ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΒΟΡΕΙΩΝ ΤΖΟΥΜΕΡΚΩΝ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΒΑΘΥΠΕΔΟΥ,ΔΕ ΚΑΛΑΡΡΥΤΩΝ,ΔΕ ΚΑΤΣΑΝΟΧΩΡΙΩΝ,ΔΕ ΜΑΤΣΟΥΚΙΟΥ,ΔΕ ΠΡΑΜΑΝΤΩΝ,ΔΕ ΣΙΡΑΚΟΥ,ΔΕ ΤΖΟΥΜΕΡΚΩΝ

Γραφικό Αποκεντρωμένης Περιοχής
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΒΟΡΕΙΩΝ ΤΖΟΥΜΕΡΚΩΝ
Σχήματα κοινοτικού διαμοιρασμού οχημάτων μετακίνησης και εργασίας

Με αφορμή τις προτάσεις των μελετητών, σύμφωνα με τις οποίες δρομολογείται η οργάνωση ποδηλατικών και υπαίθριων διαδρομών και προωθείται ένας ολιστικός σχεδιασμός βιώσιμης κινητικότητας στα πρότυπα των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), καθώς και η υλοποίηση ρυθμιστικής σήμανσης για την κυκλοφορία και τη στάθμευση σε όλους τους οικισμούς, η δημιουργία νέων δημοτικών χώρων στάθμευσης και η ενίσχυση της δημοτικής συγκοινωνίας μέσω νέων δημοτικών γραμμών, προτείνεται επίσης η κατα περίπτωση εξέταση σχημάτων κοινοτικών οχημάτων.

Τα σχήματα αυτά που υπάγονται την λεγόμενη "οικονομία διαμοιρασμού" θα μπορούσαν να ειναι αποτελέσμα συνεργασιών τύπου ΣΔΙΤ και να περιλαμβάνουν στόλο κοινοχρήστων οχημάτων, τόσο μεταφοράς προσώπων όσο και επαγγελματικών ή αγροτικών χρήσεων, τα οποία θα διαχειρίζεται συλλογικά η τοπική κοινότητα ή ο δήμος μέσω ενός συστήματος κοινόχρηστης κινητικότητας (community car-sharing). Η προσέγγιση αυτή μπορεί να φέρει ευελιξία, να συμβάλλει στη μείωση του κόστους μετακίνησης, στη βελτιστοποίηση της χρήσης των μέσων, ενισχύοντας παράλληλα την κοινωνική συνοχή και την κουλτούρα συνεργασίας. Εφόσον και τα επαγγελματικά οχήματα εντάσσονταν σε έναν τέτοιο στόλο, θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μείωση του λειτουργικού κόστους των επαγγελματιών (όπως αγρότες, κτηνοτρόφοι κ.ά.), στην ελάφρυνση του αρχικού κεφαλαίου για νέους επαγγελματίες της περιοχής, αλλά και να αποτελέσουν κίνητρο εγκατάστασης νέων κατοίκων.

Παράλληλα, τα οχήματα αυτά θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν σε περιπτώσεις κρίσεων, όπως πυρκαγιές, πλημμύρες, στην μεταφορά ευάλωτων πληθυσμών ή άλλες έκτακτες ανάγκες, στις οποίες τα παραδοσιακά μέσα μαζικής μεταφοράς (π.χ. λεωφορεία) δεν θα μπορούσαν να πάντα ανταποκριθούν αποτελεσματικά.

Ανάλογες πρακτικές έχουν εφαρμοστεί σε ορεινές και αγροτικές περιοχές της Ευρώπης όπου οι δήμοι έχουν δημιουργήσει δημοτικούς στόλους ηλεκτρικών οχημάτων που χρησιμοποιούνται συλλογικά από κατοίκους και τοπικούς φορείς όπου μικροί δήμοι διαχειρίζονται κοινόχρηστα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οχήματα πολλαπλής χρήσης με σύστημα κρατήσεων μέσω ψηφιακής πλατφόρμας.

Η προσαρμογή τέτοιων πρακτικών στο ελληνικό πλαίσιο μπορεί να αποτελέσει εργαλείο για την ενδυνάμωση της τοπικής κινητικότητας, ειδικά σε ορεινές ή απομονωμένες περιοχές όπου η κάλυψη από δημόσια συγκοινωνία είναι περιορισμένη.