ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΓ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ,ΔΕ ΑΝΟΙΞΕΩΣ,ΔΕ ΔΙΟΝΥΣΟΥ,ΔΕ ΔΡΟΣΙΑΣ,ΔΕ ΚΡΥΟΝΕΡΙΟΥ,ΔΕ ΡΟΔΟΠΟΛΕΩΣ,ΔΕ ΣΤΑΜΑΤΑΣ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ
Παρατηρήσεις επί του προτεινόμενου ΤΠΣ Δήμου Διονύσου για την περιοχή της κεραίας ραδιοφώνου της ΕΡΤ

Όπως γνωρίζετε, τα όρια του οικισμού καθορίστηκαν αρχικά το 1940 με την Πράξη του Γραφείου Σχεδίου Πόλεως Αττικοβοιωτίας (665/16-6-40) (συν .1).
Το 1955 το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας (σημερινή ΕΡΤ) εγκατέστησε σε όμορη έκταση τη ραδιοφωνική κεραία Μπογιατίου που εκπέμπει στα μεσαία κύματα (απαλλοτριώνοντας αναγκαστικά μέρος της ιδιοκτησίας μας). Την ίδια χρονιά εκδόθηκε ο Ν. 3188/1955 (ΦΕΚ 95Α/1955) που απαγόρευσε κάθε οικοδομική δραστηριότητα σε ακτίνα 300 m από την κεραία επηρεάζοντας αρκετές ιδιοκτησίες μεταξύ των οποίων και την εν λόγω ιδιοκτησία μου (συν. 2).
Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι μεταξύ 1940 και 1955 (δηλ. πριν την εγκατάσταση της κεραίας) μπορούσε να εκδοθεί οικοδομική άδεια για την ιδιοκτησία μου, καθώς ήταν εντός των ορίων του οικισμού. Με βάση το προτεινόμενο ΤΠΣ, όλα τα οικόπεδα του οικισμού που βρίσκονται εντός της ζώνης προστασίας εξαιρούνται από το Πολεοδομικό Σχέδιο και καθίστανται μη οικοδομήσιμα.
Το 2003, με τον Ν3212 (παρ. 13, αρ.13) τροποποιήθηκε ο Ν3188/1955 και δόθηκε η δυνατότητα για την κατά παρέκκλιση δόμηση σε περιοχές πλησίον ραδιοφωνικών ιστών (συν. 3). Οι Υπ. Αποφάσεις για την δόμηση κοντά σε κεραίες ραδιοφώνου στην Κέρκυρα και στη Ρόδο βασίστηκαν σε αυτή τη διάταξη (συν. 4, 5).
Με το αρ. 52 του Ν 4964/2022 (ΦΕΚ 150Α) τροποποιήθηκε το αρ. 13 του Ν3188/1955 (συν. 6). Το εδάφιο 2 παρ. β έχει εφαρμογή για την κεραία στον Αγ. Στέφανο.
Συνοπτικά αναφέρεται ότι οι απαγορεύσεις δεν εφαρμόζονται στην περίπτωση που υπάρχει έκθεση μετρήσεων της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας (ΕΕΑΕ) σύμφωνα με την οποία δεν διαπιστώνεται υπέρβαση των ορίων η/μ πεδίων κλπ.
Το κριτήριο αυτό καλύπτεται πλήρως από τα συμπεράσματα της από 2022 Έκθεσης μετρήσεων της ΕΕΑΕ που διαπίστωσε ότι:
"...σε όλες τις θέσεις μέτρησης που παρουσιάζονται στην παρούσα έκθεση, δεν διαπιστώθηκαν υπερβάσεις ή πιθανές υπερβάσεις των ορίων ασφαλούς έκθεσης του κοινού όπως αυτά ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία και συνεπώς τηρούνται τα όρια αυτά σε όλες τις θέσεις όπου πραγματοποιήθηκαν μετρήσεις στο περιβάλλον της κεραιοδιάταξης μεσαίων κυμάτων της ΕΡΤ ΑΕ στον Άγιο Στέφανο του Νομού Αττικής." (συν. 7)

Από τα πιο πάνω προκύπτει ότι η ενσωμάτωση του τμήματος της (επί της ουσίας καταργημένης) κυκλικής οριογραμμής προστασίας των 300μ γύρω από την κεραία της ΕΡΤ ως όριο του οικισμού του Αγίου Στεφάνου, όπως εμφανίζεται σε όλα τα εναλλακτικά σενάρια του προτεινόμενου Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Διονύσου:
- είναι άδικη καθώς εξαιρεί τμήματα που είναι εντός του οριοθετημένου με βάση την Πράξη του 1940 οικισμού (η οποία δεν έχει καταργηθεί/ανακληθεί)
- ακυρώνει το δικαίωμα της ιδιοκτησίας των κατοίκων (δεδομένου ότι εντός της ζώνης προστασίας απαγορεύεται κάθε οικοδομική δραστηριότητα, ακόμα και η επισκευή)
- στερείται ουσιαστικής βάσης (καθώς σύμφωνα με τα πιο πάνω, τεκμηριωμένα δεν υφίσταται ανάγκη προστασίας)
- αγνοεί (δηλ. δεν ενσωματώνει) όλες τις πρόσφατες εξελίξεις από το 2022
και τελικά δημιουργεί μια ζώνη εγκατάλειψης που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 200 μ από το κέντρο του οικισμού.
Επιπρόσθετα, ο Δήμος Διονύσου - Αγίου Στεφάνου επιδιώκει - εδώ και χρόνια - τον περιορισμό της ακτίνας προστασίας στα 150 μέτρα από την κεραία της ΕΡΤ (βλέπε Αρ. Αποφ. 28/2022 της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και Αρ. Αποφ. 56/2022 του Δημ. Συμβουλίου του Δήμου Διονύσου) (συν. 8, 9).

Το προτεινόμενο τοπικό πολεοδομικό σχέδιο αγνοεί ένα πρόβλημα 70 ετών!