ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ,ΔΕ ΤΡΑΙΑΝΟΥΠΟΛΗΣ,ΔΕ ΦΕΡΩΝ

Γραφικό Αστικής Περιοχής
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
ΤΠΣ

1. Κατ' αρχήν θα πρέπει να ζητήσω συγνώμη για κατάχρηση ίσως της δυνατότητας καταχώρησης της άποψής μας. Υπάρχει όμως ένα σοβαρό θέμα που έχει σχέση με την επέκταση του σχεδίου της πόλης μας και την εισφορά σε χρήμα που έχει επιβληθεί, ιδιαίτερα σε μια μικρή ομάδα ιδιοκτητών δυτικά του οικισμού της Ν. Χηλής, βόρεια από το "Σπίτι του Γλυκού". Για ένταξη 3 στρεμμάτων ζητήθηκε εισφορά σε χρήμα 60 χιλ ευρώ, για τέσσερα 80 χιλ ευρώ. Η εισφορά σε χρήμα υπολογίστηκε με 200 ευρώ/τ.μ.. Αντίθετα στην ίδια περιοχή για ιδιοκτησίες σε πλεονεκτικότερη θέση, πρώτα στη θάλασσα (πλαζ Μπικίνι, περιοχή Καλαμάκι - Θέα Θάλασσα και δυτικά αυτής) η εισφορά σε χρήμα υπολογίστηκε με 85 ευρώ/τ.μ. και λιγότερο Το ίδιο και απέναντι από τις ιδιοκτησίες μας, για να μην αναφερθώ και σε τιμές ακόμη μικρότερες που εξαντλούνται μέχρι τα 18 ευρώ/τ.μ. Αυτό συνέβη διότι η Τιμή Ζώνης της Χηλής Γ = 1150 που καθορίζει και τις Αντικειμενικές Αξίες επεκτάθηκε δυτικά μόνον για ελάχιστες ιδιοκτησίες ώστε να οριοθετηθεί με όριο οδό ενώ ολόκληρη η υπόλοιπη περιοχή, εκατοντάδες ιδιοκτησίες εντάχθηκε στη Τιμή Ζώνης Δ = 850.
2. Απευθυνθήκαμε, όπως ήταν λογικό, στον Δήμο που δήλωσε αναρμόδιος και μας παρέπεμψε στη ΔΟΥ όσον αφορά την Τιμή Ζώνης. Η ΔΟΥ μας απάντησε άμεσα εγγράφως (αριθμ. πρωτ. 8421/4-4-2025). Έγραψε ότι το θέμα αφορά την επιτροπή που συγκροτείται για τον καθορισμό της Τιμής Ζώνης στην περίπτωση των επεκτάσεων των σχεδίων των πόλεων. Αναφέρθηκε όμως και στη σχετική νομοθεσία που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ανέφερε ότι «σύμφωνα με την παρ.4 του άρθρου 261 του Ν. 3852/2010 "Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται οι τιμές εκκίνησης μετά από εισήγηση της Επιτροπής Ελέγχου, λαμβάνοντας υπόψη και τη γνώμη του αρμόδιου δημοτικού συμβουλίου». Το ίδιο αναφέρεται και στην παρ. 1α του άρθρου 46 του Ν. 4509/2017 ενώ στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου αναγράφεται για τις τιμές εκκίνησης ότι «1Α. Σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα συστήνεται επταμελής Πρωτοβάθμια Επιτροπή η οποία αποτελείται απο....., έναν μηχανικό της Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου στην περιφέρεια του οποίου βρίσκονται τα ακίνητα,.... », ενώ στην ίδια παράγραφο αναγράφεται ότι «Ως παρατηρητής στις συνεδριάσεις των Επιτροπών παρίσταται εκπρόσωπος του οικείου Δήμου, ο οποίος μεταφέρει στην Επιτροπή της άποψη του Δημοτικού Συμβουλίου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο τρίτο εδάφιο της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου και την παρ. 4 του άρθρου και την παρ. 4 του άρθρου 261 του ν. 3852/2010». Αλλά και από πολύ παλαιότερα στο Ν. 1249/1982, άρθρο 41, παρ. 1, εδάφιο 3 αναγράφεται ότι στις Επιτροπές που εισηγούνται στον Υπουργό Οικονομικών τις τιμές εκκίνησης, συμμετέχουν εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στον Δήμο μας το Δημοτικό Συμβούλιο απεμπόλησε τον ρόλο του;
Σε σχετική ερώτησή μας για την εισφορά σε χρήμα προς τον Δήμαρχο, απάντησε ότι ο Δήμος εφάρμοσε το Νόμο. Μα εμείς δεν θα μπορούσαμε ποτέ να διανοηθούμε να ζητήσουμε από τον Δήμο μας να παρανομήσει. Αντίθετα την εφαρμογή του Νόμου ζητάμε, όπως προκύπτει από τα προαναφερθέντα, να ασκήσει δηλαδή τα καθήκοντά του που περιγράφονται στην προαναφερθείσα νομοθεσία και να υπερασπίσει να νόμιμα συμφέροντα των δημοτών. Εξ άλλου όταν η εφαρμογή του Νόμου οδηγεί σε αποτελέσματα εκ διαμέτρου αντίθετα είναι ολοφάνερο ότι δεν εφαρμόστηκε σωστά, όπως και συνέβη. .Αυτό θα είχε περιφρουρήσει με την παρουσία του ο Δήμος και την άσκηση των καθηκόντων του, τη σωστή και δίκαιη εφαρμογή του Νόμου.. Όπως προκύπτει εκ του αποτελέσματος ο Δήμος δεν διαδραμάτισε τον ρόλο που όφειλε εκ του νόμου και σήμερα βρισκόμαστε μπροστά σε τετελεσμένα γεγονότα.
3. Υπάρχει και ένα άλλο θέμα που αφορά και τους 1969 ιδιοκτήτες της επέκτασης. Δηλαδή με το Ν. 4315/2014 αρχικά και με το Ν. 4495/2017 στη συνέχεια επιβάλλονταν από 1/1/2009 μέχρι 31/12/2019 οριζόντια μείωση 20% στην εισφορά σε χρήμα κατά τις επεκτάσεις των σχεδίων πόλεων σε ολόκληρη την επικράτεια της χώρας., πέραν της έκπτωσης του 20% που επιβάλλεται στην περίπτωση της εφάπαξ εξόφλησης της εισφοράς σε χρήμα εντός έτους από τη γνωστοποίηση της οφειλής, δηλ. συνολική έκπτωση 36%. Αυτή η δυνατότητα χάθηκε λόγω της χρονοβόρου διαδικασίας , εικοσαετούς και πλέον, για την ολοκλήρωση της επέκτασης. Δεν είναι αυτονόητη η υποχρέωση του Δήμου, που φέρει ευθύνη λόγω της χρονοβόρου διαδικασίας, να ζητήσει να επεκταθεί χρονικά το μέτρο της οριζόντιας μείωσης της εισφοράς σε χρήμα και στην περίπτωση της πόλης μας, μιας περιοχής που έχει πληγεί πρόσφατα από τις καταστροφικές πυρκαγιές αλλά που ανήκει στην πολύπαθη Θράκη και τον εγκαταλειμμένο Έβρο; Είναι δυνατό να ίσχυσε για ολόκληρη την Ελλάδα και να μην ισχύσει εδώ μετά το ενδιαφέρον μάλιστα που έχει εκδηλώσει ο πρωθυπουργός για την περιοχή μας; Πώς απαντά το Δημοτικό Συμβούλιο σε όλα αυτά;
Μακροδημόπουλος Δημήτρης
Δημότης Αλεξανδρούπολης