ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ
Άποψη για τα τρία προτεινόμενα σενάρια

Καλησπέρα σας,

Αν και δεν έχω εμβαθύνει στις επιμέρους λεπτομέρειες των 3ων προτεινόμενων σεναρίων και δεν είχε καταστεί δυνατόν από πλευράς μου να είχα παραστεί στη σχετική συνάντηση, θεωρώ καλό να αναφέρω και τη δική μου άποψη, τόσο για ορισμένα από τα σημεία των προτάσεων όσο και να επισημάνω την σημαντικότητα που εγώ έχω εκτιμήσει για ορισμένα σχετικά ζητήματα γενικότερα.
Διατηρώ ωστόσο κάθε λογική επιφύλαξη καθώς είναι σίγουρο ότι θα χρειαζόταν να είχα κάνει πολύ μεγαλύτερη μελέτη στα όσα έχουν προταθεί και, κυρίως, στους λόγους και στις συνδυαστικές τους αυτές δηλαδή που ίσχυσαν για την κατάληξη των συγκεκριμένων προτάσεων.

Σε γενικές λοιπόν γραμμές μπορώ να εκτιμήσω πως, το 3ο σενάριο, έχει τις καλύτερες προδιαγραφές στην αποτελεσματικότητά των όσων αφορά, παρά το ότι έχει και τη μεγαλύτερη δυσκολία στην υλοποίησή του, τόσο όσο αφορά τα απαιτητά κόστη του όσο όμως και τους απαιτητούς χρόνους του αλλά ακόμα και στο επίπεδο των οχλήσεων κατά τις παρεμβάσεις της υλοποίησής του.
Στο μόνο θέμα που έχω κάποιες "ενστάσεις" ως προς το 3ο σενάριο, είναι στο ότι θεωρώ ότι δεν ρίχνει το απαραίτητο βάρος στη σημαντικότητα που κατά τη γνώμη μου υπάρχει, στο ζήτημα των μονοδρομήσεων.
Οι μονοδρομήσεις, σε κομβικής σημασίας πλην σχετικά στενούς για τις ανάγκες της περιοχής δρόμους, θεωρώ ότι δίνουν λύσεις σε μεγάλο βαθμό στο σημαντικό πρόβλημα του κυκλοφοριακού. Όπως σε κάθε αστική περιοχή και ειδικά σε αστικές περιοχές που, όταν ξεκίνησαν να φτιάχνονται, δεν υπήρχε η ευχέρεια της σωστής πρόβλεψης για τις συνθήκες που θα ίσχυαν μετά από κάποιες δεκαετίες εξέλιξης και οι δρόμοι τους φτιάχτηκαν με αρκετά στενό πλάτος, μία βολική συνήθως λύση βρίσκεται σε σωστές μονοδρομήσεις. Σωστές σε σχέση με τη δομή του αστικού ιστού της περιοχής.
Κατα τη γνώμη μου λοιπόν και πάντα όσο αφορά τον δήμο Αγίας Βαρβάρας, θεωρώ ότι θα έδιναν μια καλή ανάσα οι μονοδρομήσεις τόσο των λεωφόρων Ελευθερίου Βενιζέλου & Μεγάλου Αλεξάνδρου όσο όμως και των δρόμων Σίφνου & Ηρακλείου (κατά τις κατευθύνσεις του 2ου σεναρίου).
Κατανοώ βέβαια ότι, μια τέτοια εκτεταμένη μονοδρόμηση, θα δημιουργούσε ανάγκες και για άλλες παράπλευρες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και κυρίως ίσως στα αρχικά και τελικά σημεία των μονοδρομημένων οδών αλλά θεωρώ πως θα μπορούσαν να βρεθούν τέτοιες λύσεις, ίσως με κάποιες επιπλέον κατά τόπους και περίπτωσης παρεμβάσεις.

Ανεξάρτητα όμως από το κυρίως θέμα μου (σχετικά με τις όποιες μονοδρομήσεις), θα ήθελα να επισημάνω και κάποια ακόμα θέματα που, παρά το ότι θίγονται ήδη στα προτεινόμενα σενάρια, θα ήθελα να τους αποδώσω ιδιαίτερη βαρύτητα.

1ον. Πεζοδρόμια.
Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν πραγματικά λειτουργικά πεζοδρόμια. Δυστυχώς όμως κατά βάση δεν υπάρχουν παρά ελάχιστα και μόνο κατα διαστήματά τους. Αν εξαιρέσουμε τα πεζοδρόμια των λεωφόρων, σχεδόν όλοι οι υπόλοιποι δρόμοι του δήμου δεν έχουν πεζοδρόμια κατάλληλα για διαρκή χρήση τους από πεζούς και σίγουρα δεν έχουν καμία τύχη ειδικά οι άνθρωποι με ειδικές ανάγκες (πεζοί ή με καροτσάκια). Σχεδόν τα περισσότερα απ' αυτά τα πεζοδρόμια "πάσχουν" από κάτι απ' τα ακόλουθα (ή και από συνδυασμούς τους):
α) Είναι εξαιρετικά στενά.
β) Φέρουν διάφορα εμπόδια (δέντρα, κολώνες, σκαλιά, κάδους, αυτοκίνητα, μηχανάκια, μπάζα, μεγάλα αντικείμενα, κακοτεχνίες).
Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν να γίνει μια γενναία κίνηση απ' τον δήμο ώστε να βελτιωθεί πλέον σημαντικά αυτό το πρόβλημα ώστε να μπορεί να λειτουργεί ο δήμος φιλικά προς τον πεζό και να ενισχύει έτσι και τη γενικότερη τάση που της μείωσης της ανάγκης χρήσης οχημάτων για το παραμικρό.

2ον. Παρκάρισμα.
Είναι πολύ σημαντικό να μπορεί να παρκάρει αρκετά εύκολα το όχημά του ο οποιοδήποτε πολίτης (είτε δημότης είτε κι επισκέπτης στο δήμο) και σε οποιαδήποτε ώρα κάθε λειτουργικής ημέρας. Ειδικά δε κοντά στο σταθμό μετρό του δήμου που είναι μάλιστα και σε γενικότερο κομβικό σημείο του δήμου (καθώς είναι σε πλατεία, δίπλα από εμπορικό κέντρο, δίπλα από το δημαρχείο, δίπλα από μεγάλη εκκλησία κ.ο.κ.). Πρέπει, αν μη τι άλλο λοιπόν, να αποφεύγονται να προκύπτουν στους κοντινούς δρόμους λαικές αγορές κ.λπ.
Πρέπει να σχηματιστούν ελεύθεροι χώροι προς παρκάρισμα.
Πρέπει να δημιουργηθεί πληρέστερο (εσωτερικό) δίκτυο μετακίνησης του κόσμου με δημοτικά μέσα (λεωφορεία κ.λπ.) που να έχουν συχνά δρομολόγια (ανά 5 έως 10 λεπτά της ώρα) και με περισσότερες γραμμές ώστε να καλύπτουν ταυτόχρονα διάφορες περιοχές του δήμου.
Πρέπει να υπάρχει πολύ αυστηρότερος έλεγχος στο παράνομο παρκάρισμα αλλά, ταυτόχρονα, να είναι και πολύ αυστηρότερα τα κριτήρια ως προς το ποια είναι πραγματικά τα σημεία που χρειάζεται να απαγορεύεται το παρκάρισμα (ώστε να μη δυσκολεύεται ο πολίτης να βρει να παρκάρει και "αναγκάζεται" τελικά να παρκάρει παράνομα).

3ον. Άλσος Μητέρας.
Πρέπει να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια που μπορεί να υπάρχουν ώστε να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί τελικά από τα οχήματα ένα πέρασμα μέσα απ' το Άλσος Μητέρας και, κατά πάσα πιθανότητα, το πέρασμα μέσω της Αριστοφάνους που ενώνει πολύ χρήσιμα και κομβικά σημεία δύο εξωτερικών πλευρών του άλσους. Θα έδινε λύσεις σε διάφορες εναλλακτικές μετακίνησης καθώς, έτσι όπως είναι τώρα, πρακτικά κόβεται μεγάλο τμήμα του δήμου στα δύο.
Λύση σε αυτό ίσως να μπορούσε να υπήρχε βέβαια και μέσω γέφυρας ή υπόγειου περάσματος αλλά καταλαβαίνω πως θα ήταν δυσπρόσιτες ως λύσεις τόσο οικονομικά όσο και χρονικά.