ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ

Γραφικό Αστικής Περιοχής
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
Ανησυχία για το ενδεχόμενο μη παραμονής του 18ου Νηπιαγωγείου Αμαρουσίου στην ΠΕ των Αναβρύτων

Στο ΤΠΣ Αμαρουσίου επισημαίνεται ότι «η παρουσία σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εντός του πολεοδομικού ιστού ενισχύει την κοινωνική συνοχή και την έννοια της γειτονιάς». Η πρόβλεψη αυτή αναδεικνύει τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζουν τα δημοτικά σχολεία και τα νηπιαγωγεία στη λειτουργία των γειτονιών ως ζωντανών, προσβάσιμων και συμπεριληπτικών κοινοτήτων. Παρ'όλα αυτά, το 18ο νηπιαγωγείο Αμαρουσίου κινδυνεύει να χάσει την έδρα του στην ΠΕ Αναβρύτων και τη γειτνίασή του με το 18ο δημοτικό σχολείο Αμαρουσίου, το οποίο αποτελεί παιδαγωγική και κοινωνική συνέχεια για τα παιδιά και τις οικογένειές τους.

Στο πλαίσιο του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΤΠΣ), η γειτνίαση νηπιαγωγείων και δημοτικών:

- συμβάλλει στη χωρική δικαιοσύνη και την ενδοδημοτική συνοχή (βλ. Στόχος Σ2.2 του ΤΠΣ),
- βοηθά στη διατήρηση του πληθυσμού στις οικιστικές ενότητες, καθιστώντας τις ελκυστικές για οικογένειες (βλ. Στόχος Σ4.1 του ΤΠΣ).
- διασφαλίζει την πολεοδομική συνοχή και αποδοτικότητα, όπως προβλέπεται στους στόχους Σ2.2 και Σ4.3 του ΤΠΣ.

Προς το παρόν, το νηπιαγωγείο βρίσκεται σε μισθωμένο από το δήμο Αμαρουσίου οικόπεδο από το οποίο, όμως, πρέπει να αποχωρήσει στο τέλος της επόμενης σχολικής χρονιάς (μετά από 2 παρατάσεις). Από την πλευρά της δημοτικής αρχής έχει συζητηθεί το ενδεχόμενο να συστεγαστεί με το 8ο νηπιαγωγείο Αμαρουσίου που βρίσκεται σε απόσταση άνω του 1 χιλιομέτρου και σε διαφορετική πολεοδομική ενότητα μέχρι να χτιστεί το καινούριο και μόνιμο νηπιαγωγείο στην περιοχή της Ελληνικής Παιδείας, επί της οδού Ευκαλύπτων. Από την πλευρά πολλών κατοίκων και του συλλόγου της περιοχής έχει προταθεί να παραμείνει στη γειτονιά, εντός του προαύλιου χώρου έκτασης 3+ στρεμμάτων του 18ου δημοτικού σχολείου μέχρι να ξεκινήσουν και να ολοκληρωθούν οι εργασίες του νέου κτηρίου στην Ευκαλύπτων. Μάλιστα, παρουσιάστηκε πρόταση η οποία δεν στερεί μέρος του προαυλίου από τους μαθητές του δημοτικού καθώς αξιοποιεί την υψομετρική διαφορά που υπάρχει από την πλευρά της Κανάρη για να γίνεται η είσοδος από εκεί σε υπερυψωμένες αίθουσες. Έτσι δημιουργείται και για τους μαθητές του δημοτικού στεγασμένος χώρος για προστασία από τον ήλιο και τη βροχή, κάτι που, δυστυχώς, δεν έχει προβλεφθεί μέχρι σήμερα γι αυτόν το σκοπό (βλ. συν. φωτό).

Όπως ειπώθηκε παραπάνω, η γειτνίαση νηπιαγωγείων-δημοτικών εξυπηρετεί πολλούς στόχους του ΤΠΣ και, ειδικότερα, η συστέγαση του 18ου Νηπιαγωγείου με το 18ο Δημοτικό Σχολείο είναι σημαντική:

1. Εξασφαλίζεται η παιδαγωγική συνέχεια, αφού το 18ο Νηπιαγωγείο λειτουργεί ήδη απέναντι από το 18ο Δημοτικό. Τα νήπια έχουν εξοικείωση με τον χώρο και πολλοί από αυτούς θα συνεχίσουν στο συγκεκριμένο δημοτικό.

2. Ενισχύεται η εξυπηρέτηση των οικογενειών, αφού πολλές οικογένειες έχουν αδέρφια και στις δύο βαθμίδες. Η συνύπαρξη των 2 σχολείων μειώνει τις μετακινήσεις, εξοικονομεί χρόνο και ενέργεια και αυξάνει την ασφάλεια.

3. Υλοποιείται η στρατηγική του ΤΠΣ (Στόχος Σ2.2 και Σ4.3), αφού η παραμονή του νηπιαγωγείου στα Ανάβρυτα ενισχύει τη συνοχή της γειτονιάς, σε αντίθεση με τη μετακίνηση σε απομακρυσμένη περιοχή.

4. Η λύση της συστέγασης με το 8ο Νηπιαγωγείο θα δημιουργήσει κοινωνικά και κυκλοφοριακά ζητήματα με αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που ορίζουν ΤΠΣ και ΣΒΑΚ Αμαρουσίου, αφού η μετακίνηση θα οδηγήσει σε διάσπαση της σχολικής κοινότητας, σε δυσκολίες πρόσβασης, επιβάρυνση κυκλοφορίας και έλλειψη χωρικής συνέχειας. Επίσης, ενδέχεται να δημιουργήσει συνθήκες υπερσυγκέντρωσης στο 8ο νηπιαγωγείο με σοβαρές αρνητικές συνέπειες στο παιδαγωγικό έργο.

Η συγκέντρωση όλων των βαθμίδων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ανά γειτονιά, με σαφή γεωγραφική και λειτουργική συσχέτιση, είναι θεμελιώδης αρχή του σύγχρονου πολεοδομικού και εκπαιδευτικού σχεδιασμού. Η λύση της συστέγασης -έστω και προσωρινής- του 18ου Νηπιαγωγείου με το 18ο Δημοτικό Σχολείο συνάδει απόλυτα με αυτή την αρχή και εξυπηρετεί τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας χωρίς να την αποδιοργανώνει.