ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ

Γραφικό Αστικής Περιοχής
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
Π.Ε 14 Νέο Μαρούσι

Αγαπητά μέλη της μελετητικής ομάδας και αρμόδιοι επί των θεμάτων του ΤΠΣ, είναι γεγονός ότι η πολυεπίπεδη παρουσίασή σας περιλαμβάνει μια σειρά από διαφορετικούς κρίσιμους τομείς, αλλά και μεμονωμένες πληροφορίες που εφόσον συνδυαστούν όλες μαζί, μας δίνουν μια αρκετά ολοκληρωμένη εικόνα της παρούσης κατάστασης, αλλά και του άμεσου μέλλοντος, όσον αφορά το Τοπικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό του Δήμου Αμαρουσίου.

Με βάση τις απαραίτητες διευκρινίσεις της κυρίας Λαγουδάκη που είχε το συντονισμό της μελετητικής ομάδας, εμείς οι δημότες (αν το ερμηνεύω σωστά) κατανοήσαμε ότι ο Τοπικός Πολεοδομικός Σχεδιασμός δεν μπορεί (και δεν πρέπει) να είναι ‘Τοπικιστικός’, καθώς όλα τα τμήματα και οι επιμέρους γειτονιές του Δήμου (αλλά και των όμορων Δήμων) συνδέονται μεταξύ τους.
Επίσης κατανοήσαμε ότι ο Τ.Π.Σ. θα αποτελέσει Προεδρικό Διάταγμα, άρα θα έχει πολύ μεγαλύτερη ισχύ από τους προηγούμενους ΓΠΣ που αποτελούσαν είτε περιφερειακές, είτε υπουργικές αποφάσεις.
Κατανοήσαμε ακόμα, ότι θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στο τι θα συμπεριληφθεί στο ΤΠΣ ώστε να μην ‘δέσει’ αλλά αντιθέτως να ‘ελευθερώσει’ τα χέρια των μελετητών ως προς τις γνωμοδοτήσεις και προτάσεις τους, για ένα δημιουργικό αλλά και ρεαλιστικό αποτέλεσμα…

Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω οι παρατηρήσεις / προτάσεις / επισημάνσεις που θα ήθελα να κάνω ως κάτοικος του Νέου Αμαρουσίου και δημότης Αμαρουσίου, είναι οι εξής:

1. Είναι κοινά αποδεκτό και προφανές, ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει όλη η Ανατολική πλευρά του Αμαρουσίου (η πλευρά ανατολικά της Λ. Κηφισίας) το προσεχές διάστημα θα είναι η εκθετική αύξηση των διερχόμενων οχημάτων και η δραματική μείωση των ελεύθερων χώρων, λόγω της ανέγερσης δεκάδων ‘εμβληματικών’ κτιρίων – γραφείων στην ευρύτερη περιοχή (Σωρός, Πολύδροσο, Αμαρουσίου Χαλανδρίου, παράδρομοι Αττικής οδού από Αμαρουσίου – Χαλανδρίου προς Λ. Πεντέλης, κλπ), αλλά και των νέων κατοικιών λόγω της πρόσφατης ένταξης στο σχέδιο πόλεως και των τελευταίων τμημάτων αυτών των περιοχών. Συνεπώς, θα αυξηθεί σημαντική η ήδη αυξημένη διαμπερής κυκλοφορία (και δεν θα γλιτώσουν ούτε στενά, πεζόδρομοι, ήπιας κυκλοφορίας ακόμα και αδιάνοικτοι οδοί) και αυτό είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπιστεί με όλα τα διαθέσιμα εργαλεία. Όπως (σωστά) αναφέρθηκε από τους μελετητές, η δραστική λύση στο πρόβλημα θα είναι η επέκταση της γραμμής 4 του Μετρό (για την ακρίβεια η γραμμή 4Β, που ωστόσο υπολογίζεται να εκκινήσει κατασκευαστικά στις αρχές της επόμενης δεκαετίας). Εντούτοις πιστεύω ότι μπορούν να δοθούν επιμέρους συμπληρωματικές λύσεις μέσω μιας συνολικής υπερτοπικής κυκλοφοριακής μελέτης που θα λάβει υπόψιν της όλα τα νέα δεδομένα.

2. Καταγραφή και Τεκμηρίωση των σύγχρονων και μελλοντικών αναγκών όσον αφορά τις ανάγκες χρήσεις που θα πρέπει να καλύψουν οι υφιστάμενες ΖΟΕ της περιοχής του Νέου Αμαρουσίου (και όχι μόνο), ώστε να υπάρξει η σχετική γνωμοδότηση εκ μέρους σας (και εκ μέρους του Δήμου Αμαρουσίου) και να υπάρξει έτσι ένα έτοιμο και αποδεκτό πλάνο για όταν θα μπούν στο σχέδιο και δρομολογηθεί η ‘αξιοποίησή’ τους.

3. Με δεδομένο ότι η νέα γενιά έχει ήδη κάνει τρόπο ζωής της τη μετακίνησή της με πατίνια, ποδήλατα κλπ, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στις πράσινες διαδρομές και τους ποδηλατοδρόμους όπως επικαλούνται τα Σενάρια 2 και 3 των προτάσεών σας, οι οποίοι θα πρέπει να αποτελούν ένα ενιαίο διασυνδεδεμένο δίκτυο με πρόσβαση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Ως μέρος ενός ενιαίου τέτοιου δικτύου έχει προταθεί και η οδός Ειρήνης στο Νέο Μαρούσι η οποία σε μεγάλο κεντρικό τμήμα της είναι ΖΟΕ…

4. Είναι σημαντικό οι αποφάσεις του Σ.Β.Α.Κ. όπως αυτές προέκυψαν από την σχετική διαβούλευση, αλλά και ως τελικές εισηγήσεις / αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Αμαρουσίου, να εφαρμοστούν και στην ευρύτερη περιοχή του Νέου Αμαρουσίου.
Το ίδιο θα επικαλεστώ (την άμεση εφαρμογή και τον παράλληλη ενσωμάτωση των όσο προβλέπει) και για το Σ.Α.Π. (Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας) το οποίο μεριμνά για την συνέχεια και την προσβασιμότητα πεζών διαδρομών από (συμ)πολίτες μας με ειδικές ανάγκες και προβλήματα κινητικότητας, όρασης, ακοής, νοητικής υστέρησης κλπ
Ως προσβάσιμη διαδρομή νοείται η συντομότερη, συνεχής, ασφαλής και χωρίς εμπόδια πορεία, κατάλληλου πλάτους και υλικού επικάλυψης που ακολουθεί
ένα άτομο με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενο άτομο για τη μετάβασή του από ένα σημείο σε ένα άλλο.
Εκτιμώ ότι το Σ.Α.Π. και οι παράμετροι που αυτό ορίζει, λάμπει δια της απουσίας του από τις μελέτες / παρατηρήσεις / γνωμοδοτήσεις σας.

5. Αμεση εξασφάλιση και δέσμευση όσων περισσότερων κοινόχρηστων και κοινοφελών χώρων (πάρκα, άλση κλπ) μπορεί να διασφαλίσει ο Δήμος Αμαρουσίου. Στην περιοχή του Νέου Αμαρουσίου υπάρχουν τέτοιοι χώροι που είτε εκκρεμούν οι αποζημιώσεις, είτε προσφέρονται ως τέτοιοι…

6. Προστασία και ασφάλεια σχολικών κτιρίων όπως ακριβώς προβλέπει η πρότασή σας. Στο Νέο Μαρούσι η πρόσβαση των μαθητών 4ου Γυμνασίου και Λυκείου (Ζεκάκειο) ήταν και παραμένει προβληματική και γίνεται μέσα από χωράφια (για τους μαθητές του 15ου Δημοτικού το πρόβλημα λύνεται σε μεγάλο βαθμό με την ανάπλαση της Κυπρίων Αγωνιστών που βρίσκεται εν εξελίξει). Προτείνεται η άμεση αντιμετώπιση με τη θέματος με την προτεραιοποίηση σχεδιασμού και υλοποίησης πεζοδρόμων στο υπό ένταξη τμήμα της περιοχής Σωρού προς Μεσογείων… Επίσης, η ενίσχυση της τοπικής συγκοινωνίας του δήμου Αμαρουσίου, αλλά και των γραμμών και δρομολογίων του ΟΑΣΑ θα συμβάλλει θετικά στις μετακινήσεις όλων μας αλλά και των μαθητών (με ειδικά δρομολόγια).

7. Και μια διαπίστωση για τα 3 προτεινόμενα Σενάρια, όπως πολύ παραστατικά αποτυπώνονται στους πίνακες αξιολόγησης των 3 σεναρίων…
Η ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης (δεν παρέχονται περαιτέρω πληροφορίες για το ποιους αφορά η ανάπτυξη αυτή και για το ισοζύγιο αρνητικών και θετικών συνεπειών που θα δημιουργηθούν λόγω αυτής στο Δήμο Αμαρουσίου και στους κατοίκους του – και ειδικά των περιοχών ανατολικά της Λ. Κηφισίας) που είναι Ισχυρή στα Σενάρια 2 και 3 και ουδέτερη στο σενάριο 1, θα έχει πολλαπλές αρνητικές επιπτώσεις ειδικά στο Ανατολικό Μαρούσι όπως περιέγραψα παραπάνω.
Οι εν λόγω αρνητικές συνέπειες, έρχονται σε ρήξη με τα υπόλοιπα προφανή θετικά στοιχεία των παραμέτρων 2 και 3.
Αρα αν επιλέξει κανείς το Σενάριο 1 με την Ουδέτερη ενίσχυση της Οικονομικής Ανάπτυξης, δεν θα ωφεληθεί των προτεινόμενων παροχών και αναβαθμίσεων των Σεναρίων 2 και 3 που κατά μια έννοια λειτουργούν ως αντισταθμιστικά μέτρα στις αρνητικές συνέπειες της Οικονομικής Ανάπτυξης για τους κατοίκους του Αμαρουσίου.
Ωστόσο, ακόμα και το Σενάριο 1 να προκριθεί ως επιλογή της πλειοψηφίας των συμμετεχόντων στη διαβούλευση, μάλλον κανείς δεν μπορεί να σταματήσει ή να περιορίσει τις κτιριακές επενδύσεις και κατασκευές που έχουν ήδη δρομολογηθεί στην περιοχή. Αρα, ρεαλιστικά σκεπτόμενοι, είμαστε αναγκασμένοι να επιλέξουμε μεταξύ των Σεναρίων 2 και 3 ώστε να αντισταθμίσουμε όσο γίνεται τις αρνητικές συνέπειες, ευελπιστώντας και σε θετικό ισοζύγιο.

8. Τέλος, με δεδομένες τις μαζικές κτιριακές επενδύσεις στην περιοχή, έχω να καταθέσω την ακόλουθη πρόταση προς τη Δημοτική Αρχή και κατ’ επέκταση προς εσάς τους μελετητές. Σε μία εποχή που ο επιχειρηματικός κόσμος συνδέεται άρρηκτα με το κοινωνικό σύνολο, ο όρος της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (Corporate Social Responsibility), βρίσκεται ολοένα και περισσότερο στο προσκήνιο. Κι όχι αδίκως καθώς η συγκεκριμένη έννοια έχει πλέον αναδειχθεί ως ένας από τους κυριότερους άξονες της στρατηγικής των σύγχρονων επιχειρήσεων, διότι εστιάζει εκτός από τα οικονομικά αποτελέσματα, και στην κοινωνική συνεισφορά και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Η Ε.Κ.Ε. περιγράφει την ευθύνη μιας επιχείρησης να λειτουργεί με τρόπους που ωφελούν την κοινωνία και το περιβάλλον, πέρα από το καθαρά οικονομικό της συμφέρον. Με πιο απλά λόγια, η ΕΚΕ καλεί τις επιχειρήσεις να συνδυάζουν την επιχειρηματική επιτυχία με υπεύθυνες και ηθικές πρακτικές, αναγνωρίζοντας τον ευρύτερο αντίκτυπο που έχουν οι αποφάσεις και οι ενέργειές τους στο κοινωνικό γίγνεσθαι.

Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ) περιλαμβάνει βιώσιμες στρατηγικές και λειτουργεί με συγκεκριμένους πυλώνες, οι οποίοι διαμορφώνουν το πλαίσιο για μια πιο υπεύθυνη και ηθική λειτουργία των επιχειρήσεων, ενώ παράλληλα ενισχύουν τη σύνδεσή τους με την κοινωνία. Πιο αναλυτικά, οι βασικοί πυλώνες της ΕΚΕ είναι οι εξής:
* Περιβαλλοντική ευθύνη
(Αφορά τη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος, την ορθολογική χρήση των πόρων και την προστασία του περιβάλλοντος).
*Κοινωνική ευθύνη
(Εστιάζει στη στήριξη των τοπικών κοινοτήτων και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής μέσα από προγράμματα που προάγουν την υγεία, την εκπαίδευση και την κοινωνική αλληλεγγύη).
*Οικονομική υπευθυνότητα
*Ευθύνη προς τους εργαζομένους
Όπως είναι προφανές η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία για τις σύγχρονες επιχειρήσεις, καθώς πλέον οι εταιρείες δεν κρίνονται μόνο για τα οικονομικά τους αποτελέσματα, αλλά και για το κοινωνικό και περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Η υιοθέτηση στρατηγικών ΕΚΕ λοιπόν προσφέρει πολλαπλά οφέλη τόσο για τις ίδιες τις επιχειρήσεις όσο και για την ευρύτερη κοινωνία.

Αυτό ακριβώς είναι κάτι που θα πρέπει να αξιοποιήσει στο έπακρο η Δημοτική αρχή, εφόσον δεν μπορεί να αποτρέψει την ακραία ανοικοδόμηση εταιρικών κτιρίων στην ευρύτερη περιοχή (δίχως υποδομές) και στην πόλη γενικότερα.

Και όλα αυτά, σε μια πόλη που ο ίδιος ο Δήμαρχος κ. Αμπατζόγλου την έχει (ορθώς) χαρακτηρίσει ως Πολεοδομικά Κορεσμένη…

Βασίλης Λαδονικόλας - κάτοικος Νέου Αμαρουσίου