ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ,ΔΕ ΚΟΙΛΑΔΑΣ,ΔΕ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ

Γραφικό Αστικής Περιοχής
Γενικά σχόλια και παρατηρήσεις της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ ΚΔΘ

Σχόλια επί του ΤΠΣ Λάρισας της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ ΚΔΘ
Λαμβάνοντας υπόψιν τα σενάρια που παρουσιάστηκαν, εκτιμούμε πως το 3ο (πιο έντονο σενάριο) έχει καλύτερη αναπτυξιακή προοπτική για τον Δήμο Λαρισαίων από ότι το 2ο. Παρόλα αυτά όμως, υπάρχουν κάποια σημεία για τα οποία έχουμε τα παρακάτω σχόλια και παρατηρήσεις:
1. Προτείνουμε την εξέταση αξιοποίησης της 1ης Στρατιάς, ως διοικητικό κέντρο (δημόσιες υπηρεσίες που σήμερα βρίσκονται στο κέντρο της πόλης) και ως τεχνολογικό πάρκο.
2. Σχετικά με την δημιουργία ευρείας σιδηροδρομικής παράκαμψης Λάρισας – ένα αντικείμενο που εμπλέκει όμορους Δήμους και αρκετά Υπουργεία -, αυτό είναι ένα θέμα που θα πρέπει να υπάρχει στο ΤΠΣ χωρίς να αποκλείουμε την λύση της υπογειοποίησης της γραμμής. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να προβλεφθούν δεσμεύσεις χώρων και για τις δύο περιπτώσεις.
3. Αναφορικά με το κέντρου Συνδυασμένων Μεταφορών στην περιοχή του εργοστασίου Ζαχάρεως που θα έχει και σιδηροδρομική σύνδεση, επειδή με την λύση της παράκαμψης της σιδηροδρομικής γραμμής, υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας σταθμού μετεπιβίβασης στην περιοχή όπου τέμνεται η Ε.Ο. Αθηνών Θεσσαλονίκης με την σιδ, γραμμή Λάρισας-Βόλου, προτείνεται εξέταση δημιουργίας συνδυασμένου κέντρου μεταφορών σε εκείνο το σημείο κατόπιν συνεννοήσεως με τον όμορο Δήμο.
4. Αναφορικά με το αεροδρόμιο Λάρισας: Ο Κρατικός Αερολιμένας της Λάρισας είναι το αρχαιότερο Ελληνικό αεροδρόμιο. Άρχισε τη λειτουργία του το 1912 ως πολιτικό αεροδρόμιο και το 1997 μετατράπηκε σε στρατιωτικό. Λειτουργεί ως σήμερα αποκλειστικά με στρατιωτικά αεροσκάφη. Προκειμένου να διερευνηθεί η εκ νέου λειτουργία του αερολιμένα Λάρισας και ως αεροδρόμιο Πολιτικής Αεροπορίας ώστε να εξυπηρετεί Θεσσαλία και Πιερία, το 2002 εκπονήθηκε μελέτη σκοπιμότητας η οποία ουσιαστικά έκρινε το έργο μη-βιώσιμο, παρά την γεωγραφική του θέση (άμεση πρόσβαση στην Π.Ε.Ο. Αθηνών – Θεσσαλονίκης, σιδηροδρομική γραμμή). Αντ’ αυτού, λίγο αργότερα, κρίθηκε βιώσιμη η λύση της Νέας Αγχιάλου, παρόλο που εκεί δεν υπάρχει παρόμοια πρόσβαση σε μεταφορικά δίκτυα (οδικά, σιδηροδρομικά). Λαμβάνοντας υπόψιν τις ανάγκες επιχειρησιακής ετοιμότητας του στρατιωτικού αεροδρομίου αλλά και το νέο οδικό δίκτυο της Θεσσαλίας, προτείνουμε να εξεταστεί διαφορετική θέση για το αεροδρόμιο, εκτός του αστικού ιστού, πιθανώς σε συνεννόηση με όμορους Δήμους.
5. Λαμβάνοντας υπόψιν τις καταστροφικές συνέπειες των πλημμυρών των τελευταίων ετών προτείνεται η απαγόρευση οποιασδήποτε χρήσης εντός της πλημμυρικής ζώνης του Πηνειού.
6. Λαμβάνοντας υπόψιν την ανάπτυξη που θα παρουσιάσει ο Δήμος Λαρισαίων τα επόμενα έτη, και την πιθανή κατασκευή και λειτουργία τραμ, προτείνεται η πρόβλεψη μη οικοδομήσιμων ζωνών από και προς των Δημοτικών Ενοτήτων και των οικισμών.
7. Συγκρούσεις χρήσεων γης στην πόλη της Λάρισας με το ΣΒΑΚ: Δυστυχώς κατά τον σχεδιασμό του ΣΒΑΚ Λάρισας, δεν λήφθηκε υπόψιν ο υπερκείμενος σχεδιασμός με δυσάρεστα αποτελέσματα για την λειτουργικότητα του ΣΒΑΚ. Στο κέντρο της πόλης υπάρχουν χρήσεις που προσελκύουν επισκέπτες από όλη την Ελλάδα, όχι μόνο από την Λάρισα (Δικαστήρια, Δημόσιες Υπηρεσίες, Κλινικές, Εκπαιδευτήρια, κλπ). Εκτιμούμε πως η σύγκρουση μπορεί να αποφευχθεί μόνο αν καταργήσουμε κάποιο από τα δύο, και για τον λόγο αυτό θέτουμε τον συγκεκριμένο προβληματισμό.
8. Η έμφαση σε αγροτουρισμό δεν είναι σκόπιμη στον Δήμο Λαρισαίων, αντίθετα κρίνεται περισσότερο σκόπιμη η ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα με την διαφύλαξη της αγροτικής γης σε συνδυασμό με την ενίσχυση του δευτερογενούς τομέα και τον καθορισμό περιοχών παραγωγικών δραστηριοτήτων.
9. Πρέπει να προχωρήσει άμεσα μετά την θεσμοθέτηση του ΤΠΣ η πολεοδόμηση περιοχών, με προτεραιότητα σε περιοχές όπου έχουν διαπιστωθεί χρόνια προβλήματα αδυναμίας έκδοσης οικοδομικών αδειών .
10. Προτείνουμε τη συγκέντρωση των θερινών κέντρων διασκέδασης σε καθορισμένους υποδοχείς προκειμένου: (α) να είναι δυνατή η υλοποίηση τω απαιτούμενων υποδομών , π.χ. χώροι στάθμευσης και φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κοινές κυκλοφοριακές συνδέσεις, δίκτυο ύδρευσης κτλ, (β) να προστατεύονται οι οικισμοί περιφερειακά της πόλης της Λάρισας από ηχορύπανση και πάσης φύσεως οχλήσεις λόγω της συνάθροισης μεγάλου αριθμού ανθρώπων, (γ) να προστατεύεται το περιβάλλον με τη δημιουργία των κατάλληλων περιβαλλοντικών υποδομών, π.χ. για την συγκέντρωση των αποβλήτων καθώς και με τη θέσπιση ειδικών μορφολογικών και τεχνικής φύσεως κανόνων των κτισμάτων που φιλοξενούν τα θερινά κέντρα διασκέδασης.
11. Προκειμένου να ενισχυθεί ο πρωτογενής τομέας και η μεταποίηση, προτείνεται να εξεταστεί η θέση δημιουργίας εκθεσιακού κέντρου που να φιλοξενεί διεθνείς εκθέσεις όλων των θεματικών ενοτήτων αλλά και να αποτελεί την έδρα μίας μόνιμης έκθεσης μεταποιημένων αγροτικών προϊόντων, με σκοπό την προβολή μεταποιημένων γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων στην εσωτερική αγορά αλλά κυρίως στις αγορές του εξωτερικού.