ΕΠΣ ΘΗΡΑΣ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΘΗΡΑΣ,ΔΕ ΟΙΑΣ

...
ΕΠΣ ΘΗΡΑΣ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Η παρουσίαση του ΓΠΣ Θήρας δημιουργεί εύλογα διάφορα ερωτήματα σχετικά με τον σκοπό της μελέτης, την μέθοδο που ακολουθήθηκε, και εν τέλη το τελικό σχέδιο, το οποίο και προδιαγράφει το μέλλον του νησιού για τα επόμενα 30 χρόνια.
Για να είμαστε δίκαιοι με τους μελετητές, ο ρόλος που ανέλαβαν είναι εκ φύσεως δύσκολος, αν λάβουμε υπόψη ότι οι περισσότεροι συμμετέχοντες έψαχναν στο χάρτη τη Σαντορίνη, ή στην καλύτερη περίπτωση είχαν πάει για κάποιες ημέρες διακοπές στο νησί πριν πολλά χρόνια.
Ένα σημείο που χρήζει προσοχής είναι η περιοχή Αλωνάκι στην οποία λειτουργεί ένας ΠΑΡΑΝΟΜΟΣ χώρος ανεξέλεγκτης ταφής απορριμμάτων και όπου συνεχίζει να λειτουργεί πλέον και με τις ευλογίες του νέου χωροταξικού σχεδίου. Η εμπλοκή του δήμου με στόχο την μονιμοποίηση της χωματερής στο ίδιο σημείο είναι ξεκάθαρη. Η ένταξη του έργου της αποκατάστασης στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και την εξασφάλιση χρηματοδότησης ύψους 4.025.000,00 € χάθηκε.
Αυτό ήταν μία ευχάριστη εξέλιξη έτσι ώστε να μην διαταραχθούν πολιτικές σκοπιμότητες των εκάστοτε Δημάρχων που αρνούνται να υποδείξουν άλλον χώρο στο νησί.
Η εμπλοκή του ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου μέσω ΣΔΙΤ για την επιλογή του σημείου διαχείρισης αποβλήτων αποτελεί άλλη μία σανίδα σωτηρίας έτσι ώστε και πάλι ο εκάστοτε Δήμαρχος να “νίπτει τας χείρας του” ως αναφορά την υπόδειξη νέας θέσης, και την πολιτική του διάσωση, εις πλήρη αντίθεση με κάθε λογική ανάπτυξης και πολιτισμού.
Αυτός ο φαύλος κύκλος μονιμοποίησης της κατάστασης υποκατέστησε την οποιαδήποτε προσπάθεια διακοπής αυτής της περιβαλλοντολογικής καταστροφής.
Τα ποσά τα οποία επιβαρύνεται ο Δήμος είναι για το τρέχον έτος ( πληρωμή 257.347,85 26/09/2024 Α.Π. 2024/11687) και σε αυτά τα ποσά πρέπει να προστεθούν μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ που πληρώνονται οι εργολάβοι που μπαζώνουν τα σκουπίδια στην περιοχή.
Τυγχάνω ιδιοκτήτης όμορου ακινήτου στον ΧΑΔΑ όπου εδώ και δεκαετίες βλέπω την συνεχή απαξίωση της περιουσίας μου χάριν της πολιτικής ανικανότητας όλων των Δημοτικών παρατάξεων να κάνουν το αυτονόητο.

Ένα ακόμη σημείο που χρήζει προσοχής είναι η οριοθέτηση της ζώνης ένα (Ι).
Σύμφωνα με το Π.Δ. 144/1990 «… περιλαμβάνει τα πρανή που βλέπουν στον κόλπο της καλντέρας και εκτείνεται μέσα στα διοικητικά όρια των Κοινοτήτων … και οριοθετείτε με φυσικά όρια και υψομετρικά σημεία όπως φαίνονται στο ίδιο διάγραμμα …».
Ο επαρχιακός δρόμος Φηρών – Πύργου δεν ορίζεται ως φυσικό όριο και σε καμία περίπτωση δεν οριοθετεί την ζώνη (I). Η εν λόγω προσέγγιση είναι λανθασμένη και για αυτό υπάρχουν σχετικές γνωμοδοτήσεις τόσο από την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου όσο και από το ΥΠΕΝ.
Αναφέρω χαρακτηριστικά: Σύμφωνα με την ΥΠΕΝ ΔΟΑΚΑ 15460/1335 (25/09/2017) μεταξύ άλλων αναφέρεται «Ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος αναγνώρισης της θέσης των ορίων της κάθε ζώνης προκύπτει βάση της λεκτικής διατύπωσης του από 16-02-1990 ΠΔ». Θα πρέπει να διενεργηθεί αυτοψία και να κατατεθεί μελέτη με αναλυτική υψομετρική απεικόνιση της εκάστοτε περιοχής και εντοπισμός της θέσης σε σύγχρονο τοπογραφικό υπόβαθρο.
Περαιτέρω γνωμοδοτήσεις για το ίδιο θέμα και με αντίστοιχη άποψη 1) ΥΠΕΝ/ΔΟΑΚΑ Α.Π. 40093 06/10/2017, 2) Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου Α.Π.23422 20/042018, 3) ΥΠΕΝ/ΔΟΑΚΑ Α.Π. 83285/2903 01/09/2022, 4) ΥΠΕΝ/ΔΟΑΚΑ Α.Π. 117997 24/11/2023.
Ο σκοπός του Νομοθέτη ήταν η προφύλαξη των πρανών, του φυσικού δηλαδή κάλλους του νησιού. Ο εκάστοτε χάρτης εμφανίζει μία επίπεδη απεικόνιση του εδάφους χωρίς να μπορεί να αντιληφθεί εάν στο εκάστοτε σημείο υπάρχουν πρανή ή όχι. Ο διαχωρισμός δύναται να γίνει μόνο με την λεπτομερή υψομετρική καταγραφή, και ως εκ τούτου ο χάρτης που συνοδεύει το ΠΔ. είναι ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ και όχι ακριβής.
Αυτή η παρανόηση που εξακολουθούσε να εφαρμόζεται εδώ και δεκάδες χρόνια είχε ως αποτέλεσμα την απαξίωση των καλύτερων ακινήτων του νησιού, αυτών που είχαν οπτική πρόσβαση στην Καλντέρα και σαφώς την υψηλότερη τουριστική αξία.
Ως αποτέλεσμα, οικισμοί όπως το Ημεροβίγλι και η Οία να μετατραπούν ολοκληρωτικά σε διάσπαρτες ξενοδοχειακές μονάδες με τα γνωστά αποτελέσματα.
Είναι ξεκάθαρο ακόμη και στον πλέον ανενημέρωτο ότι ο τουριστικός πόλος έλξης είναι η Καλντέρα και όχι η ανατολική πλευρά και η ενδοχώρα του νησιού όπου και με το νέο χωροταξικό οδηγούνται ως μονόδρομος οι πιθανές νέες επενδύσεις.

Ως αναφορά την αρτιότητα των 40 στρεμμάτων για τουριστικές επενδύσεις, είναι τουλάχιστον τραγικό και εκτός πραγματικότητας. Δεν νομίζω να υπάρχει ούτε μία μονάδα σε τέτοια έκταση και αμφιβάλλω αν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για τις περιοχές που προέκυψαν.

Συνοπτικά λοιπόν, οι υπάρχουσες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, οι οποίες στο μεγαλύτερο ποσοστό έγιναν τα τελευταία χρόνια, επιδοτήθηκαν, και καταστρατήγησαν κάθε έννοια πολεοδομικής νομιμότητας (υπάρχουν σχετικά στοιχεία), νομιμοποιούνται και τους δίνεται το προνόμιο της πλήρους έλλειψης ανταγωνισμού.

Ο Δήμαρχος ως απλός στρατιώτης του υπάρχοντος ξενοδοχειακού λόμπι κατεύθυνε την γενική γραμμή της μελέτης του νέου ΓΠΣ, που δυστυχώς και υιοθετήθηκε.

Τέλος, θα ήθελα να επικαλεστώ την επιστημονική και επαγγελματική σας συνείδηση και να επανεξετάσετε την μελέτη στο σύνολό της. Ως επαγγελματίες έχουμε βρεθεί όλοι στην θέση του να υποστηρίξουμε την εταιρία ή τον Δημόσιο φορέα που εκπροσωπούμε. Κυρίως ως Μηχανικοί γνωρίζεται καλύτερα από τον καθένα την πίεση που ασκείται από τους εκάστοτε ιδιοκτήτες να παραποιήσετε, ή να παρεκκλίνετε των ορίων της νομιμότητας με κίνητρο το κέρδος ή άλλες σκοπιμότητες.
Όσο κι αν προσπαθήσατε να δημιουργήσετε ένα πλαίσιο ανάπτυξης, εγκλωβιστήκατε στην ακραία λογική του «μηδέν νέες κλίνες», στην αδιαφορία για την διαχείριση των απορριμμάτων, την λανθασμένη οριοθέτηση των ΖΟΕ, στην έλλειψη κεντρικής στρατηγικής για γεωργία και τουρισμό, στην έλλειψη σχεδίων έργων υποδομών, και κυρίως στα συντεχνιακά συμφέροντα.
Με πνεύμα συνεργασίας, θα βρίσκομαι στην διάθεση σας για οποιαδήποτε άλλη πληροφορία ή διευκρίνηση που θα μπορούσε να διευκολύνει το έργο σας.