ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η παρούσα τροποποίηση του υπάρχοντος από το 2003 ψηφισθέντος ΓΠΣ, οφείλει να λάβει υπ' όψιν της
• τα αποτελέσματα από την εφαρμογή του υπάρχοντος από το 2003
• την αξιολόγηση για την εξέλιξη της ποιότητας ζωής στην περιοχή και
• να προτείνει διορθωτικές κινήσεις, με το βλέμμα πάντα στραμμένο στις δυο επόμενες δεκαετίες.
Βασικά χαρακτηριστικά που όριζε το ΓΠΣ 2003 για την κάτω περιοχής είναι:
• Αμιγής κατοικία στο σύνολο των 6, 7, 8,9, 10 και 11 Πολεοδομικών ενοτήτων-γειτονιές
• Γραμμικό εμπορικό κέντρο στην Μεσογείων
• Γενική κατοικία σε συγκεκριμένους δρόμους Χίου, Παναγούλη, Αγ.Τριάδος
• Τοπικά κέντρα γειτονιάς (Αγ.Τριάδος, Χίου-Πεντέλης)
• Ελλειπή προσδιορισμό Κοινωνικού Εξοπλισμού
Τα μείζονα προβλήματα που είχαμε επισημάνει το 2003 και που στα 20 χρόνια που πέρασαν από τότε έχουν επιβεβαιωθεί είναι:
1. Η βίαιη ανατροπή του περιβαλλοντικού ισοζυγίου οδήγησε σε περιβαλλοντική υποβάθμιση και εκσεσημασμένη ατμοσφαιρική ρύπανση.
2. Κυκλοφοριακή συμφόρηση πέριξ των σταθμών του ΜΕΤΡΟ. Αυθαίρετη και παράνομη στάθμευση.
3. Υπερβολική συσσώρευση κίνησης στο Δευτερεύον Οδικό Δίκτυο, που έχει μετατραπεί απόλυτα σε υποδοχέα της διαμπερούς κίνησης των οχημάτων και
δρόμους που δεν έχουν αυτό τον χαρακτήρα:
Γαρυττού, Κύθνου
Γαρυττού, Σκρα
Δερβενακίων
Παπαρρηγοπούλου, Αναξαγόρα,
Παπαρρηγοπούλου, Χίου, Αγίου Ανδρέα
Αγ.Τριάδος, Πευκάκια, Κλεισθένους
Αγ.Τριάδος, Αγίου Ανδρεα, Δήμητρος
4. Ελλειψη ελεύθερων χώρων πρασίνου
5. Απουσία επαρκούς Κοινωνικού Εξοπλισμού
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Για την αποτροπή της διαμπερούς κυκλοφορίας:
Οι σύμφωνα με το προσφάτως εγκεκριμένο ΓΠΣ Αγίας Παρασκευής περιοχές αμιγούς κατοικίας, πρέπει να προστατεύονται από την διαμπερή κυκλοφορία, οι δε επιλεγόμενοι δρόμοι, ως συλλεκτήριοι της τοπικής κυκλοφορίας, διαμορφώνονται έτσι ώστε να αποτρέπεται η μετατροπή τους σε δευτερεύον οδικό δίκτυο, με την εφαρμογή μέτρων όπως:
α. Με την πεζοδρόμηση τμημάτων τοπικών δρόμων γύρω από σχολεία, πλατείες, εκκλησίες π.χ. Δερβενακίων, Δημοκρατίας Χρ.Σμύρνης.
β. Σχηματισμός πλατειών με την μετατροπή συγκεκριμένων τμημάτων δρόμων της περιοχής που βρίσκονται κοντά σε ευαίσθητα σημεία Σχολεία κλπ
γ. Με την σκόπιμη, επιλεγμένη και μελετημένη μονοδρόμηση συγκεκριμένων δρόμων που θα αποτρέπουν την διαμπερή κυκλοφορία.
Επιπλέον προτάσεις για την αποκατάσταση του περιβαλλοντικού ισοζυγίου στο ΓΠΣ 2025
• α. Η πρόταση για "δεκάμετρη ζώνη πρασίνου" στην Παναγούλη, που παραμένει επίκαιρη ως συμβολικό αίτημα και ως αναγκαίο και αποτελεσματικό μέσο προστασίας της περιοχής μπορεί να μετατραπεί σε πράξη με το σύνθημα:
"Φύτευσε και Υιοθέτησε και συ ένα δένδρο" με την εποπτεία της Υπηρεσίας Πρασίνου.
Kάθε ελεύθερο και αδόμητο κομμάτι γης θα πρέπει να φυτευτεί με αειθαλή δένδρα - θάμνους
• β. Διευθέτηση των ορίων με το Χαλάνδρι και μεταφορά στην Αγ.Παρασκευή του τμήματος Σκρα-Γαρυττού-Δ.Πλακεντίας
• γ. Υπογειοποίηση της Μεσογείων. (Υπάρχει σχετική μελέτη στα πλαίσια πτυχιακής του ΕΜΠ.)
4. Απόκτηση των ελάχιστων οικοπέδων-χώρων που έχουν παραμείνει ελεύθεροι, όπως:
• Καλαμάτας Τριφυλίας
• Θάλειας
• Δερβενακίων Τήνου
• Παπάγου
• Αγελάου
• Παπαρρηγοπούλου
5. Για τις την κάλυψη των πολιτιστικών και κοινωφελών δραστηριοτήτων της κάτω περιοχής, που υπολείπονται δραματικά ευελπιστούμε στην χρησιμοποίηση του κληροδοτήματος Κουτσούκου, αν και πάλι θα υπολείπονται των πραγματικών αναγκών.
Σημείωση: σχετικά με την χωροθέτηση και κατασκευή χώρων στάθμευσης σε πλατείες που βρίσκονται ΜΕΣΑ στις περιοχές αμιγούς κατοικίας (π.χ. πλατεία ΙΟΛΑ), είναι προφανές πως αποτελούν σημείο έλξης της υπερτοπικής κυκλοφορίας οχημάτων και κατάργηση εν τοις πράγμασι του χαρακτήρα της "αμιγούς κατοικίας".
Οσον δε αφορά την εκ του νόμου υποχρεωτική χωροθέτηση συγκεκριμένου αριθμού θέσεων στάθμευσης για το πολιτιστικό κέντρο ΙΟΛΑ, τα πάρκιν στην Κανάρη και στην Δουκ.Πλακεντίας, βρίσκονται εντός των ορίων που ορίζει ο νόμος, σχεδόν 650μ.
Αγία Παρασκευή 22.5.2025
Γαβράς Μιχάλης
π.δημοτικός Σύμβουλος