Η παράταξή μας θεωρεί μείζονα προτεραιότητα τον χωροταξικό και
πολεοδομικό σχεδιασμό του Δήμου μας. Η έλλειψη ολοκληρωμένου και
συνολικού χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, στερεί από το
Δήμο της Αιγιάλειας τη δυνατότητα αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων
που έχει και τη δημιουργία ενός σύγχρονου, δυναμικού και διαρκώς
αναπτυσσόμενου Δήμου.
Η αξία του τόπου μας αναδεικνύεται και ενισχύεται μέσα από τα
εργαλεία και τις ρυθμίσεις του χωροταξικού και πολεοδομικού
σχεδιασμού.
Το έλλειμμα εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής για την οργάνωση και
εκπόνηση του σχεδιασμού αυτού, έρχεται να καλύψει το πρόγραμμα
‘’Δοξιάδης’’ του Υπουργείου Χωροταξίας και Περιβάλλοντος το οποίο
διαχειρίζεται το ΤΕΕ και αφορά όλους τους Δήμους της χώρας.
Η μελέτη του σχετικού προγράμματος για το Δήμο Αιγιαλείας ανετέθη
στις 20/3/2025 (δυστυχώς αργά) και πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το
Μάιο 2026. Καθίσταται λοιπόν σαφές ότι τα χρονικά περιθώρια είναι
εξαιρετικά ασφυκτικά, στη δε σύσκεψη που έγινε για τη σχετική
ενημέρωση των φορέων στις 16/3/2025 εκφράστηκαν οι σχετικές
αβεβαιότητες, οι αμφιβολίες και οι προβληματισμοί.
Θεωρούμε ότι η προσπάθεια αυτή, έστω και με ασφυκτικά χρονικά
περιθώρια, πρέπει να αποδώσει τα μέγιστα στην επίλυση της πληθώρας
των θεμάτων που άπτονται του χωροταξικού και πολεοδομικού
σχεδιασμού της Αιγιαλείας.
Καταθέτουμε λοιπόν με θετικό πνεύμα τις δικές μας προτάσεις, σα
συμβολή στην εκπόνηση ενός σύγχρονου, ολοκληρωμένου και
λειτουργικού χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδίου που θα αφορά
ολόκληρο το Δήμο, τις πόλεις και τα χωριά και το οποίο θα αποτελέσει
το εργαλείο για την ανάπτυξή του.
1. Χρήσεις γης
Πρέπει να καθοριστούν χρήσεις γης σε ολόκληρο το Δήμο:
a) Διαχωρισμός της γης υψηλής παραγωγικότητας από τις περιοχές που
μπορούν να έχουν κύρια τουριστική, οικιστική, βιοτεχνική κλπ.
Δραστηριότητα.
Μία πρόταση είναι η γη υψηλής παραγωγικότητας να καθοριστεί
πάνω από τη Νέα σιδηροδρομική γραμμή Αθηνών – Πατρών,
λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν σε κάθε
περιοχή.
b) Καθορισμός χρήσεων γης στην παραλιακή ζώνη του Αιγίου με μικτές
χρήσεις κατοικία – αναψυχή – εμπόριο.
c) Καθορισμός χρήσεων γης στη ραγδαία αναπτυσσόμενη Ανατολική
είσοδο του Αιγίου και την οδό Κορίνθου.
2. Αναθεώρηση του ΓΠΣ Αιγίου με προτάσεις επέκτασης του σχεδίου
πόλης προς την περιοχή Νέου Νοσοκομείου και Βουλωμένο και
τακτοποίηση των λειτουργιών της πόλης, κυκλοφορικό κλπ.
3. Ο καθορισμός των λειτουργιών της παραλιακής ζώνης με το λιμάνι, τη
χαρτοποιία, την Αλυκή, τη σύνδεση με τη ΝΕΟ Αθηνών – Πατρών.
4. Με τη δημιουργία μεγάλης μαρίνας στο χώρο του λιμανιού, τον
καθορισμό των χρήσεων των χώρων της χαρτοποιίας (τουρισμός,
υπηρεσίες, εκπαίδευση, κλπ) και την ανάπλαση ολόκληρου του
παραλιακού μετώπου. Απαραίτητη κρίνεται η κάθετη σύνδεση του
παραλιακού δρόμου της Αλυκής με την παράπλευρη της
σιδηροδρομικής γραμμής οδό. Έτσι θα υπάρξει αποσυμφόρηση της
κίνησης και ανάπτυξη όλης της παραλιακής ζώνης.
Οριοθέτηση των οικισμών του Δήμου.
Ως γνωστόν όλοι οι οικισμοί κάτω των 2.000 κατοίκων βρίσκονται στον
αέρα, όσον αφορά την οριοθέτηση και τη δυνατότητα οικοδόμησης σε
αυτούς.
Η οριοθέτηση όλων των οικισμών θεωρούμε ότι είναι ένα από τα πλέον
κρίσιμα θέματα της χωροταξικής μελέτης. Πρέπει δε, να ληφθεί
πρόνοια, ώστε κατά το δυνατόν, να μη χάσουν δικαιώματα και
δυνατότητες που είχαν τα οικόπεδα και οι ιδιοκτήτες τους πριν
δημιουργηθούν τα προβλήματα με την κατάργηση των υφιστάμενων
οριοθετήσεων.
5. Κατολισθίσιμοι οικισμοί
Σε 28 οικισμούς του Δήμου μας με ευθύνη της Δημοτικής Αρχής, δεν
μπορούν οι ιδιοκτήτες ακινήτων ούτε να χτίσουν, ούτε να αξιοποιήσουν
την περιουσία τους.
Η οριοθέτηση αυτών των οικισμών είναι άκρως απαραίτητη. Άλλωστε η
Δημοτική Αρχή που αδρανούσε μέχρι σήμερα, παρέπεμπε συνεχώς την
επίλυση αυτού του προβλήματος στο Τ.Π.Σ.
Πρέπει λοιπόν να γίνουν οι γεωλογικές μελέτες όπως προβλέπει ο
νόμος 4602/2019 και να ολοκληρωθεί η οριοθέτηση τους.
6. Η ολοκλήρωση της χάραξης της γραμμής αιγιαλού και παραλίας σε όλη
την ακτογραμμή του Δήμου. Η γραμμή αιγιαλού και παραλίας αποτελεί
βασική προϋπόθεση για την αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου του
Δήμου μας.
7. Η αναγνώριση βασικών οδών στις εκτός σχεδίου και οικισμού περιοχές
ως κοινοχρήστων. Αυτό αποτελεί το μέγα θέμα που απασχολεί για
πολλά χρόνια την ανάπτυξη έξω από τους οικισμούς και τις περιοχές με
σχέδιο πόλης.
Οι βασικοί οδοί, αυτού του χαρακτήρα, του Δήμου μας θεωρούμε ότι
πρέπει να χαρακτηριστούν στα πλαίσια αυτής της μελέτης και όχι να
παραπεμφθούν στο μέλλον ή σε αβέβαια άλλα προγράμματα.
8. Καθορισμός φυσιογνωμίας και χαρακτηριστικών των οικισμών.
Κυρίως των ημιορεινών, με ειδικούς όρους δόμησης που προστατεύουν
την κληρονομιά μας και θα αναδεικνύουν τη φυσιογνωμία και τα
ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής μας. Η περιοχή μας πρέπει να
αποκτήσει ταυτότητα και να γίνει προορισμός.
9. Τα σχέδια πόλης και οι επεκτάσεις που έγιναν με το νόμο 1337 πρέπει
να αξιολογηθούν και κυρίως να γίνουν οι πράξεις εφαρμογής, διότι με
την αδιαφορία εκ μέρους του Δήμου, τα σχέδια σταδιακά ακυρώνονται
στην πράξη Και θα δημιουργηθούν τεράστια πολεοδομικά και
λειτουργικά προβλήματα.
10. Οριοθέτηση και χωροθέτηση περιοχών ΒΙΠΑ και ΒΙΠΕ. Για βιοτεχνία –
μεταποίηση – εμπόριο. Με αξιοποίηση των υφισταμένων
δραστηριοτήτων στις περιοχές Μεγανίτη και ανατολικά της πόλης του
Αιγίου.
11. Προτάσεις για ένταξη περιοχών, κυρίως παραλιακών, σε σχέδιο πόλης
με πολεοδόμηση για τουριστική και οικιστική αξιοποίηση.
12. Οριοθέτηση των κυριότερων χειμάρρων και υδατορεμάτων του Δήμου.
13. Προβλέψεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της κλιματικής
κρίσης. Κυρίως με την αξιοποίηση των επιφανειακών νερών και τη
χωροθέτηση λιμνοδεξαμενών για άρδευση των αγροτικών
καλλιεργειών.
14. Οριοθέτηση μικρών οικισμών που προϋπήρχαν του 1923 και δεν
οριοθετήθηκαν ποτέ και έχουν ιδιαίτερη αξία. π.χ. Λόπεσι Κουνινας
15. Η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή, που δεν χρησιμοποιείται πλέον, να
χαραχθεί ως δημοτικός άξονας επικοινωνίας, δρόμος ποδηλάτου,
δρόμος αθλητισμού, σε όλο το μήκος του από το Διακοπτό μέχρι και το
Αίγιο. Η αξιοποίηση αυτής της γραμμής, ιδιαιτέρως στις περιοχές του
Διακοπτού, θα αποτελέσει πολύτιμη διέξοδο και λύση για την
παραλιακή ζώνη.
Δηλώνουμε τέλος, πρόθυμοι για κάθε συνεργασία και διευκρίνιση για
να συμβάλλουμε όσο αυτό είναι δυνατόν, να αποκτήσει ο Δήμος ένα
ολοκληρωμένο και λειτουργικό χωροταξικό και τοπικό πολεοδομικό
σχέδιο.
Δεν πρέπει να χαθεί αυτή η ευκαιρία και η δυνατότητα, ούτε πρέπει να
συμβιβαστούμε με κάτι μικρό και ελλιπές.
Εμείς, όπου μας το επιτρέπει ο ρόλος μας, θα κάνουμε το καθήκον μας
απέναντι στους πολίτες και το Δήμο της Αιγιαλείας.
Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι
Κ. Σπηλιόπουλος
Χ. Σπηλιωτόπουλος
Π. Σπυρόπουλος
Σ. Ταξιαρχόπουλος