ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΠΥΛΑΙΑΣ - ΧΟΡΤΙΑΤΗ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ,ΔΕ ΠΥΛΑΙΑΣ,ΔΕ ΧΟΡΤΙΑΤΗ

Γραφικό Πόλης Θεσσαλονίκης
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΟΥ ΟΡΙΟΥ αΣΒΕΣΤΟΧΩΡΙΟΥ

Ο οικισμός Ασβεστοχωρίου είναι προϋφιστάμενος του 1923 στερούμενος εγκεκριμένου ορίου.
Για την εκδοση οικοδομικών αδειών και για την εφαρμογή της πολεοδομικής νομοθεσίας, (εγκ. 117/82, 124/82, 35/98, Κ.Β.Π.Ν., Π.Δ. 1981 και 1985) είχε συνταχθεί μία τεχνική έκθεση με αρ.πρωτ. 9559/22-05-1970 του Γραφείου Πολεοδομίας Θεσσαλονίκης, με έγγραφα και αποφάσεις από την ίδια υπηρεσία με απαραίτητες διευκρινήσεις επ αυτής, στην οποία ορίζονται οι ιδιοκτησίες - κορυφές του πολυγώνου, που όριζαν και θα έπρεπε να συνεχίζουν να ορίζουν το σκαρίφημα του ορίου.
Η τεχνική αυτή έκθεση, οι βεβαιώσεις της Κοινότητας Ασβεστοχωρίου για την θέση των οικοπέδων και οι διαπιστωτικές υπηρεσιακές πράξεις σε εφαρμογή των υπ’ αρ. 117/82 και 124/82 εγκυκλίων αποτέλεσαν την βάση για την έκδοση των οικοδομικών αδειών στον οικισμό επί σειρά δεκαετιών από την τότε αρμόδια Κεντρική Πολεοδομία Θεσσαλονίκης.
Με βάση αυτά εγκρίθηκε και το τοπικό ρυμοτομικό για το κλειστό γυμναστήριο Ασβεστοχωρίου με οικόπεδο εντός ορίου ευρισκόμενο σε σαφή απόσταση από το βόρειο όριο του οικισμού (ΦΕΚ20Δ/1994).
Τήν περίοδο 1979-1980 με απόφαση 81/79 και 93/80, του τότε κοινοτικού συμβουλίου ανατέθηκε σε ιδιώτη αγρονόμο Τοπογράφο Μηχανικό, η σύνταξη τοπογραφικού διαγράμματος, που θα έπρεπε να αποτυπώνει με ακρίβεια , ορθότητα και σαφήνεια , τα δεδομένα και τις ιδιοκτησίες της τεχνικής έκθεσης 9559/1970 του Γραφείου Πολεοδομίας Θεσσαλονίκης. Το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας, ήταν η σύνταξη και ύπαρξη, ΔΥΟ τοπογραφικών διαγραμμάτων, διαφορετικών μεταξύ τους και σε ΚΑΜΙΑ περιπτωση, δεν αποτυπώνουν την τεχνική έκθεση του 1970.
Το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας αποτύπωσης του σκαριφήματος του ορίου του οικισμού, ήταν , όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος, η σιωπηρή απόρριψή του από την κοινότητα Ασβεστοχωρίου, τον Δήμο Χορτιάτη, η οποία συνέχισε να εκδίδει βεβαιώσεις για την θέση των οικοπέδων, σε εφαρμογή των 117/82 και 124/82 εγκυκλίων. Από το 1979 και μέχρι το 2016 εκδόθηκαν περίπου 120 οικοδομικές άδειες περιμετρικά του Ασβεστοχωρίου, που δεν λαμβάνουν υπ όψη τους και αγνοούν, τα τοπογραφικά διαγράμματα , του ιδιώτη τοπογράφου, όταν μάλιστα και ο ίδιος την περίοδο αυτή έχει υπογράψει τοπογραφικά διαγράμματα για ακίνητα που μεταβιβάστηκαν, με δήλωση του ν.651/77 και 1337/83, που έρχονται σε αντίθεση με τα προαναφερθέντα διαγράμματα.
Μετά την ίδρυση και λειτουργία της Διεύθυνσης Δόμησης και Πολεοδομικού Σχεδιασμού του Δήμου Πυλαίας Χορτιάτη χωρίς σαφή λόγο και έρεισμα εφαρμόζεται κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της ΥΔΟΜ ένα σκαρίφημα ορίου του οποίου, που όπως ισχυρίζονται, είναι απόδοση ΕΓΣΑ 87 του ενός τοπογραφικού του ιδιώτη του 1979, που ούτε ο αριθμός ούτε τα ονόματα των ιδιοκτησιών συμφωνούν με την τεχνική έκθεση με αρ. πρωτ. 9559/1970 του Γραφείου Πολεοδομίας Θεσσαλονίκης.
Ακόμη και οι θέσεις των ιδιοκτησιών αυτών επί του εδάφους είναι διαπιστωμένα λανθασμένες.
Η θέση του ορίου σε όλες τις οικοδομικές άδειες πού έχουν εκδοθεί μέχρι το 2016, (διαφόρων ετών και διαφόρων μηχανικών) συμφωνούν απόλυτα μεταξύ τους και διαφωνούν με το εφαρμοζόμενο σήμερα όριο.
Σύμφωνα επίσης με το άρθρο 10 του Π.Δ. της 2-3-1981- ΦΕΚ 138Δ/1981 οικόπεδα τα οποία μέχρι την έκδοση του Π.Δ. ήταν άρτια και οικοδομήσιμα εξακολουθούν να θεωρούνται άρτια και οικοδομούνται. Με το εφαρμοζόμενο σήμερα όριο ακόμη και οικοδομικές άδειες του 1978 θεωρούνται αναίτια εκτός «ορίου». Αυτό να συμβαίνει και σε οικόπεδα σε άλλα τμήματα του οικισμού καθώς φαίνεται ότι το άρθρο 10 αγνοείται πλήρως και δεν εφαρμόζεται.
Στον οικισμό Ασβεστοχωρίου εφαρμόζεται σήμερα ενα δήθεν όριο, αποτέλεσμα λανθασμένων αποδόσεων και εφαρμογών του σκαριφήματος ορίου, το οποίο βλάπτει τις ιδιοκτησίες μας.
Ένα όριο δυσμενέστερο αυτού που όφειλε να ισχύει κατά νόμον σε περίπτωση καθορισμού ορίου στον οικισμό. Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΠΟΛΣ/73670/1765 – ΦΕΚ 3733Β/14-07-2022 – άρθρο 1, περ. γ: « Για τον προσδιορισμό της πολυγωνικής γραμμής των ορίων οικισμού προϋφιστάμενου του 1923, αντλούνται στοιχεία από: γ.1. Υφιστάμενες πράξεις της Διοίκησης περί καθορι σμού του ορίου του οικισμού με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις (αρχείο της αρμόδιας Υ.Δ.Ο.Μ. ή άλλων συναρ- μόδιων Υπηρεσιών). Στις πράξεις αυτές περιλαμβάνονται και οι διαπιστωτικές υπηρεσιακές πράξεις σε εφαρμογή των υπ’ αρ. 117/82 και 124/82 εγκυκλίων. Κατά συνέπεια πέραν του λανθασμένου σκαριφήματος ορίου που εφαρμόζεται, η Διοίκηση όφειλε να ελέγξει και να συμπεριλάβει στο όριο που εφαρμόζει και τις ιδιοκτησίες για τις οποίες έχουν εκδοθεί οικοδομικές άδειες με διαπιστωτικές πράξεις , δηλαδή τις οικοδομικές μας άδειες που εκδόθηκαν ακριβώς με αυτόν τον τρόπο με καθεστώς εντός ορίου.
Ακόμη δε περισσότερο δεν μπορεί να εφαρμόζεται όριο σε θέση σαφώς διαφορετική από αυτήν που υπάρχει σε έγκριση τοπικού ρυμοτομικού που αποτελεί όχι απλά διαπιστωτική αλλά κανονιστική πράξη, με αποτέλεσμα το γήπεδο (κτίριο), του γυμναστηρίου να τέμνεται από το εφαρμοζόμενο τώρα όριο σε αντίθεση με την έγκρισή του όπου το προς βοράν όριο είναι σε απόσταση απο την βορειότερη κορυφή του γηπέδου. Επίσης δεν μπορεί να εφαρμόζεται όριο που μετακινεί ιδιοκτησίες με νόμιμη οικοδομική άδεια, σε εκτός των ορίων περιοχή, όταν αυτές οι ιδιοκτησίες έχουν πρόσωπο σε δρόμο ο οποίος χαρακτηρίζεται εντός των ορίων του οικισμού.
Περαιτέρω σύμφωνα με το πρόσφατο ψηφισθέν Π.Δ. για τους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων (ΦΕΚ 194Δ/2025 )που δεν αφορά βέβαια το Ασβεστοχώρι , εκφράζεται με σαφήνεια η βούληση του νομοθέτη για την κατηγοριοποίηση και διαφοροποίηση των τμημάτων των οικισμών που έχουν κτίσματα προ του 1983 τα οποία οφείλουν να είναι εντός ορίου. Το ίδιο ακριβώς σκεπτικό υπάρχει και στην περ. β3 της παραπάνω αναφερθείσης Υπουργικής Απόφασης στο ΦΕΚ 3733Β/2022 για την οριοθέτηση των οικισμών προ 1923 όπως είναι το Ασβεστοχώρι. Ρητά συμπεριλαμβάνονται εντός ορίου κτίσματα προ του Ν. 1337/1983.
Παραθέτω αυτούσιο το κείμενο της συναδέλφου αρχιτέκτονος μηχανικού, σε πρηγούμενο σχόλιο και συμφωνώ απόλυτα με το περιεχόμενο.
Η έγκριση του Τ.Π.Σ. δίνει μια ευκαιρία και δυνατότητα για διόρθωση των παραπάνω στρεβλώσεων που έχουν οδηγήσει σε ομηρία τις περιουσίες μας, αρχής γενομένης από την εφαρμογή ενός διαπιστωμένα λανθασμένου σκαριφήματος ορίου με λάθος αριθμό και θέσεις ιδιοκτησιών της τεχνικής έκθεσης του 1970, με παραβίαση του άρθρου 10 του Π.Δ της 2-3-1981, παραβίαση όσων σαφώς αναγράφονται στην περ. γ1 του άρθρου 1 της Υπουργικής Απόφασης
ΥΠΕΝ/ΔΠΟΛΣ/73670/1765 – ΦΕΚ 3733Β/14-07-2022, καθώς έχουν αγνοηθεί πλήρως οι εκδοθείσες διαπιστωτικές πράξεις με βάση τις οποίες εκδόθηκαν οι οικοδομικές μας άδειες και εγκρίθηκε και τοπικό ρυμοτομικό κλπ.
Με βάση τα παραπάνω ήταν σημαντικό λάθος η απεικόνιση αυτού του λανθασμένου σκαριφήματος ορίου κατά την διαδικασία σύνταξης του ΓΠΣ χωρίς προηγούμενη διόρθωσή του.
Κατά την σύνταξη και έγκριση του ΤΠΣ και για όλους τους παραπάνω λόγους το λανθασμένο αυτό σκαρίφημα ορίου είναι απαραίτητο να μην απεικονιστεί καθόλου καθώς θα δεσμεύει εσαεί, αναίτια και αβάσιμα τις περιουσίες μας. Δεν νομιμοποιείται να απεικονίζεται οπουδήποτε ένα σκαρίφημα ορίου που δεν έχει ούτε σωστό αριθμό ούτε σωστές θέσεις ιδιοκτησιών, ούτε έχει συμπεριληφθεί σε αυτό η από το 1970 έως σήμερα ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία. Εφόσον όμως κρίνεται χρήσιμη η απεικόνισή του, αυτό οφείλει προηγουμένως να διορθωθεί:
1. Σύμφωνα με τις σωστές ιδιοκτησίες της τεχνικής έκθεσης και τις σωστές θέσεις αυτών των ιδιοκτησιών επί του εδάφους όπως ορίζει η τεχνική έκθεση και δεν μπορεί να μετακινούνται ιδιοκτησίες σε λάθος θέσεις με πρόσχημα την μετατροπή σε ΕΓΣΑ.
2. Πέραν της τεχνικής έκθεσης οφείλουν απαραίτητα να ληφθούν υπόψη οι διαπιστωτικές πράξεις που έχουν εκδοθεί κατά εφαρμογή των εγκυκλίων 117/82 και 124/82 καθώς αποτελούν και αυτές πράξεις της Διοίκησης περί καθορισμού του ορίου του οικισμού, όπως ρητά ορίζεται στην προαναφερθείσα Υπουργική Απόφαση. Προφανώς και η κανονιστική πράξη του κλειστού γυμναστηρίου και άλλες κανονιστικές πράξεις στον οικισμό.
3. Οφείλει να εφαρμοστεί το άρθρο 10 του Π.Δ. της 2-3-1981.
Το εφαρμοζόμενο σήμερα σκαρίφημα ορίου στερείται όλων των παραπάνω νόμιμων προϋποθέσεων και χωρίς την διόρθωσή του δεν νομιμοποιείται ούτε η εφαρμογή του ούτε προφανώς και η απεικόνισή του στο ΤΠΣ.
Το ΤΠΣ οφείλει να είναι μια καλή αρχή για την αποκατάσταση της νομιμότητας. Στο εφαρμοζόμενο σκαρίφημα ορίου υπάρχει και παραβίαση απτών αντικειμενικών στοιχείων όπως ο αριθμός και οι θέσεις ιδιοκτησιών επί του εδάφους που είναι λάθος με σαφή στοιχεία και αρχεία που έχουν δοθεί στην ΥΔΟΜ αλλά και παράλλειψη εφαρμογής της νομοθεσίας όπως αναλύθηκε παραπάνω.
Σε κάθε περίπτωση θα ήταν ένα ατόπημα να συνεχίζεται ένα βάσιμα διαπιστωμένο λάθος από το οποίο θίγονται αναίτια πλήθος ιδιοκτησιών.
Επίσης το Τοπικό Συμβούλιο Ασβεστοχωρίου θα ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕΙ επί του θέματος, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του.