ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ

Για να είναι μια πόλη ανθρώπινη, θα πρέπει να δίνεται προτεραιότητα στην ανθρώπινη παρουσία και κινητικότητα.
Α. Η παρούσα κατάσταση
Στους περισσότερους δρόμους στις γειτονιές του Ηρακλείου, τα πεζοδρόμια καταλαμβάνονται από δένδρα, των οποίων οι ρίζες καθιστούν το πλακόστρωτο ανώμαλο.
Επίσης, διάφορα εμπόδια και ανωμαλίες του ‘’πεζοδρομίου’’, αναγκάζουν τους πεζούς και όσους έχουν κινητικά προβλήματα, να κινούνται στο οδόστρωμα, ανάμεσα σε κινούμενα και σταθμευμένα αυτοκίνητα.
Τα δένδρα δεν μπορούν να κοπούν, τα ‘’πεζοδρόμια’’ είναι ανώφελο να επιδιορθωθούν!
Β. Η προτεραιότητα
Θα πρέπει να συμφωνήσουμε ότι στα πεζοδρόμια και τους δρόμους του Δήμου Ηρακλείου, προτεραιότητα θα πρέπει να έχουν οι άνθρωποι με κινητικά προβλήματα, τα παιδιά, οι ηλικιωμένοι, με μία λέξη: οι πεζοί.
Εφόσον συμφωνήσουμε ότι η #1 προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στους πεζούς και όχι στα οχήματα, όπως συμβαίνει σήμερα, μπορούμε να προχωρήσουμε σε αντίστοιχες λύσεις.
Γ. Η προτεινόμενη λύση
1. Σε κάθε οικοδομικό τετράγωνο και ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, ορίζεται η μία πλευρά του δρόμου ως Α πλευρά και η άλλη ως Β πλευρά, στην οποία δεν θα επιτρέπεται κανένα εμπόδιο.
2. Στην Α πλευρά του δρόμου, που ορίζεται με κίτρινη διαγράμμιση πλάτους 1,5μ από το σημερινό ‘’πεζοδρόμιο’’, επιτρέπεται το παρκάρισμα των αυτοκινήτων, καθώς και οι κάδοι σκουπιδιών. Στην πλευρά αυτή οριοθετούνται συγκεκριμένες θέσεις ΕΙΧ αυτοκινήτων.
3. Στην Β πλευρά, επί του σημερινού οδοστρώματος (κατά προτίμηση, από την πλευρά του δρόμου με τις περισσότερες εισόδους πάρκινγκ) και χωρίς καμία άλλη παρέμβαση, ορίζεται με λευκή διαγράμμιση πλάτους 1,5μ ο χώρος στον οποίο μπορούν να κινούνται μόνο πεζοί, ΑΜΕΑ κλπ. Αυτός θα είναι ο πραγματικός πεζόδρομος, για κάθε οικοδομικό τετράγωνο.
4. Στη μέση του δρόμου, μεταξύ του χώρου των παρκαρισμένων οχημάτων και του πεζόδρομου, θα κινούνται τα τροχοφόρα (αυτοκίνητα & ποδήλατα) με χαμηλό όριο ταχύτητας (πχ 30χλμ/ώρα).
5. Τα σημερινά πεζοδρόμια παραμένουν προσωρινά ως έχουν, ενώ σταδιακά, διατηρώντας τα υπάρχοντα δένδρα, μετατρέπονται σε μικρούς κήπους, με θάμνους αρωματικών φυτών (ρίγανη, δενδρολίβανο κλπ), αφού ξηλωθούν οι πλάκες και τα τσιμέντα, όπου είναι δυνατό, αφήνοντας μόνο πρόσβαση στις εισόδους των σπιτιών και στα γκαράζ. Μελλοντικά, μπορούν να φυτευτούν και άλλα δένδρα, αλλά και να προστεθούν, όπου είναι δυνατό, παγκάκια και λοιπά διακοσμητικά στοιχεία (μικρά σιντριβάνια, βρυσούλες, γλυπτά κλπ).
6. Η δημιουργία του πεζόδρομου σε κάθε τετράγωνο, μπορεί να γίνει τμηματικά και να επεκτείνεται συνεχώς σε διπλανούς δρόμους και γειτονιές, σύμφωνα με την εμπειρία που θα αποκτάται. Δεν χρειάζεται να γίνει συνολικά. Έτσι, θα κερδίζουμε συνεχώς μέτρα υπέρ των πεζών, όπου αυτό είναι δυνατό.
7. Αντί να ψάχνουμε πολύπλοκες, ακριβές και πρόσκαιρες λύσεις (κυβόλιθους κλπ), οι οποίες τελικά μπορεί να ικανοποιούν τα μάτια, αλλά όχι τα…πόδια (τακούνια γυναικών, ρόδες αμαξιδίων κλπ), είναι προτιμότερο να αξιοποιήσουμε το ήδη υπάρχον και εξ ορισμού και εκ κατασκευής ομαλό επίπεδο του οδοστρώματος για την άνετη βάδιση των πεζών και με σχεδόν μηδενικό κόστος.
Δ. Πιθανά προβλήματα & λύσεις
1. Μείωση διαθέσιμου χώρου στάθμευσης ΕΙΧ. Σίγουρα θα υπάρξει μείωση του διαθέσιμου χώρου στάθμευσης, αλλά ταυτόχρονα θα υπάρξει και καλύτερη αξιοποίηση του υπάρχοντος. Αντί δηλ να παρκάρουν 3 ΕΙΧ στη μια πλευρά και 1 στην άλλη, θα παρκάρουν 4 ΕΙΧ στην Α πλευρά του δρόμου και μόνο.
2. Ποιος θα ελέγχει την τήρηση όλων αυτών. Οι ίδιοι οι δημότες, που ωφελούνται από τα μέτρα αυτά, θα μπορούν να στέλνουν μια φωτογραφία πχ του παράτυπα παρκαρισμένου οχήματος, στην αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου, η οποία θα την προωθεί στον κάτοχο του οχήματος, με τις αντίστοιχες συστάσεις, ή κυρώσεις.
3. Αν πράγματι δεν επαρκεί ο χώρος για τα ΕΙΧ. Σύμφωνα με τις προτεραιότητες που πρέπει να έχουμε, μπορεί να χωριστεί ο Δήμος σε Τομείς (με ξεχωριστό χρώμα ο κάθε ένας) και να εκδοθούν κάρτες αντίστοιχου χρώματος των μονίμων κατοίκων για κάθε Τομέα, τις οποίες θα βάζουν στα οχήματά τους, ώστε να τα σταθμεύουν σε όποια θέση είναι διαθέσιμη στον Τομέα που ανήκουν. Οι επισκέπτες θα πρέπει να σταθμεύουν σε χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης, επί πληρωμή, ή δημοτικά πάρκινγκ (αξιοποίηση άκτιστων οικοπέδων).

Ε. Τα πλεονεκτήματα
1. Σύμφωνα με τις παραπάνω προτεραιότητες, δημιουργείται πλέον, σιγά-σιγά, ομαλός, προσβάσιμος πεζόδρομος για όλους όσους κινούνται με τα πόδια, ή έχουν οποιαδήποτε δυσκολία στην κίνηση.
2. Η μετάβαση από τον ένα πεζόδρομο στον άλλο, θα γίνεται πιο ομαλά, αφού δεν θα χρειάζεται να ανεβοκατεβαίνει κάποιος το ‘’πεζοδρόμιο’’, αλλά, φυσικά, θα πρέπει να υπάρχει αυξημένη προσοχή στα σταυροδρόμια, όπως άλλωστε και σήμερα.
3. Θα μπει μία τάξη και μία οργάνωση στους δρόμους του Δήμου, που σήμερα ο καθένας παρκάρει όπου τον βολεύει (πάνω σε ‘’πεζοδρόμια’’ κλπ).
4. Το κόστος είναι πολύ χαμηλό, διότι δεν χρειάζονται ιδιαίτερα έργα, αλλά, ουσιαστικά, μόνο μια θαρραλέα απόφαση.
5. Η υλοποίηση της πρότασης μπορεί να γίνει σταδιακά.
6. Μπορεί να γίνει έργο-ταυτότητα για το Δήμο
7. Πιθανόν να μπορούν να εξευρεθούν κονδύλια από Ευρωπαϊκά Προγράμματα, για την καλύτερη υλοποίηση της.
8. Μπορεί να αποτελέσει πηγή εσόδων για το Δήμο, από πιθανές προσπάθειες παραβατών, αλλά και από τη δημιουργία χώρων ελεγχόμενης στάθμευσης και εκμετάλλευσης αναξιοποίητων οικοπέδων.
9. Το αποτύπωμα της πρότασης είναι πολύ οικολογικό, πράσινο, ανθρωποκεντρικό, φιλικό στο περιβάλλον και τον δημότη, πολύ χαμηλού κόστους, πρωτοποριακό, out of the box!

Παύλος Παπαμιχαλόπουλος