ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
ΟΔΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥ - ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ ΚΑΙ Η ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ

Αγαπητοί

Το νο1 πρόβλημα συνολικά του Δήμου είναι με διαφορά από το δεύτερο το Κυκλοφοριακό και η επιβάρυνση των τοπικών οδών του Δήμου Αγ. Δημητρίου από την ανυπόφορα πλέον αυξημένη διερχόμενη κυκλοφορία και την υποβάθμιση της ποιότητας των κατοίκων ένεκα αυτής.

Καμία πρόταση δεν περιέχεται στην παρούσα μελέτη για κάποιον άμεσο έστω προσωρινό σχεδιασμό ώστε με ήπιες παρεμβάσεις μηδενικού κόστους να εκτραπεί από τον οικιστικό ιστό (τους στενούς οδούς της τοπικής κυκλοφορίας) ή διερχόμενη κυκλοφορία και να ανακουφιστεί έστω και προσωρινά η ζωή των κατοίκων μέχρι να «ετοιμαστεί» η περιβόητη πλέον τοπική συγκοινωνιακή μελέτη.

Είναι μαζί με το θέμα της Πικροδάφνης που άριστα κάνετε και το προβάλετε ίσως το πλέον σημαντικό ζήτημα και με άμεση συσχέτιση με την ποιότητα της ζωής μας. Και από πλευράς προτεραιοτήτων, μια ταχεία και γενναία παρέμβαση στο κυκλοφοριακό θα άλλαζε άμεσα και δραματικά προς το καλύτερο την ποιότητα της ζωής των κατοίκων αλλά και την εικόνα που έχουν οι κάτοικοι για τον Δήμο και τους εκλεγμένους αντιπροσώπους τους

Η ΟΔΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥ
Η παρούσα ανάλυση αφορά την εκτίμηση των επιπέδων θορύβου που παράγονται στην οδό Αρμοδίου κατά τις πρωινές ώρες αιχμής (08:00–09:30), όπου παρατηρείται έντονη κυκλοφοριακή ροή και οι προτάσεις που ακολουθούν είναι αποτέλεσμα συστηματικών ερευνών και ανταλλαγής απόψεων με μηχανικούς και κατοίκους της οδού Αρμοδίου.

Παράμετροι Υπολογισμού Μάιος 2026
- Χρονικό διάστημα: 08:00–09:30
- Ροή κυκλοφορίας: μ.ο. 40 οχήματα ανά λεπτό
- Φορτηγά: 4 ανά λεπτό (υψηλή συμβολή στον θόρυβο)
- Μέση ταχύτητα: 30 χλμ/ώρα
- Επίπεδο θορύβου ανά ΙΧ: 65 dB(A)
- Κάθε φορτηγό ισοδυναμεί ακουστικά με 28 ΙΧ

Υπολογιστικά Αποτελέσματα
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα και τη λογαριθμική φύση του θορύβου:
- Η εκτιμώμενη συνολική ένταση θορύβου ανέρχεται στα περίπου 91 dB(A).
- Το επίπεδο αυτό υπερβαίνει σημαντικά το όριο των 53 dB που ορίζεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO) ως ασφαλές για την υγεία σε αστικά περιβάλλοντα.

Επιστημονική Τεκμηρίωση
- WHO Guidelines for Community Noise, 2018
- European Environment Agency: Environmental noise in Europe, 2020
- Transport and Environment Reports (ETC/ATNI)

Ερευνητικά δεδομένα: κάθε αύξηση +10 dB αυξάνει την αντιληπτή ένταση θορύβου κατά 100%.
Οι επιπτώσεις του αυξημένου θορύβου περιλαμβάνουν: καρδιαγγειακά νοσήματα, αυξημένο στρες, γνωστικές διαταραχές, προβλήματα ύπνου.

Προτεινόμενα Μέτρα Μείωσης Θορύβου
Για την αντιμετώπιση των αυξημένων επιπέδων θορύβου στην οδό Αρμοδίου, προτείνονται τα εξής μέτρα βάσει διεθνών πρακτικών και τεχνικών λύσεων:

ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΧΩΡΙΣ ΚΟΣΤΟΣ
• Αλλαγή κατεύθυνσης της οδού Αρμοδίου από άνοδο σε κάθοδο έως το ύψος της Αγ. Δημητρίου.
• Διαρκής αστυνόμευση απο την Δημητική Αστυνομία της Λεωφ. Αγ. Δημητρίου από το ύψος της οδού Ελπιδοφόρου έως και την έξοδό της στην Λ. Βουλιαγμενης ώστε να μειωθεί το φαινόμενο των διπλοπαρκαρισμένων ΙΧ που έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση του εύρους της Λεωφόρου Αγ. Δημητρίου και της δυνατότητάς της να απορροφά αποτελεσματικά την διερχόμενη κυκλοφορία από την περιοχή.
• Δημιουργία περιμετρικά του κόμβου Αγ. Δημητρίου- Λ. Βουλιαγμένης εναλλακτικών διαδρομών ώστε να αποσυμφορηθεί η κυκλοφορία. Προτεινόμενη σήμανση (η υπάρχουσα δεν επαρκεί) στο τέλος της οδού Αιγαίου που να κατευθύνει την διερχόμενη κυκλοφορία από την 25ης Μαρτίου προς την Λ. Παπάγου και από εκεί είτε 1. προς την έξοδο προς την Λ. Βουλιαγμένης στην Παναγίτσα, για όσους κατευθύνονται προς το κέντρο ή τον Υμηττό είτε 2. νέα σήμανση που να κατευθύνει την κυκλοφορία προς τον Αγ. Βασίλειο μέσω των οδών 25ης Μαρτίου - Κολοκοτρώνη - Αγ. Βασιλείου και από εκεί στην έξοδο προς Λ. Βουλιαγμένης για όσους κατευθύνονται προς τον Νότο. Η παρέμβαση αυτή θα αποσυμφορήσει μερικώς και την κίνηση στην Λ. Βουλιαγμένης στο ύψος του Athens Metro Mall.
• Περιορισμός της κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων τις ώρες αιχμής.

ΜΕΤΡΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΜΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ
• Κατασκευή ηχοπετασμάτων στην συμβολή με την Λ. Βουλιαγμένης ή ακόμη καλύτερα
• Δημιουργία μικρού τριγωνικού πάρκου στην συμβολή της με την Λ. Βουλιαγμένης (περιορισμός της διαμέτρου της εισόδου στην οδό) με φύτευση δενδροστοιχιών για ηχητική απορρόφηση.
• Χρήση νέων υλικών αντιθορυβικής ασφάλτου για απορρόφηση κραδασμών και θορύβου.
• Μετατροπή της οδού Αρμοδίου σε οδό ήπιας κυκλοφορίας με μειωμένα όρια ταχύτητας.

Συγκριτικό Σενάριο: Προ και Μετά την Παρέμβαση
Παράμετρος Πριν την Παρέμβαση | Μετά την Παρέμβαση | Μεταβολή
Μέση ένταση θορύβου (dB): από 91 dB | σε 68 dB | μεταβολή -23 dB
Οχήματα/λεπτό: από ~40 οχήματα | σε ~8 οχήματα | μεταβολή -80%
Φορτηγά/λεπτό: από ~4 | σε ~0 | μεταβολή -100%
Ποσοστό άνω των 53 dB: από 100% | σε 22% | μεταβολή -78%

Ιδανικό Σενάριο για στόχο 52 dB σε 100%
Για να πετύχουμε <52 dB σε όλη τη διάρκεια, πρέπει να περιορίσουμε την κυκλοφορία σε:
~0,05 οχήματα/λεπτό (δηλαδή λιγότερο από 1 όχημα κάθε 20 λεπτά!). Αντί για 40 οχήματα/λεπτό → μείωση ~99,87%

Συμπέρασμα
Οι επιπτώσεις του σεναρίου αλλαγής κατεύθυνσης της Αρμοδίου έως την Λεωφόρο Αγ. Δημητρίου (αντιδρόμηση) είναι καταλυτικές με το ποσοστό θορύβου να μειώνεται κατά 78% είναι βέβαιο ότι οι συνθήκες ζωής και η ποιότητα της καθημερινότητας των κατοίκων θα αλλάξει δραματικά προς το καλύτερο.

Παρόλα αυτά ο στόχος των 52 dB για 100% των περιπτώσεων είναι εξαιρετικά φιλόδοξος και ουσιαστικά δεν είναι ρεαλιστικός μόνο με μείωση κυκλοφορίας.

Αντίθετα, για να πλησιάσουμε το στόχο πρέπει να συνδυάσουμε:
• μετατροπή της Αρμοδίου σε οδό ήπιας κυκλοφορίας,
• χρήση ηχοαπορροφητικών υλικών

Ελπίζοντας στην υιοθέτηση των προτεινόμενων μέτρων αναμένουμε άμεσα τις παρεμβάσεις σας γιατί η αναμονή της μελέτης του συνολικού συγκοινωνιακού σχεδιασμού για τον Δήμο είναι βέβαιο ότι θα τραβήξει σε βάθος πέραν της 5ετίας, με αποτέλεσμα την παγίωση της παρούσας κατάστασης και την συνέχιση της συστηματικής υποβάθμισης της ζωής μας.

Με εκτίμηση
Κουλόπουλος Γιάννης
6983668588