ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ - ΜΕΘΑΝΩΝ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΜΕΘΑΝΩΝ,ΔΕ ΤΡΟΙΖΗΝΟΣ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
Οργανωμένη ανάπτυξη για τον Δήμο Τροιζηνίας-Μεθάνων.

Επιτέλους η Ελληνική Πολιτεία αποφάσισε να βάλει μία τάξη στο πολεοδομικό χάος της χώρας.
Αυτό όμως πρέπει να γίνει με την συμμετοχή και προς το συμφέρον των τοπικών κοινωνιών και να μην «θυσιαστεί» ο Δήμος Τροιζηνίας – Μεθάνων, ώστε να αποτελέσει άλλοθι για τις πολεοδομικές υπερβάσεις άλλων περιοχών.

Ο Δήμος μας είναι μία περιοχή εξαίρετου φυσικού κάλλους, πολύ κοντά στην Αθήνα, αλλά τις προηγούμενες δεκαετίες δεν είχε ανάπτυξη ανάλογη των δυνατοτήτων του.
Σε αυτό συνέβαλε η απαίτηση αρτιότητας 20στρ για την εκτός σχεδίου δόμηση και η πρόσφατη οικονομική κρίση.

Αυτή την «υστέρηση» που δεν ήταν αποτέλεσματα των επιλογών των κατοίκων του Δήμου μας, καλείται τώρα να αποκαταστήσει η μελέτη του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου , βάζοντας συγχρόνως κανόνες και θέτοντας κατευθύνσεις για την ανάπτυξη της περιοχής μας.

Η οριοθέτηση των οικισμών Αγίου Νικολάου, Ακτής Αγάπης, Αγίου Κωνσταντίνου, Ψήφτας, Σαρωνίδας, Νερατζιάς, Μύλου, Ζερβαίικων και Χώριζας, αποκαθιστά μία αδικία δεκαετιών απέναντι σε συμπολίτες μας που κατοικούν στις περιοχές αυτές.
Για να μην συνεχιστεί αυτή η αδικία, προτείνω και την οριοθέτηση των οικισμών Άνω Βλαχέικων (ήταν οριοθετημένος στην v1 της μελέτης), Τσαρκιού, Αγίας Σωτήρας, Κοκκινιάς, Ποταμιού και Νησίζας.
Ταυτόχρονα είναι απαραίτητος ο επανακαθορισμός των ορίων των υφιστάμενων οικισμών, η επιβεβαίωση της ύπαρξη τους πριν το 1923 και η επέκταση των οικισμών Δρυόπης και Αγίου Γεωργίου (Δ.Κ. Τροιζήνας).

Η δυνατότητα πολεοδόμησης νέων εκτάσεων περιμετρικά του Γαλατά, στο Βαθύ και στον Άγιο Γεώργιο Μεθάνων είναι προς την θετική κατεύθυνση. Όμως είναι μία μακροπρόθεσμη λύση και δεν καλύπτει τις άμεσες ανάγκες για κατασκευή κτιρίων διαφόρων χρήσεων.
Επειδή αυτή η πολεοδομική μελέτη δεν πρόκειται να επαναληφθεί στο εγγύς μέλλον, προτείνω την μετατροπή της χρήσης γης «Γεωργική γη» περιμετρικά της πόλης του Γαλατά και της Λουτρόπολης Μεθάνων, ώστε να μην περιορίσει μελλοντικές επεκτάσεις των πόλεων.
Ειδικά στην Λουτρόπολη πρέπει να δοθεί η δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης προς τον οικισμό των Δριτσαίικων.

Οι προς πολεοδόμηση περιοχές και οι «νέοι» οικισμοί δεν θα δώσουν άμεση λύση στην έλλειψη δομήσιμης γης. Οι πολεοδομικές μελέτες ολοκληρώνονται και εγκρίνονται σε μερικές δεκαετίες από την έναρξή τους και οι οικισμοί είναι οικοδομήσιμοι μόνο στα τμήματα τους που εφάπτονται με δημόσιους δρόμους. Επίσης, η ύπαρξη μιας περιοχής εν δυνάμει επέκτασης σχεδίου, δεν σημαίνει πως θα ληφθεί η απόφαση για 100% αξιοποίηση της.

Η μόνη περιοχή που θα είναι άμεσα διαθέσιμη προς δόμηση, με την ολοκλήρωση της μελέτης, θα είναι η εκτός σχεδίου πόλεων και ορίων οικισμών περιοχή, όπου θα επιτρέπεται η δόμηση.

Αν συνυπολογίσουμε την υψηλή ζήτηση για παραθεριστικές κατοικίες στην περιοχή μας και τον εν μέρει περιορισμό της δόμησης, μέσω του χαρακτηρισμού «Αγροτικής γης», είναι πολύ πιθανό να καταλήξουμε σε νέες «οικιστικές πυκνώσεις» και αυθαίρετες κατασκευές στις επόμενες δεκαετίες.

Εδώ καλείται η Ελληνική Πολιτεία να δώσει κατεύθυνση και όχι να δράσει πάλι εκ των υστέρων με νέους νόμους αυθαιρέτων.

Σύμφωνα με το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό, του οποίου η διαβούλευση ολοκληρώθηκε πρόσφατα, στον Δήμο μας θα δοθούν κίνητρα προς την τουριστική ανάπτυξη.

Συνεπώς πρέπει να αυξηθούν οι εκτάσεις με χρήση τουρισμού – αναψυχής, για να ικανοποιήσουμε την ήδη υπάρχουσα ζήτηση, να προλάβουμε την μελλοντική αύξησή της, να αξιοποιήσουμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα δημιουργηθούν, οργανωμένα και με σεβασμό προς το φυσικό περιβάλλον.

Συγκεκριμένα, για την Δ.Ε. Μεθάνων η οποία χαρακτηρίζεται ως τουριστικά αναπτυσσόμενη περιοχή, προτείνω την θεσμοθέτηση χρήσης τουρισμού – αναψυχής εκτός σχεδίου και την θέσπιση Περιοχών Ενεργητικής Παρέμβασης και Ανάπλασης (δυνατότητα χρηματοδότησης από ΕΣΠΑ), ύστερα από διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες.

Για την Δ.Ε. Τροιζηνίας, η οποία χαρακτηρίζεται ως περιοχή με δυνατότητες ανάπτυξης, προτείνω την επιπλέον των υπαρχόντων, θεσμοθέτηση περιοχών τουρισμού – αναψυχής στα νότια και δυτικά της πόλης του Γαλατά, στην περιοχή βορείως του οικισμού Αγίου Γεωργίου (Δ.Κ. Τροιζήνας), περιμετρικά των οικισμών, σε επιλεγμένα σημεία που ήδη υπάρχουν τουριστικές μονάδες ή υπάρχει δυνατότητα κατασκευής νέων κατά μήκος του τόξου που «βλέπει» προς τον κόλπο της Επιδαύρου, με έμφαση στην περιοχή μεταξύ των οικισμών Τακτικούπολης και Μεταμόρφωσης.

Για όλα τα παραπάνω πρέπει να θεσμοθετηθούν ειδικοί όροι δόμησης και περιορισμοί (ύψους, μορφολογίας, χρωματισμών), ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής, ώστε οι κατασκευές να εντάσσονται στο φυσικό περιβάλλον.

Σημαντικό ρόλο στην τουριστική ανάπτυξη του Δήμου μας θα παίξει, η ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών, μέσω των οποίων θα επιτευχθεί η αποφόρτιση των υπολοίπων λιμένων των νησιών του Αργοσαρωνικού, οι οποίοι δεν έχουν την δυνατότητα επέκτασης λόγω του ιστορικού χαρακτήρα των νησιών (Πόρος, Ύδρα Σπέτσες) με αποτέλεσμα το 50% των σκαφών να ελλιμενίζονται «αρόδου» κατά την θερινή περίοδο.

Ενδεικτικά αναφέρω την μεταφορά του πορθμείου Γαλατά με ταυτόχρονη ανάπτυξη πλωτών εξεδρών και κατασκευή νέου τουριστικού καταφυγίου, περαιτέρω ανάπτυξη της Μαρίνας της Λουτροπόλεως Μεθάνων με ταυτόχρονη ανάπλαση του λιμένα και δημιουργία νέων θέσεων ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών. Συγχρόνως πρέπει να δημιουργηθεί νέος τουριστικός λιμένας στον Άγιο Γεώργιο Μεθάνων, στον «Άγιο Νικόλαο» Τακτικούπολης, να αναβαθμιστεί το υφιστάμενο καταφύγιο της Καλλονής και να αξιοποιηθεί το φυσικό λιμάνι στο «Στενό» των Μεθάνων.

Σχετικά με την χρήση ΠΕΔ.1.1 «χαμηλής και μέσης όχλησης» προτείνω την χωροθέτηση αντιστοίχων μικρής έκτασης περιοχών, στην Δ.Ε. Μεθάνων και στην ορεινή Τροιζηνία, στις θέσεις όπου υπάρχουν και λειτουργούν αντίστοιχες επιχειρήσεις, αλλά και σε θέσεις που να καλύπτουν την μελλοντική ζήτηση αντίστοιχων δραστηριοτήτων.

Επίσης προτείνω την χωροθέτηση χρήσεων «Κοινωφελών Λειτουργιών» και «Εγκαταστάσεων Αστικών Υποδομών Κοινής Ωφέλειας» για την λειτουργία αθλητικών εγκαταστάσεων, χώρων επεξεργασίας λυμάτων (υφιστάμενου και μελλοντικών), σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων, αμαξοστασίων κ.α. σε περιοχές που θα προκύψουν μετά από διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες.

Ηλίας Μανωλάκος