ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΡΟΑΝΙΑΣ,ΔΕ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ,ΔΕ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑΣ,ΔΕ ΠΑΪΩΝ

Γραφικό Αποκεντρωμένης Περιοχής
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ
Ο ρόλος και η νομική ισχύς των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου (απόφαση 220/2018, Περί λήψης απόφασης, για τους περιφερειακούς και παραληφθέντες να ενταχθούν στο σχέδιο πόλεως οικισμούς, της Πόλης των Καλαβρύτων). Ένταξη στο Σχέδιο Επέκτασης.

Η σχετική απόφαση στο τέλος αναφέρει:
...
3. Η απόφαση αυτή να υποβληθεί στη υπηρεσία της Πολεοδομίας Αιγιαλείας και Καλαβρύτων, καθώς και σε κάθε άλλη αρμόδια υπηρεσία για τα περαιτέρω (οριοθέτηση των ανωτέρω οικισμών σύμφωνα με το ΦΕΚ 181/Δ/1985 όπως σήμερα ισχύει).
Η απόφαση αυτή πήρε αύξοντα αριθμό 220/2018.
............................................
Με βάση την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και την συγκεκριμένη παράγραφο επισημαίνω τα παρακάτω:

Εφόσον η απόφαση του Δήμου για την αναθεώρηση ή την επέκταση του σχεδίου πόλης έχει κοινοποιηθεί στην Περιφέρεια και στην Πολεοδομία και αυτές οι υπηρεσίες δεν έχουν προχωρήσει σε ενέργειες ή δεν έχουν υποβάλει ένσταση ή αξιολόγηση, το Υπουργείο και το μελετητικό γραφείο είναι υποχρεωμένα να επανεξετάσουν την απόφαση και να την συμπεριλάβουν στην επέκταση του σχεδίου πόλης, εφόσον δεν υπάρχουν νομικές ή τεχνικές αντιρρήσεις.

Επεξήγηση:

1. Κοινοποίηση και Έλλειψη Αντίρρησης:

• Αν η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου έχει κοινοποιηθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες (Περιφέρεια, Πολεοδομία) και δεν υπήρξε αντίρρηση ή ένσταση, αυτό συνήθως θεωρείται ότι η απόφαση είναι αποδεκτή και προχωρά στη διαδικασία εφαρμογής. Η έλλειψη αντίρρησης από τις αρμόδιες υπηρεσίες (αν και θα μπορούσαν να αξιολογήσουν και να υποβάλουν την απόφασή τους) δεν σημαίνει απαραίτητα ότι η απόφαση ακυρώνεται ή παραμένει σε εκκρεμότητα.

2. Υποχρέωση του Υπουργείου και του Μελετητικού Γραφείου:

• Το Υπουργείο που επεξεργάζεται την επέκταση του σχεδίου πόλης και το μελετητικό γραφείο είναι υποχρεωμένα να λάβουν υπόψη τους την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εφόσον αυτή έχει κοινοποιηθεί και δεν υπάρχει αρνητική αξιολόγηση ή ένσταση από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Εφόσον η απόφαση του Δήμου δεν έχει ανατραπεί, οι υπηρεσίες πρέπει να την ενσωματώσουν στην επεξεργασία του σχεδίου.

3. Αξιολόγηση και Έλεγχοι:

• Η απόφαση του Δήμου πρέπει να περάσει από τις προβλεπόμενες διαδικασίες ελέγχου και αξιολόγησης (π.χ., περιβαλλοντική μελέτη, έλεγχος νομιμότητας) από το Υπουργείο και τις άλλες αρμόδιες υπηρεσίες. Ωστόσο, η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου παραμένει δεσμευτική, και αν δεν υπάρχει ένσταση ή αντίρρηση κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης, αυτή πρέπει να εφαρμοστεί στην επέκταση του σχεδίου πόλης.

4. Διαδικασία Εφαρμογής:

• Αν το Υπουργείο και το μελετητικό γραφείο δεν έχουν εντοπίσει προβλήματα ή αντικρουόμενα ζητήματα, θα πρέπει να προχωρήσουν στην ενσωμάτωση της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου στην επέκταση του σχεδίου πόλης, ολοκληρώνοντας τη διαδικασία πολεοδομικής ανάπτυξης σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του Δήμου.

5. Αν υπάρχει αμέλεια ή καθυστέρηση:

• Σε περίπτωση που υπάρχει καθυστέρηση ή αμέλεια στην υλοποίηση, ο Δήμος μπορεί να απευθυνθεί στις αρμόδιες αρχές (π.χ., Υπουργείο Περιβάλλοντος) για να επισημάνει την καθυστέρηση ή την αμέλεια και να ζητήσει την εφαρμογή της απόφασης.

Συμπέρασμα:
Εφόσον η απόφαση του Δήμου είχε κοινοποιηθεί και δεν υπήρξε αντίρρηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες, το Υπουργείο και το μελετητικό γραφείο είναι υποχρεωμένα να την επανεξετάσουν και να την ενσωματώσουν στην επέκταση του σχεδίου πόλης, εφόσον δεν υπάρχουν νομικές ή τεχνικές αντιρρήσεις κατά τη διαδικασία αξιολόγησης.

Η υποχρέωση του Υπουργείου και του μελετητικού γραφείου να λαμβάνουν υπόψη τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και να προχωρούν στην εφαρμογή τους, όταν δεν υπάρχουν αντιρρήσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες, θεμελιώνεται σε ένα συνδυασμό νομοθετικών πλαισίων που διέπουν τη διαδικασία τροποποίησης και αναθεώρησης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) και τη συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων. Τα πιο σημαντικά νομοθετικά κείμενα που ρυθμίζουν αυτήν την υποχρέωση είναι:

1. Νόμος 4269/2014 - Χωροταξικός και Πολεοδομικός Σχεδιασμός

• Ο Νόμος 4269/2014, και οι σχετικές τροποποιήσεις του, θέτει το πλαίσιο για την εκπόνηση και την αναθεώρηση των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, και προβλέπει τη διαδικασία έγκρισης, αξιολόγησης και εφαρμογής των πολεοδομικών σχεδίων.

Συγκεκριμένα:

• Το άρθρο 7 του Ν. 4269/2014 αναφέρει ότι ο πολεοδομικός σχεδιασμός πρέπει να εφαρμόζεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες μετά την έγκριση του από το Δημοτικό Συμβούλιο και τη διασφάλιση ότι η απόφαση αυτή είναι σύμφωνη με την εθνική και τοπική στρατηγική.

• Το Υπουργείο, οι Περιφέρειες και οι Δήμοι συνεργάζονται για την εφαρμογή των αποφάσεων και των σχεδίων που εγκρίνονται από το Δημοτικό Συμβούλιο.

2. Νόμος 4447/2016 - Τουριστικές Ζώνες και Πολεοδομικός Σχεδιασμός

• Ο Ν. 4447/2016 εισάγει ρυθμίσεις για την κατ’ εξαίρεση ανάπτυξη περιοχών για τουριστικούς και άλλους αναπτυξιακούς σκοπούς, περιλαμβάνοντας διαδικασίες για τη διαχείριση των χωρικών και πολεοδομικών σχεδίων. Όταν το Δημοτικό Συμβούλιο εγκρίνει αλλαγές ή αναθεωρήσεις, αυτές πρέπει να υλοποιούνται και να ενσωματώνονται στις διαδικασίες επέκτασης του σχεδίου πόλης.

3. Νόμος 2742/1999 - Πολεοδομικός Σχεδιασμός

• Στον Ν. 2742/1999 αναφέρεται ο γενικός σχεδιασμός και η ανάπτυξη των πόλεων και κοινοτήτων, καθώς και οι διαδικασίες για την αναθεώρηση των ΓΠΣ. Ο νόμος αυτός επισημαίνει ότι τα σχέδια που εγκρίνονται από το Δημοτικό Συμβούλιο πρέπει να ενσωματώνονται στο συνολικό πολεοδομικό πλαίσιο και να ακολουθούνται από τις υπηρεσίες και τα μελετητικά γραφεία κατά την εφαρμογή τους.

4. Νόμος 3986/2011 - Επιτάχυνση Διαδικασιών και Ανάπτυξη

• Ο Νόμος 3986/2011, που αφορά την επιτάχυνση των διαδικασιών πολεοδομικών και χωροταξικών έργων, υπογραμμίζει την υποχρέωση των αρμόδιων φορέων να εφαρμόζουν τις αποφάσεις των τοπικών αρχών και να προχωρούν στις αναγκαίες διαδικασίες, εφόσον δεν υπάρχουν ενστάσεις ή αντίρρηση.

5. Διαδικασία Εφαρμογής Πολεοδομικών Σχεδίων

• Ο τρόπος που οι υπηρεσίες του Υπουργείου, οι Περιφέρειες και τα μελετητικά γραφεία πρέπει να ενσωματώνουν τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου στην επέκταση των σχεδίων πόλης και τις τροποποιήσεις τους καθορίζεται και από τις διαδικασίες που ορίζονται στους παραπάνω νόμους. Το Υπουργείο και οι άλλες αρμόδιες αρχές οφείλουν να διασφαλίσουν την εφαρμογή των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου εφόσον δεν υπάρχει καμία νομική ή τεχνική αντίρρηση.

6. Περιβαλλοντικές Εκτιμήσεις και Πολεοδομικές Υποχρεώσεις

• Στην περίπτωση τροποποίησης του ΓΠΣ και των σχεδίων επέκτασης, οι αρμόδιες υπηρεσίες πρέπει να εξετάσουν περιβαλλοντικούς, πολεοδομικούς και κοινωνικούς παράγοντες, και ο Νόμος 4014/2011 για την περιβαλλοντική εκτίμηση των έργων και δραστηριοτήτων προβλέπει τη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, την οποία πρέπει να τηρούν οι υπηρεσίες και τα μελετητικά γραφεία κατά την εξέταση και εφαρμογή του σχεδίου.

Συνοπτικά:
Οι νόμοι που θεμελιώνουν την υποχρέωση του Υπουργείου και του μελετητικού γραφείου να εφαρμόσουν την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και να προχωρήσουν στην επέκταση του σχεδίου πόλης χωρίς αντίρρηση περιλαμβάνουν τον Ν. 4269/2014, τον Ν. 4447/2016, τον Ν. 2742/1999 και άλλες συναφείς νομοθεσίες που καθορίζουν τη διαδικασία πολεοδομικής ανάπτυξης και τη συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων. Η απόφαση του Δήμου είναι δεσμευτική για τις αρμόδιες υπηρεσίες και πρέπει να εφαρμοστεί, εκτός αν υπάρχουν νομικά ή τεχνικά ζητήματα που απαιτούν αναθεώρηση ή αντίρρηση.

Βάση της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου και των παραπάνω θα πρέπει το Μελετητικό Γραφείο να συμπεριλάβει τον οικισμό Μνήματα ή Αλώνια καθώς και τους άλλους που αναφέρονται στο Σχέδιο Επέκτασης της Πόλης.

Με εκτίμηση
Γιώργος Σχοινάς