------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Επισυνάπτεται και σχετικό έγγραφο σχετικό με την επανάχρηση των ανενεργών στρατοπέδων της Έδεσσας
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Σε ό,τι αφορά τις παρεμβάσεις στην πόλη της Έδεσσας, τα Σενάρια 2 και 3 του υπό εκπόνηση ΤΠΣ ανταποκρίνονται, στους περισσότερους τομείς, στις ανάγκες και δυνατότητες της πόλης. Ωστόσο, στον άξονα «Τεχνικές Υποδομές και Λοιπά Έργα», προτείνονται συμπληρωματικά οι ακόλουθες παρεμβάσεις, οι οποίες δύνανται να ενισχύσουν περαιτέρω τα σενάρια:
Προτεινόμενες Τεχνικές Παρεμβάσεις
- Κάθετη Σύνδεση με Εγνατία Οδό
Επισημαίνεται η ανάγκη ενίσχυσης της προσβασιμότητας της πόλης προς την Εγνατία Οδό, μέσω κατάλληλης κάθετης σύνδεσης. Η παρέμβαση αυτή θα φέρει την Έδεσσα εγγύτερα στη βασική μεταφορική αρτηρία της Βόρειας Ελλάδας συνδέοντας την με τα μεγάλα αστικά κέντρα και τους διεθνείς προορισμούς, ενισχύοντας την κινητικότητα και την τοπική ανάπτυξη.
- Επαναλειτουργία της Σιδηροδρομικής Γραμμής ΟΣΕ
Αντίστοιχα και με τους ίδιους στόχους προτείνεται η επανεκκίνηση λειτουργίας της ιστορικής γραμμής Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου, μέσω Φλώρινας και Αμυνταίου. Η γραμμή εξυπηρετεί σημαντικό πληθυσμό και πέντε πόλεις της Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας, θα φέρει δε πλησιέστερα τη ζώνη αυτή προς το μητροπολιτικό κέντρο της Βόρειας Ελλάδα. Θεωρείται επίσης σημαντικό, σε επίπεδο τοπικής οικονομίας, τουριστική κίνησης κλπ η διερεύνηση της δυνατότητας επανασύνδεσης της γραμμής με τη Βόρεια Μακεδονία και το Μοναστήρι, όπως λειτουργούσε προ τριακονταετίας. Η υποδομή υπάρχει και για την επαναλειτουργία της απαιτείται κυρίως πολιτική βούληση.
- Χώροι Στάθμευσης εντός πόλης
Προτείνεται η δημιουργία δύο οργανωμένων χώρων στάθμευσης (park and ride): ένας στον χώρο του παλαιού γηπέδου και ένας στην περιοχή του Σιδηροδρομικού Σταθμού, με σκοπό την αποσυμφόρηση του κέντρου. Oι χώροι αυτοί μπορούν να συνδεθούν μέσω δημοτικής κυκλικής λεωφορειακής γραμμής (suttle bus).
- Μεταφορά του σταθμού ΚΤΕΛ στον Σιδηροδρομικό Σταθμό
Προτείνεται η δημιουργία συνδυασμένου κόμβου μεταφορών (ΚΤΕΛ-ΟΣΕ-δημοτική συγκοινωνία). Η μεταφορά αυτή αναμένεται να βελτιώσει τη διασυνδεσιμότητά τους και παράλληλα να αποσυμφορήσει το κέντρο της πόλης.
Παρατηρήσεις επί του Σεναρίου 3 (Κριτήριο Κ14)
Σύμφωνα με το κριτήριο αξιολόγησης Κ14 («Αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα του προτεινόμενου σχεδίου εντός του καθορισμένου χρονικού ορίζοντα»), το Σενάριο 3 αξιολογείται ιδιαίτερα αρνητικά, καθώς περιλαμβάνει πλήθος ρυθμίσεων στον σχεδιασμό α’ επιπέδου, και άρα δεν ικανοποιείται.
Ωστόσο, οι παρακάτω προτάσεις του Σεναρίου 3 που αφορούν την πόλη της Έδεσσας κρίνονται ιδιαίτερα σημαντικές και προτείνεται να διατηρηθούν, ανεξαρτήτως της τελικής επιλογής σεναρίου.
Ως προς τις Οικιστικές Περιοχές
- Αξιοποίηση του ανενεργού στρατοπέδου Καλλιαγκάκη για τη δημιουργία νέων κοινωφελών υποδομών και χώρων αστικού πρασίνου.
- Επιπλέον στην επέκταση που προερχόταν από το ΓΠΣ του οικισμού στη περιοχή «Κισόρτσι» προτείνεται να δημιουργηθεί ένας ενιαίος χώρος πρασίνου ως πάρκο πόλης.
- Η ενίσχυση των οικισμών Προάστιο, Εκκλησοχώρι και Άγρας είτε με εντοπισμένες οικιστικές επεκτάσεις είτε με διαφοροποίηση των χρήσεων γης και των όρων δόμησης με στόχο την ενδυνάμωση της οικονομικής τους βάσης και την ανάπτυξη συμπληρωματικοτήτων μεταξύ τους και με το αστικό κέντρο της Έδεσσας.
Ως προς τις Τεχνικές Υποδομές και Λοιπά Έργα
- Προτείνεται η δημιουργία νέας χάραξης περιφερειακού οδικού άξονα που θα συνενώνει την ΕΟ Έδεσσας – Θεσσαλονίκης με το βορειοανατολικό τμήμα της Έδεσσας και το Εκκλησοχώρι. Σημειώνεται ότι ο άξονας πρέπει να απομακρυνθεί από τον αρχαιολογικό χώρο και τις πιθανές ζώνες μελλοντικών ανασκαφών, και για αυτό προτείνεται η χάραξη του στο ύψος του Εκκλησοχωρίου.
Για το Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος
Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου
Ο Διευθυντής
Καθηγητής Νίκος Μπελαβίλας