ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ,ΔΕ ΜΥΓΔΟΝΙΑΣ,ΔΕ ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ

Γραφικό Πόλης Θεσσαλονίκης
Προτάσεις επί των σεναρίων που παρουσιάστηκαν στο ΤΠΣ Δήμου Ωραιοκάστρου για την Δ.Ε. Μυγδονίας, σε αντιπαραβολή με τις προβλέψεις του ισχύοντος ΓΠΣ Μυγδονίας (του 2010)

Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το υπό εκπόνηση Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Ωραιοκάστρου και ιδίως ως προς τις ρυθμίσεις που προτείνονται για την Δημοτική Ενότητα Μυγδονίας, διατυπώνω τις εξής κρίσιμες επισημάνσεις – παρατηρήσεις, στη βάση τεχνικών, αναπτυξιακών και νομικών επιχειρημάτων:

1. Το νέο ΤΠΣ θα πρέπει να συμπεριλάβει την Νέας Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Κιλκίς που είναι υπό κατασκευή και της αναπτυξιακής δυναμικής της. Στα σενάρια που παρουσιάστηκαν δεν λαμβάνετε υπόψη η υπό κατασκευή Νέα Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης – Κιλκίς, η οποία διέρχεται εντός της Δ.Ε. Μυγδονίας και συγκεκριμένα πλησίον του Δρυμού. Πρόκειται για έργο υπερτοπικής σημασίας, το οποίο έχει ήδη εξασφαλίσει χρηματοδότηση και ωριμότητα, επομένως αποτελεί δεδομένο του σχεδιασμού και όχι αβέβαιο σενάριο.
Προτείνεται η θεσμοθέτηση ζώνης ένθεν και ένθεν του άξονα της νέας Ε.Ο., σε βάθος τουλάχιστον 500 μέτρων, με επιτρεπόμενες χρήσεις μεταποίησης, εμπορικών δραστηριοτήτων και εγκαταστάσεων logistics. Η περιοχή είναι χαμηλής παραγωγικότητας ως προς τη γεωργία έχει μηδενική κτηνοτροφία και δεν τεκμηριώνεται η ανάγκη χαρακτηρισμού της ως “γεωργικής γης πρώτης προτεραιότητας”. Αντιθέτως, η στρατηγική της αξιοποίησης για ελαφρές και μέσες παραγωγικές δραστηριότητες ενισχύει τον ρόλο της Μυγδονίας ως ενδιάμεσου αναπτυξιακού κόμβου στη δυτική περιφέρεια της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης.

2. Διεύρυνση της ζώνης με επιχειρήσεις μεταποίησης επί της Παλαιάς Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Σερρών.

Το ισχύον ΓΠΣ Μυγδονίας (του 2010) είχε ορθώς προβλέψει ζώνη μεταποιητικών μονάδων εκατέρωθεν της παλαιάς Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Σερρών. Τα νέα σενάρια του ΤΠΣ θα έπρεπε να επεκτείνουν την εν λόγω χωρική πρόβλεψη, η περιοχή έχει εύκολη προσβασιμότητα και υφιστάμενες εγκατεστημένες δραστηριότητες έχουν ανάγκη ανάπτυξης.
Προτείνεται η ζώνη μεταποιητικών και εμπορικών δραστηριοτήτων κατά μήκος της Π. Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Σερρών να επεκταθεί σε βάθος 1.000 μέτρων από τον άξονα της Εθνικής Οδού.
Η πρόβλεψη αυτή:
• Αναγνωρίζει την υφιστάμενη συγκέντρωση παραγωγικής δραστηριότητας,
• Εξασφαλίζει συνέργειες με υφιστάμενα δίκτυα και δόμηση,
• Θωρακίζει πολεοδομικά την άτυπη (σήμερα) βιομηχάνιση της περιοχής.

3. Διατήρηση και ενίσχυση της δυνατότητας ανάπτυξης αγροτομεταποιητικών και αποθηκευτικών μονάδων σε εκτός σχεδίου περιοχές.

Τα σενάρια του ΤΠΣ διατηρούν περιοριστικό πρίσμα ως προς την εγκατάσταση μεταποιητικών και αποθηκευτικών μονάδων στις εκτός σχεδίου περιοχές χαρακτηρισμένες ως γεωργική γη. Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (ν. 4447/2016, ν. 4759/2020) και η ανάγκη στήριξης του πρωτογενούς τομέα επιβάλλουν την πρόβλεψη στο νέο ΤΠΣ τέτοιων εγκαταστάσεων, θα εξυπηρετούν την τοπική παραγωγή, την τυποποίηση και την αποθήκευση και θα δώσουν στους αγρότες να αναπτύξουν μεταποιητικές επιχειρήσεις πολύ κοντά στα χωράφια τους.
Προτείνεται να προβλεφθεί ρητά στα τελικά σενάρια του ΤΠΣ η δυνατότητα δημιουργίας μεταποιητικών και αποθηκευτικών μονάδων αγροτικού χαρακτήρα, ακόμη και εντός περιοχών χαρακτηρισμένων ως γεωργική γη, υπό την προϋπόθεση ότι αυτές:
• Εξυπηρετούν τον πρωτογενή τομέα (κτηνοτροφία, γεωργία),
• Εναρμονίζονται με ειδικούς όρους (π.χ. όρια θορύβου, κυκλοφορίας, αποστάσεις),
• Δεν αλλοιώνουν την περιβαλλοντική και αγροτική φυσιογνωμία του τόπου.

Το ΤΠΣ, ως εργαλείο στρατηγικού σχεδιασμού, πρέπει να αποτυπώνει πραγματικά δεδομένα τόσο σε ώριμα έργα αλλά και μελλοντικά αναπτυξιακά σχέδια, και σε καμία περίπτωση μόνο περιβαλλοντικές ή κοινωνικές επιδιώξεις.
Οι παραπάνω τρεις παρατηρήσεις βασίζονται:
• Στο ισχύον ΓΠΣ Μυγδονίας (του 2010) που αποτελεί εγκεκριμένο θεσμικό εργαλείο,
• Στην αρχή της χωρικής συνέχειας και της αναπτυξιακής ρεαλιστικότητας,
• Στην ανάγκη για χωρική δικαιοσύνη και ενίσχυση της τοπικής επιχειρηματικότητας, ιδιαίτερα στον κρίσιμο άξονα μεταποίησης και logistics που θα βοηθούσε στην ανάπτυξη στις παροχές που προτείνονται.

Η Κοινότητα Δρυμού και γενικά η περιοχή της ΔΕ Μυγδονίας με το ΓΠΣ (του 2010) έβαζε τις βάσεις για την οργάνωση των χρήσεων και των δραστηριοτήτων που μπορούν να αναπτυχθούν μέσα σε αυτές τις περιοχές, όμως η κρίση που ξεκινούσε στην Ελλάδα έδωσε ένα μεγάλο πλήγμα στην ανάπτυξη της.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα μάλιστα στην μείωση του πληθυσμού της, για να αναστραφεί αυτή η εξέλιξη θα πρέπει να γίνει μέσα από την αναπτύξει επιχειρηματικών δραστηριότητων.

Παρακαλώ για την ενσωμάτωσή των παραπάνω σχολείων κατά την οριστική διατύπωση του ΤΠΣ Ωραιοκαστρου στα σενάρια που παρουσιάστηκαν και αφορούν την εκτός σχεδίου περιοχή της ΔΕ Μυγδονίας.

Παραμένω στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία ή ενημέρωση.