ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ,ΔΕ ΚΟΙΛΑΔΑΣ,ΔΕ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ

Γραφικό Αστικής Περιοχής
ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ
Ιδιωτική πολεοδόμηση (ΠΕΡΠΟ) Νόμος 4280/2014 (ΦΕΚ 159/Α/8-10-2014)

Το Γ.Π.Σ. Δήμου Λαρισαίων (ΦΕΚ 523/ΑΑΠ/2009), όπως αναθεωρήθηκε συμπληρώθηκε (ΦΕΚ 800/Δ/2019) και ισχύει, δίνει την δυνατότητα μέσα στην Ζώνη Α1 τα υλοποιηθούν σχέδια πόλης με την μέθοδο της ιδιωτικής πολεοδόμησης (ΕΡΠΟ), σύμφωνα με τον Νόμο 4280/2014 (ΦΕΚ 159/Α/8-10-2014).
Στην μελέτη του ισχύοντος Γ.Π.Σ. έχει επαρκώς αιτιολογηθεί πολεοδομικά η χωροθέτηση αυτής της δυνατότητας.
Όπως περιγράφονται τα πλεονεκτήματα της Ιδιωτικής Πολεοδόμισης στην Αιτιολογική Έκθεση του παραπάνω νόμου:
Αναδεικνύονται περιουσιακά δικαιώματα των πολιτών (όπως τα µερίδια των οικοδομικών συνεταιρισμών) που είναι ανενεργά και µπορούν πλέον να αποκτήσου αξία και βελτιώνεται το θεσμικό πλαίσιο αδειοδότησης και ανάπτυξης των ιδιωτικών πολεοδομήσεων.
• Προάγεται, στο πλαίσιο των συνταγματικών επιταγών, η προστασία του περιβάλλοντος µε την υποχρέωση δημιουργίας κοινοχρήστων και κοινωφελών έργων σε ποσοστό 50 % της συνολικής έκτασης και ειδικά για αστικές περιοχές µε την υποχρέωση απόδοσης στο ελληνικό Δημόσιο ποσοστού 50 % του συνόλου της εκτάσεως ως περιοχή περιβαλλοντικής προστασίας.
• Προβλέπονται αυστηροί περιβαλλοντικοί όροι εκεί όπου χωροθετούνται περιοχές οικιστικής ανάπτυξης
• Αυξάνεται το περιβαλλοντικό ισοζύγιο εκεί που υπάρχει µεγαλύτερη ανάγκη.
Επί πλέον ο προτεινόμενος Συντελεστή Δόμησης είναι αρκετά μικρός 0,40 ώστε να μην επιβαρύνονται τα πολεοδομικά μεγέθη.
Το σημαντικότερο είναι ότι τα βασικά έργα υποδομής (οδοποιία, δίκτια ηλεκτρισμού, τηλεφωνίας, ύδρευση, αποχέτευσης, βιολογικός καθαρισμός και άλλα), τα υλοποιούν ο ενδιαφερόμενοι, χωρίς να επιβαρύνεται ο προϋπολογισμός του κράτους και του Δήμου.
Οι οικοδόμηση αρχίζει μετά την διαπιστωτική πράξη που επιβεβαιώνει την ολοκλήρωση των έργων υποδομής που συντάσσεται μετά από σχετική αυτοψία από τριμελή επιτροπή μηχανικών του ΥΠΕΝ, της Περιφέρειας και του Δήμου.
Λογικό είναι, όπως και η ασφάλεια δικαίου επιτάσσει, να παραμείνει στο Τ.Π.Σ. η δυνατότητα αυτή, δεδομένου ότι υπάρχουν συνεταιρισμοί στην περιοχή, που έχουν εκτάσεις για την πολεοδόμησή του ως ΠΕΡΠΟ. Ως παράδειγμα παραθέτω τον συνεταιρισμό υπαλλήλων της Δ.Ε.Υ.Α. Λάρισας, ο οποίος κατέχει έκταση μεγαλύτερη των 100 στρεμμάτων με σκοπό να την πολεοδομήσει και να καλύψει στεγαστικές ανάγκες των μελών του.
Άλλωστε η περιοχή μας έχει την εμπειρία πέντε τέτοιων ιδιωτικών πολεοδομήσεων πέριξ τού γειτονικού οικισμού της Νίκαιας για λογαριασμό πέντε οικοδομικών συνεταιρισμών, δύο καθηγητών του Τ.Ε.Ι. Λάρισας, δύο αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας και μία των Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων. Στις δύο από αυτές έχουν ολοκληρωθεί τα έργα υποδομής.
Επί πλέον προτείνω στην έκταση των 550 περίπου στρεμμάτων του «Νεκροταφείου Στρατιωτικών Οχημάτων ιδιοκτησίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, που είναι στην προτεινόμενη ζώνη ΟΙΚ2 (ΠΕ19 του ισχύοντος Γ.Π.Σ.), να δοθεί επιπλέον η δυνατότητα πολεοδόμησης ως ΠΕΡΠΟ.
Αυτό δίνει την δυνατότητα μελλοντικά στον Δήμο Λαρισαίων, να συνάψει προγραμματική Σύμβαση με το Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αναλαμβάνοντας την εκπόνηση των σχετικών μελετών και την κατασκευή των έργων υποδομής, με αντάλλαγμα τμήματος της οικοδομήσιμης επιφάνειας.
Ο Δήμος με αυτόν τον τρόπο θα αποκτήσει περιουσία, την οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει παντοιοτρόπως. Όπως :
α/ για κάποιο στεγαστικό πρόγραμμα που θα προγραμματίσει.
β/ με ανταλλαγή οικοπέδων, ώστε να αποκτήσει κάποιο σημαντικό ακίνητο, που μπορεί να είναι ένα σημαντικό κτίριο ή ένας χώρος για κάποια κοινωφελή λειτουργία.
γ/ με εκποίηση οικοπέδων για την υλοποίηση κάποιου προγράμματος που θα προγραμματίσει.
Με εκτίμηση
Δημήτριος-Επαμεινώνδας Λαγός
Αρχιτέκτων Μηχανικός Α.Π.Θ. ομότιμο μέλος Τ.Ε.Ε.