ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
Η ΛΟΓΙΚΗ ΤΗΣ ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗΣ ΟΔΩΝ ΑΠΑΙΤΕΙ ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ

Σε μια αστική περιοχή όπως η δική μας , καλώς ή κακώς , η μετακίνηση των δημοτών με το αυτοκίνητο έχει γίνει πλέον ο κανόνας στην καθημερινότητά μας . Από τη στιγμή που η Αγία Παρασκευή , δεν έχει προς το παρόν μια λειτουργική τοπική δημοτική συγκοινωνία , είμαστε όλοι αναγκασμένοι να μετακινούμαστε με ΙΧ.
Όταν η μελετητική ομάδα στα προτεινομενα σενάρια τροποποίησης του τοπικού πολεοδομικού , προτείνει μια σειρά από οδούς σε όλες σχεδόν τις γειτονίες της Αγίας Παρασκευής , οφείλει κατ'ελάχιστον να απαντήσει στο ερώτημα , πού θα διοχετευθούν τα ΙΧ ,εάν τελικά συμβεί αυτό και φυσικά ποιες θα είναι οι συνέπειες της πεζοδρόμησης στο ζήτημα της στάθμευσης .
Η Αγία Παρασκευή ήδη αντιμετωπίζει εξαιρετικά μεγάλο πρόβλημα στάθμευσης . Με λίγα λόγια , δεν βρίσκεις ελεύθερη θέση για ΙΧ ούτε για δείγμα. Επομένως , σε όποια σημεία και οδούς προτείνονται οι πεζοδρομήσεις , περιμένω αντίστοιχα να προβλεφθούν δημόσιοι χώροι στάθμευσης , και μάλιστα χωρίς επιβάρυνση οικονομική προς τους κατοίκους. Διότι , εάν κρίνει η μελετητική ομάδα ότι μια γενική εικόνα πεζοδρόμησης είναι προς όφελος της περιοχής και των δημοτών , θα πρέπει να είναι έτοιμη να απαντήσει και στο ερώτημα , τι θα συμβεί στο μεταβατικό χρονικό διάστημα μέχρι την τελική πεζοδρόμηση των οδών αυτών; Σίγουρα δεν θα γίνει αυτόματα αλλά σταδιακά. Και με ποια κριτήρια θα ξεκινήσει αυτό το μεγαλεπίβολο σχέδιο συνολικής πεζοδρόμησης των οδών σε κάθε γειτονιά ; Ποια θα είναι τα κριτήρια προτεραιοποίησης; Η πρόσφατη γνώση που έχουμε από μια απλή ανάπλαση οδού, όπως είναι η οδός Ειρήνης στην περιοχή μας , τα έργα ανάπλασης αυτής έχουν δημιουργήσει απίστευτα ζητήματα κυκλοφοριακά τα τελευταία 2 έτη.
Η ιδέα μια γενικής πεζοδρόμησης οδών τύπου Ν.Ψυχικό , δεν είναι απαραίτητα κακή εν πρώτοις, αλλά κατά την άποψή μου έχει πολλές ελλείψεις στην παρουσίαση του σεναρίου αυτού . Απαιτεί μεγαλύτερη και πιο αναλυτική τεκμηρίωση, για κάθε οδό ξεχωριστά . Ας μην ξεχνάμε , ότι μια τροποποίηση τοπικού πολεοδομικού σχεδίου , από πλευράς νομοθετικής διάταξης και νομοθετικών συνεπειών δεν έχει καμία , μα καμία σχέση με το ΣΒΑΚ. Οπότε , ας μην υποτιμά η μελετητική ομάδα , την ευκαιρία αυτή και ας πάμε ένα βήμα παραπέρα. Κατά την άποψή μου , ο Δήμος Αγίας Παρασκευής , και ειδικά η τεχνική υπηρεσία , έχει ήδη υπόψιν της , ποιοι δρόμοι είναι στην πρώτη προτεραιότητα για πεζοδρόμηση , με το μοναδικό κριτήριο , ότι συνεχώς το ζητούν οι κάτοικοι της περιοχής . Ας ξεκινήσει από εκεί λοιπόν η μελετητική ομάδα.
Και το επόμενο κριτήριο που οφείλει να λάβει υπόψιν η μελετητική ομάδα, είναι η γειτνίαση της κάθε γειτονιάς με φυσικό χώρο πρασίνου , οπότε και εκεί , η πεζοδρόμηση οδών έχει μια απόλυτα λειτουργική τεκμηρίωση, που συνάδει και με την πρόσβαση των δημοτών σε ελεύθερους χώρους πρασίνου , όπως για παράδειγμα , είναι η οδοί πέριξ του λόφου Τσακού , όπου ούτε μεγάλη κυκλοφορία οχημάτων υπάρχουν ούτε έως τώρα έχει προτείνει κανείς , να δρομολογηθεί μια γενική ανάπλαση και πεζοδρόμηση της περιοχής με άμεσο σκοπό , την προαγωγή της βαδισιμότητας προς τον λόφο , τη δημιουργία μιας πεζοπορικής ή περιπατικής γειτονιάς πέριξ του λόφου , η οποία και θα προάγει και το επίπεδο διαβίωσης των κατοίκων της περιοχής , δεδομένου ότι σε πολύ μικρή ακτίνα πέριξ του λόφου έχουμε παιδικό σταθμό ( β΄) , δημοτικό σχολείο (3ο) , νηπιαγωγείο (11ο) και δημόσιο γυμνάσιο ( 5ο). Προϋπόθεση , πρέπει πάντα να είναι η πλήρης διάνοιξη της οδού Κριεζώτου , περιμετρικά του λόφου , όπου από το 1987 προβλέφθηκε να διανοιχθεί πεζόδρομος 5 μέτρων πλάτους , και ακόμα περιμένουν οι κάτοικοι να διανοιχθεί το υπόλοιπο μισό . Καλό είναι να βλέπουμε όλοι τη μεγάλη εικόνα, να αντιληφθούμε ότι ζούμε σε μια αστική αλλά ημιδασώδης περιοχή και τελικά να αναρωτηθούμε , τι ακριβώς θέλουμε να παραδώσουμε προς τα παιδιά μας--- τα οποία θα ζήσουν σε μια εποχή με έντονα φαινόμενα κλιματικής αλλαγής.
Ομοίως , μπορεί να προταθεί τμηματική πεζοδρόμηση και για οδούς καθέτους προς την οδό Νεαπόλεως , π.χ. το άνω τμήμα της Αιγαίου Πελάγους που βρίσκει τη Γραβιάς , και έτσι να διευκολυνθεί η πεζοπορική πρόσβαση προς τον Υμηττό .

Με εκτίμηση,
Όλγα Παρδάλα
Δικηγόρος Αθηνών