ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΡΓΩΝ ΓΙΑ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ 1ου ΣΤΑΔΙΟΥ ΤΟΥ Τ.Π.Σ. ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ Ι. Π. ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ
Διαβάζοντας το τεύχος «ΤΠΣ_ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ_Α10» που παρουσιάσθηκαν στις 30-10-2025 στο Δήμο τα εναλλακτικά σενάρια του 1ου Σταδίου του Τ.Π.Σ. της Ι. Π. Μεσολογγίου, θέλω να επισημάνω ορισμένα έργα τα οποία κατά την γνώμη μου είναι σημαντικά για την ανάπτυξη του Δήμου, που ενδεχομένως να αποτελούν αντικείμενο του 2ου Σταδίου της μελέτης και δεν τα συμπεριλάβετε στο στάδιο αυτό:
1. Στην παρ. 3.19. του τεύχους αναφέρεται για «Πολεοδομικές παρεμβάσεις στο δίπολο Νεοχωρίου -Κατοχής με αναπλάσεις για την ανάδειξη και διασύνδεσή τους με την παραποτάμια ζώνη (δημιουργία χώρων αναψυχής, περιπατητικών διαδρομών, υπαίθριου αθλητισμού κλπ με σύγχρονο εξοπλισμό)» και στην παρ. 3.27. «Οργάνωση τουρισμού σε συνεκτικές θεματικές ενότητες με αναφορά και στη διαδρομή του Αχελώου»
Ο ποταμός Αχελώος εκτός από τις δημοτικές κοινότητες Νεοχωρίου και Κατοχής διασχίζει και τις Κοινότητες Μάστρου, Λεσινίου και ιδίως της Πενταλόφου και Γουριάς, όπου διέρχεται από τα όρια των οικισμών και θα πρέπει και εκεί να γίνουν οι πιο πάνω αναφερόμενες παρεμβάσεις.
Στην πλατφόρμα που έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο για την υποβολή σχολίων για τα Τ.Π.Σ., έχω υποβάλει πριν από 11 μήνες τα σχόλιά μου για την εκπόνηση της μελέτης, και αναφέρω για την «Προκαταρκτική μελέτη των έργων προστασίας και αναβάθμισης των παροχθίων οικοσυστημάτων στο Δήμο Οινιαδών, που έχει εκπονηθεί από τη Διεύθυνση εγγειοβελτιωτικών και αντιπλημμυρικών έργων του Υπουργείου Υποδομών, όπου αναφέρονται λεπτομερώς οι προτεινόμενες χωροταξικές και αρχιτεκτονικές επεμβάσεις για την Α) Προστασία και ανάδειξη του ποτάμιου οικοσυστήματος, Β) Περιβαλλοντική και οικολογική ευαισθητοποίηση των επισκεπτών – Ανάπτυξη Οικοτουρισμού, Γ) Ανάπτυξη αγροτουρισμού, Δ) Αναβάθμιση του «μετώπου» των οικισμών επί του ποταμού Αχελώου - Αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και συγκράτησής τους στην περιοχή και Ε) Έργα υποδομής. Πιστεύω ότι πρέπει να συμπεριληφθούν στη μελέτη οι πιο πάνω προτεινόμενες παρεμβάσεις.
2. Ο Δήμος Ι.Π. Μεσολογγίου συνδέεται με την Ιόνια Οδό στον κόμβο που βρίσκεται μεταξύ του Ευηνοχωρίου και του Μεσολογγίου, που βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από την πόλη και δεν διευκολύνει την εύκολη πρόσβαση των κατοίκων και των επισκεπτών, τόσο κατά την είσοδο όσο και την έξοδο από την Πόλη. Το ίδιο ισχύει και για το Αιτωλικό και για τις Δημοτικές Κοινότητες των Οινιάδων. . Η Ιόνια Οδός διέρχεται σε απόσταση 1,9 χλμ. από το κέντρο της Πόλεως του Μεσολογγίου και ο κόμβος που υπάρχει για να την προσεγγίσει κάποιος με κατεύθυνση προς τον Βορρά, βρίσκεται στο Κεφαλόβρυσο του Αιτωλικού σε απόσταση 16 χλμ. Το ίδιο πρόβλημα είχε το Αίγιο με την Ολυμπία Οδό και για το λόγο αυτό, κατασκευάσθηκαν 2 κόμβοι Ανατολικά και Δυτικά στα άκρα της Πόλεως. Πρέπει να προγραμματισθεί η κατασκευή ενός δεύτερου κόμβου μεταξύ του Μεσολογγίου και του Αιτωλικού που θα διευκολύνει την πρόσβαση των επισκεπτών τόσο εντός των πόλεων όσο και στον Κήπο των Ηρώων, στον αρχαιολογικό Χώρο της Πλευρώνας, των αλυκών του Μεσολογγίου κ.λ.π. για τουριστικούς λόγους.
3. Ο Αστακός και το Πλατυγιάλι, μέσω της οδού που διέρχεται από την Πεντάλοφο και μέσω της γέφυρας Γουριάς και της σήραγγας του Αγίου Ηλία, συνδέεται με την Ιόνια Οδό στον κόμβο που βρίσκεται στο Κεφαλόβρυσο Σταμνάς. Έχει εκπονηθεί η μελέτη για την κατασκευή νέας γέφυρας στον Αχελώο στη Γουριά μετά την έξοδο της σήραγγας και ο δρόμος αυτός θα αποτελέσει τον βασικό άξονα σύνδεσης της δημοτικής ενότητας Οινάδων, λιμένος πλατυγιαλίου και Αστακού με την Ιόνια οδό.
Με την κατασκευή της σήραγγας Αγίου Ηλία και την οδική σύνδεση του Πλατυγιαλίου με την Ιόνια Οδό, όλη η κίνηση των οχημάτων (Φορτηγά, νταλίκες, Ι.Χ. κ.λπ) προς την Ιόνια Οδό γίνεται μέσω της επαρχιακής οδού Αιτωλικού Γουριάς, η οποία διασχίζει την εν λόγω Κοινότητα. Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα τον άμεσο κίνδυνο πρόκλησης ατυχημάτων σε καθημερινή βάση, την όχληση των κατοίκων από τον θόρυβο των μεγάλων οχημάτων κ.λ.π. Ήδη ο θάνατος ενός παιδιού μαθητή του Λυκείου προήλθε από ατύχημα με νταλίκα. Κατά συνέπεια είναι απαραίτητο να μελετηθεί και να κατασκευασθεί παρακαμπτήρια οδός για την αποφυγή των προαναφερομένων δυσμενών γεγονότων από την διέλευση των μεγάλων οχημάτων.
Σημειωτέο ότι η Γουριά είναι η μόνη Δημοτική Κοινότητα από τις 6 της Δημοτικής Ενότητας Οινιάδων που ο βασικός επαρχιακός δρόμος διέρχεται μέσα από την Κοινότητα και δεν έχει παράκαμψη για την κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων.
Στους χάρτες που αναφέρονται τα ενναλακτικά σενάρια της μελέτης δεν φαίνεται ο δρόμος αυτός και θα πρέπει να ανασχεδιασθεί το βασικό οδικό δίκτυο της δημοτικής ενότητας Οινιάδων.
4. Τα πέτρινα γεφύρια του Αιτωλικού των οποίων η κατασκευή άρχισε το 1848 και ολοκληρώθηκε η κατασκευή τους το 1882-1885 στο σημερινό πλάτος, με ομόφωνη απόφαση του ΚΑΣ αναγνωρίσθηκαν «ως ιστορικά και διατηρητέα μνημεία που χρειάζονται ειδική προστασία, διότι παρουσιάζουν ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό και ιστορικό ενδιαφέρον». Ο πυθμένας της λιμνοθάλασσας αποτελείται από αργιλοϊλύ και αμμοϊλύ με ενδιάμεσες αμμώδεις στρώσεις. Τουλάχιστον μέχρι το βάθος των 13 – 15 μ. όπου συναντάται μία πιο ανθεκτική αμμώδης στρώση, η συμπιεστότητα είναι μεγάλη και αυτό δημιούργησε ολικές και διαφορικές καθιζήσεις. Έτσι το 2008 με απόφαση της 2ης Εφορίας Πατρών του ΥΠ.ΠΟ. αποφασίσθηκε η απαγόρευση διέλευσης βαρέων οχημάτων από τα γεφύρια, η οποία ισχύει μέχρι σήμερα. Έτσι η κυκλοφορία των οχημάτων αυτών διοχετεύεται κυρίως μέσω της Γουριάς στον δρόμο που αναφέρεται στην προηγούμενη παράγραφο σύνδεσης του Πλατυγιαλίου με την Ιόνια οδό, επιβαρύνοντας έτι περαιτέρω την κυκλοφορία εντός του οικισμού της Γουριάς.. Είναι αναγκαίο να γίνει υποθεμελίωση με την κατασκευή εδαφοπασσάλων και εκβάθυνση του πυθμένα κάτω από τους θόλους εν λειτουργία των δύο παλαιών γεφυρών για την ελεύθερη κυκλοφορία των νερών ή να εξευρεθεί άλλος τρόπος διέλευσης των βαρέων οχημάτων, ενδεχομένως με την κατασκευή νέας γέφυρας νοτίως της πόλεως Αιτωλικού.
5. Στην παρ. 3.36 του τεύχους αναφέρεται η διερεύνηση δυνατοτήτων αξιοποίησης πέραν του Αεροδρομίου Μεσολογγίου, η ανακατασκευασθείσα (2006) σιδηροδρομική γραμμή Κρυονερίου-Ευηνοχωρίου-Μεσολογγιου-Αιτωλικού-Αγρινίου για τουριστική χρήση.
Στο Συμβούλιο Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας της 05-12-2003 της Ευρωπαϊκής Ένωσης εγκρίθηκε η λίστα των έργων προτεραιότητας των Διευρωπαϊκών Δικτύων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας. Στη συνέχεια είχαν προκηρυχθεί η εκπόνηση όλων των μελετών, πλην όμως για διάφορους λόγους ματαιώθηκε η εκπόνησή τους.
Ίσως θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ο άξονας αυτός κατά την εκπόνηση του 2ου Σταδίου της μελέτης και να ενσωματωθεί στο σχεδιασμό του βασικού δικτύου μεταφορών.
6. Στην ενότητα «Πολεοδομία: Όροι δόμησης και χρήσεις γης» αναφέρεται ότι στην Τ.Κ. Γουριάς η απόφαση οριοθέτησης του οικισμού έχει γίνει με την αριθ. 778/08-07-1987 «Οριοθέτηση Οικισμού Γουριάς (ΦΕΚ 758Δ'/13-08-1987)», στην οποία ορίζεται το εμβαδόν των 700 μ2 για την αρτιότητα των οικοπέδων. Η απόφαση αυτή έχει τροποποιηθεί με την αριθ. 5106/20-01-1988 «Τροποποίηση της 778 απόφασης Γουριάς (ΦΕΚ 101Δ'/09-02-1988)», με την οποία τροποποιείται το εμβαδόν της αρτιότητας των οικοπέδων στα 500 μ2. Η παράγραφος αυτή είχε αναφερθεί και στο προηγούμενο σχόλιό μου, πλην όμως δεν διορθώθηκε.
7. Τέλος στο τέλος της δεκαετίας του 1980 εκπονήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία Δήμων και Κοινοτήτων (Τ.Υ.Δ.Κ.) της Νομαρχίας Αιτωλοακαρνανίας η μελέτη αποχέτευσης ακαθάρτων των τοπικών κοινοτήτων Νεοχωρίου, Κατοχής και Γουριάς της Δημοτικής Ενότητας Οινιάδων, σύμφωνα με την οποία τα λύματα μέσω αγωγών θα καταλήγουν στο βιολογικό καθαρισμό (ΒΙΟ.ΚΑ.) Νεοχωρίου. Εκ των μελετών αυτών, έχουν υλοποιηθεί τα έργα αποχέτευσης Νεοχωρίου και Κατοχής, , εκτός από τα έργα αποχέτευσης της Γουριάς.
Παράλληλα έχει ανατεθεί η μελέτη αναβάθμισης και επέκτασης των εγκαταστάσεων του ΒΙΟ.ΚΑ Νεοχωρίου για να δεχθεί και τα λύματα της Τοπικής Κοινότητας Αιτωλικού του Δήμου Ι.Π. Μεσολογγίου, επειδή ο υπάρχων ΒΙΟ.ΚΑ. δεν επαρκεί.
Στον ΒΙΟ.ΚΑ Νεοχωρίου προβλέπεται να διοχετευθούν και τα λύματα των υπόλοιπων οικισμών Πενταλόφου, Λεσινίου και Μάστρου της Δημοτικής Ενότητας Οινιάδων.
Κατόπιν τούτου είναι αναγκαίο να προωθηθεί η κατασκευή των προγραμματισμένων έργων και η ανάθεση των μελετών για την αποχέτευση και των λοιπών Κοινοτήτων.
02-11-2025
Τιμόθεος Τριφιάτης
Πολιτικός Μηχανικός
τ. Διευθυντής Υπ. Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων