Ως εταιρεία μηχανικών που δραστηριοποιείται στον Δήμο Μάνδρας-Ειδυλλίας αλλά και ως μόνιμοι κάτοικοι της Δ.Ε. Οινόης, θα θέλαμε να εκφράσουμε κάποιες ενστάσεις και "ανησυχίες" επί του Σεναρίου 2 (που είναι και το επικρατέστερο):
1) Στην Δ.Ε. Οινόης, η περιοχή στην θέση 'Μάνεσι' (Ανατολικά του οικισμού) έχει προταθεί για διερεύνηση ΠΕΔ Βιομηχανίας, κάτι που αν επικρατήσει, τελικώς, θα έχει ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση της περιοχής και του τοπικού κλίματος. Η πρόσφατη πυρκαγιά της Οινόης (2023) υποβάθμισε την κλιματολογία της περιοχής, πράγμα που πρέπει να ληφθεί υπόψη κατά αυτής της διερεύνησης. Ο αγροτικός χαρακτήρας, το περιβάλλων ορεινό ανάγλυφο και οι υφιστάμενες χρήσεις γης που διέπουν την περιοχή, είναι αυτές που την καθιστούν ιδανική επιλογή για οικιστική ανάπτυξη. Η καινούργια χάραξη της Π.Ε.Ο.Α.Θ θα συντελέσει θετικά στην οπτική ότι η Οινόη είναι κατάλληλος προορισμός για κατοικία μέσα στην Αττική και την φύση αφού θα απέχει λίγη ώρα από κύριους πόλους εργασίας της Δυτικής Αττικής.
Συνεπώς, αντί για την όχληση και την ρύπανση που προκαλεί μια βιομηχανία μέσα στην φύση, υπέρ της διατήρησης του περιβάλλοντος, καλύτερο θα ήταν να εξεταστεί επέκταση του σχεδίου της Οινόης, καθώς και επέκταση της περιαστικής ζώνης όχι μόνο στον οικισμό της Οινόης αλλά και σε οικισμούς όπως ο Αγ. Δημήτριος, η Παναγία Μάριζα και η Σφάκα.
2) Στις περιοχές 'Πουρνάρι' & 'Προφήτης Ηλίας' της Δ.Ε. Βιλίων & Δ.Ε. Μάνδρας αντίστοιχα, η χρήση γης ΠΕΧ1β ( Αγροτικής χρήσης και Μεταποίησης) θα πρέπει να προσδιοριστεί καλύτερα για να αποφευχθούν φαινόμενα εκμετάλλευσης της χρήσης αυτής για την κατασκευή αποθηκών γεωργικής χρήσης που μετέπειτα μετατράπηκαν σε Logistics (βλ. παράδειγμα Ασπροπύργου). Αντ' αυτού προτείνεται η χρήση ΠΕΧ1γ (Ζώνη Γεωργίας & Αγροτουρισμού) η οποία θα δίνει την δυνατότητα κατασκευής μικρών τουριστικών καταλυμάτων (μέχρι 30 κλίνες). Αυτό συνάδει με την προοπτική της ευρύτερης περιοχής να αναπτυχθεί τουριστικά σε μεγάλο εύρος του Δήμου (με κύριο πόλο τα παράκτια τμήματα του Δήμου που σχολιάζονται από κάτω).
3) Περιοχές Ψάθας, Πόρτο Γερμενό και Αλεποχωρίου: είναι επιτακτική ανάγκη η ανάπτυξη πολεοδομικά αυτών των περιοχών, πράγμα προφανές για τους ντόπιους που τα τελευταία χρόνια βιώνουν τον συνωστισμό και τον υπερτουρισμό χωρίς κατάλληλες παροχές και συνθήκες από την Διάταξη & Χωροταξία των προηγούμενων ετών, που κανείς σε επίπεδο Αυτοδιοίκησης δεν έλυσε τα καίρια αυτά προβλήματα. Καθότι θετική η χρήση ΠΕΧ2 (Τουρισμού), αυτό συνιστά προσωρινή λύση (γενικώς η χρήση των ΤΠΣ είναι προσωρινή λύση μέχρι να έρθει η πολεοδόμηση ή η επέκταση του Σχεδίου, που θα λύσει και τα προαναφερθέντα προβλήματα).
Συμπερασματικά η σωστή κατεύθυνση είναι ότι παράλληλα με την έγκριση του ΤΠΣ (θα απαιτηθούν μήνες), θα ήταν ορθολογικό και η παράλληλη έναρξη των διαδικασιών από πλευράς Δήμου-Περιφέρειας για την επέκταση των σχεδίων αυτών των περιοχών με τις αντίστοιχες παροχές σε Χωροταξία (π.χ. κατασκευή Δημοτικού Parking) ώστε να σταματήσει ο επικίνδυνος συνωστισμός/μποτιλιάρισμα σε περιοχές που δεν έχουν και τρόπο διαφυγής σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (βλ. Πόρτο Γερμενό & Ψάθα), όπως έχουν επισημάνει τοπικοί φορείς και εθελοντικές οργανώσεις της περιοχής, πράγμα που μπορεί να αποβεί μοιραίο για την ανθρώπινη ζωή και περιουσία.
4) Στην έδρα της Δ.Ε. Βιλίων, τα Βίλια, η ένταξη περιοχών όπως το Φούντι στην Περιαστική Ζώνη, ίσως δώσει 'ανακούφιση' στην περιοχή που βρίσκεται σε αδιέξοδο χωρίς να μπορεί να οικοδομηθεί από το 2007!!!.
Συγκεντρωτικά με τα παραπάνω, για να γίνει ήπια η οικιστική και τουριστική ανάπτυξη θα πρέπει να γίνει συγχρόνως σε όλες τις περιοχές του Δήμου και ειδικά στις ήδή τουριστικές περιοχές των Βιλίων, Πόρτο Γερμενό, Ψάθα, Αλεποχώρι. Αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί αν ο κύριος πόλος των τουριστών, τα Βίλια, δεν μπορούν να αναπτυχθούν εδώ και 18 χρόνια!
5) Τελειώνοντας, η προτεινόμενη διερεύνηση για διάνοιξη δρόμου μεταξύ Βένιζας και Ψάθας μέσα από δασική έκταση ελλοχεύει τον κίνδυνο περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Αφενός λύνει το πρόβλημα πρόσβασης της Ψάθας (έχει απαγορευτεί η διέλευση από τον κλασικό δρόμο, λόγω κατολισθήσεων), αφετέρου μπορεί να αποτελέσει 'πάτημα' για τις τοπικές αρχές ώστε να μην επιδιορθωθεί (κοστοβόρο) ο ήδη υπάρχων άξονας Αλεποχωρίου-Ψάθας, με την υπόσχεση νέας χάραξης άνευ χρονοδιαγράμματος (βλ. παράδειγμα Σχεδίου Βιλίων).
Για την εταιρεία,
ο νόμιμος εκπρόσωπος,
Μπερτσιάς Λάμπρος
Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π, MSc