Αρχικά θα συμφωνήσω ότι το 2ο σενάριο θα μπορούσε να λειτουργήσει καλύτερα για την περιοχή μακροπρόθεσμα, καθώς συμπεριλαμβάνει παράγοντες ενίσχυσης της κτηνοτροφίας και τη διασύνδεση του πρωτογενούς τομέα με το τουριστικό προϊόν κάθε μορφής - εφόσον δημιουργηθεί και η κατάλληλη οργάνωση για τη συνολική διαχείριση του.
Δεδομένου ότι η ΔΕ Βυτίνας δεν παρουσιάζει κρίσιμη παραγωγική δραστηριότητα αλλά προσανατολίζεται πιο έντονα προς την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος, στο όποιο σενάριο τελικώς προκριθεί (και όχι περιοριστικά σε συγκεκριμένο σενάριο), για την ΔΕ Βυτίνας θα πρέπει να περιλαμβάνεται :
• Πρόβλεψη για Ζώνη Ανάπτυξης αγροτουρισμού και στη ΔΕ Βυτίνας, εκτός των ορίων του οικισμού Βυτίνας και συγκεκριμένα στις περιοχές διέλευσης του Menalon Trail και των λοιπών πεζοπορικών διαδρομών (Ελάτη – Βυτίνα - Νυμφασία, - Μαγούλιανα), οι οποίες έχουν δυνατότητα χωροταξικά και λειτουργικά να ενισχυθούν με νέες αγροτουριστικές υποδομές παρέχοντας ποιοτικό τουρισμό εμπειρίας και να υποστηρίξουν παράλληλα ως δορυφόροι και το συνολικό τουριστικό προϊόν της ευρύτερης περιοχής της Βυτίνας. Διακριτή οριοθέτηση περιοχών κτηνοτροφίας και κυνηγετικών δράσεων για την αποφυγή συγκρούσεων μεταξύ χρήσεων και την αρμονική συνύπαρξη δημοτών, επαγγελματιών κτηνοτρόφων και κάθε μορφής επισκεπτών.
• Δημιουργία ειδικής ζώνης ΠΕΔ Ανάπτυξης Τουρισμού βάσει συγκεκριμένων αποδεκτών κριτηρίων (εγγύτητα, κόστος-όφελος υποδομών, αποφυγή συγκρούσεων μεταξύ ασύμβατων χρήσεων, κοκ), σε ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ περιοχή, όμορη του οικισμού Βυτίνας, δίνοντας δυνατότητα ενεργοποίησης της, μελλοντικά, με τη προσέλκυση ουσιαστικού και κατάλληλου επενδυτικού ενδιαφέροντος.
• Πρόβλεψη για εμπορικές χρήσεις (πρατήρια, εστίαση, κοκ) σε σημεία που εφάπτονται στην Ε.Ο Τρίπολης – Πύργου για την εξυπηρέτηση των χρηστών του οδικού δικτύου.
Σημαντική η προσθήκη του κ. Κυριακόπουλου, κατά την παρουσίαση των εναλλακτικών σεναρίων στη Βυτίνα, για την αξιοποίηση της έκτασης του ΞΕΝΙΑ Βυτίνας για στέγαση υπηρεσιών.
Επίσης, στο όποιο σενάριο τελικώς προκριθεί (και όχι περιοριστικά σε συγκεκριμένο σενάριο), ειδικά για τον οικισμό της Βυτίνας, ο οποίος προκύπτει ότι αποτελεί τον περισσότερο ώριμο, από τουριστικής άποψης, οικισμό της περιοχής αλλά με σχετικά κορεσμένη φέρουσα ικανότητα, θα πρέπει να περιλαμβάνει :
• Επέκταση ορίων οικισμού στα όρια της περιφερειακής οδού – Ε.Ο. Τρίπολης - Πύργου με καθορισμό συγκεκριμένων χρήσεων γης (πχ ήπιας τουριστικής χρήσης, οικιστικής χρήσης με χαμηλό συντελεστή δόμησης, παραγωγικές δραστηριότητες χαμηλής όχλησης), βάσει ρυμοτομικού σχεδίου. Ήδη η περιοχή χαρακτηρίζεται από υψηλή ζήτηση για κατοικίες που μπορούν να προσελκύσουν πληθυσμό είτε για μόνιμη ή για παραθεριστική κατοικία. Επίσης σημειώνεται ότι σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων διαμονής και εστίασης που λειτουργούν στην περιοχή, ήδη αδυνατούν να προσελκύσουν προσωπικό λόγω έλλειψης στέγης.
• Διευθέτηση θεμάτων αρτιότητας και πρόσβασης. Χάραξη οδών, βάσει ρυμοτομικού σχεδίου, για την ενεργοποίηση και αξιοποίηση αποκλεισμένων εκτάσεων, εντός σχεδίου, για οικιστική χρήση ή/και κάλυψη αναγκών παραγωγικής δραστηριότητας.
• Ενοποίηση κέντρου Βυτίνας βάσει μελέτης βιώσιμης αστικής κινητικότητας, ώστε με μια μελλοντική πεζοδρόμηση να ενοποιηθούν οι κοινόχρηστοι χώροι και το κτιριακό απόθεμα του κέντρου (πλατεία Οικονομίδη - Βιβλιοθήκη - παλιό νηπιαγωγείο – Ιατρείο - εμπορικό κέντρο – Κεντρική πλατεία – Πανταζοπούλειο). Διασύνδεση με Δασάκι και Δρόμο Αγάπης. Επέκταση της αναμενόμενης ανάπλασης μέρους του Δρόμου Αγάπης έως το σημείο Βίλλα Βάλλος με οδό περιορισμένης πρόσβασης, και έως την μεσαία είσοδο – έξοδο του οικισμού με οδό ήπιας κυκλοφορίας. Επίσης, καθορισμός κοινόχρηστων χώρων εντός του οικισμού (χώροι προσωρινής στάσης οχημάτων, πλατείες, χώροι πρασίνου, χώροι αναψυχής, υποδομή υποδοχής και ενημέρωσης των επισκεπτών, κοινόχρηστες τουαλέτες, κοκ), με ορίζοντα υλοποίησης την επόμενη 20ετία.
• Βάσει σχετικής κυκλοφοριακής μελέτης, καθορισμός οδών περιορισμένης πρόσβασης εντός του κέντρου του οικισμού και πρόβλεψη χώρων στάθμευσης στις 2 εισόδους – εξόδους, καθώς και στη θέση «Ντρούλα» με αξιολόγηση της περίπτωσης χάραξης οδού διαφυγής στα όρια του οικισμού από «Ντρούλα» προς Κατασκηνώσεις Βυτίνας ή/και διασύνδεση με οικισμό Νυμφασίας για την αποφυγή προσπέλασης του κέντρου σε μέρες και ώρες αιχμής αλλά και για λόγους Πολιτικής Προστασίας.
• Δημιουργία υποδομής ποδηλατόδρομου περιμετρικά στον οικισμό της Βυτίνας, που θα μπορεί να δώσει πρόσβαση από τις εισόδους – εξόδους του οικισμού προς το κέντρο και προς σημεία αναψυχής εντός Βυτίνας (πχ το Δασάκι και Δρόμο Αγάπης, παλιά Βυτίνα) αλλά και τη διασύνδεση τους με αγροτικούς δρόμους προς Μαίναλο και κοντινούς οικισμούς (πχ Μαγούλιανα, Νυμφασία, Ελάτη) για την εξυπηρέτηση των αναγκών δημοτών και επισκεπτών και την αποφόρτιση του κέντρου από περιττή χρήση μηχανοκίνητων.
• Η Βυτίνα έχει χαρακτηριστεί ως παραδοσιακός οικισμός αλλά η δόμηση δεν ακολουθεί σχετικά πρότυπα κατασκευής. Ορισμός πολεοδομικών και αρχιτεκτονικών προτύπων για τις νέες κατασκευές εντός οικισμού, με ενιαίο αρχιτεκτονικό πρότυπο για το κέντρο και σε επόμενο στάδιο, βάσει σχετικής μελέτης εφαρμογής, πρόβλεψη για προσαρμογή και των υφιστάμενων κατασκευών που δεν πληρούν τις προδιαγραφές των νεών προτύπων που θα τεθούν (πχ κατασκευές τούβλου να καλυφθούν από πέτρινες προσόψεις ή να βαφτούν με συγκεκριμένο χρωματολόγιο κλπ.), εφόσον προκύπτουν χρηματοδοτικά εργαλεία ενίσχυσης των ιδιοκτητών.
• Ορθολογικός σχεδιασμός κοινωφελών δικτύων για ύδρευση, ηλεκτρισμό, τηλεπικοινωνίες, ενέργεια (μεταφορά υποσταθμών και υπογειοποίηση δικτύων ΔΕΔΗΕ εκτός κεντρικών οδών και πλατειών οικισμού).
• Για την αξιοποίηση του Τριανταφυλλιδείου Κρατικού Κτήματος Βυτίνας θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα για μικτή χρήση αγροτοκτηνοτροφικού / δασικού / εκπαιδευτικού / πολιτιστικού / ήπιου εμπορικού / τουριστικού χαρακτήρα, με σκοπό την αναψυχή και την παράλληλη ανάπτυξη δράσεων μουσείων, θερινών σχολείων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων με έμφαση στον πρωτογενή τομέα, αναψυκτηρίου, χώρου πολιτιστικών εκδηλώσεων, καθώς και δυνατότητα διασύνδεσης του με τις κατασκηνώσεις Βυτίνας.