Σε κάποιες δημοτικές ενότητες του Δήμου Διονύσου έχει δημιουργηθεί σύγκρουση, μεταξύ της απόλυτα νόμιμης οικοδομικής δραστηριότητας (υφιστάμενη ή νέα) και της νομοθεσίας !
Η νομοθεσία περί οικισμών προ του 1923 εφαρμόστηκε για δεκαετίες σε όλη την Ελλάδα, και ως εκ τούτου δημιούργησε καθεστώς οικισμών σε εκατοντάδες περιοχές. Η αντικοινωνική και αντιοικονομική αιφνιδιαστική κατάργηση της το 2010, δημιούργησε ένα τεράστιο πρόβλημα σε χιλιάδες νόμιμες προϋφιστάμενες κατοικίες όπου στεγάζονται πολλαπλάσια χιλιάδες δημότες ή μη. Αυτό μάλιστα έγινε χωρίς να υπάρξει εναλλακτική λύση στο πρόβλημα που θα δημιουργούσε.
Η κατάργηση των ορίων οικισμών προ του 1923 στον Δήμο Διονύσου, έχει οδηγήσει εκατοντάδες οικογένειες σε σοβαρή οικονομική υποβάθμιση, ενώ στις περισσότερες η αρνητική ψυχολογική επίδραση είναι προφανής. Και αυτό γιατί πληρώνονται άμεσοι ή έμμεσοι φόροι στο ύψος περιοχών εντός σχεδίου: ΕΝΦΙΑ, ΤΑΠ, μεταβιβάσεων, κληρονομιών κλπ. Όμως κάποια μέλη της Κεντρικής και Δημοτικής Διοίκησης, αισθάνονται ότι προστατεύουν το Δίκαιο. Ελπίζουμε ότι τελικά θα διορθώσουν την αδικία, και θα βρούν τον νόμιμο τρόπο, να δικαιωθούν οι ιδιοκτήτες των ακινήτων εντός των ορίων οικισμού προ του1923.
Λύση στο πρόβλημα αυτό μπορεί να βρεθεί, αρκεί να υπάρξει η απαραίτητη πολιτική βούληση.
Στο προηγούμενο πρόβλημα προστίθεται η υφιστάμενη δασική νομοθεσία, με αφορμή την οποία εξαιρούνται από την δόμηση χιλιάδες στρέμματα γης που μπορεί ή και επιβάλλεται να αξιοποιηθούν πολεοδομικά. Τα κριτήρια προσδιορισμού μιάς περιοχής ως προστατευόμενης από την δασική νομοθεσία, είναι σε πολλές περιπτώσεις χωρίς σοβαρή επιχειρηματολογία και επίσης σε πολλές περιπτώσεις έρχονται σε σύγκρουση με την πολύχρονη πραγματικότητα.
Για την περίπτωση αυτή ικανή και αναγκαία συνθήκη είναι η όσο το δυνατόν ταχύτερη αλλαγή των κριτηρίων ορισμού μίας δασικής περιοχής και η επακόλουθη θεσμοθέτησή της.
Οι προτάσεις για αλλαγή χρήσεων γης, που κρίνονται περιβαλλοντικά δυσμενέστερες (π.χ. από αμιγή κατοικία σε γενική κατοικία, επαύξηση των δραστηριοτήτων με νέες πλέον επιβαρυντικές ή της δόμησης σε βιομηχανικές / βιοτεχνικές περιοχές) θα καταπέσουν οπωσδήποτε στο ΣτΕ. Ως εκ τούτου πρέπει να γίνει λεπτομερής ανάλυση και σαφώς διατυπωμένη πρόταση.
Η διερεύνηση και πρόταση για τους μη θεσμοθετημένους (δηλ. μη θεσμικά ειδικώς προστατευόμενους) παραποτάμους του Κηφισού, είναι απαραίτητη. Ακόμη και οι παραρεμμάτιες περιοχές των θεσμοθετημένων παραποτάμων, πρέπει να διαφυλαχθούν σοβαρά με την θεσμοθέτηση των κατάλληλων χρήσεων γης.
Η κεραία της ΕΡΤ, σύμφωνα με ανεπίσημες αλλά υπεύθυνες προσωπικές πληροφορίες, έχει πάψει να λειτουργεί από το 2006 περίπου. Οπότε, ακτινοβολία δεν υφίσταται, άρα η θεσμοθέτηση χρήσεων γης είναι εφικτή. Και τούτο βέβαια με την προϋπόθεση ότι δεν περιλαμβάνεται στην ζώνη προστασίας του Πεντελικού όρους.
Η σιδηροδρομική γραμμή του ΟΣΕ, αποτελεί ίσως ένα εμπόδιο σε αρκετούς χρήστες της περιοχής. Η ύπαρξη Φυλασσόμενης Ισόγειας Διάβασης (ΦΙΔ) στα όρια του Σιδηροδρομικού Σταθμού, όπως και της άνω οδικής γέφυρας σε απόσταση περίπου 200 μ. από αυτόν, αποτελούν ανεκτές λύσεις στην άποψη «κόψιμο της πόλης στα δύο». Έχουν εκφρασθεί απόψεις για σοβαρή υπογειοποίηση σε όλο το μήκος της γραμμής που περνάει μέσα από δομημένες ή προς δόμηση περιοχές. Μία λιγώτερο έντονη, άρα και εφικτή, λύση είναι ο υποβιβασμός της υποδομής στο -1 επίπεδο με αρχή περίπου μετά την γέφυρα άνω της Ν.Ε.Ο.Α.Θ. και τέλος πριν τα τούνελ προς Αφίδνες. Ταυτόχρονα όμως να γίνει διατήρηση και ανάδειξη του κτιριακού συνόλου του Σ.Σ., ο οποίος αποτελεί τοπόσημο της πόλης αποτυπωμένο σε δύο ταινίες του Ελληνικού κινηματογράφου. Και βεβαίως να γίνει η αφαίρεση της αντιαισθητικής φαραωνικής υπερκατασκευής (σιδερένια άνω διάβαση πεζών). Οποιαδήποτε άλλη εξαιρετικά πιεστική πρόταση μεγαλύτερης υπογειοποίησης της γραμμής του ΟΣΕ, μέσα στα όρια του Δήμου Διονύσου, θα σημαίνει ότι το κόστος υλοποίησης εκτινάσσεται στα ύψη - σε σχέση με την προαναφερθείσα ήπια λύση. Αναφέρεται ότι σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, υπάρχει μελέτη σε στάδιο χωρικής και οικονομικής ανάλυσης, που είναι μεν οικονομικώτερη της υπογειοποίησης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής, αλλά αλλάζει σοβαρά η χάραξη. Σε αυτήν ο νέος Σ.Σ. για τον Άγιο Στέφανο θα είναι σε απόσταση περίπου 150 – 300 μακρυά από την Ν.Ε.Ο.Α.Θ. – με ότι συνεπάγεται αυτό.
Σε ότι αφορά την Σιδηροδρομική Στάση Κρυονερίου και τις χρήσεις γης στην περιοχή της, επισημαίνεται ότι οι θεσμοθετημένες από το ΓΠΣ χρήσεις γης την έχουν λάβει υπόψη τους.
Είναι βέβαιο ότι μέσα από τα διοικητικά όρια του Δήμου, περνάει γραμμή αερίου. Να διερευνηθούν οι τυχόν δεσμεύσεις ή απαγορεύσεις, που επηρεάζουν τις γειτνιάζουσες χρήσεις γης.
Συμπέρασμα: Η αναγραφή των υφιστάμενων χρήσεων γης, χρειάζεται επανεξέταση για διόρθωση ή συμπλήρωση. Η 1η φάση της μελέτης παρουσιάζει προβλήματα / ελλείψεις, και αδυνατεί να περιγράψει και προσδιορίσει βιώσιμες λύσεις στα καίρια προβλήματα της περιοχής.
Μία ολοκληρωμένη πρόταση για τα ζητήματα που αναφέρθηκαν είναι επιβεβλημένο (ως συμβατικά ζητούμενο) να προκύψει από τον Μελετητή.