ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΔΟΜΟΚΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΔΟΜΟΚΟΥ,ΔΕ ΘΕΣΣΑΛΙΩΤΙΔΟΣ,ΔΕ ΞΥΝΙΑΔΟΣ

Γραφικό Αποκεντρωμένης Περιοχής
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΔΟΜΟΚΟΥ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΠΙΚΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ

Ο Τοπικός Πολεοδομικός σχεδιασμός της υπαίθρου, αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την ανάπτυξη και τη διατήρηση της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς.
Η διαδικασία εκπόνησης των ΤΠΣ περιλαμβάνει διαβούλευση με τους κατοίκους, τους τοπικούς φορείς και τους αγροτικούς συνεταιρισμούς, ώστε οι τελικές ρυθμίσεις να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες κάθε περιοχής. Παράλληλα, προβλέπεται η συνεργασία με επιστήμονες και ειδικούς, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι αποφάσεις θα βασίζονται σε αξιόπιστα δεδομένα.
«Η παρουσίαση του Τοπικού Προγράμματος Σχεδιασμού για τον Δήμο Δομοκού πραγματοποιήθηκε χωρίς την απαραίτητη συμμετοχή των τοπικών φορέων και της κοινωνίας των πολιτών. Η απουσία αυτή δημιουργεί ανησυχία, καθώς η διαμόρφωση ενός σχεδίου που αφορά το μέλλον της περιοχής μας πρέπει να βασίζεται σε διαβούλευση, διάλογο και ουσιαστική συνεργασία.
Οι προτάσεις που παρουσιάστηκαν φαίνεται να απέχουν από τις πραγματικές ανάγκες και προτεραιότητες του τόπου μας. Θεωρούμε απαραίτητο να υπάρξει μια πιο ανοιχτή διαδικασία, με ενεργή συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων φορέων, ώστε το τελικό σχέδιο να ανταποκρίνεται στις πραγματικές προκλήσεις και να υπηρετεί την ανάπτυξη της περιοχής μας με τρόπο βιώσιμο και δίκαιο.»
Μέσα από τα ΤΠΣ επιδιώκεται:
Στήριξη της τοπικής οικονομίας
• Προτεραιότητα σε παραγωγικές δραστηριότητες, όπως η αγροτική καλλιέργεια, η κτηνοτροφία, η μεταποίηση και ο αγροτουρισμός, ώστε να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.
• Πρόβλεψη ειδικών ζωνών για μικρές τοπικές επιχειρήσεις που θα μπορούν να λειτουργούν χωρίς υπερβολικούς περιορισμούς, αλλά με σεβασμό στο περιβάλλον.
• Ενίσχυση δράσεων για προώθηση τοπικών προϊόντων και σύνδεσή τους με τον τουρισμό.
Ανάσχεση της ερήμωσης
• Καθορισμός κινήτρων για μόνιμη κατοικία στα χωριά, όπως επιδότηση στέγασης ή φορολογικά οφέλη.
• Δημιουργία υποδομών και υπηρεσιών (π.χ. πρόσβαση σε ιατρική περίθαλψη, σχολεία, διαδίκτυο υψηλής ταχύτητας) που θα καθιστούν ελκυστική τη διαβίωση στην ύπαιθρο.
• Στήριξη της νεανικής επιχειρηματικότητας, ώστε οι νέοι να έχουν λόγο να παραμείνουν ή να επιστρέψουν στους τόπους καταγωγής τους.
Προστασία πολιτιστικής κληρονομιάς και φυσικού περιβάλλοντος
• Διατήρηση της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής και αποφυγή παρεμβάσεων που αλλοιώνουν τον χαρακτήρα των χωριών.
• Προώθηση προγραμμάτων ήπιας τουριστικής ανάπτυξης, που σέβονται το τοπίο και την πολιτιστική ταυτότητα της περιοχής.
• Θέσπιση μέτρων για την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων (πυρκαγιές, πλημμύρες, κατολισθήσεις) με έμφαση στην πρόληψη.

Οι βασικοι άξονες για τον ΤΠΣ της υπαιθρου και της περιοχής μας ειδικα, προτεινουμε να περιλαμβανουν τις παρακατω διαφοροποιήσεις:
σχετικά με την πρόταση του Σεναρίου 2, που προτάθηκε από την μελετητική εταιρεία.

Δ01. Περιοχή ΠΕΔ 1
Στην περιοχή που έχει προταθεί η Ανάπτυξη Βιοτεχνικών και Μεταποιητικών Δραστηριοτήτων - (ΠΕΔ 1) , θα μπορούσε να ελαχιστοποιηθεί στο 1/6 της προτεινόμενης έκτασης και να βγάλει εκτός της προτεινόμενης επιφάνειας κάλυψης την ζώνη με το δρύινο δάσος, Όπως προτείνεται στο σχέδιο που επισυνάπτεται.
Γενικότερα η βιομηχανική δραστηριότητα που θα έπρεπε να υπάρχει στην περιοχή, θα έπρεπε να επικεντρώνεται γύρω από την μεταποίηση των προϊόντων του πρωτογενούς τομέα και την ένταξη της ανάπτυξης«βιομηχανίας τεχνολογιών» γύρω από την αγροτοκτηνοτροφική δραστηριότητα, καθώς η υψηλή τεχνολογία και η πληροφορική μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του πρωτόγεννους τομέα.
Ως προς τις επιτρεπόμενες ζώνες αυτού του είδους δραστηριότητας, θα έπρεπε να ληφθεί υπόψη, όχι η συγκέντρωση τους σε μία περιοχή λόγω γειτνίασης με τον μοναδικό δυστυχώς κόμβο με την Ε65, αλλά να υπάρξουν πυρήνες με αυτού τους είδους δραστηριότητα και σε άλλες περιοχές που είναι κομβικές και έχουν υπάρξει στο παρελθόν σημαντικοί τόποι παραγωγής πλούτου.
Συγκεκριμένα οι περιοχές που προτείνονται στην περιοχή του τέως Δήμου Ξυνιάδας είναι α) μία έκταση στην περιοχή που έχει προταθεί στο σενάριο 2 στο 1/6 της όμως και εκτός της ζώνης του δρύινου δάσους, β) το οικιστικό σύνολο των Μεταλλείων Ομβριακής, γ) η έκταση του Στρατοπέδου Ομβριακής και δ) η περιοχή του παλιού Σιδ. Σταθμού Αγγειών.
Οι σαφώς μικρότερες ζώνες που θα εμπεριέχουν και αυτή την δραστηριότητα πέραν λοιπών άλλων δραστηριοτήτων (τύπου γενική κατοικία), σε συνδυασμό με την γειτνίαση με περισσότερους οικισμούς, θα δώσει μεγαλύτερα κίνητρα για την ανάπτυξη τέτοιων δραστηριοτήτων που θα έφερναν μία ουσιαστική ανάπτυξη με την λογική του «συνόλου».
Τα υφιστάμενα κελύφη των συνόλων στις 3 από τις 4 περιπτώσεις που προτείνονται, θα μπορούσαν να αποκατασταθούν και γίνουν οι υποδοχείς της επανάχρησης κάποιων από τις επιτρεπόμενες δραστηριότητες. Σαφώς οι όροι δόμησης (π.χ. η κάλυψη κάθε νέου κτηρίου δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 300 τ.μ.) και η αρχιτεκτονική των νέων κτηρίων θα πρέπει να συμβιώνει τόσο με το περιβάλλον αλλά και την αρχιτεκτονική των υφιστάμενων συνόλων. Επιπρόσθετα τα τρία οικιστικά σύνολα που προτείνονται για την υποδοχή αυτών των χρήσεων σχετίζονται και με κάποια έργα υποδομής που θα έπρεπε να υλοποιηθούν.
Αρχικά το έργο της αναβίωσης του παλαιού σιδηροδρομικού δικτύου, την σύνδεση του με το νέο και την αναβίωση – αποκατάσταση της σιδ. γραμμής που ένωνε τον Σιδ. Σταθμό Αγγειών με την Παναγιά, το στρατόπεδο της Ομβριακής, την Ομβριακή και έφτανε στα Μεταλλεία Ομβριακής. Τούτη η γραμμή που στην νέα εκδοχή της θα ήταν τύπου τραμ, από μόνη της θα μπορούσε συνδυαστικά με ένα σχέδιο επέκτασης στους περισσότερους οικισμούς, όπως και προτείνεται, να συμβάλλει τόσο στην σχέση των οικιστικών συνόλων της ευρύτερης περιοχής του Οροπεδίου με τις παραγωγικές μεταποιητικές ζώνες, αλλά και στην συγκοινωνία σύνδεσης των οικιστικών συνόλων που είναι μεγάλο θέμα στην περιοχή.
Ακόμη κάτι σημαντικό, είναι και η πρόβλεψη για την κατασκευή ενός ακόμη κόμβου στην Ε65, στο ύψος του Σιδ. Σταθμού Αγγειών, καθώς μόνον ο κόμβος στην Ξυνιάδα δεν θα εξυπηρετεί. Η απόσταση των μεγαλύτερων οικισμών της περιοχής του Οροπεδίου συγκεντρώνονται πλησιέστερα στον Σταθμό Αγγειών, παρά στον υπάρχων. Οι νέες χρήσεις που θα αναπτυχθούν στα σύνολα ευνοούν την συνθήκη για την κατασκευή αυτού του κόμβου.
Εν ολίγοις η πρόταση της ζώνης ΠΕΔ 1 απορρίπτεται και προτείνεται η δημιουργία των τεσσάρων πυρήνων στην περιοχή με τις συγκεκριμένες χρήσεις γης και οι προτεινόμενοι όροι δόμησης

Δ02. Βόσκηση & κτηνοτροφία.
Ως προς τις ζώνες ελευθέρας βόσκησης, αυτό που έγινε αντιληπτό στην παρουσίαση ήταν ότι ενδεχομένως να μην έγινε μελέτη in situ στην ευρύτερη περιοχή για αυτό το θέμα. Επισημάνθηκε η προβληματική της «υπερβόσκησης» των αιγοπροβάτων. Τούτο είναι κάτι που λαμβάνει χώρα σε άλλες περιοχές της Ελλάδος, όχι όμως στην περιοχή του Δομοκού και κατ’επέκταση στον τέως Δήμο Ξυνιάδας.
Στο σχέδιο των συμπληρωματικών προτάσεων και αντιπροτάσεων αποτυπώνονται α) οι εκτάσεις των δασών με υψηλή βλάστηση που απαρτίζονται κατά βάση από δρυς, πλατάνια, κέδρους, κρανιές και φουντουκιές και β) οι εκτάσεις των δασών με χαμηλή βλάστηση εξίσου πυκνή που απαρτίζεται από πουρνάρια-βελανιδιές, κέδρους, σκίνους και λοιπά θαμνώδη κοντά δένδρα.
Διαχρονικά εντός αυτών των εκτάσεων γινόταν η ελεύθερη βόσκηση των αιγοπροβάτων. Παλαιότερα, μόνο στην περιοχή της Μακρυρράχης υπήρχαν πάνω από 30.000 αιγοπρόβατα που συντηρούσαν την χλωρίδα της περιοχής και προστάτευαν το δάσος από πυρκαγιές και λοιπές κακόβουλες δραστηριότητες.
Σήμερα, στην ευρύτερη περιοχή, διεξάγοντας έναν έλεγχο θα διαπιστώσει ότι τα κοπάδια της ελεύθερης βοσκής είναι πολύ λιγότερα και κατά βάση είναι σταβλισμένα - δηλαδή κτηνοτροφία εντός ποιμνιοστασίου.
Τούτο σχετίζεται με μία σειρά πολλών παραγόντων, που προέρχονται ξεκάθαρα από την τοπική αυτοδιοίκηση (επίπεδο δήμων και περιφέρειας) και από την κεντρική διοίκηση (υπουργεία και κρατική πολιτική για το θέμα).
Σε συνέχεια των προηγούμενων, η κτηνοτροφία στην περιοχή είναι κατά βάση σταβλισμένη. Από αυτή την κτηνοτροφία (και όχι μόνο) προέρχονται κάποια Π.Ο.Π. προϊόντα, όπως το τυρί φέτα και το κατίκι Δομοκού. Οι γαλακτοβιομηχανίες βασιζόμενες στην παραγωγή "φθηνού" γάλακτος (χαμηλή τιμή αγοράς) και σε ποσότητα, έχουν εξαναγκάσει τους εναπομείναντες παραγωγούς στην εκτροφή κυρίως ρατσών από ξένες χώρες (π.χ. γαλλικά πρόβατα Λακόν), που για την "ορθή" (δηλαδή παραγωγή γάλακτος) εκτροφή τους χρειάζονται μεγάλες ποσότητες τροφής (κριθάρι, τριφύλλι, άχυρα και λοιπά σιτηρά). Οι τροφές αυτές έχουν υψηλό κόστος καθώς κατά βάση αγοράζονται από μεσάζοντες και γενικότερα από το εμπόριο (εγχώριο και εξωτερικού). Οι συγκεκριμένες ράτσες στην προσπάθεια πάγχυνσης και τελικώς την περαιτέρω παραγωγή γάλακτος δεν ενδείκνυται για την ελληνική ύπαιθρο (της κεντρικής Ελλάδας) όλες τις εποχές, αφού προσαρμόστηκαν για τα πλούσια λιβάδια της γαλλικής υπαίθρου.
Ωστόσο, οι ελληνικές ράτσες (όσες έχουν απομείνει, π.χ. καραγκούνικα, σαρακατσάνικα), είναι προσαρμοσμένες για την περιοχή αυτή. Αφενός δεν έχουν την ίδια παραγωγή γάλακτος (ποσότητα), αφετέρου όμως έχουν πολύ πιο υψηλή ποιότητα στην όποια ποσότητα παράγουν. Επομένως η προσέγγιση εδώ θα έπρεπε να είναι ως εξής:
Ναι μεν ένα Π.Ο.Π. προϊόν έχει την σφραγίδα της περιοχής όπου παράγεται, ωστόσο για να είναι πραγματικά "ντόπιο" προϊόν, ίσως θα έπρεπε α) να παράγεται σε μία περιοχή γεωγραφικά συγκεκριμένη, β) από αιγοπρόβατα ντόπιας φυλής και μόνο, γ) να είναι ελευθέρας βοσκής σε αυτή την συγκεκριμένη περιοχή και οι τροφές που θα καταναλώνουν τα αιγοπρόβατα να προέρχονται από αυτή την περιοχή, με μία ανοχή εμβέλειας.

Δ03. Αρτιότητα
Ως προς το σημείο που έγινε αναφορά για την αρτιότητα των οικοπέδων-αγροτεμαχίων στις ζώνες ΠΕΧ 1 και ΠΕΧ 2, η άποψη των σεναρίων 2 & 3 να αυξηθεί στα 4 - 6 στρέμματα, είναι λανθασμένη, καθώς αυτό ευνοεί συγκεκριμένους κλήρους και γίνεται τροχοπέδη για τους περισσότερους ιδιοκτήτες.
Η αντιπρόταση εδώ είναι να υπάρξει μία ευελιξία κλιμακωτής δυνατότητας δόμησης. Σύμφωνα με το ήπιο σενάριο στις ζώνες που έχουν οριστεί, θα έπρεπε η αρτιότητα να οριστεί στα 1.900,00 τετρ.μετρ. Συγκεκριμένα θα μπορούσε να οριστεί όμως η δυνατότητα δόμησης ως εξής:
- 90 τετρ. μέτρων μεταξύ 1,9 στρ.- 2,5 στρ.
- 110 τετρ. μέτρων μεταξύ 2,51 στρ.- 3,5 στρ.
- 120 τετρ. μέτρων μεταξύ 3,51 στρ.- 4 στρ.
- 190 τετρ. μέτρων μεταξύ 4,01 στρ.- 6 στρ.
- 260 τετρ. μέτρων μεταξύ 6,01 στρ.- 8 στρ.
- 260 + 50 τετρ. μέτρων μεταξύ 8,01 στρ. + 1 στρ.
Αναφορικά με το θέμα της δυνατότητας δόμησης στην ζώνη ΠΕΠ 4 (Περιοχές αξιόλογης αγροτικής γης), που ορίστηκε μία αρτιότητα στα 6-8 στρέμματα και καμία άλλη δραστηριότητα πλην της μεταποίησης του πρωτογενούς τομέα ούτε την κατασκευή τουριστικών καταλυμάτων με επιχείρημα την προστασία του της γης (διαφύλαξη παραγωγικού πόρου) και του τοπίου καθώς θεωρούνται συγκρουόμενες και επεκτατικές δραστηριότητες την στιγμή που όπως ειπώθηκε στην παρουσίαση ο Τ.Π.Σ. δεν δύναται να προφυλάξει γενικότερα το τοπίο και την γεωργική γη, από τον κύριο παράγοντα αλλοίωσης και καταστροφής τους, τις Α.Π.Ε. (ανανεώσιμες πηγές ενέργειας).

Σ.01 Πρώην οικισμός της Παλιοκαίτσας, προτείνεται:
1.Η διεύρυνση της περιοχής του αρχαιολογικού χώρου πέριξ του λόφου της ελληνιστικής πόλης φαινόμενης ως την Κύπαιρα, στον δυτικό λόφο και σε όλη την επικράτεια του άλλοτε οικισμού Καίτσας.
2.Διαδικασία εκσκαφών και αρχαιολογικών τομών και γενικότερα σύμβαση προγράμματος για την ανάδειξη της αρχαίας πόλης και του παλιού οικισμού σε επίπεδο ερειπίων με μερική αποκατάσταση των λιθοδομών ως ίχνη και σηματοδότησης του οικιστικού συνόλου.
3.Ανακατασκευή επιλεγμένων κτηρίων που θα ανακαλυφθούν κατά την ανασκαφή με σκοπό την στέγαση λοιπών ευρημάτων που θα προκύψουν από τις ανασκαφές, καθώς και χώρους φιλοξενείας.
4. Ανάδειξη του περιβάλλοντα χώρου.

Σ02 Οικισμός των Λουτρών Καίτσας.
1.Άμεση αποκατάσταση των υφιστάμενων κτηρίων.
2.Οριοθέτηση του οικισμού με σχετικές απαλλοτριώσεις, νέους όρους δόμησης, χρήσεων γης και σχεδιασμό άρτιων οικοπέδων προς δημοπράτηση και αναδιανομή στους ιδιοκτήτες των αγροτεμαχίων.
3.Αναβάθμιση των λουτρικών εγκαταστάσεων και του υδροθεραπευτηρίου.
4.Σχεδιασμός του περιβάλλοντος χώρου και διαγωνισμό για τον δημόσιο χώρο, τα μονοπάτια και τον σχεδιασμό του τοπίου έως τα Πεντεμύλια.

Σ04 Σιδηροδρομικός Σταθμός .Αγγειών
1.Διερεύνηση μέσω ανασκαφών και τομών στην ευρύτερη περιοχή για αρχαιολογικά ευρήματα. Ειδικά στην περιοχή των Προσηλίων – Φούρνων, έχουν εντοπιστεί κατασκευές τόσο από τον μεσαίωνα , όσο και από την ύστερη οθωμανική περίοδο, όπως το τελωνείο Μπαμπαλί Κιόσκι.
2. Απαλλαγή της περιοχής σε ακτίνα 3 χιλιομέτρων (από το κεντρικό κτήριο του παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού Αγγείαι), από την δραστηριότητα Α.Π.Ε. και ακύρωση οποιασδήποτε άδειας έχει εκδοθεί προς κατασκευή.
3. Οριοθέτηση νέου οικισμού πέριξ του σταθμού με σκοπό την δραστηριότητα της μεταποίησης πρώτων υλών της περιοχής – δευτερογενής τομέας με ειδικούς όρους δόμησης σε ένα τμήμα καθώς και σε ένα άλλο την εφαρμογή τουπολεοδομικού όρου χρήσης γης την γενική κατοικία. Η περιοχή είναι κομβική και σημαντική για ένα τέτοιο εγχείρημα για το ευρύτερο οροπέδιο του Δομοκού.
4. Αναβάθμιση των υποδομών του σταθμού με την δυνατότητα της φορτοεκφόρτωσης βαγονιών και τις ανάγκες που προκύπτουν.
5. Κατασκευή κόμβου εισόδου-εξόδου στον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο ύψος της επαρχιακής οδού Μακρυρράχης-Ομβριακής.

Σ06 Περιοχή του στρατοπέδου Ομβριακής, προτείνεται η απομάκρυνση του στρατοπέδου και την εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων για έρευνα πάνω στην επιστήμη της γεωπονίας, των νέων καλλιεργειών και την δυνατότητα εγκατάστασης εταιρειών (μικρού και μεγάλου μεγέθους) σχετικά με το αντικείμενο της παραγωγής αγροτοκτηνοτροφικού τομέα και την διαχείριση των προϊόντων του οροπεδίου στην αγορά.

Σ08 Μεταλλεία Ομβριακής.
1.Όπως και στην περίπτωση του στρατοπέδου, έτσι και εδώ θα πρέπει ο οικισμός να αναβιώσει μέσα από ένα ειδικό σχέδιο αποκατάστασης των εγκαταστάσεων και την νέα χρήση τους να είναι επικεντρωμένη πάνω στην επιστήμη της γεωπονίας, των νέων καλλιεργειών και την δυνατότητα εγκατάστασης εταιρειών (μικρού και μεγάλου μεγέθους) σχετικά με το αντικείμενο της παραγωγής αγροτοκτηνοτροφικού τομέα και την διαχείριση των προϊόντων του οροπεδίου στην αγορά. Η λογική είναι να λειτουργήσει σε συνέχεια και συνεργασία με την εγκατάσταση του στρατοπέδου. Επιπρόσθετα λόγω της τοποθεσίας και της επαρχιακής οδού Λαμίας – Καρδίτσας, θα μπορούσε να δημιουργηθούν και εδώ εγκαταστάσεις μεταποίησης πρώτων υλών καθώς εμπορική δραστηριότητα σχετικά με τον πρωτογεννή και δευτερογενή τομέα.
2.Άμεση δράση ελέγχου της ποιότητας των υδάτων της περιοχής καθώς η λίμνη που βρίσκεται πάνω από το ορυχείο χρωμίτη ενδεχομένως να είναι άκρως τοξική και να χρειάζεται αποκατάσταση περιβάλλοντος. Ενδέχεται η λίμνη να έχει δημιουργήσει αρκετά προβλήματα στον υδροφόρο ορίζοντα της περιοχής και τον Εννιπέα ποταμό, εάν αποδειχθεί υψηλός ο κίνδυνος τοξικότητας.

Σ12 Αιολικό πάρκο νοτίως του Περιβολίου.
Όπως έχει προαναφερθεί απαιτείται η ακύρωση οποιασδήποτε νέας δραστηριότητας Α.Π.Ε. και νέων κατασκευών. Επομένως να ακυρωθεί η άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας νότια του οικισμού του Περιβολίου.

Ακύρωση των εγκαταστάσεων ΑΠΕ.
Το Οροπέδιο έχει υπερκορεστεί. Απαιτείται η ακύρωση οποιασδήποτε άδειας λειτουργίας και εγκατάστασης Α.Π.Ε. στην περιοχή.
Αναμένεται η έκθεση της φέρουσας ικανότητας της περιοχής. Η όλη διαδικασία παραπέμπει σε μία αδυναμία επιβολής της διευθέτησης τουλάχιστον της λαίλαπας των Α.Π.Ε. στην περιοχή, γίνεται αντιληπτό από την παρουσίαση που έγινε και λοιπών τοποθετήσεων ότι εθελοτυφλούν οι αρμόδιοι στο συγκεκριμένο θέμα και στο τέλος απλά θα γίνει νομιμοποίηση αυτής της κατάστασης προς όφελος συγκεκριμένων συμφερόντων. Είναι τουλάχιστον ειρωνεία και υποκρισία η "δήθεν" προσέγγιση για την προστασία του τοπίου του Οροπεδίου, ή της αγροτικής γης, ή των ιστορικών τοποθεσιών, την στιγμή που είναι γνωστό ότι η κατάληψη των σχεδόν 90.000 στρεμμάτων όχι απλά το αλλοιώνουν αλλά το εκφυλίζουν σε μία συνθήκη μη αναστρέψιμη την στιγμή που η κύρια προώθηση στον ενεργειακό τομέα είναι η αποθήκευση σε μπαταρίες.
Στην περίπτωση του Δήμου Δομοκού μέρος (η πλειονότητα) των κατοίκων πρωτίστως, δεν είχε την παραμικρή ιδέα για την πραγματική έκταση των εγκαταστάσεων και η συντριπτική πλειοψηφία δεν γνώριζε καν την διαδικασία που αυτά δημοσιεύονται και γίνονται οι σχετικές διαβουλεύσεις. Πόσο μάλλον από ανθρώπους που δεν κατοικούν πλέον εκεί και κάποια στιγμή έμαθαν τα γεγονότα σαν κεραυνός εν αιθρία.
Αρχικά το θέμα των φωτοβολταϊκών πάρκων είναι ένα θέμα που θα έπρεπε να ακολουθήσει μία διαδικασία που γίνεται στις πραγματικά δημοκρατικές κοινωνίες, η ίδια η πολιτεία, ακόμη και ο ίδιος ο δήμος θα έπρεπε μέσα από μία διαδικασία, να εκπονήσει μία μελέτη για το που θα μπορούσαν να τοποθετηθούν ΑΠΕ, λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους όπως: τα οικιστικά σύνολα με τον ζωτικό τους χώρο, δηλαδή τους βοσκότοπους, τα ρέματα, τις πηγές, τα δάση ή οποιαδήποτε σημεία ενδιαφέροντος, συνδυαστικά με τους αρχαιολογικούς χώρους και τις περιοχές φυσικής ομορφιάς. Μέσα από επιχειρήματα και δημοκρατικές διαδικασίες (όχι απλά νομότυπες) προκύπτουν ανά περιοχή κάποια τμήματα της έκτασης ανά οικισμό που θα μπορούσαν να «σηκώσουν» τις εγκαταστάσεις ΑΠΕ. Επιπρόσθετα θα έπρεπε να υπάρχουν και σχετικές εγκρίσεις, κατόπιν εξονυχιστικού ελέγχου – όπως για παράδειγμα την έγκριση από δασαρχείο και αρχαιολογική υπηρεσία και ακόμη από το συμβούλιο αρχιτεκτονικής που θα ενέκρινε ή όχι μία αρχιτεκτονική μελέτη τοπίου - που θα έπρεπε να είναι προαπαιτούμενη.
Σε αυτό λοιπόν το πλαίσιο πρέπει το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Δομοκού, να ορίσει την παύση των φωτοβολταϊκών πάρκων ακόμη και αυτών που πήραν άδεια και δεν υλοποιήθηκαν ακόμη. Τέλος όταν ολοκληρωθεί η έκθεση φέρουσας ικανότητας και ελπίζοντας σε μία πραγματική πολιτική και σχεδιασμό προστασίας του Τόπου από τις επιπλέον Α.Π.Ε. να ερευνήσει και να συμπεριλάβει την κατηγορία των Φ/Π, που αφενός έχουν υλοποιηθεί και έχουν άδεια παραγωγής, αλλά σύμφωνα με την ΡΑΕΔΥ, είναι σε πλαίσιο "αναμονής" για μία επερχόμενη "αναβάθμιση", από απλές εγκαταστάσεις πανέλλων παραγωγής ρεύματος, σε δυνατότητα προσθήκης ενσωματωμένης αποθήκευσης και γενικά αποθήκευσης (μπαταρίες) όπως για παράδειγμα οι εκτάσεις στην περιοχή της Τ.Κ. Ξυνιάδος και Τ.Κ. Κορομηλιάς.
Ευελπιστούμε στην αλλαγή και την δημιουργία ουσιαστικής προστασίας και δικλείδων ασφαλείας.

Μελέτη πυροπροστασίας.
Στον απόηχο των μεγάλων πυρκαγιών που έλαβαν χώρα για άλλη μία φορά φέτος στην Ελλάδα, αποδεικνύεται περίτρανα ότι η μελέτη για την προστασία των δασών και χορτολιβαδικών εκτάσεων είναι πιο αναγκαία και επίκαιρη από ποτέ. Επομένως απαιτείται να πραγματοποιηθεί σχετική μελέτη προστασίας για την ευρύτερη περιοχή σε διαδημοτική συνεργασία.

Οι αντιπροτάσεις μας δεν αποσκοπούν στην απόρριψη του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου, αλλά στη βελτίωσή του, ώστε να γίνει πραγματικό εργαλείο ανάπτυξης και αναγέννησης της υπαίθρου.

Ο Τοπικός Πολεοδομικός Σχεδιασμός μπορεί να αποτελέσει εργαλείο αναγέννησης της υπαίθρου, αρκεί να υλοποιηθεί με όραμα, συνεργασία και μέριμνα για τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων.

.ΔΗΜΗΤΡΑ Γ. ΜΠΟΥΛΟΥΖΟΥ