ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
Προτάσεις των μαθητών του 3ου Δημοτικού για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Αγίας Παρασκευής

Η εκπόνηση του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Αγίας Παρασκευής οφείλει να λάβει υπόψιν της και την οπτική των παιδιών, που είναι οι μελλοντικοί δημότες αυτής της πόλης.

Για τον σκοπό αυτό, ο Σύλλογος Γονέων του 3ου Δημοτικού Σχολείου Αγίας Παρασκευής, η Διευθύντρια κ. Καλτσά Βασιλική και οι εκπαιδευτικοί της Ε’ Τάξης κ.κ. Κυμπουροπούλου Φωτεινή, Παντσίδου Αναστασία και Τσίμπρη Ευγενία, συνεργάστηκαμε και ζητήσαμε από τους 11χρονους μαθητές να γράψουν πώς οραματίζονται το σχολείο τους, τη γειτονιά τους και τις προοπτικές του δήμου Αγίας Παρασκευής, επισημαίνοντας, παράλληλα, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους.

Τα μεγαλύτερα προβλήματα που σημειώνουν τα παιδιά στις εκθέσεις τους είναι η ασφάλεια στις μετακινήσεις των πεζών όλων των ηλικιακών ομάδων και των ΑΜΕΑ και κυρίως των ποδηλάτων: μικρά και κατεστραμμένα πεζοδρόμια, γεμάτα με εμποδια, διαβάσεις χωρίς σημάνσεις και χωρίς ηχητικά σήματα, ανύπαρκτοι ποδηλατόδρομοι και πεζόδρομοι.
Τα παιδιά θεωρούν ανεπαρκή τη διαδικασία ανακύκλωσης όπως γίνεται και θεωρούν πως χρήζει βελτίωσης η καθαριότητα των δημόσιων χώρων. Επισημαίνουν πως η έλλειψη χώρων αθλητισμού για όλους και η έλλειψη πάρκων με πράσινο, με «σκιά», όπως γράφουν χαρακτηριστικά, είναι σημαντικό ζήτημα της καθημερινότητάς τους. Αυτό που τονίζουν επίσης ως πρόβλημα είναι η δυσκολία πρόσβασης στους ελεύθερους χώρους του Υμηττού και συμφωνούν στη μεγάλη πλειονότητά τους πως το βουνό πρέπει να γίνει μέρος της πόλης, για επαφή με τη φύση και αναψυχή.

Ο Υμηττός μέρος της πόλης: Πώς βλέπουν τα παιδιά τη σχέση του δήμου Αγίας Παρασκευής με το βουνό

Ο Υμηττός και η αξιοποίησή του έχει κεντρική θέση στο πώς βλέπουν τα παιδιά το μέλλον της Αγίας Παρασκευής. Ζητούν ασφαλή πρόσβαση από τις γειτονιές τους προς το βουνό, με πεζοδρομους και ποδηλατόδρομους, προτείνουν ορειβατικά προγράμματα και μονοπάτια για τη διοργάνωση εκδρομών και υποδομές, ώστε το βουνό να είναι φιλικό για Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ). Θα ήθελαν να δουν τραπέζια για πικ νικ και χώρους για παιχνίδι στο βουνό, με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον. Ζητούν δωρεάν δραστηριότητες για όλους, εκπαιδευτικά προγράμματα, υπαίθρια γυμναστική, ακόμη και τελεφερίκ, που θα διευκολύνει την πρόσβαση. Σκέφτονται επίσης δεντροφυτεύσεις, αγώνες δρόμου και άλλες δράσεις, που θα έχουν στόχο την ευαισθητοποίηση για το βουνό και τη συγκέντρωση χρημάτων για την προστασία του. «Ο κόσμος έχει φτιαχτεί για να τον χαιρόμαστε έξω», γράφουν και τονίζουν: «Ούτε ο δήμος, ούτε ο Υμηττός να γίνουν κέντρα με διάφορα μαγαζιά».
- Ασφαλή και εύκολη πρόσβαση στον Υμηττό: «Μικροί και μεγάλοι να μπορούν να χαλαρώνουν με την ησυχία τους κι ακόμη τα παιδιά να μπορούν να παίζουν, να κάνουν καινούργιες φιλίες και να διασκεδάζουν ξέγνοιαστα», «Στον Υμηττό υπάρχουν όμορφα μονοπάτια και δάσος, όμως δεν μπορούμε να φτάσουμε ως εκεί με ασφάλεια», «Ο Υμηττός δεν πρέπει να αλλάξει γιατί είναι απαραίτητο ένα μέρος με φύση στην περιοχή μας».
- Υποδομές, φιλικές προς το περιβάλλον: «Και για τον Υμηττό, θα ήθελα να έχει τραπέζια για πικ νικ για να πηγαίνω εγώ και η αδερφή μου και η μαμά μου και ο μπαμπάς μου», «πρέπει να έχουν διαμορφωμένα μονοπάτια για περπάτημα και για ποδήλατο, κατάλληλα για όλες τις ηλικίες»/
- Δραστηριότητες για ΑμεΑ και όλες τις ηλικίες: «Ο δήμος θα μπορούσε να οργανώσει αθλητικές δραστηριότητες στο βουνό, όπως ορεινό τρέξιμο, ποδηλασία, survivor για να αυξηθεί η επισκεψιμότητα και να απασχοληθούν δημιουργικά τα παιδιά».
- Ενημέρωση για την προστασία του Υμηττού.

Οι προτάσεις των μαθητών για την Αγία Παρασκευή

Πέρα από τον Υμηττό και τα προβλήματα που εντοπίζουν στην πόλη τους, στις προτάσεις τους για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Αγίας Παρασκευής, τα παιδιά σκέφτονται τη δική τους καλύτερη καθημερινότητα, αλλά και του διπλανού τους. «Δυστυχώς έχουμε μείνει πίσω στη συμπερίληψη ανθρώπων με ειδικές ανάγκες. Ο δήμος οφείλει να φτιάξει την πόλη μας με τέτοιον τρόπο ώστε να είναι προσβάσιμη σε όλους τους πολίτες», γράφουν. Με αλληλεγγύη εστιάζουν στις ανάγκες των Ατόμων με Αναπηρία, ώστε να μπορούν όλοι να χρησιμοποιούν τους δημόσιους χώρους και προτείνουν η πολιτεία να φροντίσει τους άστεγους, αξιοποιώντας παλιά και εγκαταλελειμμένα κτίρια. Ζητούν επίσης να τιμωρούνται με πρόστιμο όσοι δυσκολεύουν με τη συμπεριφορά τους την καθημερινότητα του συνόλου.

Τα παιδιά θέλουν ποικιλομορφία, ώστε κάθε γειτονιά να διατηρήσει τον χαρακτήρα της και να έχει τα δικά της καταστήματα: «Μικρές επιχειρήσεις σε κάθε πολεοδομική ενότητα, οι μεγάλες να συγκεντρώνονται σε ένα μέρος». Διαπιστώνουν προχειρότητα και απουσία σχεδίου στην πόλη του σήμερα και εστιάζουν στην έλλειψη ασφάλειας στο σχολείο τους, όπου πολύ συχνά αντικρίζουν διάφορες μορφές βανδαλισμών. Αν και ζητούν περισσότερα δέντρα και πράσινο παντού, παρατηρούν πως τα δέντρα στη μέση των στενών πεζοδρομίων προκαλούν πρόβλημα.

Για το θέμα της ανακύκλωσης γράφουν ότι ναι μεν μαθαίνουν για τα οφέλη της, δεν μπορούν δε να την εφαρμόσουν. Γι' αυτό ζητούν να γίνεται οργανωμένα και ολιστικά ανακύκλωση στα σχολεία, όπως και υποδομές για ανακύκλωση σε όλη την πόλη.

Πολλές είναι οι προτάσεις τους και για τις μετακινήσεις στην πόλη μας. Τα παιδιά εντοπίζουν το πρόβλημα της στάθμευσης και ζητούν επισταμένως: Καλύτερα πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομους, πεζογέφυρες, δημόσιους χώρους στάθμευσης, περισσότερα λεωφορεία - ακόμα και σταθμό μετρό στην κεντρική πλατεία του δήμου μας.

Αναλυτικά:

- Πάρκα, Παιδικές χαρές και πάρκα για σκύλους: Περισσότερα παιχνίδια και δέντρα στις παιδικές χαρές, όργανα γυμναστικής και σκιές «για να κάθονται οι γονείς μας όσο παίζουμε», «Να φυτευτούν δέντρα, για περισσότερο οξυγόνο, περισσότερη ησυχία και περισσότερες κρυψώνες για τα παιδιά», «Αγαπητέ δήμε, θα ήθελα να δημιουργηθούν ποδηλατόδρομοι που να οδηγούν σε πάρκα».
- Φύλακες στα σχολεία - Ασφάλεια στους δρόμους - Μέτρα σε δημόσιους χώρους: «Όποιος κάγκουρας θέλει, μπαίνει μέσα στο σχολείο και την επόμενη ημέρα βρίσκουμε σκουπίδια, τσιγάρα, μπίρες. Κάνουν γκράφιτι και καταστροφές», «Η αστυνομία να είναι σε περισσότερα μέρη», «Στα σχολεία πρέπει να υπάρχουν φύλακες, ώστε τα μεγάλα παιδιά να μην κάνουν γκράφιτι και καταστροφές».
- Περιορισμένη δόμηση: «Να μην φτιαχτούν ψηλές πολυκατοικίες και εμπορικά κέντρα γιατί θα χαλάσουν το τοπίο», «Κάθε πολυκατοικία να έχει το πολύ τρεις ορόφους και αυλή με αρκετά δέντρα».
- Πολιτιστικές και αθλητικές υποδομές και εκδηλώσεις (θέατρο, μουσική, ζωγραφική): «Ζωγραφιές στους τοίχους», «Θα ήθελα να υπάρχουν πιο πολλά θέατρα», «θα ήθελα να οργανώνονταν πιο πολλές εκδηλώσεις σχετικά με το θέατρο, τη μουσική, τη ζωγραφική κλπ».
- Ανακύκλωση στα σχολεία - Σύγχρονο σύστημα διαχείρισης σκουπιδιών: «Έχουμε ενημερωθεί και ευαισθητοποιηθεί από τα βιβλία και τους δασκάλους και θέλουμε την ευκαιρία να εφαρμόσουμε όσα έχουμε μάθει και μέσα στο σχολείο μας».
- Ποικιλομορφία / Χαρακτήρας της γειτονιάς: Μεγάλες επιχειρήσεις συγκεντρωμένες σε ένα μέρος - Μικρές επιχειρήσεις σε κάθε γειτονιά: «Περισσότερα αξιοθέατα και διάφορα εστιατόρια με μπόλικα πιάτα, ώστε να μην γευόμαστε συνέχεια τις ίδιες γεύσεις», «θα ήθελα να μην αποκλείει κανένας τον άλλον για το χρώμα, την πίστη και την καταγωγή του».
- Ηλιακά πάνελ στα σπίτια και στον δημόσιο χώρο. Ηλιακές λάμπες στους δρόμους: «Θα ήθελα να μπουν ηλιακά πάνελ στα σπίτια, τις κολώνες και οπουδήποτε αλλού», «θα ήθελα να τοποθετηθούν όμορφα, ηλιακά φωτιστικά στους δρόμους».
- Πεζοδρόμια: Μεγαλύτερα, προσβάσιμα σε όλους, με ηχητικά σήματα για όσους έχουν προβλήματα όρασης: «Τα επόμενα χρόνια ονειρεύομαι τον δήμο μου με καλύτερα πεζοδρομια, που θα έχουν και ράμπες για τους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες», «Θα ήταν πολύ όμορφο να είχαμε στην περιοχή μας περισσότερα δέντρα, αλλά όχι πάνω στη μέση των πεζοδρομίων, γιατί σπάνε τα πλακάκια καθώς μεγαλώνουν και κάνουν τη μετακίνηση πιο δύσκολη για ανθρώπους με κινητικές δυσκολίες».
- Μετακινήσεις:
Χώροι στάθμευσης: Δημόσιοι και δωρεάν: «Πιο οργανωμένα πάρκινγκ για αυτοκίνητα και άλλα μέσα, πχ ποδήλατα», «θα μπορούσε να δοθεί χώρος για ένα μεγάλο πάρκινγκ στο κέντρο».
Ποδηλατόδρομοι «που να οδηγούν σε πάρκα, για να κάνουμε ποδήλατο με ασφάλεια», «θα ήταν ωραίο για όλους τους πολίτες της Αγίας Παρασκευής, μικρούς και μεγάλους, να αναπτυχθεί ποδηλατόδρομος σε όλο τον δήμο».
Πεζόδρομοι: Περισσότεροι, παντού.
Μετρό στην πλατεία Αγίας Παρασκευής, περισσότερα λεωφορεία, δρόμοι χωρίς λακκούβες και περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα.
Πεζογέφυρες στη Λεωφόρο Μεσογείων, χαρούμενες διαβάσεις παντού.
- Κολυμβητήριο και πισίνες σε κάποια σχολεία του δήμου: «Θα πρότεινα να συνεχίσει να κατασκευάζεται το κολυμβητήριο και να φτιαχτούν πισίνες σε κάποια σχολεία».
- Δημαρχείο με όλες τις υπηρεσίες: «Θα πρότεινα να φτιάξουν ένα δημαρχείο, ώστε εκεί να βρίσκονται όλες οι υπηρεσίες του δήμου μας και οι πολίτες να εξυπηρετούνται καλύτερα».
- Εκστρατείες ενημέρωσης από τον δήμο για διάφορα θέματα και ειδικά για το περιβάλλον.
- Δωρεάν ίντερνετ παντού: «Τα επόμενα χρόνια, πιστεύω ότι ο δήμος μας θα έχει προχωρήσει πολύ και θα έχει καταφέρει να κάνει την Αγία Παρασκευή μια πολύ όμορφη πόλη… θα μπορούσε να έχει παντού δωρεάν ίντερνετ».
- Περισσότερη τεχνολογία στα σχολεία.
- Σεβασμός στις ώρες κοινής ησυχίας.

Ως Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 3ου Δημοτικού Σχολείου Αγίας Παρασκευής ευχαριστούμε πολύ το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς για τη συνεργασία και, κυρίως, τα παιδιά για τις ιδέες τους. Ευχόμαστε ολόψυχα, με τη συνεργασία των φορέων, να τις δουν να πραγματοποιούνται.