ΜΕΛΕΤΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ-ΜΕΘΑΝΩΝ, ΔΕ ΤΡΟΙΖΗΝΑΣ (ΚΕΦ. Α10)
“ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΟΔΟΥ ΓΑΛΑΤΑ”
Βασική πρόταση του σεναρίου 3 (και του σεναρίου 2) αποτελεί η χάραξη και δημιουργία νέας «Περιφερειακής οδού Γαλατά» που σύμφωνα με τη Μελέτη θα «αποφορτίσει» τον οικισμό από την υπερτοπική κυκλοφορία.
Βασικά σχόλια επί της προτάσεως:
1. Η δημιουργία περιφερειακού δρόμου στο Γαλατά έχει αποτελέσει κατά το παρελθόν αντικείμενο Μελέτης της Νομαρχίας Πειραιά (“Βελτίωση επαρχιακής οδού Δρυόπης Γαλατά-Παράκαμψη Γαλατά”- ΕΠΑ 2000-2006) η οποία απορρίφθηκε με αποφάσεις των αρμοδίων Αρχών (2297/16/2012 Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής και 7295/2013 ΥΠΕΝ) για πολλαπλούς και ποικίλους λόγους.
2. Η υπερτοπική κυκλοφορία δημιουργείται από τη σημαντικότατη επιβάρυνση των οχημάτων των επισκεπτών του Πόρου εντός του οικισμού και κυρίως από την κίνηση των οχημάτων από και προς τα F/B (πορθμείο Γαλατά-Πόρος). Δε δημιουργείται από τη διερχόμενη κίνηση (διαμπερείς μετακινήσεις).
Επιπλέον, το κυκλοφοριακό πρόβλημα οξύνεται σε σημαντικό βαθμό από την αυθαίρετη και παράνομη στάθμευση των αυτοκινήτων .
3. Στη Μελέτη, δεν προκύπτει ότι λήφθηκαν υπόψη:
α. Ότι το εν λόγω έργο χωροθετείται εντός των ορίων της περιοχής, η οποία με το ΦΕΚ 899Β/1979 χαρακτηρίζεται ως περιοχή “εξαίρετου φυσικού κάλλους”
β. Η αλλοίωση του φυσικού ανάγλυφου και η δυσκολία εξασφάλισης της φυσικής ροής των επιφανειακών υδάτων. Για την κατασκευή του έργου, εκτός από ενδεχόμενες ανυπέρβλητες τεχνικές δυσκολίες με ανυπολόγιστο κόστος και ενδεχόμενο ρίσκο, απαιτούνται εκτεταμένα επιχώματα και ορύγματα, µε συνέπεια την κατασκευή τοίχων αντιστήριξης μεγάλου μήκους και ύψους.
Άλλωστε, δε φαίνεται να εξετάστηκε, ως εναλλακτική, η χρησιμοποίηση (διαπλάτυνση - βελτίωση) του υφιστάμενου περιφερειακού ασφαλτοστρωμένου δρόμου που ξεκινά από το Λύκειο Γαλατά, διέρχεται από τα εκκλησάκια Αγ. Δημήτρη, Αγ. Γιώργη, Αγ. Εφραίμ και καταλήγει στο δρόμο Γαλατά-Μπέλεσι.
Είναι προφανές ότι αυτού του είδους και μεγέθους κατασκευαστικές παρεμβάσεις επιβαρύνουν σε μεγάλο βαθμό το περιβαλλοντικό πρόβλημα της οπτικής υποβάθμισης του τοπίου (αλλοίωση του φυσικού ανάγλυφου), αφού τελικά το “έργο” θα τίθεται στην κοινή θέα Πόρου και Γαλατά (φαίνεται να μη λαμβάνεται καθόλου υπόψη ο κυρίαρχος ρόλος του Πόρου (που αποτελεί ενιαίο σύνολο με το Γαλατά).
γ. Άλλες εναλλακτικές, όπως ο ανασχεδιασμός του τμήματος της παραλιακής οδού, από ξενοδοχείο Galatia μέχρι το γήπεδο Γαλατά (όπου δημιουργείται η κυκλοφοριακή συμφόρηση) με την παράλληλη μονοδρόμηση, δυτικά, του υπολοίπου τμήματος της παραλιακής και τμήματος της οδού 25ης Μαρτίου μέχρι την οδό Μιαούλη.
δ. Δεν προκύπτει από κάποιες μελέτες και μετρήσεις ότι η δημιουργία του προτεινόμενου δρόμου μπορεί να συμβάλει εναλλακτικά στην αποσυμφόρηση του αναπτυσσόμενου γραμμικά πολεοδομικού κέντρου του οικισμού. Η συγκεκριμένη προτεινόμενη οδός δε συνδέεται- ούτε μπορεί τεχνικά να συνδεθεί- με το αστικό δίκτυο του Οικισμού.
ε. Δεν αναφέρεται εάν έχει προηγηθεί η απαραίτητη οικονομοτεχνική μελέτη, γεγονός που θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό για την αξιολόγηση και επιλογή της πρότασης, ούτε βεβαίως γίνεται παρουσίαση της σχετικής προκαταρκτικής μελέτης του Δήμου.