Α. Παρατηρήσεις επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ)
Ελλιπής πρόβλεψη και συντονισμός βασικών υποδομών:
Παρατηρείται το φαινόμενο της ασφαλτόστρωσης δρόμων χωρίς προηγούμενη εγκατάσταση απαραίτητων υποδομών όπως αποχέτευση, οπτικές ίνες ή άλλες κοινωφελείς υποδομές. Το αποτέλεσμα είναι πολλαπλές ανασκαφές και επιπλέον δαπάνες. Πρέπει να προβλεφθεί ένας βασικός μηχανισμός συντονισμού και ιεράρχησης έργων υποδομής.
Ανάγκη εφαρμογής ενός ελάχιστου επιπέδου συνεννόησης μεταξύ υπηρεσιών (Δήμος, ΔΕΥΑ, ΔΕΔΔΗΕ, ΟΤΕ κ.λπ.) για να επιτευχθεί βιώσιμη διαχείριση πόρων και έργων.
Β. Χαρακτηριστικά & Αναγκαιότητες της περιοχής Αρτέμιδας
Οικιστικός χαρακτήρας:
Η περιοχή χαρακτηρίζεται από μονοκατοικίες και παλαιές εξοχικές κατοικίες (δεκαετίας ’70-’80) καθώς και από νεόδμητες μεζονέτες και κατοικίες Α’ κατοικίας ή Airbnb. Δεν υπάρχει συγκροτημένος αστικός σχεδιασμός που να εξυπηρετεί και τα δύο αυτά προφίλ.
Κίνδυνοι από βλάστηση:
Οι παλαιές φυτεύσεις (κουκουναριές, πεύκα) εντός του αστικού ιστού αποτελούν σοβαρό κίνδυνο πυρκαγιάς. Προτείνεται σταδιακή αντικατάσταση ή αραιώσεις σε επικίνδυνες περιοχές, με ενημέρωση και κίνητρα στους πολίτες.
Πανίδα & Προστασία περιοχής Natura 2000:
Οι εμφανίσεις άγριων ζώων (αλεπούδες, σκαντζόχοιροι, πτηνά) επιβάλλουν την πρόβλεψη για «πράσινους διαδρόμους» ή περιοχές ήπιας όχλησης για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας.
Ανεπάρκεια οδικού δικτύου & στάθμευσης:
Η πλειονότητα των οδών είναι στενοί, χωρίς δυνατότητα στάθμευσης. Στάθμευση πραγματοποιείται συχνά σε ακάλυπτα οικόπεδα. Μελλοντική δόμηση θα επιδεινώσει το πρόβλημα.
Προτείνεται εισφορά σε γη για δημιουργία κοινόχρηστων χώρων με αντιπαροχή αυξημένου συντελεστή δόμησης (π.χ. σε ύψος) για την κάλυψη αυξημένων οικιστικών αναγκών.
Εμπορική & τουριστική ανάπτυξη – Υποδομές:
Πρόταση για μονοδρόμηση της Λ. Αρτέμιδος από την οδό Σμύρνης έως την Αγ. Ιωάννου Προδρόμου.
Διαπλάτυνση της Υπαπαντής, Πυθαγόρα, Γαλήνης, Κρυστάλλη για καλύτερη κυκλοφορία.
Δημιουργία κάθετου οδικού άξονα στην περιοχή Άγιου Σεραφείμ ώστε να υπάρχει σύνδεση με τα Σπάτα.
Έλλειψη βασικών χρήσεων και τοπικής αγοράς:
Περιοχές όπως Γαλήνη, Σοχώρια, Κατασκηνώσεις στερούνται υποδομών καθημερινότητας (φαρμακείο, φούρνος, σχολές, μικρά καταστήματα).
Προτείνεται καθιέρωση χρήσεων γενικής κατοικίας και ανάπτυξη πεζοδρόμων με εμπορική/εστιατορική λειτουργία.
Απουσία αθλητικών και πολιτιστικών χώρων:
Απαιτείται πρόβλεψη για εγκαταστάσεις που καλύπτουν ανάγκες παιδιών και ηλικιωμένων. Η εξάρτηση από Ι.Χ. είναι απολύτως προβληματική για την κοινωνική συνοχή.
Γ. Σχόλια για την περιοχή των Σπάτων
Ανοικοδόμηση και ανάγκη ανάδειξης του χαρακτήρα:
Υπάρχει έντονη οικοδομική δραστηριότητα σε πολυκατοικίες. Το ιστορικό κέντρο έχει ενδιαφέροντα κτίσματα που αξίζουν διατήρησης.
Προτείνεται να θεσμοθετηθεί πολεοδομική ενότητα με χαρακτήρα "παραδοσιακού οικισμού" και να υπάρξει αυστηρός έλεγχος νέων κατασκευών.
Εμπορική παρακμή του κέντρου:
Το κέντρο έχει ερημώσει εμπορικά.
Ανάπλαση της κεντρικής πλατείας.
Δημιουργία υπόγειου πάρκινγκ.
Πεζοδρόμηση της οδού Αναστάσεως του Χριστού και αξιοποίησή της ίσως για εστίαση.
Εκτός σχεδίου περιοχές:
Συμφωνώ με τον περιορισμό της δόμησης για προστασία του χαρακτήρα.
Παράλληλα, πρέπει να υπάρξει στήριξη της τοπικής πρωτογενούς παραγωγής (οινοποιεία, ελαιοπαραγωγή) με κίνητρα διατήρησης και ανάδειξης.
Θέμα γκέτο περιοχών:
Τι προβλέπεται για τον πληθυσμό Ρομά στην περιοχή πίσω από την Κιάφα (συντεταγμένες 37.987288, 23.967312); Χρειάζεται κοινωνική πολιτική με ένταξη, εκπαίδευση, υποδομές και όχι απλώς αόρατη πολιτική.
Επαναχρησιμοποίηση βιομηχανικών κελυφών:
Να δοθούν κίνητρα σε επιχειρήσεις σχετικές με το Αεροδρόμιο (logistics, τουρισμός, τεχνολογία) για να εγκατασταθούν σε αδρανή βιομηχανικά κελύφη εντός σχεδίου.
Το ΤΠΣ οφείλει να διαμορφώσει ένα συνεκτικό πλαίσιο χωρικής και κοινωνικής πολιτικής. Να διατηρήσει τον φυσικό και κοινωνικό πλούτο των περιοχών, ενσωματώνοντας σύγχρονες ανάγκες και έξυπνες λύσεις.