ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΠΑΠΑΓΟΥ - ΧΟΛΑΡΓΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΠΑΠΑΓΟΥ,ΔΕ ΧΟΛΑΡΓΟΥ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΠΑΠΑΓΟΥ - ΧΟΛΑΡΓΟΥ
"8Προτάσεις" Σχόλια

ΣΧΟΛΙΑ ΤΩΝ 8 ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΤΠΣ) Δήμου Παπάγου Χολαργού

Μέσα στο εξαιρετικά στενό χρόνο των 5 ημερών, σας υποβάλλουμε τα σχόλια μας. Θεωρούμε ότι χρειάζεται μεγαλύτερος χρόνος για προσεκτική ανάγνωση της μελέτης με σκοπό το καλύτερο αποτέλεσμα για το ΤΠΣ του Δήμου μας. Επίσης δεν είχαμε στη διάθεση μας σχέδια.

Στόχοι των ΤΠΣ, κατά τις προδιαγραφές και τα σταθερότυπα, μεταξύ άλλων :

• δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην αναζωογόνηση του υφιστάμενου οικιστικού χώρου, στο κτιριακό απόθεμα και στον υπαίθριο δημόσιο χώρο,
• Προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, και της πολεοδομικής φυσιογνωμίας και ιστορίας των πόλεων.

Θεωρούμε ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη και να προταθούν λύσεις στα επόμενα.

1. Το θέμα των Πολεοδομικών Ενοτήτων δεν είναι σαφές τι προβλέπει και τι επιπτώσεις θα έχει, θετικές και αρνητικές. Θα πρέπει να διευκρινιστεί ώστε να είναι εύκολα κατανοητό.

2. Οι χρήσεις γης στο νέο ΓΠΣ Παπάγου επιτρέπουν εμπορικές χρήσεις σε τμήμα της Εθνικής Αμύνης. Αυτό θα αλλάξει το χαρακτήρα της περιοχής και πρέπει να εξεταστεί η αλλαγή του.

3. Ο Παπάγος και ο Χολαργός έχουν ιστορία ως περιοχές με κήπους και μικρά κτήρια με χαρακτηριστική αρχιτεκτονική των δεκαετιών του 50 και 60 και παλαιότερες. Επί πλέον υπάρχουν και κάποια κτήρια νεότερα ή και μεγαλύτερα, με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον.

Αυτά τα χαρακτηριστικά δεν έχουν αναφερθεί στη μελέτη, δεν έχουν αξιολογηθεί και δεν υπάρχουν σχετικές προτάσεις.

Ερωτήματα:

Θα μείνουν κάποιες μονοκατοικίες και διπλοκατοικίες;
Πόσες υπάρχουν ακόμη;
Τι αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά και τάσεις υπάρχουν;
Έχουν αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον και γιατί;
Μπορεί να προωθήσει το ΤΠΣ οικονομικά μέσα στήριξης τους;
Μπορεί να γίνει μεταφορά δόμησης για τη διατήρηση τους και που;
Μπορεί ο Δήμος να κάνει κάτι;

4. Η ραγδαία αύξηση της δόμησης αλλάζει τις ανάγκες στην περιοχή. Πως αντιμετωπίζεται αυτό στο ΤΠΣ;

Πως επηρεάζουν τα μπόνους συντελεστών δόμησης την πόλη και την εικόνα της;

Ηλιασμός και θέα. Είναι δίκαιο να τα στερεί ένα νέο ψηλό κτήριο από τους γείτονες; Τι μπορεί να κάνει το ΤΠΣ για περιοχές του Παπάγου και του Χολαργού;

Τι γίνεται με τη στάθμευση των νέων κατοίκων; Ελέγχονται οι χώροι στάθμευσης; Είναι επαρκείς οι θέσεις εντός των οικοπέδων;

Η αύξηση πληθυσμού οδηγεί σε αύξηση κυκλοφορίας οχημάτων και μεγαλύτερα προβλήματα οδική ασφάλειας στους δρόμους. Πως θα ληφθούν μέτρα για τη βελτίωση; Χρειαζόμαστε χώρο για πεζούς (καροτσάκια, ηλικιωμένους, παιδιά προς / από σχολεία κλπ).

5. Πράσινο.
Τα δέντρα κόβονται στις νέες οικοδομές σε όλη την έκταση για να γίνει υπόγειο παρκινγκ.

Κόβονται τα δέντρα από κήπους και πεζοδρόμια και αντικαθίστανται με πρασινάδα.
Δεν υπάρχει συστηματικός σχεδιασμός αντικατάστασης και αύξησης μέσα στο δομημένο χώρο. Χρειαζόμαστε βλάστηση κοντά μας και όχι μόνο στο βουνό.

Πως αυτά συνδυάζονται με τα νέα σταθερότυπα που ορίζουν και : «βελτίωση των μικροκλιματικών συνθηκών, μέσω της διασφάλισης της μεγαλύτερης δυνατής ακάλυπτης επιφάνειας των οικοπέδων, η οποία θα πρέπει να παραμένει στο μεγαλύτερο ποσοστό της υδατοπερατή και φυτεμένη, προτάσσοντας μειωμένα ποσοστά μέγιστης επιτρεπόμενης κάλυψης σε σχέση με το ύψος των κτιρίων»

Θα τεθούν κάποιες γενικές κατευθύνσεις στο ΤΠΣ;

6. Στρατηγική μελέτη πρασίνου. Να προστεθεί στο ΤΠΣ η άποψη των μελετητών για στρατηγική μελέτη πρασίνου. Θα πρέπει να προβλέπεται συνδυασμός της με τη βιώσιμη κινητικότητα;

7. Φύτευση δέντρων και προσανατολισμός κτηρίων. Στην μελέτη του ΤΠΣ δεν αναφέρεται η πρόβλεψη για κατάλληλη φύτευση δέντρων στο δημόσιο χώρο, ανάλογα με τον προσανατολισμό των κτηρίων, η οποία υπάρχει στον Κανονισμό Καθαριότητας και Πρασίνου.

8. ΣΒΑΚ.Η μελέτη του ΣΒΑΚ έχει σοβαρές ελλείψεις τεκμηρίωσης και προτάσεων σε πολλούς τομείς

Πχ δεν υπάρχουν προτάσεις ποδηλατοδρόμων και πεζοδρομήσεων σε κεντρικές περιοχές, σε σημαντικές διαδρομές «από – μέχρι» και σε περιοχές με ευνοϊκές κλίσεις.

Στις περιοχές μας, στη μεγαλύτερη έκταση τα πεζοδρόμια είναι ανεπαρκή. Σε κάποιες περιοχές υπάρχει πράσινο στα πεζοδρόμια , αλλά αυτά είναι ανεπαρκή για ασφαλές περπάτημα. Προτάσεις για το πρόβλημα δέντρα ή πεζοδρόμια (συχνά ψευδοπρόβλημα, με εντοπισμό λύσεων σε πρόσφατες θεσμικές ρυθμίσεις, οδηγίες και σχετικές στρατηγικές του ΥΠΕΝ).

Δεν έχει γίνει εντοπισμός περιοχών με κοινά χαρακτηριστικά πεζοδρομίων και δημόσιου χώρου ώστε να βρεθούν δυνατότητες βελτίωσης ανά τύπο περιοχής και μάλιστα με μικρό κόστος και το δυνατό μεγαλύτερο αποτέλεσμα. Και ιεράρχηση προτεραιοτήτων.

Πως θα συμβάλλει το ΤΠΣ στη βελτίωση των συνθηκών αυτών, οι οποίες επιδεινώνονται και λόγω αυξημένης ανοικοδόμησης;

Η οδική ασφάλεια στην οδό Αναστάσεως, μετά την Εθνικής Αμύνης προς Περιφερειακή Υμηττού.

Το πρόβλημα της υψηλής κυκλοφορίας της οδού Υμηττού.

9. Η διαδρομή του λεωφορείου 416 σε μεγάλο μήκος της είναι στη λ. Μεσογείων, παράλληλα στο μετρό. Πρέπει να εντοπιστεί το πρόβλημα και να αλλάξει, για να γίνει πιο συχνή.

10. Ανάγκη μείωσης κάδων απορριμμάτων στο δημόσιο χώρο σε συνδυασμό με τη βελτίωση διαχείρισης απορριμμάτων , αφού καταλαμβάνουν χώρο είναι συνήθως αντιαισθητικοί και σημεία ρύπανσης και συχνά προστριβών . Θα αναφερθούν οι δυνατότητες που υπάρχουν στο ΤΠΣ;

11. Θετική και «η ιεράρχηση του οδικού δικτύου και κυκλοφοριακή οργάνωση» του Παπαγου και του Χολαργού «με ήπιες παρεμβάσεις, όπως αυτές προτείνονται και από τη μελέτη βιώσιμης κινητικότητας του Δήμου Παπάγου-Χολαργού και πολιτικών ελεγχόμενης στάθμευσης στο μέτωπο της Λεωφόρου Μεσογείων». Η περιοχή του Χολαργού έχει μεγαλύτερες ανάγκες και προτεραιότητα σε αυτό το θέμα.

12. Η στάθμευση γύρω από τους δυο σταθμούς μετρό είναι προβληματική και πρέπει να βρεθούν λύσεις ταχείας εφαρμογής , αλλά και πιο μακροχρόνιες. Πρέπει να διερευνηθεί πως έχει οργανώσει τη στάθμευση το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (τι χώρους στάθμευσης διαθέτει, εάν στηρίζει τη χρήση δημόσιων μέσων μεταφοράς από προσωπικό και επισκέπτες, εάν ενδιαφέρεται για τη διαμόρφωση ασφαλών πεζοδρομίων και στάθμευσης γύρω από την περιοχή του ως καλό παράδειγμα για τη χώρα κλπ).

13. Θετική και η «χωροθέτηση υδάτινων διαδρομών ως Ζωνών (γραμμικών) αντιπλημμυρικής-αποστραγγιστικής προστασίας των υφισταμένων και μπαζωμένων (δρόμοι) υδατορεμάτων» και η «Χωροθέτηση Ζωνών αντιπυρικής-αντιπλημμυρικής προστασίας των οικιστικών περιοχών» που αναφέρει η μελέτη του ΤΠΣ. Θα προταθεί κάτι πιο συγκεκριμένο;

14. Θετική επίσης και η «Ανάδειξη των πηγών και της αρχαίας κοίτης του Ιλισού και της διαδρομής του Αδριάνειου Υδραγωγείου». Όμως πρέπει να γίνει με πολύ ήπιο τρόπο, χωρίς τσιμέντα και με ανάδειξη των φυσικών χαρακτηριστικών, σε όλο το μηκος του δήμου (αλλά και χαμηλότερα και πέρα από τον δήμο, ως σημαντική «πράσινη – γαλάζια διαδρομή» διαδημοτικής σημασίας σε συνεννόηση με τους μελετητές των γειτονικών ΤΠΣ). Πρόκειται για το Πεισιστράτειο υδραγωγείο (όχι Αδριάνειο, να ελεγχθεί και να διορθωθεί).

Στη μελέτη του ΤΠΣ υπάρχει φωτογραφία φορτιστή κινητών τηλεφώνων (μάλλον όλοι είναι πλέον εκτός λειτουργίας) που αναφέρεται ως φορτιστής οχήματος. Θα δοθεί κατεύθυνση στο ΤΠΣ να μην τοποθετούνται σε δημόσιους χώρους συστήματα και κατασκευές που καταστρέφονται και δεν επισκευάζονται; Επίσης να μειωθεί η χρήση πλαστικού στους δημόσιους χώρους (να εξεταστούν στην Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων - ΣΜΠΕ);