ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΡΟΚΡΙΝΟΜΕΝΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΛΕΤΗ ΣΕΝΑΡΙΟ 2 - ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΥΝΑΜΙΚΗΣ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΤΟΠΙΩΝ ΓΙΑ ΒΙΩΣΙΜΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ
Στους στόχους του Τ.Π.Σ. περιλαμβάνεται η συγκράτηση με σταδιακή αύξηση πληθυσμού και η ισόρροπη-ισοσκελισμένη ανάπτυξη περιοχών. Με τη μείωση όμως των ορίων των οικισμών, που προβλέπεται από το Π.Δ. 194/2025 και τη μείωση των διαθέσιμων οικοπέδων προς δόμηση, δεν επιτυγχάνονται οι παραπάνω κύριοι στόχοι, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψιν ότι την τελευταία 15ετία διαπιστώνεται σταθερά αυξανόμενη τουριστική ανάπτυξη στο νησί.
Κατηγορία 1: ΟΙΚΙΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ (ΟΙΚ)
Διεύρυνση Πληθ. Χωρητ. και πολεοδόμηση:
• Οι οικιστικές επεκτάσεις στους οικισμούς, πλην της Μύρινας, να εξετάζονται ανά οικισμό και τα κριτήρια να μην είναι μόνο μετρητικά αλλά και ποιοτικά, όπως άλλωστε προτείνεται ήδη από την παρούσα μελέτη για τον οικισμό της Μύρινας. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της ενοποίησης Καλλιόπης - Κοντοπουλίου, η οποία προτεινόταν στο ΣΧΟΟΑΠ Μούδρου. Η δημιουργία υποδομών και η εντός οργανωμένων πλαισίων ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής αποτελεί επιτακτική ανάγκη, η οποία θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν από την μελετητική ομάδα για τη διαμόρφωση του Τ.Π.Σ. Ο ισχυρισμός στη μελέτη ότι «λόγω του ότι ο συγκεκριμένος οικιστικός υποδοχέας δεν ενεργοποιήθηκε ως σήμερα, δεν προβλέπεται η διατήρηση της εν λόγω επέκτασης» είναι ατυχής, καθώς δεν έχει λάβει υπόψιν του τις συνθήκες που οδήγησαν στην μη ενεργοποίησή του (π.χ. έλλειψη κονδυλίων για μελέτες, εκτεταμένη περίοδο οικονομικής κρίσης και covid), καθώς και τις πραγματικές, σημερινές συνθήκες που επιτάσσουν την ενεργοποίηση μέσω του Τ.Π.Σ. Η συγκεκριμένη ενοποίηση, με πολεοδόμηση του συνόλου των δύο οικισμών όπως προβλεπόταν στο ΦΕΚ 633/ΑΑΠ/31.12.2010 θα πρέπει να συμπεριληφθεί και στα πλαίσια του Τ.Π.Σ., καθώς παρατηρείται ολοένα αυξανόμενη τουριστική ανάπτυξη στην παραλία του Κέρους.
• Στα πλαίσια επανακαθορισμού των ορίων των οικισμών κάτω των 2000 κατοίκων, να ελαχιστοποιηθούν οι περιοχές που μένουν εκτός της ζώνης Β. Επιβάλλεται προσεκτικός καθορισμός ανά οικισμό, ούτως ώστε να αποφευχθούν λάθη και αστοχίες. Στην περίπτωση που δυνητικά διαπιστώνονται φυσικά όρια (π.χ. ρέματα, δρόμοι), προτείνεται ο σχεδιασμός των ορίων των οικισμών να γίνεται συνυπολογίζοντάς τα. Στις περιοχές που θα μείνουν εκτός ζώνης Β, να πραγματοποιηθεί πολεοδόμηση από τη ζώνη Β μέχρι το όριο του Νομάρχη, με αρτιότητες και όρους δόμησης που θα έχουν λάβει υπόψιν το μέγεθος των ιδιοκτησιών και δεν θα δράσουν απαγορευτικά στην δυνατότητα οικοδόμησης. Η μικροϊδιοκτησία και τα κεκτημένα δικαιώματα πολιτών τα τελευταία 40 έτη θα πρέπει να διαφυλαχθούν.
• Να ληφθεί μέριμνα ώστε να μη χαθεί η αρτιότητα στο συνεκτικό κομμάτι των οικισμών (ζώνη Α) στα οικόπεδα με εμβαδόν <150 τ.μ., καθώς οι περισσότερες ιδιοκτησίες στην ζώνη αυτή στους οικισμούς της Λήμνου έχουν εμβαδόν<150 τ.μ.
• Η πολεοδόμηση, όπου αυτή προβλέπεται, θα πρέπει να γίνει με επίσπευση της διαδικασίας, όπως προβλέπεται από την μελέτη των Τ.Π.Σ. για την περίπτωση της Μύρινας και του Μούδρου.
• Η επέκταση της Μύρινας να συμπεριλάβει περιοχές όπου ήδη υπάρχει οικοδομική δραστηριότητα, για να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές και να υπάρξει οργανωμένη δόμηση - Ανατολικά προς «Αμυγδαλιές», Βόρεια προς την περιοχή βόρεια του Ανδρωνίου μέχρι την 88ΣΔΙ, Νότια προς την περιοχή προς το Πλατύ.
• Ο οικισμός του Μούδρου και του Παλαιού Πεδινού διέπονται από το ΦΕΚ 138/Δ΄/1981 (οικισμοί προ του 1923), όπως και η πόλη της Μύρινας, με ευνοϊκότερους όρους δόμησης σε σχέση με τους οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων. Στα πλαίσια της μελέτης του Τ.Π.Σ. και στην οριοθέτηση/αναοριοθέτηση των οικισμών αναφέρεται ότι από τη διαδικασία εξαιρείται μόνο ο οικισμός της Μύρινας. Θα πρέπει να διευκρινιστεί τι ακριβώς θα ισχύσει από πλευράς πολεοδομικού πλαισίου για τους 2 αυτούς οικισμούς. Ειδικά για τον μη οριοθετημένο οικισμό του Παλαιού Πεδινού αναφέρεται ότι δεν πληροί καν τις προϋποθέσεις για οριοθέτηση!
• Να αποσαφηνιστεί με ποιους όρους δόμησης θα γίνουν οι επεκτάσεις και αν θα περιλαμβάνουν και μορφολογικούς περιορισμούς. Να αναφερθούν ρητά οι επιλεγμένες χρήσεις από το άρθρο 3 της γενικής κατοικίας του Π.Δ. 59/2018.
• Να αποσαφηνιστεί τι θα περιλαμβάνουν οι προτεινόμενες μελέτες ανάπλασης του συνόλου των παραδοσιακών οικισμών της Λήμνου (π.χ. δημόσια κτίρια, υποδομές, κοινόχρηστους χώρους κλπ.) Να διερευνηθεί αν είναι εφικτή η εκπόνηση των μελετών αυτών από οικονομική άποψη και να υπάρχει συγκεκριμένος χρονικός ορίζοντας για την εκπόνησή τους. Διαφορετικά, η αναφορά σε ανάπλαση είναι κενού περιεχομένου. Στον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων τουριστικών μονάδων με παράλληλη αναβάθμιση, να μην περιλαμβάνονται μόνο τα κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα (π.χ. ξενοδοχεία), αλλά και τα μη κύρια (επιπλωμένα δωμάτια, επιπλωμένα διαμερίσματα, επιπλωμένες κατοικίες).
• Η πρόβλεψη για την Κρηνίδα και το Παλαιό Πεδινό σχετικά με την αξιοποίηση του υφιστάμενου κτιριακού δυναμικού αποκλειστικά ως καταλύματα και όχι για άλλες χρήσεις, (π.χ. κατοικία, μικρά καταστήματα κλπ), ενέχει τον κίνδυνο να οδηγήσει στη δημιουργία μικρού τουριστικού χωριού, του οποίου η αναγκαιότητα δεν τεκμαίρεται από πουθενά.
• Η οικιστική ενότητα της Κρηνίδας θεωρείται παραδοσιακά θύλακας συγκέντρωσης χρήσεων σχετικών με τον πρωτογενή τομέα. Μάλιστα τοποθετείται εντός της υπό εξέλιξη αναδασμωτέας περιοχής της Ατσικής με κτίρια αντιπροσωπευτικά της τοπικής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, συμπεριλαμβανομένων μαντρών, αλλά και «καλυβιών» εξυπηρέτησης των αγροτών και κτηνοτρόφων της γύρω περιοχής. Γι’ αυτό το λόγο, ειδικά στη συγκεκριμένη οικιστική ενότητα, προτείνεται η χωροθέτηση χρήσεων σχετικών με τον πρωτογενή τομέα (όπως π.χ. οικοτεχνία, κτήματα κλπ) και στα πλαίσια της ισόρροπης ανάπτυξης με προσανατολισμό στον τουρισμό, η δυνατότητα δημιουργίας οικοτουριστικών καταλυμάτων ήπιου τουρισμού, ακολουθώντας ρητά όσα προβλέπονται και στο ΦΕΚ 208/Δ/2002 για την αποκατάσταση και επισκευή των παλαιών και ερειπωμένων κτιρίων. Προτείνεται ακόμη χωροθέτηση χρήσεων αγροτουρισμού με προσανατολισμό στην εγκατάσταση λειτουργικών αγροκτημάτων.
• Στα προτεινόμενα ΠΕΧ Οικιστικών Χρήσεων αναφέρεται ως όριο αρτιότητας τα 2 στρέμματα. Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί αν έχει διερευνηθεί το πλήθος των ιδιοκτησιών που πληρούν την προϋπόθεση αυτής της αρτιότητας. Θίγεται η μικροϊδιοκτησία και απαξιώνεται η περιουσία των πολιτών.
• Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί αν στους οικισμούς, πέραν των παραδοσιακών, θα επιβληθούν μορφολογικοί όροι.
• Η προτεινόμενη ΠΕΔ Τουρισμού-Αναψυχής στην Τ.Κ. Πλατέως να συμπεριλάβει και την παραλία του Πλατέως, ως ενιαία οντότητα, ούτως ώστε να δημιουργηθούν οι απαραίτητες υποδομές, καθώς πρόκειται για τουριστική περιοχή, άναρχα δομημένη.
• Στην προτεινόμενη ΠΕΔ Τουρισμού-Αναψυχής στην περιοχή του Κότσινα, να ληφθεί υπόψιν ότι μεγάλο μέρος του οικισμού του Κότσινα, επί του παραλιακού μετώπου, δεν μπορεί να οικοδομηθεί, καθώς τα οικόπεδα/γήπεδα είναι «τυφλά» λόγω του παλαιού αιγιαλού. Συνεπώς, αν δεν υπάρξει αλλαγή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της ζώνης μεταξύ αιγιαλού και παραλίας που επί του παρόντος θεωρείται δημόσιο κτήμα και όχι κοινόχρηστος χώρος, η προτεινόμενη ζώνη δεν μπορεί να υλοποιηθεί.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 2: ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ (ΠΕΔ)
• Στη μελέτη δεν προτείνεται ΠΕΠΔ- Ζώνη Ανάπτυξης Βιοτεχνικών, Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων στη Δ.Ε. Ν. Κούταλης. Προτείνεται η χωροθέτηση της συγκεκριμένης ζώνης στην περιοχή του Λιβαδοχωρίου, που είναι σε κομβικό σημείο στο κέντρο του νησιού.
• Να προσδιοριστούν με μεγαλύτερη ακρίβεια οι αντίστοιχες ζώνες και στις υπόλοιπες δημοτικές ενότητες και να εξασφαλιστεί ότι θα υπάρχει δυνατότητα δόμησης, καθώς πρόκειται για περιοχές εκτός σχεδίου και θα πρέπει οι αγροτικές οδοί που τυχόν περιλαμβάνονται σε αυτές και αναμένονται να εξυπηρετήσουν γεωτεμάχια, να είναι αναγνωρισμένες σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο. Ενδεικτικά αναφέρουμε τον σχεδιασμό της ΠΕΠΔ στη Δ.Ε. της Μύρινας στον οποίο δεν καθορίζονται ακριβώς τα όρια της ζώνης αλλά αυτή σχεδιάζεται ως μία «τυχαία» τοποθετημένη έλλειψη.
• Στην περιοχή του Καρπασίου δεν αιτιολογείται επαρκώς η χωροθέτηση ΠΕΧ ομαλής μετάβασης. Να εξεταστεί αν μπορεί να απαλειφθεί η απαγόρευση της ανέγερσης βιομηχανικών και βιοτεχνικών εγκαταστάσεων μέσης όχλησης σε απόσταση 400μ. περιμετρικά της ζώνης ΠΕΧ-ομαλής μετάβασης, καθώς οδηγεί ουσιαστικά στη διατήρηση μόνο των υφιστάμενων επιχειρήσεων.
• Να αναφερθούν ρητά ποιες είναι οι χρήσεις που επιλέγονται από τα άρθρα 8 και 9 του Π.Δ. 59/2018.
• Να επιτρέπονται βιοτεχνικές μονάδες χαμηλής όχλησης και σε περιοχές εκτός ΠΕΠΔ- Ζώνης Ανάπτυξης Βιοτεχνικών, Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (κίνητρο εγκατάστασης/παραμονής πληθυσμού σε οικισμούς που πληθυσμιακά φθίνουν).
• Στο εκτός ορίων οικισμού τμήμα για το νησί του Άγιου Ευστράτιου, υπάρχει πρόβλεψη για δύο ζώνες: ΠΕΧ Περιβαλλοντικού Τουρισμού & ΠΕΧ περιβαλλοντικού τουρισμού / αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Οι επιτρεπόμενες χρήσεις για δόμηση σε αυτές τις ζώνες είναι κατά βάση η κατοικία και τα τουριστικά καταλύματα (οικολογικοί ξενώνες, κατασκηνώσεις κτλ). Ωστόσο, στο ΦΕΚ 402 Δ’/ 2002 που διέπει τον Άγιο Ευστράτιο αναφέρονται επιπλέον χρήσεις όπως: ανέγερση γεωργοκτηνοτροφικών μονάδων, μονάδων μεταποίησης τοπικά παραγομένων προϊόντων με μέγιστη δόμηση 400 τ.μ. και τουριστικές εγκαταστάσεις ως 1500 τ.μ.
• Για το λόγο αυτό, και καθώς πρόκειται για νησί με έντονο το αγροκτηνοτροφικό στοιχείο, θα πρέπει να υπάρξει επιπλέον ζώνη ανάπτυξης αγροτικών δραστηριοτήτων όπου να επιτρέπονται οι προαναφερθείσες δραστηριότητες.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3: ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ (ΠΕΠ) ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΑΘΕΣΤΩΤΩΝ (ΠΕΚ)
• Ο προτεινόμενος περιορισμός δημιουργίας νέων εγκαταστάσεων μη συμβατών με την τουριστική δραστηριότητα, όπως π.χ. οι κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, σε μία περιμετρική ζώνη 500μ. από τη γραμμή αιγιαλού, δεν είναι δυνατό να εφαρμοστεί κατά αυτόν τον τρόπο, καθώς οι ελάχιστες αποστάσεις των εγκαταστάσεων από τα όρια οικισμών, δρόμων, ακτών ξενοδοχείων κ.λ.π. καθορίζονται από την Εθνική Νομοθεσία και εξαρτώνται από το είδος και τη δυναμικότητα της εγκατάστασης. Ειδικά σε ότι αφορά τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, ακολουθούνται όσα ορίζονται στο άρθρο 20 του Ν. 4056/2012, όπως αυτός έχει τροποποιηθεί και ισχύει και σύμφωνα με το άρθρο 9 του ν.4859/2021. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό πως η πλειονότητα των υφιστάμενων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων στη Λήμνο δεν ξεπερνά τον αριθμό των 10 ισοδύναμων ζώων και κατά συνέπεια σύμφωνα με το νόμο η ελάχιστη απόσταση από την ακτή ορίζεται σε 250μ. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Ν. 4859/2021, προβλέπεται ειδικά για τα νησιά μείωση αυτών των αρχικών αποστάσεων κατά 20%. Συμπληρωματικά σε αυτά, πρέπει να ληφθεί υπόψιν πως η αιγο-προβατοτροφία αποτελεί τη σημαντικότερη κτηνοτροφική δραστηριότητα στη Λήμνο, με τις παραδοσιακές κτηνοτροφικές μονάδες να είναι κατά κανόνα μικρές, βασιζόμενες στους περιορισμένους τοπικούς φυσικούς πόρους, με καθαρά εκτατικό χαρακτήρα και οριζόμενες από τις δυνατότητες της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας.
• Στην ΠΕΠ Γεωργικής Γης Υψηλής Παραγωγικότητας να αναφερθούν ρητά οι επιλεγμένες χρήσεις από το άρθρο 14 του Π.Δ. 59/2018. Η απαγόρευση κατοικίας και τουριστικών καταλυμάτων έρχεται σε αντίθεση με την προωθούμενη από την Εθνική Νομοθεσία και τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα αγροτουριστική δραστηριότητα - επιχειρηματικότητα (αγροτουριστικά καταλύματα).
• Σχετικά με την προστασία της γεωργικής γης, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη εκτός των συγκεντρώσεων των καλλιεργειών αμπελώνων, οι περιοχές που σημειώνεται πλέον αύξηση ελαιοκομικής δραστηριότητας και περιοχές που συγκεντρώνουν μεγάλες παραγωγές σιτηρών και οσπρίων, εκτός του κάμπου της Ατσικής. Ενδεικτικά αναφέρουμε την περιοχή Κοντοπουλίου, Παναγιάς, κάμπος Κάσπακα – Κορνού, Αγκαρυώνες). Σε αυτό το πλαίσιο να υπάρξει η πρόβλεψη για δυνατότητα δημιουργίας, όχι μόνο επισκέψιμων οινοποιείων αλλά και άλλων δραστηριοτήτων σχετικών με την εγκατεστημένη στην περιοχή καλλιέργεια (πχ επισκέψιμα ελαιοτριβεία κλπ)
• Κρίνεται απαραίτητη η συμπερίληψη εξαρχής των τεμαχίων των Αναδασμών Κοντιά και Τσιμανδρίων στην ΠΕΠ Γεωργικής Γης Υψηλής Παραγωγικότητας, καθώς πρόκειται για αρδευόμενα αγροτεμάχια, η πλειονότητα των οποίων είναι ενεργώς καλλιεργούμενα. Ενδεικτικά αναφέρουμε την ύπαρξη και λειτουργία ΤΟΕΒ στην περιοχή.
• Αναφορικά με τα υδατορέματα, υπάρχει διαδικασία Οριοθέτησης και Ρυθμίσεις θεμάτων αυτών σύμφωνα με τον Ν.4258/2014.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 4: ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ (ΠΕΧ)
• Στην ΠΕΧ-Ζώνη Ανάπτυξης Αγροτουριστικών Δραστηριοτήτων, η σημειακή χωροθέτηση τουριστικών καταλυμάτων εντός αυτών, θα πρέπει να ακολουθεί όσα ορίζονται από τη σχετική νομοθεσία και να αφορούν αποκλειστικά αγροτουριστικά καταλύματα, καθώς καταλύματα άλλης τουριστικής κατεύθυνσης μπορεί να αλλοιώσουν τον χαρακτήρα περιοχών που χρήζουν προστασίας, όπως οι αμπελότοποι. Να επιτρέπονται τόσο κύρια (π.χ. ξενοδοχεία), όσο και μη κύρια τουριστικά καταλύματα (ΕΕΔΔ, τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες), με τον καθορισμό αρτιότητας που να δίνει τη δυνατότητα οικοδόμησης (διερεύνηση του μεγέθους των ιδιοκτησιών της περιοχής).
• Στην ΠΕΧ Αγροτικού Τοπίου και συγκεκριμένα στο προτεινόμενο καθορισμένο τμήμα βορειοδυτικά στη Δ.Ε. Ατσικής, όπου όπως απορρέεται από την Π.Μ.Γ.Κ. χαρακτηρίζεται από χαμηλή γεωλογική καταλληλότητα, προτείνεται στο προκρινόμενο σενάριο, η παραχώρηση δυνατότητας εγκατάστασης Α.Π.Ε.. Επισημαίνεται πως στο χώρο αυτό (Βίγλα) καταγράφονται 12 κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, με αριθμό ζώων που φτάνει περί τις 3.500 αιγοπρόβατα. Στην συγκεκριμένη περιοχή, καταγράφεται η φυλή «Ορεινό Λήμνου» η οποία εντάχθηκε στο πρόγραμμα Διατήρησης Αυτόχθονων Φυλών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και χρήζει ειδικής προστασίας. Η
εγκατάσταση Α.Π.Ε. στην περιοχή αυτή, θα έχει δυσμενείς συνέπειες στον πληθυσμό των ζώων και θα πλήξει τον πρωτογενή τομέα ενώ ταυτόχρονα, θα οδηγήσει και στην αισθητική υποβάθμιση του τοπίου.
Να αποσαφηνιστεί αν θα υπάρξουν επιπλέον σημειακές χωροθετήσεις ΑΠΕ, όπως φαίνονται στο σχετικό χάρτη, αλλά δεν περιγράφονται στο αντίστοιχο σενάριο.
• Στην ΠΕΧ Αστικού Τουρισμού συμπεριλήφθηκε περιοχή του Θάνους (Άγιος Παύλος και Πατέλι) η οποία είναι αγροκτηνοτροφική και εκτός αυτής, περιοχή βορείως της περιοχής του Αγ. Ιωάννη Κάσπακα στο ρέμα Κατσαϊτη, η οποία είναι επίσης αγροτοκτηνοτροφικη. Και στις δυο περιοχές δεν υπάρχει αναγνωρισμένο οδικό δίκτυο. Να αποσαφηνιστεί με ποια κριτήρια ορίζεται μια περιοχή ως Αστικού Τουρισμού.
• Στα πλαίσια ανάπτυξης της τουριστικής δραστηριότητας στην ευρύτερη περιοχή του Θάνους προτείνεται η ένταξη της γειτονικής περιοχής του Εβγάτη, όπου ήδη αναπτύσσονται τουριστικά καταλύματα και είναι πόλος τουριστικής έλξης λόγω της ομώνυμης παραλίας, σε κάποια από τις ΠΕΧ Τουρισμού.
• Στις ΠΕΧ Τουριστικής Ανάπτυξης να υπάρχει η δυνατότητα κατασκευής και μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων (ΕΕΔΔ και τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες).
• Στις εξειδικευμένες περιοχές ΠΕΧ Τουριστικής ανάπτυξης να γίνει ρητή αναφορά των επιτρεπόμενων χρήσεων ανά ζώνη, της αρτιότητας και των όρων δόμησης.
• Στην ΠΕΧ-Πολιτισμικού και Αισθητικού Τουρισμού στην περιοχή του Κότσινα, να διευκρινιστούν οι λόγοι επιλογής της συγκεκριμένης περιοχής. Να γίνει ακριβής αναφορά των επιτρεπόμενων χρήσεων εντός της ζώνης, της αρτιότητας και των όρων δόμησης.
• Η προτεινόμενη ΠΕΧ Περιβαλλοντικού Τουρισμού στην εκτός οικισμού περιοχή του Αγίου Ευστρατίου, στη θέση Αλωνίτσι, δεν είναι πραγματοποιήσιμη, καθώς το εμβαδόν των ιδιοκτησιών κυμαίνεται από 250τ.μ. έως 1000 τ.μ. το μέγιστο.
• Στην προτεινόμενη ΠΕΔ Τουρισμού και Αναψυχής με πολεοδόμηση στο βόρειο τμήμα του οικισμού του Αγ. Ευστρατίου να ληφθεί υπόψιν ότι οι όροι δόμησης είναι αρκετά αυστηροί με βάσει το ΦΕΚ 171 Δ/ 2005 (ιδιαίτερα στο τμήμα αυτό του οικισμού που κατέρρευσε με το σεισμό του 1968).
• Αναφορικά με την εκτός σχεδίου δόμηση στον Άγιο Ευστράτιο θα πρέπει να αποσαφηνιστεί αν θα εξακολουθήσει να ισχύει το ΦΕΚ 402 Δ’/ 2002 και να γίνει πλήρης ανάλυση των επιτρεπόμενων χρήσεων, καθώς και των όρων δόμησης ανά κατηγορία χρήσης.