιώντας τα ήδη υπάρχοντα δίκτυα ύδρευσης, ηλεκτρισμού και αποχέτευσης.