Να υπάρξει διευκόλυνση για την θεσμοθέτηση της Πολεοδομικής Μελέτης του παραλιακού οικισμού της Ανάληψης, η οποία βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, έχουν ολοκληρωθεί οι αναρτήσεις και η μελέτη έχει αποσταλεί προς το ΣΥΠΟΘΑ.
Για να διευκολυνθεί η θεσμοθέτηση της πολεοδομικής μελέτης ζητείται:
- Είτε να χαρακτηρισθούν από το ΕΠΣ οι περιοχές των επεκτάσεων ως ανεξάρτητη πολεοδομική ενότητα, ώστε να αποφευχθεί η ανάγκη Υπουργικής Απόφασης για τμηματική πολεοδόμηση.
- Είτε να υπάρξει μία ρητή αναφορά ότι κρίνεται ορθό η μελέτη να θεσμοθετηθεί με το προβλεπόμενο σε αυτήν όριο και οι περιοχές των επεκτάσεων να ενταχθούν στο σχέδιο σε δεύτερο χρόνο, ώστε να διευκολυνθεί η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης για τμηματική πολεοδόμηση.
Αναλυτικά στοιχεία μπορούν να παρασχεθούν από την ΥΔΟΜ Ιεράπετρας που ανέλαβε τον ρόλο του επιβλέποντα μετά την διαίρεση του τέως Δήμου Μαρυγιαλού.
Το πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι η έκταση της Πολεοδομικής Μελέτης είναι μικρότερη από την Πολεοδομική Ενότητα που καθορίστηκε με το ΣΧΟΟΑΠ. Αυτό συνέβη για τους παρακάτω λόγους.
Η υπογραφή της σύμβασης για την ανάθεση εκπόνησης της μελέτης πολεοδόμησης των οικισμών Κουτσουρά, Μακρυγιαλού και Ανάληψης έγινε στις 13.06.1990 και το ΣΧΟΟΑΠ το οποίο καθόρισε τις Πολεοδομικές Ενότητες θεσμοθετήθηκε με το ΦΕΚ 363/ΑΑΠΘ/26.11.2012 δηλαδή 22 χρόνια αργότερα.
Το αντικείμενο της πολεοδομικής μελέτης προσδιορίστηκε το 1990 να είναι η περιοχή εντός των ορίων των οικισμών και μικρή περιβάλλουσα ζώνη που επέτρεπε τον ορθολογικό σχεδιασμό των δρόμων, των οικοδομικών τετραγώνων κ.λπ. αποφεύγοντας σημαντικές επεκτάσεις σύμφωνα με την επικρατούσα τότε αντίληψη και πρακτική. Το αντικείμενο, ως εδαφική έκταση, παρέμεινε αναλλοίωτο στην διάρκεια του χρόνου, για δύο λόγους. Πρώτος λόγος είναι ότι η επέκτασή του συνεπάγεται σημαντική χρονική καθυστέρηση διότι για τις περιοχές «επέκτασης» θα πρέπει να γίνουν κτηματογραφικά διαγράμματα, αναρτήσεις κ.λπ. δηλαδή μία διαδικασία που αναμένεται να διαρκέσει αρκετά χρόνια και θα καθυστερήσει σημαντικά την ολοκλήρωση της πολεοδόμησης που έχει ήδη προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό. Δεύτερος λόγος είναι ότι η επέκταση του μελετητικού αντικειμένου συνεπάγεται και επέκταση της αμοιβής πέρα από τα όρια που προβλέπει η σχετική νομοθεσία.
Κατά την εκπόνηση του ΣΧΟΟΑΠ του πρώην Δήμου Μακρύ Γιαλού, για την οριοθέτηση των Πολεοδομικών Ενοτήτων ελήφθη υπόψιν και η χάραξη του ΝΟΑΚ που παρακάμπτει τους τρεις οικισμούς, η οποία ξεκίνησε να μελετάται μεταγενέστερα από την πολεοδομική μελέτη. Επειδή το εύρος της ζώνης μεταξύ των ορίων της πολεοδομικής μελέτης και του ΝΟΑΚ είναι μικρό επιλέχθηκε η οικιστική χρήση να επεκταθεί μέχρι τον ΝΟΑΚ που αποτελεί και ένα σαφές όριο. Στον Χάρτη Π2 (σελ, 4639-4640) φαίνονται τα όρια των οικισμών (μαύρη διακεκομμένη), οι Υφιστάμενες Οικιστικές Περιοχές (μπλε χατς), τα όρια των επεκτάσεων (γκρι διακεκομμένη) και οι Επεκτάσεις των Οικιστικών Περιοχών (κίτρινο χατς). Επειδή οι επιφάνειες των επεκτάσεων είναι μικρές και όχι συνεχόμενες μεταξύ τους κρίθηκε από τους μελετητές του ΣΧΟΟΑΠ ότι δεν μπορούσαν να αποτελέσουν ανεξάρτητες Πολεοδομικές Ενότητες και ότι θα έπρεπε ο κάθε οικισμός να αποτελεί μία Πολεοδομική Ενότητα.
Σχετικά με την θεσμοθέτηση της υπό εξέλιξη πολεοδομικής μελέτης, την ύπαρξη της οποίας οι μελετητές του ΣΧΟΟΑΠ γνώριζαν, θεωρούσαν ότι αυτή θα γίνει ως τμηματική με σχέδιο προμελέτης της πολεοδομικής ενότητας το θεσμοθετημένο ΣΧΟΟΑΠ δεδομένου ότι αυτό προβλέπει χρήσεις γης, τομείς όρων δόμησης, μέση πυκνότητα, μέσο συντελεστή δόμησης, κύριο οδικό δίκτυο, προγραμματικά μεγέθη, αναγκαίες υποδομές κοινωνικού εξοπλισμού και γενικά όλες τις κατευθύνσεις που χρειάζεται η εκπόνηση μίας πολεοδομικής μελέτης.
Επιπλέον σημειώνεται ότι στο προς θεσμοθέτηση ρυμοτομικό σχέδιο που έχει σταλεί προς έγκριση στο ΣΥΠΟΘΑ, καλύπτονται πλήρως όλες οι ανάγκες για κοινωνικό εξοπλισμό (ΚΦ+ΚΧ) που προβλέπονται για τον κάθε οικισμό στο ΣΧΟΟΑΠ και αναφέρονται στους Πίνακες 4.4.1 και 4.4.2 (σελ. 4632, 4633) του ΣΧΟΟΑΠ.