ΤΠΣ ΔΗΜΟΥ ΣΠΑΤΩΝ - ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ,ΔΕ ΣΠΑΤΩΝ- ΛΟΥΤΣΑΣ

Γραφικό Πόλης Αθηνών
Προτάσεις

Η επιχειρηματικότητα που αναπτύσσεται στην περιοχή του Δήμου, αφορά σε όλα τα επίπεδα μεγέθους των επιχειρήσεων και κυρίως στο εμπόριο, στην αναψυχή και στις υπηρεσίες.
Η ανάπτυξη αυτή όμως, δεν δημιουργεί συνέργειες ώστε να μεγιστοποιείται το οικονομικό αποτέλεσμα της τοπικής επιχειρηματικότητας.
Η συμβολή ενός Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού σε αυτό το στόχο, εξαντλείται στον κατάλληλο ορισμό των χρήσεων γης και στην οργάνωση του μεταφορικού μοντέλου.
ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ
Στην επόμενη φάση της μελέτης, είναι απαραίτητο να οριστεί η κατάλληλη κλιμάκωση των χρήσεων στο πλαίσιο που έχει περιγραφεί στην παρούσα υπό διαβούλευση αναρτημένη έκθεση και συγκεκριμένα στο σημείο «…δραστηριότητα των υπερτοπικής εμβέλειας σημαντικών σε θέση και έκταση επιχειρηματικών πάρκων της ευρύτερης χερσαίας αστικής περιοχή των Σπάτων-Χριστούπολης και την ανάδειξη της εκτεταμένης παράκτιας οικιστικής περιοχής παραθεριστικής κατοικίας της Αρτέμιδας …»
Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να προσδιοριστεί ο στόχος που θα κληθεί κάθε περιοχή να επιτύχει.
Επιπλέον, είναι απαραίτητος ο προσδιορισμός χρήσεων κοινλης ωφέλειας, εκπαίδευσης και αστικού πρασίνου εντός της οικιστικής περιοχής της Αρτέμιδας.
Ξεκινώντας από την παράκτια περιοχή της Αρτέμιδας, θα πρέπει να προσδιοριστεί η ανεκτή ζήτηση για αναψυχή, το άνω όριο δηλαδή της ζήτησης, που η περιοχή αυτή μπορεί να εξυπηρετήσει, εξαντλώντας όλα τα πιθανά μοντέλα ανάπτυξης της τουριστικής επιχειρηματικότητας. Με τον τρόπο αυτό θα προκύψουν οι αναγκαίες χρήσεις γης για την παράκτια περιοχή, θα αποφευχθεί κάθε περίπτωση υπερτουρισμού και το σύνολο του εγχειρήματος θα είναι τελικά βιώσιμο.
Η μεσογειακή οικιστική περιοχή της Αρτέμιδας, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μικτή περιοχή, οικιστική και ήπιου τουρισμού, ενισχύοντας την παρούσα τάση. Ταυτόχρονα όμως, προτείνεται να τεθούν και όροι ελάχιστης ποιότητας παροχής των σχετικών υπηρεσιών, έτσι ώστε εάν δεν επιτευχθούν, να είναι δυνατή η τροποποίηση των συγκεκριμένων χρήσεων και δόμησης, στο πλαίσιο που προβλέπει η σχετική νομοθεσία.
Οι ενδιάμεσες περιοχές μεταξύ Αρτέμιδας και Σπατών, αποτελούνται από δασικές και γεωργικές εκτάσεις με διάσπαρτη δόμηση.
Οι χρήσεις σε αυτή την περιοχή θα πρέπει να ενισχύουν τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και την δημιουργία ενός μεγάλου αγροτοδασικού πάρκου αναψυχής (φυτεύσεις, πυρόσβεση, βοτανικών κήπων, κ.α.), με την δυνατότητα ήπιων παρεμβάσεων για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών (μονοπάτια, φυσιολατρικές διαδρομές, ανάδειξη φυσικής ιστορίας, τυχόν σημείων γεωλογικού ενδιαφέροντος, «πράσινες» εγκαταστάσεις, κ.α.).
Η περιοχή της πόλης των Σπάτων και των οικισμών, θα ήταν δυνατόν να περιλαμβάνουν χρήσεις παροχής υπηρεσιών, εκτός των υφισταμένων.
Για τις περιοχές που έχουν ήδη χρήση επιχειρηματικού πάρκου, προτείνεται να προστεθεί η εκπαίδευση, η οποία δυνητικά μπορεί να εμπλουτίσει και να ενισχύσει την αναπτυσσόμενη επιχειρηματικότητα.
ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ
Σε κάθε περίπτωση οργάνωσης των χρήσεων γης, η οργάνωση έως και αναδόμηση εκ βάθρων του κυκλοφοριακού μοντέλου, είναι απαραίτητη προϋπόθεση επιτυχίας, των όποιων χρήσεων γης αποφασιστούν.
Η εκτιμώμενη μελλοντική ζήτηση, εξαρτάται από την εφαρμογή των χρήσεων γης και την ανταπόκριση της αγοράς σε αυτές. Σημειώνεται ότι η υλοποίηση της υπερτοπικής σύνδεσης Αεροδρόμιο – Λιμάνι Ραφήνας, με αυτοκινητόδρομο και σιδηροδρομική γραμμή δεν αποτελεί ρεαλιστικό σενάριο, τουλάχιστον για τα επόμενα 5 χρόνια.
Προτείνεται η διεκδίκηση εκ μέρους του Δήμου, κατασκευής της προέκτασης της Σιδ. Γραμμής του Αεροδρομίου μέχρι την Λ. Σπάτων και δημιουργία Σταθμού επί της Λ. Σπάτων.
Προτείνεται η εξέταση των παρακάτω:
Η μετατροπή σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας της παραλιακής οδού Αρτέμιδος και να είναι δυνατόν να αποκλείονται τα Ι.Χ. οχήματα σε κατ’ επιλογήν ημέρες και ώρες του έτους, ώστε να αποφεύγεται ο κυκλοφοριακός υπερκορεσμός. Ταυτόχρονα, η χωροθέτηση δημοτικών θέσεων στάθμευσης.
Ο ανασχεδιασμός από την αρχή της δημόσιας συγκοινωνίας, σε συνεργασία με τον Δήμο Ραφήνας και τον ΟΑΣΑ, με βασικές αρχές την διαλειτουργικότητα, την αξιοπιστία, τον υπερτοπικό χαρακτήρα και τις απαραίτητες συνδέσεις με σταθμούς του προαστιακού και του Αεροδρομίου με το λιμάνι της Ραφήνας. Χρήση όλων των διαθέσιμων τύπων και «πράσινων» οχημάτων, όπως τραμ, τρόλλευ, ηλεκτρικά λεωφορεία και της λειτουργίας Bus On Demand.
Με αυτό τον συνδυασμό των οχημάτων, προτείνεται να αναπτυχθούν μία ή δύο βασικές διαδημοτικές συγκοινωνιακές διαδρομές, κυκλικές τοπικές διαδρομές και Bus On Demand για την σύνδεση όλων των περιοχών του Δήμου (συμπερλ. των απομακρυσμένων).
Οι βασικές διαδρομές, πρέπει να εξυπηρετούν τους πόλους Ραφήνα, Πικέρμι, Αρτέμιδα, Αεροδρόμιο, Σπάτα, Επιχειρηματικό Εμπορικό Πάρκο – Αττικό Πάρκο, Σιδ. Σταθμός Κάντζας ή και Παλλήνης.
Οι τοπικές διαδρομές θα τροφοδοτούν τις βασικές διαδρομές.
Η αναδόμηση της δημόσιας συγκοινωνίας, είναι απαραίτητο να επιτύχει τους καλύτερους δυνατούς χρόνους απόκρισης και εξυπηρέτησης των δημοτών και των επισκεπτών.
Για τα Ι.Χ. επιβατικά οχήματα προτείνεται ο αποσπασματικός περιορισμός τους, στην παράκτια περιοχή της Λ. Αρτέμιδος, όπως αναφέρθηκε ανωτέρω.
Για την κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων, προτείνεται ο προσδιορισμός συγκεκριμένων οδών, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ανθεκτικότητα του λοιπού τοπικού οδικού δικτύου και να ενισχυθούν τα οδοστρώματα των οδών πρόσβασης των βαρέων οχημάτων.
Φυσικά, όλα τα ανωτέρω περιλαμβάνονται σε μία κυκλοφοριακή μελέτη, που απαραίτητα πρέπει να συνοδεύσει την επόμενη φάση υλοποίησης του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού.