ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΚΑΤΩ ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΚΑΤΩ ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ

Γραφικό Αποκεντρωμένης Περιοχής
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΚΑΤΩ ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ
Παρατηρήσεις επί του Τοπικού Χωρικού Σχεδίου (ΤΧΣ) Δήμου Κάτω Νευροκοπίου σχετικά με τις ζώνες λατομικής δραστηριότητας

Μόλις ενημερωθήκαμε για την ανάρτηση του ΤΠΧ του Δήμου Κ. Νευροκοπίου και άμεσα σας δηλώνουμε τα εξής :
Κατά τη διαδικασία κατάρτισης και ανάρτησης του Τοπικού Χωρικού Σχεδίου (ΤΧΣ) του Δήμου Κάτω Νευροκοπίου, διαπιστώθηκε ότι δεν έχουν συμπεριληφθεί ορισμένες περιοχές στις οποίες αναπτύσσεται ήδη λατομική δραστηριότητα ή βρίσκονται σε στάδιο της διαβούλευσης με ήδη εκδιδόμενες διοικητικές πράξεις από το Ελληνικό Δημόσιο σε πολλές από τις αιτήσεις του μελών του Συνδέσμου μας και προετοιμασίας για εκμετάλλευση. Η παράλειψη αυτή , εσκεμμένα ή μη ,δημιουργεί σοβαρά ζητήματα τόσο σε επίπεδο χωροταξικού σχεδιασμού, όσο και σε επίπεδο νομικής κατοχύρωσης των δικαιωμάτων των υφιστάμενων μισθώσεων μαρμάρου, και προστασίας των διόλου ευκαταφρόνητων επενδύσεων που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί από τα μέλη μας .
1. Έλλειψη ενσωμάτωσης υφιστάμενων χώρων λατομικής δραστηριότητας
Οι ζώνες αυτές της λατομικής δραστηριότητας αποτελούν τμήμα του πρωτογενούς παραγωγικού ιστού της περιοχής και συνδέονται άμεσα με την τοπική οικονομία και την απασχόληση.
Στο προτεινόμενο ΤΧΣ δεν περιλαμβάνονται συγκεκριμένες θέσεις που είναι νομίμως αδειοδοτημένες ή βρίσκονται σε διαδικασία αδειοδότησης για την έρευνα και εκμετάλλευση μαρμάρου.
Οι θέσεις αυτές μπορούν να επιβεβαιωθούν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης, Τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης και Φυσικών Πόρων, που αποτελεί την καθ’ ύλην αρμόδια υπηρεσία για την τήρηση, έλεγχο και εποπτεία όλων των διοικητικών πράξεων που αφορούν την έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών χώρων.
Η υπηρεσία αυτή διαθέτει πλήρη και επικαιροποιημένα στοιχεία σχετικά με:
• Τα ενεργά λατομεία και τις ακριβείς γεωγραφικές συντεταγμένες τους.
• Τις εκτάσεις στις οποίες έχουν εκδοθεί άδειες έρευνας ή εκμετάλλευσης.
• Τα διοικητικά όρια προστασίας που ισχύουν για κάθε λατομική θέση.
2. Ύπαρξη επενδύσεων και διοικητικών πράξεων
Στις περιοχές που έχουν παραλειφθεί από το ΤΧΣ έχουν ήδη πραγματοποιηθεί σημαντικές επενδύσεις από τους εκμεταλλευτές, όπως:
• Διάνοιξη δρόμων πρόσβασης και εγκατάσταση υποδομών.
• Διεξαγωγή γεωλογικών ερευνών και γεωτρήσεων με υψηλό κόστος.
• Κατά θέσης δημιουργία πολυδάπανων ερευνητικών βαθμίδων .
• Προμήθεια εξοπλισμού και μηχανημάτων για την έρευνα αλλά και την εκμετάλλευση.
Επιπλέον, για τις περιοχές αυτές υφίστανται διοικητικές πράξεις (π.χ. αποφάσεις παραχώρησης, άδειες έρευνας και εκμετάλλευσης, εγκρίσεις περιβαλλοντικών όρων) που τεκμηριώνουν τα νόμιμα δικαιώματα των εκμεταλλευτών και παρέχουν νομική βάση για τη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Η μη συμπερίληψη αυτών των περιοχών στο Τοπικό Χωρικό Σχέδιο ενδέχεται να δημιουργήσει νομικές ασάφειες και συγκρούσεις, με πιθανές επιπτώσεις τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τον ίδιο τον Δήμο, ιδίως εάν προκύψουν αιτήματα και αξιώσεις αποζημίωσης από πλευράς των μελών μας .
3. Πρόταση για αναθεώρηση και εμπεριστατωμένη έρευνα
Δεδομένων των ανωτέρω, προτείνεται η εκ νέου διερεύνηση και επικαιροποίηση των προτεινόμενων ζωνών λατομικής δραστηριότητας στο Τοπικό Χωρικό Σχέδιο.
Συγκεκριμένα, κρίνεται απαραίτητο:
1. Να ζητηθούν επίσημα στοιχεία από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, Τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης και Φυσικών Πόρων, για όλες τις περιοχές με ενεργά δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης.
2. Να γίνει χαρτογράφηση και ενσωμάτωση αυτών των θέσεων στο ΤΧΣ, με σαφή χωρικό προσδιορισμό.
3. Να ληφθούν υπόψη οι υφιστάμενες επενδύσεις και οι διοικητικές πράξεις, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχιση της παραγωγικής δραστηριότητας και η προστασία των νόμιμων συμφερόντων των εκμεταλλευτών.
4. Να επανακαθοριστούν οι ζώνες λατομικής ανάπτυξης με βάση αντικειμενικά, τεχνικά και νομικά κριτήρια, τα οποία θα ανταποκρίνονται στην πραγματική κατάσταση του πεδίου.
Με δεδομένη την μετέπειτα υποχρεωτική και δια νόμου περιβαλλοντική αποκατάσταση στο μέγιστο βαθμό των άνω εκτάσεων , μικρό μόνο μέρος των οποίων ενδέχεται να εξορυχθεί (με βάση τα στατιστικά μας το μεγαλύτερο κομμάτι των αιτήσεων για έρευνα δεν ολοκληρώνεται σε μίσθωση ) δεν τίθεται θέμα καμιάς απολύτως τόσο επιπρόσθετης όσο και έστω ισομερούς ωφέλειας εναλλακτικής λύσης για την Τοπική κοινωνία με βάση το νόμο 4512/2018 .