ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΝΤΙΡΡΙΟΥ,ΔΕ ΑΠΟΔΟΤΙΑΣ,ΔΕ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ,ΔΕ ΠΛΑΤΑΝΟΥ,ΔΕ ΠΥΛΛΗΝΗΣ,ΔΕ ΧΑΛΚΕΙΑΣ

Γραφικό Αποκεντρωμένης Περιοχής
Προτάσεις του Περιφερειακού Τμήματος ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας (Μόνιμη Επιτροπή ΤΕΕ Ναυπακτίας)

ΠΡΟΟΙΜΙΟ
Ο σκοπός του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Τ.Ε.Ε.) είναι η προαγωγή της επιστήμης στους τομείς που σχετίζονται με την ειδικότητα των μελών του, της τεχνικής και της τεχνολογίας γενικά και την αξιοποίησή τους για την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας στο πλαίσιο των αρχών της αειφορίας και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Η εξέλιξη και ολοκλήρωση του Πολεοδομικού & Χωροταξικού σχεδιασμού της Χώρας είναι το πλαίσιο που θα διασφαλίσει την προστασία του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος και την βιώσιμη αναπτυξιακή και προοπτική τόσο τοπικά όσο και συνολικά.
Το Περιφερειακό Τμήμα Αιτωλοακαρνανίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου συμμετείχε στην διαβούλευση για την πρόταση της Β1 Φάση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.) της Δημοτικής Ενότητας (Δ.Ε.) Ναυπάκτου του Δήμου Ναυπακτίας όσο και τώρα στην αξιολόγηση των Εναλλακτικών Σεναρίων για την Μελέτη του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου Δήμου Ναυπακτίας
Η Μόνιμη Επιτροπή Ναυπακτίας (ΤΕΕ Αιτ/νίας) παρακολουθώντας διαχρονικά την εκπόνηση των πολεοδομικών μελετών που αφορούν τον Δήμο Ναυπακτίας σε όλα της τα στάδιά της διαχρονικά και με συνέπεια μελέτησε τις προτάσεις των μελετητών και αφού διαμόρφωσε τις απόψεις της καταθέτει τις προτάσεις της για την βελτιστοποίηση της συνολικής τελικής πρότασης Εναλλακτικού Σεναρίου.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΜΟΝΙΜΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ

Το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Τ.Π.Σ.) του Δήμου Ναυπακτίας αποτελεί ένα στοίχημα που δεν πρέπει να χαθεί για την βιώσιμη προστασία και εξέλιξη του αστικού χώρου της Ναυπάκτου, για την βιώσιμη ανάπτυξη των Παραλιακών και Πεδινών οικισμών, για την προστασία και αναχαίτηση της ερήμωσης των Οικισμών της Ορεινής Ναυπακτίας και την προστασία και ανάδειξη του Φυσικού Πλούτου και των σπουδαίων μνημείων της Ναυπακτίας.
Το νέο Τ.Π.Σ. Ναυπακτίας θα αποτελέσει για την Δημοτική Ενότητα Ναυπάκτου το θεμέλιο για την βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης και της οικιστικής ενότητας σε όλο το φάσμα του χωροταξικού σχεδιασμού, από τον καθορισμό όρων και περιορισμών δόμησης που να συνδυάζουν την προστασία, ανάδειξη και ανάπτυξη των αστικών χώρων, την εξέλιξη και εφαρμογή του ρυμοτομικού σχεδίου και εως τη δρομολόγηση μικρών και μεγάλων έργων, έγιναν αποσπασματικά και χωρίς μια γενική κατεύθυνση.
Με την έγκριση του Τ.Π.Σ., για το σύνολο των οικισμών του Δήμου Ναυπακτίας με την εκ νέου οριοθέτηση τους σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας,
Το διακύβευμα στοίχημα για το Τ.Π.Σ θα έπρεπε να είναι η διαμόρφωση ενός οδικού χάρτη για την σταδιακή θεραπεία όλων των αστοχιών, ασαφειών και παραλείψεων μέχρι σήμερα στην κατεύθυνση να αποτελέσει πυξίδα για την μετάβαση της Ναυπάκτου σε μια κατεύθυνση πολεοδομικής βιωσιμότητας.
Με αφετηρία τις αρχές της προστασίας του περιβάλλοντος, την διαφύλαξη, ανάδειξη και προστασία της πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, με γνώμονα την βιώσιμη ανάπτυξη και λειτουργία και με δεδομένη την αναγκαιότητα διαμόρφωσης ξεχωριστής ταυτότητας σε κάθε πολεοδομική ενότητα με στόχο την ισόρροπη ανάπτυξη ως ενιαίο πολεοδομικό ποιοτικό σύνολο, η Μόνιμη Επιτροπή ΤΕΕ Ναυπακτίας καταθέτει τις προτάσεις της.
Παρατίθενται παρακάτω βασικά σημεία στα οποία η μελέτη θα πρέπει να αναφερθεί καταδεικνύοντας εμπεριστατωμένα προτάσεις και λύσεις
Η ανάλυση της μελέτης καθόρισε μια πλειάδα συμπληρωματικών προτάσεων οι οποίες θεωρούνται εξαιρετικά κρίσιμες και συμπληρωματικές του προβλεπόμενου σχεδιασμού της μελέτης. Συνοπτικά αναλύονται παρακάτω

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ

ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΛΥΓΙΑ ΞΗΡΟΠΗΓΑΔΟΥ

Α. ΓΕΝΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
Βασική κατεύθυνση για την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού στην παραθαλάσσια αστική ενότητα, αποτελεί η εφαρμογή του σχεδίου πόλης, τόσο στο παλαιό τμήμα (από 1838 έως 1937) που αναθεωρήθηκε σε εφαρμογή των διατάξεων του ΝΔ/τος του 1923 όσο και στις επεκτάσεις του 1937, 1955, 1978 και 1980, στα ρυμοτομικά σχέδια των οικισμών του 1974 & 1977.
Τα ίδια ισχύουν αντίστοιχα και στις προβλεπόμενες περιοχές επέκτασης του ισχύοντος Γ.Π.Σ./88-92, όπως μελετήθηκαν στα πλαίσια των διατάξεων Ν.1337/1983 στην ΠΜΕΑ (Πολεοδομική Μελέτη Επέκτασης & Αναθεώρησης του σχεδίου) και το μεγαλύτερο τμήμα αυτών εγκρίθηκαν το έτος 2005 (35531/30.08./18.11.2005 ΥΑ / ΦΕΚ Δ 1242).
Παράλληλα απαιτείται η οργάνωση των χρήσεων γης σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του Τ.Π.Σ. Δήμου Ναυπακτίας με νέες αναπτυξιακούς θύλακες, ζώνες προστασίας του περιβάλλοντος και νέων επεκτάσεων σχεδίου ή πολεοδομήσεων οικισμών.
Λαμβάνοντας υπόψη :
• την αναοριοθέτηση των ορίων του Ιστορικού Τόπου πόλης Ναυπάκτου (ΥΠΠΟΤ/ΔΝΣΑΚ/587771132/18.10./07.11.2011ΥΑ / ΦΕΚ ΑΑΠ 300)
• την προσωρινή οριοθέτηση του Αρχαιολογικού Χώρου του Κάστρου Ναυπάκτου (ΥΠΠΟΤ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Β1/Φ56/17658/642/27.04/24.05.2011 ΥΑ / ΦΕΚ ΑΑΠ 99)
• την επέκταση της χερσαίας ζώνης λιμένα (195588/08.11/02.12/2021/ΦΕΚ Δ 866 & 16436/31.03./26.041962/ΦΕΚ Β 147)
Σε συνδυασμό με τις κατευθύνσεις του Τ.Π.Σ. επιβάλλεται να επισπευσθεί η δρομολόγηση
• της συμπλήρωσης και επανέγκρισης με Διάταγμα των νέων οριογραμμών των κύριων υδατορεμάτων (Βαρειά, Λαγκαδούλα και Σκα(λα)) της παραθαλάσσιας ενότητας (47164/26.11/10.12.2003 ΥΑ /ΦΕΚ Δ 1354 & 25523/30.03./26.05.2022 Απ. Σ.Α.Δ.Π.Δ.Ε.&Ι. / ΦΕΚ. Δ 363),
• την ολοκλήρωση του καθορισμού των ορίων αιγιαλού, παραλίας και παλαιού αιγιαλού για τον όρμο της Ναυπάκτου και την Παραλία Παλαιοπαναγιάς (6159/14.07/25.08.2005 Απ. Γ.Γ.Π.Δ.Ε./ ΦΕΚ Δ 883 & 33440/3418/17.06./02.07.2009 Απ. Γ.Γ.Π.Δ.Ε. / ΦΕΚ Δ 265 _ 12433/10/19.10.1988/ΦΕΚ Δ 741),
• της αναθεώρησης συνολικά του παλιού ρυμοτομικού σχεδίου όπως ισχύει σε εφαρμογή των διατάξεων του ΝΔ/τος του 1923
• της αναθεώρησης με Π.Δ. για την Πράξη Εφαρμογής των επεκτάσεων του Γ.Π.Σ. 88/92 σε όλες τις Πολεοδομικές Ενότητες όπως προβλέφθηκαν
• της αναοριοθέτησης των ορίων του Παραδοσιακού τμήματος της πόλης Ναυπάκτου όπως χαρακτηρίσθηκε από το 1993 (ΠΔ 28.01/09.02.993 / ΦΕΚ Δ 85) στα όρια της Παλιάς Ναυπάκτου
• της οριοθέτησης του Τοπίου Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους Ναυπάκτου όπως χαρακτηρίσθηκε από το 1973 (Φ.31/51494/3888/18./27.12.1973 ΥΑ / ΦΕΚ Β 1486)

Η βαρύτητα των παραπάνω αναφορών είναι εξαιρετικά κρίσιμη έτσι ώστε στην συνέχεια να είναι δυνατή η δρομολόγηση των πολεοδομικών μελετών εφαρμογής για τις νέες επεκτάσεις ανά πολεοδομική ενότητα /συνοικία καθώς και την πολεοδόμηση των οικισμών ανά οικιστική ενότητα σύμφωνα με τις προβλέψεις της εν λόγω μελέτης.

Β. ΠΡΟΤΑΣΗ ΟΙΚΙΣΤΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ _ ΤΡΙΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
Η Οργάνωση της Οικιστικής Αστικής Ενότητας Ναυπάκτου _ Λυγιά, _ Ξηροπηγάδου με τον καθορισμό - εξειδίκευση των επιτρεπόμενων χρήσεων γης και την ήπια πολεοδόμηση των διάσπαρτων οικιστικών περιοχών στην περιφέρεια του σχεδίου πόλης, για την κάλυψη των αναγκών Α και Β κατοικίας, τουρισμού, αναψυχής και μέρους των χαμηλής όχλησης εργαστηρίων, μέσα στην διαμορφωμένη οικιστικά περιοχή με διάσπαρτη δόμηση. που συνολικά ως πολεοδομική «πεταλούδα» οργανώνεται τελικά σε τρεις βασικές αστικές ενότητες
Στόχος είναι οι τρεις αστικές ενότητες να λειτουργούν πολεοδομικά ποιοτικά αυτόφωτα, αυτόνομα αλλά ταυτόχρονα και συμπληρωματικά
Οι αστικές ενότητες ξεκινάνε από το κεντρικό τμήμα της Ναυπάκτου με φυσικά όρια από δυτικά την Βαρειά και τον Λόφο του Στενού, ως τον Χείμαρρο Σκα ανατολικά. Σε επίπεδο συνοικιών _ πολεοδομικών ενοτήτων περιλαμβάνει τις Π.Ε.2 Γηπέδου, Π.Ε.3 Ψανή, Π.Ε.4 Κάστρου, Π.Ε.5 Κέντρο και Π.Ε.6 Αφροδίτη
Στην οικιστική αστική ενότητα Ναυπάκτου οι πολεοδομικές ενότητες Π.Ε.4 Κάστρου & Π.Ε.5 Κέντρου ορίζουν την Παλιά Ναύπακτο με πυρήνα την Καστρόπολη που έχει ενισχυμένο ρόλο Πολιτιστικά, Αρχαιολογικά, Τουριστικά & Αναπτυξιακά καθιστώντας την ως το τοπόσημο του Δήμου και κρίσιμο τμήμα της Δημοτικής Ενότητας
Στα ανατολικά έχουμε η ευρύτερη αστική ενότητα του Λυγιά με τις συνοικίες _ πολεοδομικές ενότητες Π.Ε.7 Λυγιά _ Δένδρο, Π.Ε. 8 Ξηροπήγαδο, Π.Ε.9 Λυγιάς _ Νιόκαστρο
Στα δυτικά την νέα αστική ενότητα Παλαιοπαναγιάς με τις συνοικία _ πολεοδομική ενότητα Π.Ε.1 Στενό, την προτεινόμενη για Ειδική Πολεοδόμηση Παλαιοπαναγιά, το Καστράκι Παλαιοπαναγιάς και την περιοχή Ελαιοστάσι με τα τρία (3) Ο.Ε.Κ.
Προτείνεται ως κατεύθυνση των πολεοδομικών μελετών εφαρμογής ανά πολεοδομική ενότητα (συνοικία)::
• τον καθορισμό τον χρήσεων γης και κυκλοφοριακής οργάνωσης με σκοπό την αυτοτελή λειτουργία της κάθε αστικής ενότητας

• τον καθορισμό του Μέσου Συντελεστή Δόμησης (ΜΣΔ) στο πραγματικό και όχι στον προτεινόμενο ανά συνοικία και την ενίσχυση του στα προτεινόμενα Πολεοδομικά & Τοπικά Κέντρα

• την διατήρηση της προτεινόμενης Χωρητικότητας Σχεδιασμού ανά συνοικία με παράλληλη αύξηση των προβλεπόμενων κοινωφελών και κοινόχρηστων χώρων

Γ. ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ _ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ
Προτείνεται η βιώσιμη κυκλοφοριακή οργάνωση με μια νέα συγκοινωνιακή στρατηγική, που περιλαμβάνει την μελλοντική Διαγώνια Οδό, την βελτίωση της σημερινής Παράκαμψης (Ε.Ο.) και τις συνδέσεις της με τις τρείς αστικές ενότητες, την νέα εσωτερική Παράκαμψη (Μίνι Περιμετρική), την ενίσχυση των δικτύων για τις μετακινήσεις με μηδενικό περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα, με ηλεκτροκίνηση στις δημόσιες μεταφορές και υποστήριξη των ήπιων μέσων μετακίνησης & την μικροκινητικότητα, την οργάνωση της στάθμευσης κατοίκων ανά αστική ενότητα και κυρίαρχα εντός της Παλιάς Ναυπάκτου και χωροθέτηση στάθμευσης επισκεπτών γύρω από αυτήν και κατά μήκος της χερσαίας ζώνης λιμένα, τον περιορισμό των διαμπερών μετακινήσεων και την υποστήριξη κυκλικών συμπλεκόμενων διαδρομών
Με αναφορά τα παραπάνω να διαμορφωθεί μια νέα κυκλοφοριακή συγκοινωνιακή στρατηγική, που να περιλαμβάνει:
• την μελλοντική Διαγώνια Οδό, με προτεινόμενη χάραξη και κόμβους στην Δημοτική Ενότητα Ναυπάκτου και Αντιρρίου

Η Διαγώνια οδός ως κλειστός αυτοκινητόδρομος δεν μπορεί να έχει ταύτιση με την σημερινή Παράκαμψη Ναυπάκτου, τόσο λόγω των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της όσο και η σημερινή εθνική οδός δεν πρέπει και δεν μπορεί να είναι τμήμα της παραχώρησης για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου (βλέπε Ιόνια Οδό & Κλόκοβα)
Για την Διαγώνια Οδό θα πρέπει να προβλεφθούν τουλάχιστον στα όρια της Δημοτικής Ενότητας (Πλατανόρεμα & Μόρνος) κόμβοι εισόδου & εξόδου
Ως προτεινόμενη χάραξη για την Διαγώνια οδού να προβλεφθεί σύμφωνα με την πρόταση της Ομάδας Εργασίας του Περιφερειακού τμήματος του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας, παράλληλη ή ως fly over της νέας βασικής συλλεκτήριας οδού

• την βελτίωση της σημερινής Παράκαμψης Ναυπάκτου (Ε.65 &Ε.Ο. Ιτέα Αντιρρίου μέσω Παράκαμψης Ναυπάκτου) με τμηματικές νέες χαράξεις, τον ανασχεδιασμό των υφιστάμενων πέντε (5) κόμβων, την κατασκευή νέου ανισόπεδου κόμβου στον Λόφου του Κάστρου με νέα συνδετήρια σε αυτή με την πόλη στην οδό Θέρμου

• την νέα βασική συλλεκτήρια οδός ή Μίνι Περιμετρική που θα ενώνει την διαμπερή κίνηση οχημάτων στις τρεις οικιστικές αστικές ενότητες με τμήματα υπόγεια (τούνελ) και εννιά (9) προτεινόμενους κόμβους

Η χάραξη ενός τέτοιου άξονα μελετήθηκε από τον Σκαπανέα το 1973 και στην συνέχεια προτάθηκαν διαφοροποιημένες εκδοχές τόσο από την Αιτωλική Αναπτυξιακή (2021) όσο και από την πρόταση της Β1 Φάσης του εν λόγω Γ.Π.Σ (2023). Η Μόνιμη Επιτροπή ΤΕΕ προτείνει την πρόταση της Ομάδας Εργασίας του Περιφερειακού τμήματος του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας με μετατόπιση του άξονα στην ανατολική αστική ενότητα και κόμβο στον Χείμαρρο Σκα στην θέση του δημοσίου κτήματος ΑΒΚ 312, πλησίον του ΚΤΕΛ & της Βιομηχανικής Ζώνης
Στην συνέχεια ο άξονας ακολουθεί την οχλούσα σημερινή ζώνη της υπέρ υψηλής τάσης του ΑΔΜΗΕ με κόμβο στην οδό Ολυμπιάδας 2004 για την Π.Ε1.9 Λυγιάς _ Νιοκάστρου και στην συνέχεια στην θέση Άγιος Ανδρέας για την Π.Ε.1.8 Ξηροπηγάδου
Ως βασικοί κόμβοι προτείνονται από δυτικά στις θέσεις Βενέτικου (Ελαιοστάσι) με την Παράκαμψη Ναυπάκτου (Κ1), στην Βαρειά (Κ2) με την νέα Παραχειμάρρια οδό, στο Λόφο Στενό με την οδό Θέρμου (Κ3), στην θέση Αγίου Κηρύκου (Κ4),στην θέση Εβραιόλακκα (Κ5), στην θέση Σκα (Κ6) με την συλλεκτήρια οδό της Παράκαμψης, στην θέση Νιοκάστρου (Κ7) με την οδό Ολυμπιάδας 2004, στην θέση Αγίου Ανδρέα Ξηροπηγάδου (Κ8) και την Παλιά εθνική οδό (Οδός Δελφών), στην θέση Τζάβαρη (Κ9) με την Εθνική οδό.

• τον καθορισμό του Δακτυλίου της αστικής ενότητας Ναυπάκτου ως τμήμα της Μίνι περιμετρικής

Προτεραιότητα έχει η ολοκλήρωση του τμήματος μεταξύ των κόμβων της Βαρειάς (Κ2), έως Κ6 στον Σκα της Μίνι Περιμετρικής που μαζί με την διαμόρφωση των δευτερευουσών συλλεκτήριων, του παραχειμάρριου της Βαρειάς και την βελτίωση των Παραχειμάρριων του Σκα (Οδοί Φωτομάρα & Μεγάλου Αλεξάνδρου) διαμορφώνεται ο Δακτύλιος της αστικής ενότητας Ναυπάκτου
Ο Δακτύλιος της Ναυπάκτου θα ενώνει τις δυτικές τουριστικές ζώνες της Παλαιοπαναγιάς, της λιμενικής εγκατάσταση της Βαρειάς μέσω των τούνελ στον Λόφο του Κάστρου στις ανατολικές της νέας Μαρίνα Ναυπάκτου στις όχθες του Σκα και του δημοσίου κτήματος ΑΒΚ 280 ως τις όχθες του Μόρνου

• την ιεράρχηση και μονοδρόμηση συνολικά των οδών με εφαρμογή του ρυμοτομικού σχεδίου και την ανάπτυξη χρήσεων και δραστηριοτήτων σε τοπική κλίμακα με κυκλικές συμπλεκόμενες διαδρομές οχημάτων και διαμπερές μετακινήσεις για δημόσιες μεταφορές και ήπια μέσα

• τον καθορισμό των δευτερευουσών συλλεκτήριων αξόνων που περιλαμβάνει υφιστάμενους αλλά και νέους άξονες σε όλες τις πολεοδομικές ενότητες

Στους υφιστάμενους συλλεκτήριους άξονες περιλαμβάνονται τμήματα της Παλιάς Εθνικής οδού, τμήματα της Επαρχιακής οδού Ναυπάκτου Θέρμου (οδός Θέρμου), οι Παραχειμάρριοι οδοί του Σκα (Μεγάλου Αλεξάνδρου & Φωτομάρα), τμήματα της παραλιακής οδού Μακεδονίας
Στους προτεινόμενους συλλεκτήριους άξονες έχουμε τους Παραχειμάρριους άξονες της Βαρειάς, τον Παραποτάμιο του Μόρνου με τις συνδέσεις του με τις Π.Ε.8 Ξηροπηγάδου, Π.Ε.7 Λυγιά _ Δένδρο, Π.Ε.6 Αφροδίτη, τους νότιους περιμετρικούς άξονες του σχεδίου για την Π.Ε.1 Στενού, την Π.Ε.7 Λυγιά _ Δένδρο & Π.Ε.8 Ξηροπηγάδου
Οι δευτερεύουσες συλλεκτήριοι άξονες οργανώνονται ως μονόδρομοι με διπλούς ποδηλατόδρομους, στάσης λεωφορείων και μέσων μαζικής μεταφοράς, σημεία φορτοεκφορτώσεων χωρίς παρόδια στάθμευση οχημάτων

• την υποστήριξη των μετακινήσεων με μηδενικό περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα, με ηλεκτροκίνηση στις δημόσιες μεταφορές και των ήπιων μέσων μετακίνησης & την μικροκινητικότητα,

Αναθεωρείται ο υφιστάμενος σχεδιασμός ποδηλάτου και διαμορφώνεται ένα ασφαλές δίκτυο με υποδομές ποδηλάτου, τοπικής κλίμακας ανά συνοικία και υπερ-τοπικής κλίμακας.
Προτείνεται η διαμόρφωση ενός ασφαλές δικτύου διπλών ποδηλατοδρόμων σε όλους τους δευτερεύοντες συλλεκτήριους άξονες
Σύνδεση μέσω ποδηλάτου της οικιστικής ενότητας Ναυπάκτου, Λυγιά, Ξηροπηγάδου στα ανατολικά με την Κάτω Δάφνη και την Δημοτική Ενότητα Ευπαλίου του Δήμου Δωρίδος, στα δυτικά με την Κάτω Μαμουλάδα και την Κάτω Αφροξυλία ως και την Δημοτική Ενότητα Αντιρρίου.
Στο παραλιακό τμήμα της Δημοτικής Ενότητας διαμόρφωση του Ποδηλατοδρόμου Ναυπακτίας με στόχο την σταδιακή δημιουργία ποδηλατικού δικτύου από το Αντίρριο και την Ρίζα της Δημοτικής Ενότητας Αντιρρίου στα δυτικά και κατά μήκος του Μόρνου ως το Χάνι του Λόη και τους οικισμούς της Παραλιακής Δωρίδας στα ανατολικά
Με την ολοκλήρωση του Δακτυλίου Ναυπάκτου το σύνολο της Παλιάς Ναυπάκτου καθορίζεται ως περιοχή ήπιων μετακινήσεων, κλιματικά ουδέτερη (L.E.Z. : Low Emission Zone) και έξυπνη (Smart City)

• την οργάνωση της στάθμευσης κατοίκων και επισκεπτών ανά αστική ενότητα και κυρίαρχα εντός και γύρω της Παλιάς Ναυπάκτου, χωροθέτηση στάθμευσης επισκεπτών γύρω από αυτήν και κατά μήκος της χερσαίας ζώνης λιμένα.

Στα πλαίσια της αναθεώρησης της πολεοδομικής μελέτης των επεκτάσεων της Πράξης Εφαρμογής των επεκτάσεων του ΓΠΣ 88/92 για τις Π.Ε.1.2. Γηπέδου, και Π.Ε.1.7 Λυγιάς _ Δένδρο, με περιοχές χρήσεις πολεοδομικού κέντρου να υπάρχει πρόβλεψη δέκα (10) θέσεων μη παρόδιας στάθμευσης ανά ένα (1) στρέμμα
Για την ίδια μελέτη για τις περιοχές γενικής κατοικίας στις Π.Ε.1 Στενού, Π.Ε.2. Γηπέδου, Π.Ε.7 Λυγιάς _ Δένδρο και Π.Ε.8 Ξηροπηγάδου να προβλεφθούν τουλάχιστον δύο (2) θέσεις στάθμευσης ανά κατοικία σε οικόπεδο και χώροι στάθμευσης εκτός οδού πλησίον των δευτερευουσών συλλεκτήριων αξόνων.
Αντίστοιχες προβλέψεις να ισχύσουν για τις περιοχές Πολεοδομικού Κέντρου, Γενικής Κατοικίας, Αμιγείς Κατοικία σε νέες επεκτάσεις όπως στην πολεοδόμηση της Παλαιοπαναγιάς
Οργάνωση και χωροθέτηση της στάθμευσης και υποδοχής τουριστών στην Ακρόπολη του Κάστρου (Ίτς Καλέ) (Π.Ε.4 Κάστρου), στον Εβραιόλακκα (Π.Ε.5 Κέντρου) στο Στάδιο και στην Λαγκαδούλα (Π.Ε.2 Γηπέδου) στον Σκα (Π.Ε.6. Αφροδίτης, Π.Ε.7 Λυγιάς Δένδρο, Π.Ε.9. Λυγιάς Νιοκάστρου)

• την οργάνωση των χρήσεων γης σε επίπεδο οικιστικών αστικών ενοτήτων και πολεοδομικών ενοτήτων με αναφορά στις καθημερινές λειτουργίες της πόλης (Διοίκηση, Υπηρεσίες, Σχολική Στέγη, Αθλητισμός, Αναψυχή, κοκ) για την λειτουργία της κάθε αστικής ενότητας με τις αρχές των πόλεων των 15 λεπτών

Δ. ΠΡΟΤΑΣΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ _ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ & ΕΙΔΙΚΩΝ ΖΩΝΩΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Η οικιστική αστική ενότητα Ναυπάκτου _ Λυγιά _ Ξηροπηγάδου αναπτύσσει ως σήμερα τις βασικές λειτουργικές χρήσεις του κυρίως γραμμικά ενώ η τοπογραφία και η εξέλιξη του ρυμοτομικού σχεδίου την τοποθετεί στον χώρο ως πολεοδομική «πεταλούδα»
Για την ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης και λειτουργίας της Ναυπάκτου και της Δημοτικής Ενότητας συνολικά, η Μόνιμη Επιτροπή ΤΕΕ Ναυπακτίας προτείνει ο σχεδιασμός της παρούσας μελέτης να προσδοκά την μελλοντική λειτουργία των τριών αστικών ενοτήτων με νέους θύλακες δραστηριοτήτων και χρήσεων που να πατάνε στο εύρος αυτής της πολεοδομικής πεταλούδας
Στόχος είναι μέσα από τα πολεοδομικά εργαλεία κάθε συνοικία (πολεοδομική ενότητα) στο μέλλον να καλύπτει τις βασικές ανάγκες σε προσχολική και πρωτοβάθμια σχολική υποδομή, ο δημόσιος χώρος να είναι ποιοτικός ελεύθερους χώρους. Συνεπώς προτείνεται στα πλαίσια οργάνωσης των χρήσεων :

• Προσαρμογή της πολεοδομικής εφαρμογής με αναφορά στις τρεις αστικές ενότητες
Επανακαθορισμός των τομέων όρων και περιορισμών δόμησης και καθαρισμό χρήσεων γης ανά συνοικία και δέσμευση χώρων για κοινωνικό εξοπλισμό
Πολεοδόμηση της περιοχής Παλαιοπαναγιάς με την ειδική πολεοδομική ρύθμιση που υιοθετήθηκε και στην περιοχή Μάτι και με πρόβλεψη έργων διευθέτηση του Χειμάρρου Βαρειάς στην σημερινή όδευση της ή με αναφορά την Ιστορική διαδρομή της
Χωροθέτηση Τοπικού Κέντρου Συνοικίας στην Π.Ε.1 Στενό
Αποκατάσταση ως περιοχές Γενικές Κατοικίας των περιοχών που χαρακτηρίστηκαν ως Αμιγούς Κατοικίας στις Π.Ε.4 Κάστρου, Π.Ε.5 Κέντρο, Π.Ε.6 Αφροδίτη σύμφωνα με το Διάταγμα του 2019

• Αρχαιολογικό Πάρκο Καστρόπολης

Συνεργασία με την Αρχαιολογική Υπηρεσία για:
την διαμόρφωση εισόδου στην Ακρόπολη του Κάστρου, χώρος υποδοχής επισκεπτών και την σήμανση και βελτίωση διαδρομών εντός του Αρχαιολογικού Χώρου (Πολιτιστικό Μονοπάτι)
την διαμόρφωση του Πολιτιστικού Πάρκου Δυτικής Φόσσας καθώς και Ανατολικής Φόσσας
την διαμόρφωση του Αρχαιολογικού Πάρκου στην Ακρόπολη του Κάστρου (διαδρομές, θέσεις θέας, σήμανση, ενημερωτικά συστήματα)

• Πολιτιστικό Πάρκο Παλιάς Ναυπάκτου

Διαμόρφωση και επέκταση του Πολιτιστικού πάρκου της Παλιάς Ναυπάκτου στην Βατόβρυση και στα Προσφυγικά (Π.Ε.4 Κάστρου & Π.Ε.5 Κέντρου)

• Νέα Διοικητικά _ Πολιτιστικά Πάρκα
Νέο Διοικητικός & Πολιτιστικός Πόλος Πολεοδομικού Κέντρου στην Π..Ε.2 Γηπέδου και στην Π.Ε.7 Λυγιάς _ Δένδρο στα τμήματα Πολεοδομικού Κέντρου

• Νέος σχολικός χωροταξικός σχεδιασμός _ Σχολικά Πάρκα

Νέος σχολικός χωροταξικός σχεδιασμός με πρόβλεψη Παιδικού Σταθμού, Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου σε κάθε πολεοδομική ενότητα

Ανασχεδιασμός του σχολικού συγκροτήματος της Π.Ε.3 Ψανής με σταδιακή απομάκρυνση εκπαιδευτικών δομών και τοποθέτηση πολιτιστικών, τουριστικών, κοινωφελών δραστηριοτήτων

Νέο σύγχρονο σχολικό συγκρότημα του 1ου Γυμνασίου και Λυκείου στα Διαμαντεϊκα (Ο Τ 372 _ Π.Ε.1.7 Λυγιάς Δένδρο)

Χωροθέτηση και διαμόρφωση Προσχολικό, Αθλητικό Πάρκο στην Μεγαλομάτα (Π.Ε..4 Κάστρο)
Απομάκρυνση του υποσταθμού της ΔΕΗ στην συνοικία Λυγιά Νιοκάστρου (Π.Ε.9) και διαμόρφωση σχολικού αθλητικού Πάρκου
Πρόβλεψη για Νέο Σχολικό και Αθλητικό πάρκο στην πολεοδόμηση της Παλαιοπαναγιάς

• Παραγωγικό Πάρκο Μεταφορών, Άθλησης & Πρασίνου

Χωροθέτηση και ανάδειξη Παραγωγικού Πάρκο Μεταφορών, Άθλησης και Πρασίνου του Σκα (Π.Ε.7.Λυγιάς Δένδρο, Π.Ε.9 Λυγιάς Νιοκάστρου)

Οργάνωση των χρήσεων γης παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων ή χρήσεων (ΠΕΔ ή ΠΕΧ) μεταξύ της Π.Ε.9 Λυγιάς _ Νιόκαστρο και Π.Ε.6 Λυγιάς Δένδρο, Π.Ε,8 Ξηροπηγάδου με αναφορά την προτεινόμενη χάραξη του αστικού άξονα και της Διαγώνιας Οδού και των γραμμών υψηλής τάσης του ΑΔΜΗΕ
Συνολική ανάπλαση του Χειμάρρου Σκα (λα) σε γραμμικό πάρκο με ανασχεδιασμό των συνδέσεων και των κόμβων, διαμόρφωση περιπατητικών, ποδηλατικών και αθλητικών διαδρομών, ζώνες πρασίνου και δραστηριοτήτων, παιδικών χαρών και στάθμευσης
Οργάνωση των χρήσεων γης παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων ή χρήσεων (ΠΕΔ ή ΠΕΧ) κατά μήκος της Επαρχιακής Οδού (ΕΠ 17) Ναυπάκτου Θέρμου από τον Κόμβο Κ2 της Παράκαμψης Ναυπάκτου ως την θέση Κάτω Αφροξυλιά
Συνολική διευθέτηση και ανάπλαση του Χειμάρρου Βαρειάς από την θέση Κάτω Αφροξυλιά σε γραμμικό πάρκο με διαμόρφωση περιπατητικών, ποδηλατικών και αθλητικών διαδρομών, ζώνες πρασίνου και δραστηριοτήτων, παιδικών χαρών και στάθμευσης

• Ζώνη Τουρισμού & Αναψυχής

Καθορισμός περιοχών με χρήσεις Τουρισμού & Αναψυχής στην Π.Ε. 2 Γηπέδου, Π.Ε.6 Αφροδίτης, και επέκτασης της περιοχής της πρότασης Τουρισμού Αναψυχής στην Παραλία Παλαιοπαναγιάς

Αναθεώρηση της πρότασης αξιοποίησης του τουριστικού λιμένα Μαρίνα και του Κέντρο Ναυπηγικής Τέχνης στο Γρίμποβο με ολοκληρωμένη πρόταση ανάπτυξης μέσω ΣΔΙΤ (Π.Ε. 6 Αφροδίτης)

Αναθεώρηση, συμπλήρωση πρότασης και μελετών, ολοκλήρωση νέας δημοτικής λιμενικής εγκατάστασης στην Βαρειά για την εξυπηρέτηση της μεσαίας κρουαζιέρας του Κορινθιακού Κόλπου (Π.Ε..2 Γηπέδου)

Αποκατάσταση ως περιοχές Γενικές Κατοικίας των περιοχών που χαρακτηρίστηκαν ως Αμιγούς Κατοικίας στις Π.Ε.4 Κάστρου, Π.Ε.5 Κέντρο, Π.Ε.6 Αφροδίτη σύμφωνα με το Διάταγμα του 2019

Την επέκταση του γραμμικού πάρκου και της τουριστικής ζώνης στις δυτικές εκβολές του Σκα στο ανατολικό τμήμα με την αξιοποίηση του Δημοσίου Κτήματος ως Πάρκο Πόλης και Αναψυχής ως τις εκβολές του Μόρνου

• Πάρκα Πόλης & Συνοικίας

Διαμόρφωση Πάρκων πόλης, άθλησης και αναψυχής ανά αστική ενότητα με γραμμικό Πάρκο στην Βαρειά (Π.Ε.1 Στενού, Παλαιοπαναγιά), γραμμικό Πάρκο Λαγκαδούλας (Π.Ε.2 Γηπέδου) και γραμμικό Πάρκο Σκα (Π.Ε.6 Αφροδίτης, Π.Ε.7 Λυγάς Δένδρο, Π.Ε.9 Λυγιάς Νιόκαστρο)

Ανάδειξη αρχαίων υδραυλικών εγκαταστάσεων και διαμόρφωση πάρκο νερού στην συνοικία Ξηροπηγάδου

Είναι δεδομένο ότι το πολεοδομικό καθεστώς της Οικιστικής Ενότητας Ναυπάκτου, Λυγιά, Ξηροπηγάδου παρουσιάζει μια διαχρονική ασυμβατότητα και σύγκρουση τάσεων.
Η μη ολοκλήρωση των τριών παλιότερων χωροταξικών σχεδιασμών (ρυθμιστικό πλαίσιο δεκαετίας του 1970 και ΓΠΣ 88/92) και η απότομη διακοπή της όποιας πολεοδομικής δραστηριότητας που έφερε η μακρά περίοδο (1998-2019) του Οικιστικού ζητήματος με πάνω από μια εικοσαετία, πολεοδομικής αβεβαιότητας, στασιμότητας και ασάφειας.
Συνεπώς σε κάθε Πολεοδομική Ενότητα είναι ανάγκη η δρομολόγηση ξεχωριστών πολεοδομικών μελετών που θα αντικαταστήσουν το σύνολο του σημερινού πολεοδομικού καθεστώτος με αναδιάταξη των πολεοδομικών μεγεθών, καθορισμός αρτιοτήτων με την αρτιότητα ένταξης στο σχέδιο και αναμόρφωση των Μέσων Συντελεστών Δόμησης και προβλεπόμενων υψών στα πραγματικά δεδομένα

ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ
Οι οικισμοί της Δημοτικής Ενότητας Ναυπάκτου αποτελούν ουσιαστικά προάστια του Πολεοδομικού συγκροτήματος και είναι απαραίτητη η οριοθέτηση και πολεοδομική οργάνωση τους.
Είναι απαραίτητο για την προστασία και ανάδειξη των οικισμών της Δημοτικής Ενότητας Ναυπάκτου, στα πλαίσια οριοθέτησης τους τα τμήματα που θα αναγνωριστούν ως προϋφιστάμενα του 1923 να ελέγχονται από το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής για τις παρεμβάσεις στον ιδιωτικό και δημόσιο χώρο.
Για το σύνολο των οριοθετημένων οικισμών της Δημοτικής Ενότητας Ναυπάκτου θα πρέπει να διασφαλιστεί μέσω της Ζώνης Ανάπτυξης Οικισμών (Ζ.Α.Ο.) με σκοπό την υποστήριξη και ενίσχυση του περιφερειακού δικτύου οικισμών, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του δημογραφικού και ενίσχυσης της αποκέντρωσης.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΝΤΙΡΡΙΟΥ

Η Δημοτική Ενότητα Αντιρρίου είναι η βασική πύλη εισόδου της Ναυπακτίας και θα πρέπει να εξελιχθεί και στη Θαλάσσια Πύλη της Ναυπακτίας
Κρίσιμοι παράμετροι είναι:
Η αξιοποίηση της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Αντιρρίου με την αναβάθμιση της Ανατολικής Προβλήτας για την κύρια λειτουργία του Πορθμείου του Ρίου Αντιρρίου από εκεί.
Η αποκατάσταση της Δυτικής Φόσσας στο Κάστρο Αντιρρίου και σύνδεση με την διευρυμένη Ανατολική Φόσσα για την διαμόρφωση ενός μικρού σύγχρονου αλιευτικού καταφυγίου.
Η αναδιαμόρφωση της Δυτικής Προβλήτας για την κατασκευή ενός Καταφυγίου Τουριστικών Σκαφών και τμήμα για την έκτακτη λειτουργία του Πορθμείου.
Η πρόταση χρήσεων γης για το Δημόσιο Κτήμα ΑΒΚ 314 _ Πρώην Εργοταξιακοί Χώροι να είναι για δημιουργία ενός Hub Θαλάσσιου Τουρισμού με Τουριστικό Λιμένα, Αγκυροβόλι, θέσεις στεγασμένης και μη διαχείμασης σκαφών αναψυχής και ιστιοπλοϊκών, χώρος επισκευής και συντήρησης αυτών, χρήσεις εμπορίου, εστίασης, αναψυχής καθώς και μεγάλο Πάρκο Αναψυχής, Αθλητισμού και Πρασίνου.
Συμπληρωματικά είναι αναγκαία η προστασία και αναβάθμιση του Καταφυγίου της Μακύνειας για την ενίσχυση του Αλιευτικού Τουρισμού.
Στον πυρήνα της Θαλάσσιας Πύλης της Ναυπακτίας βρίσκεται το Κάστρο Αντιρρίου που μπορεί να εξελιχθεί σε πολιτιστικό κέντρο υπαίθριων εκδηλώσεων και εκθέσεων

Η Δημοτική Ενότητα Αντιρρίου είναι και ο Κόμβος της Ναυπακτίας με την σύνδεση των Διευρωπαϊκών Αξόνων Ε55 και της Ε65 μέσω της Ιόνιας Οδού και της μελλοντικής Διαγώνια Οδού στην Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης
Η προτεινόμενη προς πολεοδόμηση θέση ΠΕΔ παραγωγικών εγκαταστάσεων χαμηλής και μέσης όχλησης, στη Δ.Ε. Αντιρρίου, δυτικά της διασταύρωσης Ιόνιας Οδού με την Ε.Ο. 5 (παλιά Εθνική Οδός), στη θέση Σπαρτοράχη, να έχει πρόβλεψη και για Τεχνόπολις με αναφορά μελλοντική συγκοινωνιακή εξέλιξη της περιοχής καθώς και την σύνδεση με το Πανεπιστήμιο Πατρών. Για τον λόγω αυτό προτείνεται η επέκταση αυτών των χρήσεων και ανατολικά του Κόμβου με πρόσβαση από την θέση Λεύκες.
Η προτεινομένη χάραξη και η μελλοντική κατασκευή της Διαγώνιας Οδού στην Δ.Ε. Αντιρρίου θα πρέπει να προβλεφθεί στα πλαίσια της μελέτης του Τ.Π.Σ. ειδικά για την πολεοδόμηση του Κάτω Πλατανίτη και την οριοθέτηση του Άνω Πλατανίτη

Στα πλαίσια των μελετών διευθέτησης των χειμάρρων δυτικά (Ριζόρεμα, Νυφόρεμα, Χαλουλαγάς, Μπιτζιάκος) και ανατολικά (Νερομάνα, Βαθύρεμα, Σχινόρεμα, Πλατανόρεμα) του Αντιρρίου να προβλεφθούν και έργα προστασίας της διάβρωσης των ακτών.
Τα έργα αυτά να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα με την απόδοση ζωνών αναψυχής και πρασίνου με έμφαση στις ήπιες μορφές μετακινήσεων (πχ ποδήλατο, μικροκινητικότητα)

Για το σύνολο των οριοθετημένων οικισμών της Δημοτικής Ενότητας Αντιρρίου θα πρέπει να διασφαλιστεί μέσω της Ζώνης Ανάπτυξης Οικισμών (Ζ.Α.Ο.) με σκοπό την υποστήριξη και ενίσχυση του περιφερειακού δικτύου οικισμών, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του δημογραφικού και ενίσχυσης της αποκέντρωσης.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΧΑΛΚΕΙΑΣ

Η Δημοτική Ενότητα Χάλκειας περιλαμβάνει το σύνολο των στοιχείων για την βιώσιμη ανάπτυξη ενός τόπου, από μνημεία, ιστορία και φυσικό πλούτο, σε πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή παραγωγή, οικισμοί που αντιστέκονται στην ερήμωση και σημαντικά έργα υποδομών που ολοκληρώθηκαν (βλέπε Ιόνια Οδό) και που μπορούν να αξιοποιηθούν (Σιδηρόδρομος, Λιμένες) καθώς ιστορικό φυσικό τοπίο (Όρος Βαράσοβα) που αποτελεί πόλος έλξης εναλλακτικού τουρισμού
Στην πρόταση εναλλακτικών σεναρίων προτείνεται η εξέταση καθορισμού επιπλέον ζώνης Τουρισμού στην θέση Καβουρότρυπα ως Περιοχή Ελέγχου Χρήσεων γης (ΠΕΧ).
Ακόμη προτείνεται οι ανάγκες επεξεργασίας αστικών λυμάτων της Δυτικής Χάλκειας είτε να εξυπηρετηθεί μέσω σύνδεσης με το σύστημα επεξεργασίας του Δήμου Ι.Π. Μεσολογγίου είτε μέσω μιας μικρότερης μονάδας.
Για την Ανατολική Χάλκεια προτείνεται να χωροθετηθεί μικρή μονάδα επεξεργασία λυμάτων για τις ανάγκες των οικισμών.
Για το σύνολο των οριοθετημένων οικισμών της Δημοτικής Ενότητας Χάλκειας θα πρέπει να διασφαλιστεί μέσω της Ζώνης Ανάπτυξης Οικισμών (Ζ.Α.Ο.) με σκοπό την υποστήριξη και ενίσχυση του περιφερειακού δικτύου οικισμών, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του δημογραφικού και ενίσχυσης της αποκέντρωσης.

ΟΡΕΙΝΗ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑ

Η Ορεινή Ναυπακτία αποτελεί μια ιστορική περιοχή με οικισμούς με στιβαρή αρχιτεκτονική, μονοπάτια, γεφύρια που προϋπάρχουν από τα προεπαναστατικά χρόνια και που άντεξαν στο χρόνο μέσα από πολύ δύσκολους καιρούς και συνθήκες, ωστόσο πλέον κινδυνεύουν και αυτά από την γενική τάση ερημοποίησης και απαξίωση της υπαίθρου.
Η Ορεινή Ναυπακτία είναι ένα φυσικό πάρκο με απαράμιλλο κάλλους που έχει απωλέσει τον αγροτικό κτηνοτροφικό του χαρακτήρα ενώ οι πόροι του πλέον αξιοποιούνται τόσο για την υδροδότηση μεγάλου τμήματος της Χώρας όσο και για την παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Η Ορεινή Ναυπακτία είναι ένα εξελισσόμενο brand εναλλακτικού τουρισμού που βρίσκεται σε ένα κρίσιμο κόμβο βιωσιμότητας και προοπτικής
Η Μελέτη του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου για τον Δήμο Ναυπακτίας θα πρέπει να θέση ως στόχο από την μια να δοθούν κατευθύνσεις για την αναχαίτηση της απαξίωσης του ορεινού δομημένου περιβάλλοντος και από την άλλη να περιοριστεί η αλόγιστη εκμετάλλευση των φυσικών πόρων που αλλοιώνει το φυσικό περιβάλλον της περιοχής.
Η Ορεινή Ναυπακτία για είναι βιώσιμη χρειάζεται προστασία στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον, χρειάζεται πιο ασφαλή πρόσβαση με συντήρηση του υφιστάμενου οδικού δικτύου σε όλους τους οικισμούς και με σεβασμό στο τοπίο είναι αναγκαία η ανάπτυξη νέων κύριων διαδρομών για την ασφαλή σύνδεση μεταξύ των οικισμών Ναυπακτίας αλλά και με τους οικισμούς των γύρω Δήμων (Διαδημοτική & Διαπεριφερειακή σύνδεση).

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΠΟΔΟΤΤΙΑΣ

Η Αποδοττία αποτελεί τον τουριστικό πόλο της Ορεινής Ναυπακτίας και η σταδιακή στροφή προς τον εναλλακτικό φυσιολατρικό τουρισμό πρέπει να ενισχυθεί με την αποκατάσταση των παλιών διαδρομών μονοπατιών, την προστασία του φυσικού πλούτου και την ανάδειξη της αρχιτεκτονικής φυσιογνωμίας των οικισμών.
Είναι απαραίτητο για την προστασία και ανάδειξη των οικισμών της Αποδοττίας, στα πλαίσια οριοθέτησης τους τα τμήματα που θα αναγνωριστούν ως προϋφιστάμενα του 1923 να ελέγχονται από το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής για τις παρεμβάσεις στον ιδιωτικό και δημόσιο χώρο.

Για το σύνολο των οριοθετημένων οικισμών της Δημοτικής Ενότητας Αποδοττίας θα πρέπει να διασφαλιστεί μέσω της Ζώνης Ανάπτυξης Οικισμών (Ζ.Α.Ο.) με σκοπό την υποστήριξη και ενίσχυση του περιφερειακού δικτύου οικισμών, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του δημογραφικού και ενίσχυσης της αποκέντρωσης.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΛΑΤΑΝΟΥ

Στην Δημοτική Ενότητα Πλατάνου ο οικισμός του Πλατάνου, οι οικισμοί γύρω από την Τεχνητή Λίμνη Ευήνου και οι λοιποί οικισμοί έχουν ξεχωριστή αρχιτεκτονική και δεν έχουν έντονες αλλοιώσεις στην φυσιογνωμία τους.
Η πρόβλεψη χρήσεων και η μελέτη ανάδειξης της περιοχής γύρω από την Ευηνολίμνη ως τόπος αναψυχής και εναλλακτικού τουρισμού ξεκινά με την παρακολούθηση και μελέτη των κατολισθέντων φαινομένων για την διατήρηση των οικισμών.
Είναι απαραίτητο για την προστασία και ανάδειξη της φυσιογνωμίας των οικισμών της Πλατάνου, στα πλαίσια οριοθέτησης τους τα τμήματα που θα αναγνωριστούν ως προϋφιστάμενα του 1923 να ελέγχονται από το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής για τις παρεμβάσεις στον ιδιωτικό και δημόσιο χώρο.

Για το σύνολο των οριοθετημένων οικισμών της Δημοτικής Ενότητας Πλατάνου θα πρέπει να διασφαλιστεί μέσω της Ζώνης Ανάπτυξης Οικισμών (Ζ.Α.Ο.) με σκοπό την υποστήριξη και ενίσχυση του περιφερειακού δικτύου οικισμών, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του δημογραφικού και ενίσχυσης της αποκέντρωσης.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΥΛΛΗΝΗΣ

Στην Πυλλήνη είναι σημαντικές οι δυνατότητες ανάπτυξης εναλλακτικού, ιαματικού (Λουτρά Στάχτης) και αγροτικού κτηνοτροφικού τουρισμού με τον μοναδικό κάμπο της και το εν γένει τοπίο της. Η αρχιτεκτονική της είναι ξεχωριστή καθώς αποτελεί το αποτύπωμα των παλιών ξακουστών Πυλλήνιων πετράδων των αρχών του 20ου αιώνα.
Είναι απαραίτητο για την προστασία και ανάδειξη των οικισμών της Πυλλήνης, στα πλαίσια οριοθέτησης τους τα τμήματα που θα αναγνωριστούν ως προϋφιστάμενα του 1923 να ελέγχονται από το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής για τις παρεμβάσεις στον ιδιωτικό και δημόσιο χώρο.

Για το σύνολο των οριοθετημένων οικισμών της Δημοτικής Ενότητας Πυλλήνης θα πρέπει να διασφαλιστεί μέσω της Ζώνης Ανάπτυξης Οικισμών (Ζ.Α.Ο.) με σκοπό την υποστήριξη και ενίσχυση του περιφερειακού δικτύου οικισμών, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του δημογραφικού και ενίσχυσης της αποκέντρωσης.

ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΣ ΜΟΝΙΜΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΡ. ΠΑΤΟΥΧΑΣ _ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

ΜΕΛΗ

ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΗ _ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ ΜΗΧΑΝΙΚΟ

ΛΑΜΠΡΙΝΑ ΖΗΣΙΜΟΠΟΥΛΟΥ _ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ ΜΗΧΑΝΙΚΟ

ΜΑΝΘΑ ΚΟΡΓΙΑΛΑ _ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

ΕΥΗ ΠΑΛΙΟΥ ΛΙΑΡΟΥ _ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

ΠΕΝΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΥ _ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΥ _ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΛΛΙΝΑΣ _ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΟΡΥΚΤΩΝ ΠΟΡΩΝ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΥΡΙΤΣΗΣ _ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΡΠΕΛΗΣ _ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΡΙΝΗΣ _ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΤΣΙΡΙΜΩΚΟΣ _ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΚΑΛΙΩΤΗΣ _ ΑΓΡΟΝΟΜΟΣ ΤΟΠΟΓΡΑΦΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ